Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Jori, det blir ikke færre og færre som har VHF, hvem har fortalt deg det?

 

Tvert imot, VHF er "inne i tiden" som aldri før !! I samme reportasje så stod det vel noe om at det ifjor kom nye 1000 VHF-konsesjoner...

 

Og "man", dvs. alle internasjonale fora som har noe de skulle ha sagt i denne smmenhengen ITU, IMO osv., har ikke funnet det nødvendig å endre på systemet (bortsett fra innføring av DSC) FORDI DET FUNGERER, hvorfor skulle man endre på noe som fungerer så godt? Hva er det f.eks. med dette bilsystemet "ditt" som er så grensesprengende mye bedre?

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Tvert imot, VHF er "inne i tiden" som aldri før !! I samme reportasje så stod det vel noe om at det ifjor kom nye 1000 VHF-konsesjoner...

 

Ja vel ja.... Så man er altså fornøyd med utviklingen?

Hvorfor da denne bekymringsmeldingen fra Leirbrekk i Telenor Maritim Radio?:

"– Vi sliter veldig med å få opp antall båtfolk som tar sertifikat og betaler lisens for VHF. Det er et klart misforhold mellom antall fritidsbåter og antall lisenser".

Link to post
Share on other sites

Det er vel forskjell på å ønske at det kommer enda flere konsesjoner og å påstå at det er en nedgang. I fjor kom det altså en tilvekst på 1000 konsesjoner, men man kunne nok ønsket langt flere.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Tja, det er noe dritt med disse firmaene som skal tjene penger.

Det er spesielt ekkelt med de som skal tjene penger på sikkerhet :pray:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Ja vel ja.... Så man er altså fornøyd med utviklingen?

Hvorfor da denne bekymringsmeldingen fra Leirbrekk i Telenor Maritim Radio?:

"– Vi sliter veldig med å få opp antall båtfolk som tar sertifikat og betaler lisens for VHF. Det er et klart misforhold mellom antall fritidsbåter og antall lisenser".

 

Tja, det Leirbrekk seier her er det alle vet, at antall lisenser står i sterkt misforhold til antall VHFer. Dette er jo ingen bombe, nesten daglig kommer kystradioene bort i situasjoner der "anonyme" VHFer er innblandet. Dette skaper problemer for kystradioene, redningssentralene og andre involverte som ikke vet hvem de snakker med eller hvem de skal kalle på. Og det var vel det som var utgangspunktet for mediautspillet fra Rogaland Radio som startet denne tråden.

 

Men utviklingen i antall konsesjoner er absolutt positiv, så flere og flere "tar til fornuften" :yesnod:

 

Vennlig hilsen en privat aktør som skal tjene penger.

 

Er det telenor du mener her?

Det er ikke slik at Telenor har funnet på at de skal drive med kystradio eller lisens og sertifisering fordi de mener at "her er det penger å tjene".

Hadde hensikten vært å tjene mest mulig penger så hadde de helt sikkert konsentrert seg om andre oppgaver.

Telenor utfører en viktig "jobb" på oppdrag fra storting og regjering (ref. særskilte samfunnspålagte oppgaver, SSO), og Telenor er valgt fordi det er de som kan løse dette på beste måten; Telenor har basestasjonene, infrastrukturen, teknologien, personalet med rette kunnskapen og erfaringen osv osv.

 

Hvem mener du kunne utført denne tjenesten bedre og billigere?

 

mvh

Helge

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

....nesten daglig kommer kystradioene bort i situasjoner der "anonyme" VHFer er innblandet. Dette skaper problemer for kystradioene, redningssentralene og andre involverte som ikke vet hvem de snakker med eller hvem de skal kalle på.

 

Så hvordan løser vi dette problemet, Helge?

Link to post
Share on other sites

Jori, det blir ikke færre og færre som har VHF, hvem har fortalt deg det?

 

Tvert imot, VHF er "inne i tiden" som aldri før !! I samme reportasje så stod det vel noe om at det ifjor kom nye 1000 VHF-konsesjoner...

 

Og "man", dvs. alle internasjonale fora som har noe de skulle ha sagt i denne smmenhengen ITU, IMO osv., har ikke funnet det nødvendig å endre på systemet (bortsett fra innføring av DSC) FORDI DET FUNGERER, hvorfor skulle man endre på noe som fungerer så godt? Hva er det f.eks. med dette bilsystemet "ditt" som er så grensesprengende mye bedre?

 

mvh

Helge

 

Helge hyggelig det, selv om en oppgang på 1000 av 30.000 brukendes neppe kan kalles noen revulusjon. Og når da fortsatt 270.000 ikke velger å bruke det, er det vanskelig å kalle det inn i tiden. Ikke misforstå meg, jeg er glad for alle som bruker VHF og er tilhenger av at flest mulig vil velge å ha det instalert. Dessverre er jeg også realistist og med dagens ordninger kommer ikke dette til å skje.

Helge til din kommentar om bilenes nødsystem vil jeg bare spørre, hvorfor valgte ikke bilindustrien VHF da de kom med denne teknologien i årene 98-99? Satelitt er dagens mest suverene system, du når absolutt overalt i hele verden, til sjøs, til fjells, i ørken, på sydpolen etc.

Link to post
Share on other sites

...

Er det telenor du mener her?

Det er ikke slik at Telenor har funnet på at de skal drive med kystradio eller lisens og sertifisering fordi de mener at "her er det penger å tjene".

Hadde hensikten vært å tjene mest mulig penger så hadde de helt sikkert konsentrert seg om andre oppgaver.

Telenor utfører en viktig "jobb" på oppdrag fra storting og regjering (ref. særskilte samfunnspålagte oppgaver, SSO), og Telenor er valgt fordi det er de som kan løse dette på beste måten; Telenor har basestasjonene, infrastrukturen, teknologien, personalet med rette kunnskapen og erfaringen osv osv.

 

Hvem mener du kunne utført denne tjenesten bedre og billigere?

 

mvh

Helge

 

Hvem skulle jeg ellers mene? Dette er vel en del av arven fra Televerket som innbefattet statsfinansiert infrastruktur såvel som oppgaver. Om du hevder at Telenor ikke driver sin virksomhet for å tjene penger er min påstand at du tar feil.

Så lenge denne tjenesten ikke er gjenstand for anbud og konsesjonskonkurranse så er siste spørsmål bare en retorisk avstikker som jeg ikke har til hensikt å spekulere i.

Link to post
Share on other sites

...

Helge til din kommentar om bilenes nødsystem vil jeg bare spørre, hvorfor valgte ikke bilindustrien VHF da de kom med denne teknologien i årene 98-99? Satelitt er dagens mest suverene system, du når absolutt overalt i hele verden, til sjøs, til fjells, i ørken, på sydpolen etc.

 

Ja for all del, satelitt er bra til sitt bruk. Men for å f.eks. kontakte møtende/kryssende/innhentende trafikk for å avtale trygg navigering, tilkalle hjelp fra nabobåten, eller for å kontakte båten som har problem for å tilby hjelp, har det lite for seg...

Hjemmeside på WEB og på facebook.

Arbeidssted er Florø Radio.

Link to post
Share on other sites

Nok eksempel på hvorfor ALLE båter, uansett størrelse (kajakker inkludert) burde hatt VHF:

 

http://www.nrk.no/ny...tfold/1.8286595

 

Ingen i denne tråden som bestrider det.

Spørsmålet er bare om dagens ordning slik den er, noen gang vil klare det, noe den allerede (etter min mening) viser at den ikke får til.

Da må man være villig til å se på endringer, men som denne tråden også viser, endringer er skremmende for folk flest "best å la tingene være som de er".

Link to post
Share on other sites

Det er vel ingen som er 100% uenig i at det kan være på tide med endringer. Spørsmålet er vel hvilke endringer som er praktisk gjennomførbare? Full frislipp er ett forslag jeg har overhodet ingen tro på.

Bruken vil nok skyte i været, men med tusenvis av folk på VHF'en som ikke har den fjerneste anelse om f.eks bruken av kanal 16 eller nødprosedyrer vil nok redusere VHF'ens nytteverdi som sikkerhetsutstyr ganske kraftig....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Jeg er veldig godt fornøyd med dagens opplegg. Fungerer bra, gir stor sikkerhet og til en fullt akseptabel kostnad. Å diskutere andre måter å organisere dette fordi noen ikke orker å ta eksamen eller vil ha ned konsesjonsavgiften er ganske sært. Så får vi heller leve med at det er mange som ikke har VHF ombord. Mhp gratispassasjerene som har VHF ombord men som ikke gidder å registrere denne så håper jeg at innsatsen med å konfrontere disse lykkes (synes kystradiostasjonene har blitt veldig flinke til å sjekke opp båtnavn/kallesignal nå i sommer, og det er vel nettopp med dette formål).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Nå kommer GPS/satellitt nødsystemer i bil for fullt her i Norge også. I USA hadde jeg det allerede for 20 år siden. Jeg trenger ingen opplæring eller konsesjon for å trykke på nødknappen i taket på bilen min! Den setter meg i umiddelbar kontakt med en alarmsentral, og de ser hvor jeg er på sin skjerm. Det er bare et spørsmål om tid før denne funksjonaliteten er i alle nye båter av en viss størrelse UTEN krav om konsesjon. Så blir neste spørsmål om man også skal kunne prate på åpne kanaler.....

 

Men ett slikt system har jo eksistert til båter rimelig kjempelenge allerede!

 

Det heter EPIRB, bedre kjent som nødpeilesender. De fleste som selges i dag har GPS i tillegg til sender som letemannskaper kan søke seg inn mot. De er veldig enkle å bruke, trykk på en knapp og så snart en satellitt har plukket opp signalet og fått sendt det til bakken igjen, så vet hovedredningssentralen hvor du er og at du er i trøbbel.

 

Men disse er jo enda MINDRE utbredte enn VHF.....

Greit nok, de må registreres og det koster en liten stabel hundrelapper i året, men det er jo fremdeles veldig billig forsikring. Og hvis jeg ikke husker feil, så kan du registrere en nødpeilesender sammen med VHF'en slik at det ikke koster en krone ekstra i året å ha begge deler....

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

mulig jeg er sær som ønsker lavere terskel og rimeligere inngangsbilett til VHF, men det er også rimelig sært og ikke ville gjøre gjøre noe for å snu trenden til et sikkerhetsystem som så mange flere kunne ha nytt godt av. 1000 nye konsesjoner er ikke mye når man ser på årlig omsetning av båter totalt.

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ingen her som har sagt de ikke vil gjøre noe for å snu denne trenden? men det har enda ikke kommet gjennomførbare forslag på hvordan dette kan gjøres.

 

Flere har foreslått ett VHF-"light" kurs kun gyldig i norske farvann. Ett slikt kurs innkludert som en del av båtførerprøven må da vel være gjennomførbart?

 

Ett slikt kurs trenger ikke inneholde mer enn det aller mest nodvendige for å kunne bruke VHF'en på ett fornuftig vis.

For eksempel:

Enkel innføring i hva VHF er og hvordan det virker.

Innføring i grunnleggende prosedyrer, spesiellt med tanke på oppkalling, MAYDAY og PAN.

Innføring i kanlalplanen og bruk av kanal 16.

Enkel innføring i DSC.

 

Dette bør kunne legges inn i båtførerprøven uten å legge til så veldig mange ekstra timet på kurset.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Men prøven er jo allerede ikke noe særlig mer omfattende enn det.

 

I "gamle dager" var det opplæring i ohm's lov, innføring i batteriteknologi og lading og fylling av vann på batteier, mye om strømfordeling og kabeltykkelse, antenner og bølgeutbredelse osv. osv. Og ja, jeg ljuger ikke. Jeg tok sertifikatet som 17 åring for over 50 år siden! Og da jeg fikk VHF i egen båt for over 20 år siden, kostet en samtale til kand over kystradio 12 kroner minuttet! Og da jeg kjøpte VHF'n fikk jeg med selve radioen, men ikke håndsettet slik at jeg kunne bruke den. Det fikk jeg ikke utlevert før jeg kom tilbake til butikken med ferdig utfylt konsesjon fra Televerket! Så noe er da blitt en smule enklere etter som tiden har gått?

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Men prøven er jo allerede ikke noe særlig mer omfattende enn det.

 

I "gamle dager" var det opplæring i ohm's lov, innføring i batteriteknologi og lading og fylling av vann på batteier, mye om strømfordeling og kabeltykkelse, antenner og bølgeutbredelse osv. osv. Og ja, jeg ljuger ikke. Jeg tok sertifikatet som 17 åring for over 50 år siden! Og da jeg fikk VHF i egen båt for over 20 år siden, kostet en samtale til kand over kystradio 12 kroner minuttet! Og da jeg kjøpte VHF'n fikk jeg med selve radioen, men ikke håndsettet slik at jeg kunne bruke den. Det fikk jeg ikke utlevert før jeg kom tilbake til butikken med ferdig utfylt konsesjon fra Televerket!

Lars H.

 

Og ikke bare det! Radioen skulle også monteres av autorisert fagperson. Det skulle måles og dilles, og alt skulle inn til godkjenning først. Min første VHF kjøpte jeg brukt. Kona til han som solgte den hadde hatt yrkeskarriere som gnist i handelsflåten, og mente seg kvalifisert. For å måle disse greiene måtte man ha ocilloskop. Det hadde dama ikke, men tok det fra hukommelsen hvordan verdiene burde se ut. Jeg sendte inn papirene, det varte og det rakk. Til slutt ringte jeg opp televerket og etterlyste fremdriften. Fikk snakket med saksbehandler. "Dette er de sykeste verdiene jeg noen gang har sett", sa mannen. "Men skitt au, dette er så enkle greier at selv mor kan sette det opp". Dette er lenge siden, skjønner man. Dermed kom de nødvendige papirene i posten. Og jeg kunne kalle opp Tjøme Radio med skjelvende røst, for å ringe hjem og fortelle at jeg ble litt forsinket, der jeg lå og dorget makrell rett på utsiden av Son. Til 12 kroner minuttet, en vesentlig del av timelønna.

 

En liten en til, mens jeg er i siget: En gang jeg kalte opp Tjøme for å ringe hjem, så fikk ikke damen i andre enden med seg navnet på båten, som var "Sylfiden". Prøvde flere ganger. Til slutt bokstaverte jeg hele greia, dessuten sa jeg: "Båten er kalt opp etter kona, den gangen hun var ung!" "Hahahaha", skreik det i andre enden, "jeg skjønner, hehehe, Sylfiden ja..." Etter den episoden, brukte Tjøme mye i denne perioden i livet, klukket det i andre enden når denne damen var på vakt. "Sylfiden" LA3829 satt som spikret hos Tjøme Radio.

Link to post
Share on other sites

Men prøven er jo allerede ikke noe særlig mer omfattende enn det.

 

Nåja. Jeg tok kurset i fjor eller forfjor vinter (husken e ikke helt på topp). Vi hadde ganske så mye om DSC og hvordan systemet virker og også om EPIRB og hvordan det systemet virker. I tillegg så hadde vi en god del om batteri og krav til dem og andre slike tekniske ting som er relevante for yrkesfartøy og ikke fritidsbåter. Dette er ting som ikke er så veldig viktig for oss i fritidsflåten og kunne sikkert vært droppet eller sterkt kuttet ned på til ett "light"-kurs.

 

Alt i alt så kunne sikkert anntall timer vært redusert med rundt 1/2 til 2/3-del og fremdeles hatt med seg det mest relevante for en som skal bruke VHF i fritidsbåten sin.

 

Når det gjelder byråkratiet for å få konsesjonen og papirarbeid i boks, så ser jeg at det har blitt atskillig enklere de siste tiårene. :giggle:

 

Med tanke på at jeg bor i Longyearbyen og kurset var arrangert her oppe, så ble jeg svært betenkt når jeg oppdaget at jeg var den eneste representanten for fritidbåtfolket som var til stede. Samtlige andre var sendt av arbeidsgiver fordi de trenger kurset i jobben. På en plass der VHF-dekningen er mange ganger bedre enn GSM-dekningen, og konsekvensene av en ulykke selv på fineste sommeren fort kan bli svært alvorlige, så må jeg innrømme at jeg ble svært overrasket over å være eneste fritidsbåtskipperen som tok kurset....

 

(redigert for tyrkleifer)

Redigert av Kenneth (KAH81) (see edit history)

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Det viktigste med hele VHF kurset er drilling i praktisk bruk. Dette for å tørre å benytte den man har i egen båt. På den måten "sitter det mer i fingrene" den dagen man eventuelt skulle måtte benytte utstyret i en nødsituasjon !

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det viktigste med hele VHF kurset er drilling i praktisk bruk. Dette for å tørre å benytte den man har i egen båt. På den måten "sitter det mer i fingrene" den dagen man eventuelt skulle måtte benytte utstyret i en nødsituasjon !

 

Det er jeg helt enig i! :thumbsup:

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Mhp gratispassasjerene som har VHF ombord men som ikke gidder å registrere denne så håper jeg at innsatsen med å konfrontere disse lykkes

Den gangen du havner i en nødsituasjon kan det jo hende at den eneste båten innenfor VHF rekkevidde er en av dissse "gratispassasjerene". Uheldigvis for deg har han VHFen avslått da han er redd for å bli "konfrontert" dersom han bruker den, VHFen ombord er bare ment til bruk dersom han selv havner i havsnød.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...