Jump to content

Rogaland Radio bekymret for antallet VHF konsesjoner.


shaukaas

Recommended Posts

Konstanterer at mange fra VHF-flåten moraliserer over mobilflåtens manglende VHFer.

 

Sikkerheten til sjøs er ett kollektivt ansvar for alle oss som nyter å ferdes på havet.

Jo flere som har VHF, kan bruke VHF og har VHF'en påskrudd, jo tryggere blir det for oss alle.

 

Folk står selvsagt fritt til å velge å ikke ha VHF ombord, men de som velger dette velger dermed å ikke bidra til sikkerheten til sjøs og må dermed regne med å få en viss kritikk for den avgjørelsen.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

til alle dere som synest dagens ordning er enkel og billig, sorry dere er i mindretall. Hadde det vært enkelt og billig hadde ikke denne tråden eksistert, ei heller Telenors hjertesukk i avisen.

Jeg er nok i den kategorien Hanto1. Selv har jeg hatt sertifikatet siden jeg var 17 år og blir 69 til høsten. Jeg har brukt sertifikatet i yrkessammenheng på på hurtigruten og på boreplattform i Nordsjøen. VHF har jeg hatt i egen båt i snart 25 år.

 

Men jeg begynner å lure litt nå på enkelte ting etter blant annet denne tråden. Og litt av årsaken til ikke flere ordner seg med VHF tror jeg kommer av at nye båtførere egentlig ikke vet hva det å ha VHF innebærer av kostnader, bry"og ikke minst nytte. Selv her på forumet hvor dette skulle være helt godt informert om, virker det som enkelte ikke har forstått dette. Og hva med "alle andre" som ikke vet forskjell på VHF og VHS?

 

Men om det kun er å få kostnadene ned som vil hjelpe, vet jeg ikke. Men en faktor er det nok. Enklere prosedurer for å få konsesjon og sertifikat vil nok også hjelpe. Og så var det dette med å få "alle andre" til å forstå nytten av dette sikkerhetssambandet. Her er det viktig å få komunisert dette på en grei måte til disse "alle andre". Men hvordan og i hvilke kanaler?

 

Lars H.

pt. Klädesholmen Sverige

mitt webcam

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Enklere prosedurer for å få konsesjon og sertifikat vil nok også hjelpe.

 

Det jeg kunne tenke meg å se var et konkret forslag for hvordan dette kunne gjøres. Det er minst like lett å ta VHF sertifikat som det er å ta Båtførerprøven, sjelden jeg hører noen klager på det, og konsesjonssøknaden er et enkelt skjema som man fyller ut på nett, og så kommer papirene noen dager etter i posten, det er knapt lettere å registrere seg på baatplassen.no.

 

Ang. prisreduksjon: Hele Norge ville sikkert kjøpt aftenposten om årsabonnement hadde kostet kr 1,-, det betyr ikke at det er praktisk gjennomførbart, uansett hvor mye de har lyst på høye lesertall.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Men jeg begynner å lure litt nå på enkelte ting etter blant annet denne tråden. Og litt av årsaken til ikke flere ordner seg med VHF tror jeg kommer av at nye båtførere egentlig ikke vet hva det å ha VHF innebærer av kostnader, bry"og ikke minst nytte. Selv her på forumet hvor dette skulle være helt godt informert om, virker det som enkelte ikke har forstått dette. Og hva med "alle andre" som ikke vet forskjell på VHF og VHS?

 

Enklere prosedurer". Men hvordan og i hvilke kanaler?

 

Lars H.

pt. Klädesholmen Sverige

mitt webcam

 

Lars H. det var jeg som hadde skrivefeil med VHS istedet for VHF. Til informasjon, det heter prosedyrer med "y" ikke med "u".

Dermed synes jeg ditt skudd her blir simpelt, normalt hever du deg mer enn som så er mitt inntrykk.

Hyggelig at jeg fikk vist hvor fort det er med en skrivefeil, og ikke døm folk som uvitende for det :wink:

Link to post
Share on other sites

Og litt av årsaken til ikke flere ordner seg med VHF tror jeg kommer av at nye båtførere egentlig ikke vet hva det å ha VHF innebærer av kostnader, bry"og ikke minst nytte.

Det er vel litt av det samme man ser i diskusjoner rundt kart og navigasjonsutstyr. Noen (slike som meg) bruker både en maritim fastmontert kartplotter og papirkart, av ymse slag mens andre mener en mobiltelefon holder lenge.

 

Det er både flere kostnader og mer bry med min måte å navigere på

Link to post
Share on other sites

Det var da måte på å være hårsår?

 

At noen her har skrevet VHS i stedet for VHF hadde jeg faktisk glemt. Så du ikke at jeg skrev "alle andre"? For dette er noe jeg har hørt i båthavnen og andre steder blant den "gemene hop". Ellers er min mening at uvitenhet er en stor årsak til at så få har VHF.

 

Når det gjelder min rettskriving, så er jeg realist av utdanning og ikke filolog eller hva det nå heter. Dessuten funker ikke rettskrivingskorreksjonen her på forumet for meg lenger. Så ikke kall mitt forsøk på konstruktivt forslag for "simpelt", se på helheten og ikke mulige skrivefeil! Greit???

 

Men nå går jeg en tur med skipshunden i sommerkvelden her på Klädesholmen så kan trafikken på VHF'n der det er stor aktivitet mellom Stockholm Radio, Sjöredningen og et ambulansehelikopter på det åpne VHF-nettet så langt unna at jeg ikke ser noen hjelp i å kaste loss og hjelpe til.

 

Lars H.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Takk for fine innlegg Lars H. Den "forakten" enkelte viser for VHF sambandet er skremmende. De er vel neppe en del av en dugnadsgjeng eller en båtforening tuftet på solidaritet og tilhørighet.

 

Det var da voldsomt hvor fordømmende og forutinntatt du er. Slike innlegg gavner ikke saken.

Jeg er sikker på at en masse folk uten VHF er aktive medlemmer i sine foreninger med å delta i verv, dugnader, vakter etc. Dessuten er helt sikkert de samme folkene fine typer, med stor lojalitet til sine foreninger og like dedikert til båtliv som mange andre innpå her.

Link to post
Share on other sites

Må jo ha med denne da :giggle:

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Skrivefeil gjør vi alle, og det synes jeg vi kan fortsette å holde oss for gode til å kommentere. BP er normalt et forum med brukere som respekterer dette, la oss fortsette med det !

(forskjellen på VHF og VHS vet nok alle)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Det er forskjell på gjentatte VHS `r som du skrev og 1 prosedurer som er tydelig en trykkleif av Lars H. .

 

Riktig at jeg i ett av alle mine 10-12 innlegg i denne tråden skrev VHS 3 ganger i stedet for VHF. Tankene mine var nok opptatt med andre ting samtidig. (Skal aldri skje mer :giggle: ) Men ser du på de andre innleggene før og etter finner du VHF og ikke VHS. Personlig synes jeg slike kommentarer som møtte meg da og slike kommentarer som jeg gav Lars H og slike kommentarer du gir meg, er veldig lite bidragsgivende til debatten.

 

Forøvrig som jeg indikerte i min tråd synes jeg Lars H er en meget god bidragsyter til Båtforumet, ville bare poengtere at selv om man sier feil med VHS istedet for VHF, er det ikke slik at man er uvitende. Feil gjør vi alle og hvertfall jeg, slik lærer jeg også, så det vil jeg fortsette med. Er ellers enig med Lars H som sier at han gir egentlig blanke i skrivefeil, slikt må vi tåle, synd at noen er mer opptatt av å ta enkeltpersoner istedet for å se meningen de representerer.

Link to post
Share on other sites

Takket være at jeg ikke monterte VHF da jeg kjøpte min siste båt har jeg spart ca 6.000 kroner på å slippe årsavgift.
Syntes du ganske umiddelbart skulle kvitte deg andre gjenstander som du betaler for - mobiltelefoner, TVer

- og for ikke å glemme bilen. Tenk på alt du sparer da !!

 

Geir :seeya:

Redigert av GeirT (see edit history)

Geir :seeya:     oviklogo2.jpg

Link to post
Share on other sites

Relevant maritim radioamatør videolink (riktignok kortbølge)

og fleksnesparodien på mayday-behandling skal liksom være relevant for maritim VHF, når det ikke en gang er relevant for amatørradio? :nonod:

Jan, Hvaler. Båter: 1977-2016 kano; 1987-1994 Nidelv 24; 1994-2009 Hvalerskøyte 29'; 2008 -- Winga Princess; 2016 -- kajakk

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv VHF, og både sertifikat og lisens. Og jeg kjenner på trangen til å hovere over folk i båt som ikke forstår vitsen, og stoler på mobiltelefonen.

Men om målet er å få flere til å anskaffe og ta ibruk VHF, er det helt uten interesse hva vi måtte mene om både sertifikatkrav og lisensavgift.

Det eneste som har interesse er HVORFOR de andre ikke skaffer seg VHF.

Vi Båtplassenmedlemmer må nok innse at vi er nokså over gjennomsnittet opptatt av båt, og at svært mange andre har båt kun som en av mange interesser og aktiviteter.

 

Jeg skal være ærlig, ved siden av å mene at VHF er både praktisk og en viktig sikkerhet ombord, synes jeg vhf-sertifikatet gir meg litt ekstra "pondus" som båtmann, og at båten min blir litt mere skute når den har lisens for VHF radio. Det kjentes som helt ok for 15 år siden å farte avsted i høstkulda for å bruke en håndfull kvelder på VHF.kurs, vente i uker på å få tilsendt sertifikatet i posten (kanskje skjer det fortere nå?) og helt greit å fylle ut gammelmodige skjemaer for å søke om konsesjon. Jeg syntes dette var en del av det ritualet som vi som ønsker å kalle oss båtfolk måtte gjennom.

Tar jeg helt feil om jeg antar at noe av denne følensen deles av flere VHF-innehavere her på forumet?

 

Man kan vel allikevel ikke kreve at alle som skaffer seg båt har samme behov for image og gruppeidentifikasjon (jeg vet jeg setter dette nokså på spissen, bær over med meg...)

Og om båten kun er en gjenstand som gir mulighet for rekreasjon på sjøen, sidestilt med hytta, golf-feriene og pakketurer, blir den tradisjonelle flertrinnsraketten for å skaffe seg VHF altfor tungvindt. Jeg tror mange har såpass mye annet å bruke tid og tanker på, som konkurrerer med dette, at selv om man har forstått at VHF er bra og viktig, blir det ikke priortitert. Eller man kjøper apparatet (kjøpekraften er det jo ikke noe å si på her på berget...) og dropper sertifikat og lisens.

Om det hadde vært mulig å ta testen og søke / få tildelt konsesjon interaktivt hos forhandler mens man kjøpte apparatet, tror jeg vi hadde fått en helt annen virkelighet.

 

Kanskje må man ta et valg mellom få brukere og relativt høye kunnskapskrav, og mange brukere med kanskje noe mer varierende kunnskapsnivå?

Link to post
Share on other sites

Det er nok slik at veldig mange av fritidsbåtene aldri beveger seg særlig langt fra kysten, eller fra andre båter. Av den grunn er det kanskje ikke heller så rart eller farlig om det finnes mange mange båter som seiler uten VHF. Det som jeg synes er viktig er at flest mulig av båtene som seiler utaskjærs, og at de som bruker båten på vår/høst/vinter har VHF ombord. Da er dette en stor betryggelse for andre fartøy i nærheten.

 

Et annet poeng som jeg ikke husker om har blitt nevnt er at noen kanskje kvier seg for å ha VHF av den grunn at de ikke er komfortable med å kommunisere slik at mange andre kan høre hva en sier. Det kan skyldes usikkerhet rundt hva som er riktige prosedyrer, eller noe så naturlig som at man ikke helt liker å tale i forsamlinger. VHFkurset jeg tok hadde dessverre alt for liten praktisk trening på prosedyrer, så jeg følte meg veldig rusten i starten.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Et annet poeng som jeg ikke husker om har blitt nevnt er at noen kanskje kvier seg for å ha VHF av den grunn at de ikke er komfortable med å kommunisere slik at mange andre kan høre hva en sier.

 

Det kan hende du har rett, men jeg tro vel kanskje de aller fleste i dag bruker mobiltelefon til bruk for vanlig kommunikasjon. VHF har man i bakhånd til nødbruk, eller til bruk for å formidler viktige beskjeder når man befinner seg utenfor mobil dekningsområde. Noe kommunikasjon foregår sikkert fortsatt på "L"-kanalene, men i mer beskjeden grad enn tidligere. Jeg tror ikke så mange kiver seg for å kommunisere på VHF i en nødsituasjon. Da går det nok av seg selv.. :yesnod:

Redigert av "Mathilde" (see edit history)
Link to post
Share on other sites

....

Det eneste som har interesse er HVORFOR de andre ikke skaffer seg VHF.

...

 

Det er flere bidragsytere som har forklart dette i tråden. Resulatet har vært at de har blitt sablet ned med argumenter om at de er:

-Kunnskapsløse

-Grådige

-Lite sikkerhetsbevisste

-Blottet for solidaritetsfølelse med andre nødstedte

-Bedre egnet som bobilturister.

 

Dette er slik jeg ser det ingen god argumentasjon for å ønske flere brukere velkommen. Jeg er på ingen måter for et fullt anarki på denne fronten, men dagens krav og regelverk stammer fra en tid da VHF var enerådende som samband utenfor husets fire vegger og Televerkets kobbernett. Det burde derfor etter mitt syn være fullt mulig å gjøre en revurdering.

 

De som allerede har tatt kurs, løst ut sertifikat og søkt, fått og betalt for konsesjon/lisens ser ut til å være ganske klare på at slik må det være for neste generasjon brukere også. Hvorfor må det det? En 17-åring i Telekiosken greier helt utmerket å fastslå identitet og foreta en kredittsjekk på kunder til bortimot alle døgnets tider, så hvorfor trenger nåløyet å være så himla mye trangere for noe som omtales som "et nødvendig sikkerhetsredskap"? Om man baker inn VHF-prosedyrer i båtførerprøven synes jeg det burde være nok. Staten har jo allerede i sin visdom avdømt at noen skal slippe båtførerutdanning på grunn av tilsårskommenhet og erfaring, og da burde jo dette være nok for Staten i VHF-sammenheng også.

 

Jeg skal komme tilbake til sikkerhetsaspektet for de av oss som aldri drar så langt ut at vi ikke ser land og lisenskostnadene ved en senere anledning.

Link to post
Share on other sites

Ett første skritt på veien kan jo være noe så enkelt som at det informeres bedre om VHF på båtførerkurset.

 

Aller helst så bør det vurderes å gjøre som noen her allerede har foreslått: Innføre ett VHF-light-sertifikat som kun er gyldig i norske farvann. Det kurset kan godt droppe alt som ikke er relevant for den gjennomsnittlige fritidsbåten.

Ett slikt "light"-kurs kan godt bakes inn i båtførerprøven.

Skibsplast 675 HT med Suzuki DF 250, Biam 800 HT med Yanmar 4JH2-HTE 75Hk

Mazda 929Toyota Celica, Volvo 940GL, Jeep Commander Overland, Volvo 740GL, Mercedes C200 Kompressor, Opel Astra, Mazda CX-5

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...