Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Javel? Dette er jo en to-veis forbindelse, så jeg ser liten hensikt i å pøse på med effekt på den ene siden...

Jo da, da rekker seignalene selvfølgelig lenger til den stakkrs motorbåten med antennen 2m over havet. Men, - samtidig har de jo sin optimaliserte mottaksantenne høyt plassert slik at de klarer å oppfatte det svake signalet fra meg i min Saga27 med antennen 3 m over havet!

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Landbaserte stasjoner sender med mere enn 25watt !

Man kan ikke basere seg på gunstige værforhold, heller det motsatte !

Det er helt sant, men det illustrerer at signalene rett som det er også rekker langt utafor fri-sikt-området.

Og her var det snakk om atmosfæriske forhold; siden man skal basere seg på ugunstige værforhold er det dessuten klokt å sørge for å ha radiosamband når det "vanlige" været gjør forholdene mere utrygge. Og som sagt, i hele det vanlige fartsområdet for svært mange norske (og svenske og danske) fritidsbåter er det dekning fra kyststasjoner over alt. Kyststasjonene har også antenner som står svært høyt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

......

2. Koster i underkant av tusenlappen å ta sertifikatet, .......

3. Jeg er helt enig i at det er mye plunder sammenliknet med f.eks. å skrelle banan, men i forhold til stort sett alt annet av "byråkrati"(inkl. sertifikatutstedelse fra Statens Vegvesen, Norsk Test AS, og IKKE MINST Sjøfartsdirektoratet) opplever jeg TMR som svært lite plundrete.

 

Selv om DU ikke synes det er mye plunder og heft og DU synes prisen ikke er noe problem, er det tydeligvis ikke alle som er av samme oppfatning. Vi som frekventerer Båtplassen er garantert godt over middels båtinteressert, og har derfor en langt høyere smertegrense for økonomiske utlegg og plunder og heft enn de fleste i kategorien "folk i båt".

 

I USA er vel "servicetilbudet" på VHF omtrent det samme som i Norge, men sertifikatplikt og konsesjonsavgift eksisterer ikke. Med andre ord, null løpende utgifter og plunder og heft. I havna der båten min ligger vil jeg anta at 80% av båtene over 20 fot har VHF, og jeg har en sterk mistanke om at mye av denne forskjellen i utbredelse og bruk av VHF mellom Norge og USA skyldes konsesjonsavgift og sertifikatkrav i Norge.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Selv om DU ikke synes det er mye plunder og heft og DU synes prisen ikke er noe problem, er det tydeligvis ikke alle som er av samme oppfatning. Vi som frekventerer Båtplassen er garantert godt over middels båtinteressert, og har derfor en langt høyere smertegrense for økonomiske utlegg og plunder og heft enn de fleste i kategorien "folk i båt".

 

Akkurat prisen forstår jeg visse kan ha andre oppfatninger av enn jeg har, selv om jeg ikke forstår hvordan disse har råd til å ha båt. Hva plunder og heft angår er ikke det min personlige mening, det er jo bare fakta, av alle plastkort jeg har i lommeboka var bare debetkort og donorkort mindre plunder å skaffe.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

har en sterk mistanke om at mye av denne forskjellen i utbredelse og bruk av VHF mellom Norge og USA skyldes konsesjonsavgift og sertifikatkrav i Norge.

 

Eller erfaring med walkie talkie fra 70 og 80-tallet. Uten sertifikat og konsesjon ble det plutselig helt uinteressant å benytte da det "mysset" av tull og fylleprat.

På denne tiden var det veldig vanlig med Walkie Talkie, men på 90-tallet var det nesten forsvunnet fra alle båter.....

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Totalt overlegen mobiltelefon hvor nødsentralen ikke fattet hvor Sandspollen lå i Akershus. Meldingen over mobiltelefon gikk til Akershus og ikke til Buskerud hvor båten brant. Her er Tjøme radio og dens mannskaper lokalkjente i sitt område.

Da har de ikke ringt 120 på telefon. Setter deg til nærmeste Kystradiostasjon. ( http://www.maritimra....php?page_id=33 )

Det hjelper å kjenne det rette nødnummeret!

 

Men for all del, fortsatt bare et lukket 1-til-1-samband.

 

Edit: Ser Mulligan informerte om 120.

Redigert av Jens_P (see edit history)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår ikke hvordan det kan være raskere å ta opp en mobiltelefon, slå 120 for så å forklare at du skal snakke med Kystradiostasjon i ditt område før man får kontakt, kan være raskere enn å klemme inn en knapp på VHF og komme i direkte kontakt med den Kystradioen som dekker. Samtidig kan det være at RS ikke er lengre unna enn at de hører samme samtale på samme tid. Men bevares, jo flere muligheter, jo bedre.....

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

kystradioer_med_ring120knapp.png

I følge Telenor kommer du direkte til nærmeste kystradio.

Disse kan gå rett ut på VHF kanal 16 og besitter lokalkunnskap og kan varsle de rette nødetatene.

 

Trolig det beste nødnummeret for båtfolk som ikke har VHF! (Så lenge andre har VHF!)

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

....... Og så har jeg det slik at om jeg løfter på et lokk på VHF'en og trykker inn en liten rød knapp, så har jeg sendt ut en nødmelding med nøyaktig posisjonsangivelse..........

 

Hvis denne superdingsen med rød knapp er så idiotsikker og fenomenal er spørsmålet hvorfor man må på et omfattende kurs og eksamen for kunne kjøpe en slik brukervennlig nød-gadget..??

 

Senile eldre på vidvanke i nabolaget og voldstruede må da ikke ta kurs og sertikat for å kunne eie voldsalarm eller trygghetslarm, så hvorfor ikke skreddersy en slik redningsalarm uten krav om VHF eksamen ?

 

Hvis telenor ønsker å nå mobill-flåten må de på en eller annen måte ha et produkt folk etterspør.

 

Den store styrken for VHS er at "alle" hører på den og for beskjed samtidig....men det blir en ond sirkel når stadig færre har VHF og at man derfor sikkert mister enda flere kunder.

 

Pussig at mobilflåten i denne tråd blir møtt med moralsk indignasjon fordi vi er så egoistiske at vi ikke har utstyr for å høre nødanrop.

 

Jeg velger å snu på det å si at kunden har alltid rett. Når mange ikke engang har tenkt tanken på å kjøpe en VHF som de knapt nok vet hva er kan de ikke henges ut som bad-guys.

 

Når mange i mobilflåten kanskje om vinteren kjøper skrednødpeileutstyr til junior og trygghetsalarm til svigermor er det kanskje fordi disse produktene i større grad en Telenor Marin har produkter som er tilpasset publikums behov. En enkelt sjønødknapp-boks uten kurskrav ville blitt en bestselger i alle båtbutikker.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som tidligere skrevet har jeg VHF og setter stor pris på den ekstra sikkerheten og muligheten til felles samtaler med flere venner på tur. Det er mange situasjoner der VHF er enklere å bruke enn mobil.

 

Mange her inne inkludert meg selv er på lange turer der VHF er helt naturlig.

Men det betyr selvsagt ikke at VHF er for alle. Det store flertallet av båter ferdes kun i nærområdet og ser ikke behovet.

 

Det er i første rekke den yngre generasjonen og førere av mindre båter som tar båtførerprøven. Disse kommer ikke til å installere VHF med dagens tilbud.

For meg blir det derfor helt absurd å legge inn mye VHF-teori i pensum til båtførerprøven! Hvorfor skal man lære noe om dette så lenge det ikke er knyttet til et krav om VHF i båt og man ikke kan praktisere det man lærer? De har jo ikke lov til å bruke et slikt apparat før de får konsesjon!

 

Man må derfor motivere folk til å anskaffe VHF gjennom et forbedret tilbud, ikke komme med enda et pålegg som ikke oppfattes som relevant.

Redigert av Kristina III (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis denne superdingsen med rød knapp er så idiotsikker og fenomenal er spørsmålet hvorfor man må på et omfattende kurs og eksamen for kunne kjøpe en slik brukervennlig nød-gadget. på...??

 

Akkurat dette med opplæring er for å sikre at dette sysytemet blir brukt med fornuft.. Og når vi først snakker om fornuft, kanskje det hadde vært en idé med sertifikat og konsesjon for bruk av baatplassen.no også.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Pussig at mange båtfolk er så skeptiske til brukervennlige gadgets. Hva er galt om alle norske båter for en ok pris kan skaffe seg en nødredningsboks med rød knapp uten kurs krav ?

 

Hvorfor er det ikke kurskrav og konsesjonskrav for å kjøpe nødbluss ??

 

Hvorfor er det ikke konsejsonskrav for å kunne ringe brannvesenets nødnummer.....de får da mange falske brannmeldinger som man kunne silt bort hvis kun seriøse huseiere med brannvernkurs hadde konsesjon til å ringe etter hjelp....???

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Akkurat dette med opplæring er for å sikre at dette sysytemet blir brukt med fornuft.. Og når vi først snakker om fornuft, kanskje det hadde vært en idé med sertifikat og konsesjon for bruk av baatplassen.no også.

Den siste setningen kunne du spart deg. For Oslofjord har faktisk et relevant spørsmål enten vi liker det eller ikke. Båtlivet er håpløst gammeldags og kommer til å hente mye funksjonalitet fra bilverdenen etter hvert. Nå kommer GPS/satellitt nødsystemer i bil for fullt her i Norge også. I USA hadde jeg det allerede for 20 år siden. Jeg trenger ingen opplæring eller konsesjon for å trykke på nødknappen i taket på bilen min! Den setter meg i umiddelbar kontakt med en alarmsentral, og de ser hvor jeg er på sin skjerm. Det er bare et spørsmål om tid før denne funksjonaliteten er i alle nye båter av en viss størrelse UTEN krav om konsesjon. Så blir neste spørsmål om man også skal kunne prate på åpne kanaler.....

Link to post
Share on other sites

Hvorfor er det ikke kurskrav og konsesjonskrav for å kjøpe nødbluss ??

 

Hvis du finner opp nødraketter som skriver mmsi-nummer på himmelen, så er jeg sikker på at det har noe for seg med konsesjon, grunnen for konsesjonskrav på epirb er at disse programmeres med mmsi nummer så nødetatene får informasjon om fartøyet.

Redigert av littmild (see edit history)

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Den siste setningen kunne du spart deg. For Oslofjord har faktisk et relevant spørsmål enten vi liker det eller ikke.

 

Siktet ikke til noen spesiell, den slutningen dro du helt selv.

 

Nå kommer GPS/satellitt nødsystemer i bil for fullt her i Norge også. I USA hadde jeg det allerede for 20 år siden. Jeg trenger ingen opplæring eller konsesjon for å trykke på nødknappen i taket på bilen min! Den setter meg i umiddelbar kontakt med en alarmsentral.

 

Høres ut som en spennende utvikling, hvem drifter dette systemet i Norge?

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Regner med at dagens røde-knapp boks baserer seg på at man i VHFen utdyper problemet ??

 

Kansje bedre med en iphone/gps app som hopper over hele VHF, for slikt finnes vel alerede ?

 

Distress-knappen er helautomatisk og sender posisjon og mmsinummer. Hvordan en iphone-applikasjon skal klare å sende denne informasjonen til båter i nærheten av deg klarer jeg ikke helt å skjønne.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

I denne debatten fremkommer det ihvertfall tydelig hvem av "oss" som er født med saltvann i årene - og hvem av oss som tilfeldigvis "bare fikk råd" til å kjøpe båt. :giggle:

 

Når det prioriteres surroundanlegg og fryseboks foran obligatorisk sikkerhetsutstyr som f.eks. en VHF - sier det sitt.

Jeg sier ikke at alle er i "den båten"; men for å sette det hele i perspektiv. Det koster å ha båt, på lik linje som det koster å ha campingvogn, hytte, hus og bil. Man kan gjerne slurve med vedlikehold og sikkerhetsutstyr for å spare penger; det blir jo opp til hver enkelt å velge. Men det er slående at motivasjonen for et felles samband åpenbart ikke slår an blant enkelte av oss; jeg mener - det er jo ikke sikkert det er du som trenger hjelp, men hva med å faktisk kunne være med å redde liv?

 

- Hvor er fellesskapfølelsen?

- Hvorfor er det alltid i et "jeg og mitt" synspunkt i denne debatten?

 

Personlig mener jeg at en personlig nødpeilesender burde vært like obligatorisk som en VHF!

Denne kan du ta med på fjelltur i påsken også.

 

Til og med SVÆRT ERFARNE båtfolk har omkommet ved drukning; det er i det minste en trøst at familien får en grav å gå til. Det er ingen selvfølge at man blir funnet om man går over bord.

Med en nødpeilesender blir man ihvertfall funnet på et eller annet tidspunkt; uansett tilstand. En aldri så liten avsporing i debatten, altså. :pray:

 

 

Men, grunnen til at markedet ikke "tar i mot" dette, er åpenbart et litt gubbete preg over det hele - med mye teknisk fjas og duppeditter som er designet på 80-tallet.

Når man i tillegg opererer med post-kommunistiske uttrykk som konsesjon, plikt og lisens - trengs det neppe en doktorgrad til for å forstå at dette fremstår som særdeles lite attraktivt i konkurranse med dagens teknologi?!

 

Hvorfor kan man ikke bare få laget produkter som faktisk virker og lover det reklamen sier - og som i tillegg følger "moten" - slik som Apple? De fleste jeg har snakket med har relativt store problemer med å få GPS'en til å fungere mot VHF-radioen; distress-knappen er med andre ord ubrukelig. Og hvor mange er det som tar seg råd til at en "fagmann" skal komme ombord å montere opp radio og antenne? Hvor mange har et SWR-meter liggende; og har i det hele tatt sjekke installasjonen sin med det? Foruten et fåtall av oss entusiaster, er det nok ikke så mange nei...

 

Her syntes jeg faktisk det var en svært bra kampanje for noen år tilbake, husker ikke hvem som stod bak, men man kunne få "gratisbesøk" av kyndige til å se over VHF-installasjonen. Rett og slett god gammeldags dugnadsånd!

Det er åpenbart at her må hele bransjen gå sammen om et helhetlig tilbud; hvor nye båter blir levert med en 100% velfungerende VHF-installasjon - og hvor man "lovlig" kan inneha en konsesjon etter at en nettbasert kunnskapstest er avlagt.

 

Samtidig er det jo fornuftig med en aldri så liten debatt rundt dette; det er åpenbart at dette er et tema som engasjerer! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Kansje bedre med en iphone/gps app som hopper over hele VHF, for slikt finnes vel alerede ?

Flott. :thumbsup:

Da synes jeg skal anskaffe det. En iPhone koster vel omtrent det samme som en VHF?

 

Så kan vi andre bruke VHF utsyret vårt og bistå hverandre når behov melder seg slik vil pleier å gjøre.

Link to post
Share on other sites

I mitt tilfelle Volvo. Les mer her: http://www.volvocars.com/no/sales-services/sales/volvo-on-call_new/pages/emergency.aspx

 

På biler bruker de regnr. På en båt kan man selvsagt tildele MMSI til en DSC device uten at eier har generell konsesjon. Det er jo nettopp et av hovedpunktene i denne debatten om myndighetene er villige til å ta det skrittet.

Link to post
Share on other sites

Vet ikke helt om Volvo on Call er helt godt eksempel mot dagens VHF regime.

 

Bare ved å ha bil, har man jo passert et trangere nåløye med høyere kostnad enn et SRC sertifikat, Volvo On Call er heller ikke helt kostnadsfritt verken i innkjøp eller etter de første 3 år.(Og systemet er GSM basert. SMS m GPS posisjon og tilbakering fra sentral)

 

Resultatet i den flotten Volvo videoen hadde jo blitt det samme ved å ringe 113.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...