Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Slaget om dagsturflåten er nok tapt før det har startet mens de som vokste opp i bobåt kanskje fortsetter med VHF.

 

Båthavner i hyttestrøk hvor det på 60-tallet var joller som naturligvis var uten VHF, er det i dag skjærgårdsjeeper, riber og daycruisere med mobil.

 

Selv om håndholdt VHF kunne ha vert nyttig i dagsturflåten er det bare å inse at det ikke finnes noen tradisjon blant f.eks. hyttefolk å ha VHF og at det skal svært gode argumnter til for at de utstyrer sine 16-25 fots båter med håndholdt VHF.

 

Det er noe annet med de barna som på 60 tallet vokste opp i bobåter og sprakende VHF radioer som en selvfølgelig del av båtlivet.

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vokste definitivt ikke opp hverken på begynnelsen av 60-tallet, eller i en bobåt, allikevel synes jeg VHF'en er en like naturlig del av båtutrustningen som redningsvest og fendere.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

til alle dere som synest dagens ordning er enkel og billig, sorry dere er i mindretall. Hadde det vært enkelt og billig hadde ikke denne tråden eksistert, ei heller Telenors hjertesukk i avisen.

Dyrt??

hva er dyrt....jo sertifikater er overpriset.

Boka koster 199 kr sertifikatet kr. 695, årsavgiften kr.475.

Ligg to dager i uthavn isteden for i en havn, så er du i +++++.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes også at VHFen er en fantastisk redskap og ville ikke vært foruten. Men som mange her påpeker - det er kanskje tid for en forandring. Jeg synes følgende endringer bør gjøres

 

- Samordne kystradio med andre beredskapsetater og sørge for en uavhengig statlig finansering. Kanskje ta hele greien bort fra Telenor.

- Avskaffe SRC-eksamen og gjør det fritt frem for alle å bruke VHF. (Dette er jo langt på vei praksis idag - Eller finnes det noen som faktisk ble bøtelagt for ikke ha eksamen i orden?)

- Avskaffe dagens "lisens" og erstatte det med en engangsregistrering av VHF-radioen mot et besjedent engangsbeløp. For eksempel 200 kr for ny eller omregistrering.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Link to post
Share on other sites

- Samordne kystradio med andre beredskapsetater og sørge for en uavhengig statlig finansering. Kanskje ta hele greien bort fra Telenor.

 

Foreslår du at sjøfartsdirektoratet skal overta administrasjonen? Var vi ikke interessert i at det skulle bli enklere og mindre "plunder" med dette med VHF? Virker som det er endel her med båtførerbevis utstedt av Norsk Test og VHF-sertifikat utstedt av Telenor maritim radio, som er veldig lykkelig uvitende om hvordan saksbehandlingen fungerer hos sjøfartsdirektoratet.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

(...) "At en båt er forsikret, betyr at den er såpass stor den bør ha en VHF" må være noe av det mest tåpelige jeg har hørt fra den kanten. Mene redningsselskapet at små åpne båter uten el. Ikke bør forsikres???

Med respekt å melde, Sofaseileren, så er dette noe av det mest tåpelige jeg har hørt på baatplassen. Hvordan du klarer å få sitert setning til å handle om hvorvidt småbåter bør forsikres eller ei er utenfor min fatteevne.

Link to post
Share on other sites

Ærede mr. Nelson. Jeg har forsikring på alle mine båter. De to minste er en liten zodiac jolle, og en 14 fots Askeladden kombibåt.

redningsselskapet uttaler:"når en båt er forsikret er den såpass stor at den bør ha Vhf"

Enten betyr dette at redningsselskapet mener at alle båter bør ha vhf, eller så mener de at det er naturlig å ikke forsikre små åpne båter. Er dette så tåpelig å henge seg opp i?

På den annen side mr. Nelson, ser jeg at de er ganske ny her på forumet. Velkommen skal du være.

Og velkommen til en verden av spennende og engasjert båtprat, men også en god posjon tåpeligheter som trolig overgår dine villeste fantasier ;-)

Link to post
Share on other sites

Begynner å helle mot at et amnesti hadde vært tingen. Tilby masivt over hele landet rene kveldskurs til alle som har uregistrert VHF med påfølgende godkjenning og registrering.

 

Når det gjelder sutringen over at fem hundre kroner i årsavgift er for dyrt, tar jeg ikke det seriøst.

Link to post
Share on other sites

Og velkommen til en verden av spennende og engasjert båtprat, men også en god posjon tåpeligheter som trolig overgår dine villeste fantasier ;-)

 

Skriver under på den jeg og :giggle:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det er tydelig at denne sommern har vært dårlig for enkelte. Slike frustrasjonsinnlegg som vi har opplevd av enkelte denne sommern er fullt på høyde med vinterinnleggene da abstinensen gjør seg gjeldene. Men du verden hvor underholdene det er til tider.


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Foreslår du at sjøfartsdirektoratet skal overta administrasjonen?

Den mest nærliggende administrasjonen for dette er da Post- og Teletilsynet, som overtok andre liknende oppgaver da Telenor holdt opp med å være tildeler og myndighet for radiofrekvenser.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Den mest nærliggende administrasjonen for dette er da Post- og Teletilsynet, som overtok andre liknende oppgaver da Telenor holdt opp med å være tildeler og myndighet for radiofrekvenser.

 

Det er godt mulig, er ikke satt inn i praksis ved liknende saker. Påberoper meg ung alder :giggle: . For meg virker det mest logisk at denne driften ville gå under sjøfartsdirektoratet. Uavhengig av dette er jeg ikke sikker på om post- og teletilsynet ville hatt noe bedre saksbehandling enn sjøfartsdirektoratet, og ihvertfall ikke bedre enn Telenor Maritim Radio. Men som sagt, dette er antakelser basert på erfaring fra andre statlige instanser.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

PT virker ihvertfall helt OK når det gjelder amatørradiolisenser i å delta i lisensprøver ved større arrangement (slik som Telenor maritim radio på båtmesser) og å ekspedere bevisene. De klarer sikkert tilsvarende om maritim-radio-folka som håndterer tillatelser flytter med seg holdninger og prosedyrer til PT. Kanskje også forenkler litt.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Mye god lesing her, med blanda argumenter.

 

Har hatt båt i 25 år.

 

Jeg tok vhf sertifikat for tre år siden, og anskaffet vhf. Dette etter motortrøbbel i forbindelse med fisketur ved marstein i Hordaland. Relativt enkelt å ta sertifikatet, og langt enklere enn jeg hadde fryktet.

 

Nå etter tre år med vhf ombord, har jeg benyttet den 1 gang, med oppkalt til Rogaland radio for å rapportere mine signaler. Det er ikke mye trafikk mellom lystbåter å høre, og det er nesten så en kan undres om vhf en er gående av og til.:-)

 

Jeg har den for sikkerhet dersom uhellet er der, og har mulighet til å "trykke på knappen"

 

Prisen ved årsavgift syntes jeg er grei nok, men skulle ønske vhf ble vanlig i alle båter, terskelen for å anskaffe og bruke kommunikasjonsmediet ble senket, slik at ingen er redd for å bruke vhf

Link to post
Share on other sites

Dyrt??

...

Ligg to dager i uthavn isteden for i en havn, så er du i +++++.

 

[ironi]Hvilken fortreffelig argumentasjon. [\ironi]

 

 

VHF-jaktradioer krever ikke kurs og sertifikat. Kun at man søker konsesjon når apparatet kjøpes. Hva er den prinsipale forskjellen? Om man innfører tilsvarende ordning for maritim VHF for fritidsbåter, og i tillegg får forsikringsselskapene til å gi rabatt for fastmontert VHF kan man være på riktig vei.

Link to post
Share on other sites

VHF-jaktradioer krever ikke kurs og sertifikat. Kun at man søker konsesjon når apparatet kjøpes. Hva er den prinsipale forskjellen?

 

Den prinsipielle forskjellen er at jaktradioer er ment for kommunikasjon i forbindelse med jakt, mens Maritim VHF er en del av et verdensomspennende nødsystem. Anbefaler å ta SRC-kurs hos en seriøs kurstilbyder, da vil du få svar på alle slike spørsmål.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Hvorfor må det det? En 17-åring i Telekiosken greier helt utmerket å fastslå identitet og foreta en kredittsjekk på kunder til bortimot alle døgnets tider, så hvorfor trenger nåløyet å være så himla mye trangere for noe som omtales som "et nødvendig sikkerhetsredskap"?

Analogien til mobiltelefon, som du beskriver er ikke noe særlig god. Mobiltelefoner med nødknapp, hvis konsekvens fører til umiddelbar omruting av all skipstrafikk, scrambling av redningshelikopter, redningsselskap m.fl. eksisterer heldigvis ikke.

VHF utstyr med nødknapp (DSC) selges og betjenes derfor av personer som har fått nødvendig

opplæring og forstår hvordan slikt utstyr skal brukes.

 

Geir :seeya:

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Trist å se hvordan forkjemperne for dagens system, "kaster" seg over og sabler ned alle argumenter. Dere får bare fortsette, det eneste som da skjer er at det blir færre brukere av VHF og enda færre til å hjelpe til i nød. Dette er ett eldgammelt system, bygd opp før dagens nye teknologi kom på banen. Tenk å få det beste av to verdener og attpå til kunne gi ut den løsningen gratis til alle som ønsker å ha VHF i båt. Hadde VHF kommet på markedet som nytt produkt idag, ville det ha vært bygd opp helt annerledes, lignet mye mer på nødsystemene i bil. Merkelig at noen få ikke skjønner at dagens system er for tungvint for mesteparten av brukerne og at de ikke finner noen god nytteverdi med det.

Jeg tror VHF er ved en skillevei, fortsett som i dag, og det blir bare færre brukere. Utvid bruksområdene, slipp opp reglementet og det kan hende at det til og med blir "hot" å ha det i båten igjen.

 

Nå tror jeg at jeg kommer til å slutte å argumentere noe mer her, men bare følge tråden. Får håpe til alle som vil tviholde på dagens ordning at det går en båt med VHF forbi når dere anroper, sannsynligheten er at kun 1 av hver tiende båt har VHF eller lytter på den (Skal vi tro tallene som sier at 30.000 av landets 300.000 som kan/bør ha VHF har det), og fler blir det ikke i tiden fremover, hvis man ikke gjør noe med dagens ordning. Tenkt hvor greit det hadde vært, hvis de fleste båtene hatt VHF, istedet for å vente på at kystvakten skal redde deg. (Aller helst sikkerheten i begge deler.)

 

Whistler stå på :thumbsup:

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Trist å se hvordan forkjemperne for dagens system, "kaster" seg over og sabler ned alle argumenter.

.......................

Tenkt hvor greit det hadde vært, hvis de fleste båtene hatt VHF, istedet for å vente på at kystvakten skal redde deg. (Aller helst sikkerheten i begge deler.)

 

Whistler stå på :thumbsup:

kaster seg over og sabler ned? Hvilke av debattantene snakker du om her?

 

men det er altså en forskjell i bruken av jakt-VHF (og amatørradio-VHF for den del) og maritim VHF. Maritim VHF brukes med forhåndsdefinerte kanaler for ulike bruksområder, som brukeren må vite om (ihvertfall må hun/han vite om enkelte av dem), og med internasjonalt fastsatte prosedyrer for nød- og hastertrafikk. Disse tingene er det et poeng at brukerne faktisk kjenner til.

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

men det er altså en forskjell i bruken av jakt-VHF (og amatørradio-VHF for den del) og maritim VHF. Maritim VHF brukes med forhåndsdefinerte kanaler for ulike bruksområder, som brukeren må vite om (ihvertfall må hun/han vite om enkelte av dem), og med internasjonalt fastsatte prosedyrer for nød- og hastertrafikk. Disse tingene er det et poeng at brukerne faktisk kjenner til.

 

Disse er så vanskelige å forstå at ett vanlig instruksjonsark ikke vil klare å opplyse funskjonen til kanal 16 f. eks.

Hvordan fungerer dette i Statene hvor det bor 300 mill mennesker og VHF sambandet er for almmenheten og "alle" installerer det i båtene? De bryter enhver regel hele tiden? Gi deg, da hadde de ikke hatt det åpent

I Norge med våre 30.000 båter som har VHF skal dette være så utrolig vanskelig!!! Synes dette er "gammeldags" argumentasjon og den har gått igjen i hele debatten.

 

Sannsynligheten i dag er større for at båten som passerer ikke hører dine rop eller at de plukker dem opp, er ikke det betenkelig? Er det den utviklingen du forsvarer?

Redigert av Jori (see edit history)
Link to post
Share on other sites

...

VHF utstyr med nødknapp (DSC) selges og betjenes derfor av personer som har fått nødvendig

opplæring og forstår hvordan slikt utstyr skal brukes.

 

....

 

Det er vel derfor Maritim og en del andre tilbydere selger disse via sine nettbutikker.

 

 

...

men det er altså en forskjell i bruken av jakt-VHF (og amatørradio-VHF for den del) og maritim VHF. Maritim VHF brukes med forhåndsdefinerte kanaler for ulike bruksområder, som brukeren må vite om (ihvertfall må hun/han vite om enkelte av dem), og med internasjonalt fastsatte prosedyrer for nød- og hastertrafikk. Disse tingene er det et poeng at brukerne faktisk kjenner til.

Et tildels godt poeng, men jaktradioer har altså bare seks forhåndsdefinerte kanaler som er til "fri" bruk. Det burde være innenfor rekkevidde å tilby et tilsvarende system for maritim VHF for fritidsbåter om "øvrigheta" mener det gir et tilstrekkelig stort bidrag i sikkerhetsmessig retning. Hva utdanning angår har jeg allerede antydet at det kan bakes inn i båtførerprøven, og dermed er det bare å vise båtførerprøvebeviset i butikken.

 

...De som ikke har fått med seg dette kan sikkert få tatt folkeskolen/ungdomsskolen om igjen. :)

 

Folkeskolen ble avskaffet og omdøpt på 60-tallet. Siden jeg ikke har skoleerfaring fra den tiden kan jeg ikke med sikkerhet si om VHF med DSC knapp, salgsnettverk og prosedyrer var pensum den gang. Om det heller skulle være et forsøk på å være morsom på andres bekostning synes jeg at du kan holde deg for god til den slags. Hvis du må stå oppå noen for å rekke opp er du rett og slett for liten.

Jeg har blant annet utdanning i bruk av sambandsystemer og radiotelefoni, og 25 års erfaring med daglig bruk av HF/VHF og UHF i flere varianter, og ser ikke noe problem med at man senker kravene for å lovlig montere og bruke en VHF i sin båt til et lavere nivå enn det som kreves i dag. Hva synes du? (Bortsett fra at jeg bør be om å få gå ungdomskolen om igjen.)

Link to post
Share on other sites

Disse er så vanskelige å forstå at ett vanlig instruksjonsark ikke vil klare å opplyse funskjonen til kanal 16 f. eks.

Hvordan fungerer dette i Statene hvor det bor 300 mill mennesker og VHF sambandet er for almmenheten og "alle" installerer det i båtene?

 

Mener du virkelig at VHF instruksjoner er vanskelige?

Da skal du heller pröve deg på en smartphone/Iphone. Den er virkelig vanskelig å forstå. Var så dum at jeg ble overtalt til å kjöpe en. Angrer :headbang:

Tar i bruk min gamle Ericsson K660i igjen.

 

I USA/Caribbean er som du sier VHF for almennheten. Det systemet håper jeg vi ikke får her. Alle strandbarer og restauranter kan nås på K16. Du vil aldri nå frem med en nödmelding, for alle kaller opp og bestiller mat og bord på barene på Ch.16 :headbang: Trodde ikke mine örer hva dem ropte og babbla om på VHF,en. Ingen gikk over på arbeidskanal. Hele matbestillingen ble foretatt på Ch.16. :headbang:

Litt ordning "muss sein"!

Tenk deg samme situasjon i her! :crazy:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...