Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

For å være helt ærlig, så gidder jeg nå ikke å ha vhf på når jeg er nære kysten og går mellom øyene i skjærgården

Kan det være så mye arbeid å skru på den bryteren, da? Og som du selv sier, så er det ikke noe særlig trafikk å høre, så det lille som er kan da ikke være så plagsomt? Jeg ville for egen del vært glad om du lyttet på k16 den dagen jeg måtte trenge hjelp og kunne komme meg til unsetning etter et uhell inne mellom øyene i skjærgården med grunner og skjær.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Til dere som hevder at dagens ordning er billig, fungerer perfekt etc. Er overrasket over hvor lite villige dere er til å høre på andre sine argumenter som mener det motsatte.

Dagens ordning fungerer vel stort sett så bra som den kan, når det fremmes de mest elleville konspirasjonsteorier må det jo kommenteres litt..

 

Bortsett fra at man ønsker gratis konsesjon og bortfall av sertifikat krav har det ikke akkurat strømmet på av gode forslag som er egnet til å fremme VHF bruken.

 

Men du glemte du sikkert å ta med alle dine konstruktive forslag??

 

Tja Sjøfugelen!

Er du langt nok til havs, og alene, er det ingen som hører deg på vhf-en heller. Men du får kontakt med satelitt- telefon!!

 

Det stemmer det. Er det mange båter som beveger seg på havet uten VHF dekning som ikke har VHF ombord mon tro?

 

Uansett er det lite relevant for de som er i målgruppa for diskusjonen her.

Link to post
Share on other sites

Tja Sjøfugelen!

Er du langt nok til havs, og alene, er det ingen som hører deg på vhf-en heller. Men du får kontakt med satelitt- telefon!!

Jeg er ikke så sikker på det,du. Jeg kan ligge i Oslofjorden å ha kontakt med Lyngby Radio i Danmark på VHF. Sterk og klar signal. Det er en bra distanse dit.

Har satelitt telefon ombord, men bruker den ikke. Bruker SSB/HF istedet. Pratet i forrige uke med en tysker som lå på Ibiza. Knallsterke signaler, og kostet 0,- Kr.

Å slå på SSB radioen på amatörfrekvenser er som å komme inn i et enormt kjöpecenter. Det vrimler av folk og stemmer! :smiley:

Men jeg har ingen negative synspunkter på satelitt telefoner, bortsett fra prisen, da.

Link to post
Share on other sites

Takket være at jeg ikke monterte VHF da jeg kjøpte min siste båt har jeg spart ca 6.000 kroner på å slippe årsavgift. Hvis man i regnestykket også legger inn at jeg heller ikke har kjøpt VHF radio (som nå sikkert hadde vert kasabel) og heller ikke betalt for VHF kurs har jeg faktisk minst 10.000 kr mer på konto nå enn om jeg hadde kjøpt båt med VHF. Ja 10.000 norske kroner....men 10 lapper er jo bare smuler for båtfolk i følge innleggene i denne tråden.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takket være at jeg ikke monterte VHF da jeg kjøpte min siste båt har jeg spart ca 6.000 kroner på å slippe årsavgift. Hvis man i regnestykket også legger inn at jeg heller ikke har kjøpt VHF radio (som nå sikkert hadde vert kasabel) og heller ikke betalt for VHF kurs har jeg faktisk minst 10.000 kr mer på konto nå enn om jeg hadde kjøpt båt med VHF.

 

I år har jeg anskaffet sertifikat, lisens, og apparat for under 2000 kroner, syns ikke det er så ille, og ca halvparten av hva du påstår det "koster", så det bekrefter jo at du kanskje ikke har satt deg altfor godt inn i dette.

 

At du har spart 6000 kroner i løpet av de siste 11-12 årene(?) er ikke så imponerende igrunn.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Ja 10.000 norske kroner....men 10 lapper er jo bare smuler for båtfolk i følge innleggene i denne tråden.

 

Dette er bort mot det dummeste jeg har sett på trykk ! Det er helt tydelig at du tilhører gruppen "folk i båt".

Tviler på at du er medlem i Redningsselskapet.......

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det var et fiffig regnestykke. Stå på!!!

 

Sannsynligheten er, med din holdning, svært liten for at du noen gang vil kunne få nytte av VHF.

 

Men hvis du en dag ligger der å driver og så gjerne skulle hatt kontakt så ville gjerne du sett annerledes på det.

 

Kanskje også hvis du om kvelden fant ut du hadde passert like i nærheten av noen som forulykket og ropte om hjelp på VHFen.....

 

Men igjen, det er ditt valg, du har tatt det.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hadde jeg eid VHF-nettet med dagens ordninger hadde jeg vært bekymret for økonomien og bruken i det her og for fremtiden.

 

For å si det sånn, jeg hadde ikke kjøpt aksjer i Telenor Maritim slik dette markedet utvikler seg, hadde de hatt aksjer til salgs.

Nå er det sånn at det er internasjonale konvensjoner som pålegger enhver kyststat å drifte et VHF nett.

Internasjonale konvensjoner setter også regler for hvordan dette nettet skal utformes og brukes.

Link to post
Share on other sites

Nå vil jeg med styrke påstå at både livet mitt og båten er verd mer enn kr. 10 000. Og så har jeg det slik at om jeg løfter på et lokk på VHF'en og trykker inn en liten rød knapp, så har jeg sendt ut en nødmelding med nøyaktig posisjonsangivelse. I og med at antennen er 20 meter over havet, så når dette signalet langt.

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøfugelen

 

Du skriver at du kan ha kontakt med Lyngby Radio i Danmark når du ligger i Oslofjorden! Er det så å forstå at du hører de snakker eller at du også kan føre en toveiskomunikasjon?

 

Min vhf har ikke en slik rekkevidde på sendeeffekten!

 

Jeg skal moderere meg litt. Jeg lå ikke ved Aker Brygge akkurat, men langt ute i fjorden. Signalene fra Lyngby var sterk og klar, og jeg tror nok dem hadde hört meg om jeg hadde kallet dem opp. Antennen er 19m höyt oppe.

Men dette er diskusjon man aldri blir enige om.

Hva er best: kniv eller gaffel?

Man trenger begge for å spise enkelt.

Mobil/satelitt telefoner kan ikke erstatte VHF, og ikke omvendt heller.

Fint å ha både VHF og mobiltelefon!

Link to post
Share on other sites

Telenor har sittet på sin fete bak og servet et stadig forsinnende marked i årevis. Tidligere hadde de sjøassistanse som en del av tilbudet, men dette har nå falt bort.

Skal telenor redde stumpene må de ta grep. Gratis mobilbruk via simplex system er ikke mye og rope hurra for.

Til alle dere som argumenterer om hvor billig, enkelt og fantastisk dette er: Sorry Mac, varen selger ikke, det innrømmer til og med tilbyderen.

Link to post
Share on other sites

Nå er det sånn at det er internasjonale konvensjoner som pålegger enhver kyststat å drifte et VHF nett.

Internasjonale konvensjoner setter også regler for hvordan dette nettet skal utformes og brukes.

 

Dette kan jeg lite om. men enda ser vi altså at bruken er så forskjellig fra USA og Norge? Begge er da med i internasjonale konvensjoner, slik at jeg mener det er rimelig å anta at det er muligheter for den enkelte aktøren i det enkelte land, til å utvide bruken?

Link to post
Share on other sites

Ikke desto mindre hører vi (under gunstige atmosfæriske forhold) flere av Lyngby Radio sine stasjoner her i nordøsthjørnet av Skagerrak: Både stasjoner på Jylland og Læsø når ofte hit, sterkt og klart. Og hele området Kristiansand-Horten-Hvaler-Göteborg-Frederikshavn-Hirtshals er alltid fullstendig dekket av VHF-kyststasjoner, kanskje unntatt om man bare har håndholdt 5W-stasjon 1 m over havflata, men slike båter er kanskje i minste laget for å befinne seg midt mellom Skagen og Hvaler.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Brann i båt er ikke uvanlig og da har man et reelt problem uten VHF med distress.

Jeg vil tro de som ikke har VHF heller ikke har nødpeilesender, men det kunne kanskje vært et alternativ om man absolutt ikke vil ha VHF

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I brann i nabobåt i Sandspollen for noen år siden var vinneren VHFen.

Mens båteiere spm tok mobiltelefon i bruk fortsatt kommuniserte med nødsentralen var redningsskøyta allerede på plass på ulykkesstedet. Når nødmeldingen gikk ut på K-16 reagerte mannskapet på RS momentant. Tjøme radio mottok samtidig meldingen og det gjorde også samtlige som lyttet K-16 i området. 7 minutter tok det før RS var på stedet. Totalt overlegen mobiltelefon hvor nødsentralen ikke fattet hvor Sandspollen lå i Akershus. Meldingen over mobiltelefon gikk til Akershus og ikke til Buskerud hvor båten brant. Her er Tjøme radio og dens mannskaper lokalkjente i sitt område.

 

Dette er bare ett av mange eksempler.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Totalt overlegen mobiltelefon hvor nødsentralen ikke fattet hvor Sandspollen lå i Akershus.

Etter de siste dagers rapporter tror jeg ikke de er i stand til å finne ut hvor de selv er.

Hadde jeg hatt bare mobil hadde jeg ringt 120. De vet hvordan de skal få fart på ressursene og vet hvordan det skal ledes.

Link to post
Share on other sites

Telenor har sittet på sin fete bak og servet et stadig forsinnende marked i årevis. Tidligere hadde de sjøassistanse som en del av tilbudet, men dette har nå falt bort.

Skal telenor redde stumpene må de ta grep. Gratis mobilbruk via simplex system er ikke mye og rope hurra for.

Til alle dere som argumenterer om hvor billig, enkelt og fantastisk dette er: Sorry Mac, varen selger ikke, det innrømmer til og med tilbyderen.

 

Her tar du nok feil, kystradio har tilpasset seg "en ny virkelighet" både personalmessig og teknologisk i lang tid. Vi har selvsagt ingen problemer med å innse at mobiltelefonen, satelitt og til dels fiber (til f.eks. faste installasjoner i nordsjøen/norskehavet) har overtatt telefoneringen der "dampradioen" tidligere var enerådende.

Og tro meg; kystradio har selvsagt ingen ambisjoner om å konkurrere på dette området :wink:

Redigert av hev (see edit history)

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...