Christensen Svart 4.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 4.Oktober.2013 (redigert) Her hvor jeg har båtplass så er vi nødt til å ta opp båten på vinterstid, sjøen fryser og Svelvikstrømmen drar forbi med opptil 4-5 knop i vårsmeltinga, og mye isflak drar forbi. Pakker den godt inn, setter gardintrappa frem sånn at det er enkelt å komme seg om bord. Reiser en del i jobb og hadde nok vært litt nervøs om den skulle ligget i sjøen på vinteren! God helg ønskes herfra også! Redigert 4.Oktober.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
VannTro Svart 5.Oktober.2013 Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 For det første drar Svelvikstømmen 8-10 knop på det mest hissige ! For det andre er vi mange som skal bøye oss i støvet !!!' Mektig pågangsmot og mange fine løsninger. Flotte båter !!! Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Christensen Svart 5.Oktober.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Oktober.2013 (redigert) For det første drar Svelvikstømmen 8-10 knop på det mest hissige ! For det andre er vi mange som skal bøye oss i støvet !!!' Mektig pågangsmot og mange fine løsninger. Flotte båter !!! Takk takk! Tror faktisk det er fra deg ideen om visp på powertrimknappene kommer fra! Kjekt med et slikt forum hvor man kan få ideer om massevis av detaljer! Fritid er skumle greier, sitter i heimen og tenker, blir mye tid til slikt når frua og ungene er på høstferietur på fjellet. Må jo legge litt planer for neste sesong, hadde jo vært stusselig å gått sesongen i møte uten prosjekter i det heletatt! Har lyst på baugpropell, har vel egentlig ikke hatt behov for dette, men kan spare opp mot 20 koblinger forover/bakover ved skikkelig finmanøvrering og lukeparkering, båten styrer minimalt bakover så behovet er nok tilstede. Ønsker forslag til type og størrelse! Lage og montere dører til akterkabinen, her strakk ikke tiden til og dørkarmer og dører må lages, en liten justering av plastarbeidet må også til. Sprutlister på fremre halvdel av skroget, Skarpnesen er en veldig våt båt, spesielt med sjø skrått inn forfra. Vannet følger skroget opp til fenderlista og forsvinner deretter rett i trynet på rormannen! Vurderer lister i homogent plastmateriale som kan limes utenpå skroget, er ikke så lysten på en stor gelcoatjobb. Noen som har forslag til materiale til dette formålet? Gjerne et hvitt plastmateriale som kan skjæres og freses til ønsket form, ser for meg et utgangspunkt på ca 30x30 mm før tilpasning. Noen små lister må lages, skjøt mellom sittebenk og inerliner akterut må dekkes til og toppen av skottkledningen mot forkabinen må få en pen avslutning. Utbedre innfesting av diverse rekker og pulpit for å få bedre stabilitet i disse. Montere springpullerter på begge sider. Kalkblåse skroget og epoxybehandle, vil det være lurt å blåse før vinteren slik at det kan stå og tørke frem til våren?? Tar gjerne imot tips og innspill! Redigert 5.Oktober.2013 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Båtsjuk Svart 11.August.2014 Del på Facebook Svart 11.August.2014 Hvordan går det med båten? Flere prosjekt på gang? :-) Har sett gjennom tråden din nå, virkelig flott arbeid :-) Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 16.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mai.2015 Hei båtvenner! Ser det etterlyses flere prosjekter. Kan fortelle at prosjekter er det alltid her i gården og i år så er det ny motor som står for tur. Den gamle trofaste sliteren av en TMD50 er nå løftet ut, motorbedding er under modifisering for å gjøre plass til nyere og mer moderne maskineri. Har fått tak i en svært pent brukt VP D3 190 som har gått 350 timer med splitter nytt HS45A gir. D3 motoren er ganske mye mindre og lettere enn den gamle, D3 har tørrvekt på ca230 kg pluss gir, så rundt 300 kg for hele greia, mot ca 750 for den gamle motoren. Nye og friske krefter forventes å være mer effektive og når de i tillegg er ca 60 flere av dem så blir det nok litt mer fart i båten også. Toppfarten er ikke så vesentlig, jeg er heller ute etter å kunne ha en marsjfart på 15-16 knop på ca 3200 rpm. det er i allefall planen, så får vi vente og se. Skal prøve å bli litt flinkere med kameraet også! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Sånn, da var det på tide med en liten oppdatering, jobben med motorbytte går fremover og i dag ble den nye motoren løfta om bord, var ganske spent på om den skulle treffe boltene på motorlabbene og om jeg hadde regna meg frem til rett høyde på aksling og sånn. Her er den omsider på plass, fikk lagd meg en overgang fra 3 1/2" til 3" til eksosen i dag, da kommer jeg til å bruke den som et skjøtestykke mellom ny og gammel eksosslange. Nytt sjøvannsinntak ble montert i går, monterte 1 1/4" med sluseventil og 32mm slangenippel, den gamle var 1" og 25mm. Nytt sjøvannsfilter med stusser for 32mm slange er også kjøpt inn. Dieselfilter med vannutskiller kommer også på plass, valgte en rimelig variant i år, har på sikt lyst til å sette inn en dobbel sak med veksleventil. Har regna meg frem til at den gamle propellen bare ville gitt en fartsøkning på en snau knop, så fikk hjelp og bestilte en ny Radice fra Sleipner, den kom også her om dagen og jeg måtte prøvemontere for å sjekke at den passet. Blank og fin var den, 20 " diameter og 20" stigning, håper vi treffer sånn noenlunde med denne, får eventuellt justere litt på den til vinteren. Skal også sette inn et CV- ledd mellom gir og aksling, dette er av type uten separat thrustlager, satser på at dette er med på å redusere både støy og vibrasjoner. Fortsetter i morra, er jeg heldig og ivrig så kan det hende det blir en prøvestart i løpet av helga! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
VannTro Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Dæven, det må jeg si Christensen, detta blir gromt ! Når har du samme diameter og stigning som jeg hadde på min Fjord 880(200 hk FordSabb) og den kom vel opp i 21 knop på topp. Gleder meg til å møtes utpå etter hvert og høre hvordan det fungerer. Tipper du får en ganske så mye roligere gange også :-) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Polarn Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Hvor fort vil denne gå nå teoretisk? Sitér dette innlegget Eneste miljøvennlige er å kjøre grønt, host..hark <Gjør det ordentlig eller gi faen!> -->Vinner av OT-Entusiast 2011<-- Link to post
Christensen Svart 28.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Farta har blitt beregna til rundt 20 knop, om det stemmer vil tiden vise!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 28.Mai.2015 Del på Facebook Svart 28.Mai.2015 Du kjører på mr.. :) uten tvil Norges fineste skarpnes 30. Å nå med friske kraftige villhingster.. mot gammel sjøku tidligere. Spennende. . Lykke til med sjøsetting igjen.. :) Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
Janoho Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Det var jo enormt god plass i motorrommet nå, må bli lettere med service Sitér dette innlegget Link to post
beauty of aqua Svart 29.Mai.2015 Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Dette må være norges flotteste skarpnes.du verden så flott den blir! Sitér dette innlegget mvh.beuty of aqua achilles 265, gh 11, wesling 16, bella 620 dc, sealine s25, Scand Atlantic 32 Link to post
Christensen Svart 29.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Mai.2015 Du kjører på mr.. :) uten tvil Norges fineste skarpnes 30. Å nå med friske kraftige villhingster.. mot gammel sjøku tidligere. Spennende. . Lykke til med sjøsetting igjen.. :) Dette må være norges flotteste skarpnes.du verden så flott den blir! Tror ikke jeg skal påberope meg tittelen Norges fineste Skarpnes 30, mange fine båter der ute, men jeg er i allefall fornøyd, den fungerer fint til vårt bruk og behov, har fortsatt ikke gjort noe med forkabinen og det er snart på tide, har hatt litt vannintrengning via pulpitskruene og har fått noe misfarging på litt treverk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Sjeldenutpå Svart 30.Mai.2015 Del på Facebook Svart 30.Mai.2015 Slitern med ny motor :-) Vær obs på at så stor vektreduksjon i kjølen kan føre til endring i båtens oppførsel, kanskje den krenger meir og lettere. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Christensen Svart 31.Mai.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 31.Mai.2015 Tid for en oppdatering. Fikk rettet opp motoren mot aksling, fikk den tilslutt innenfor 1/10mm på akselflensen. så var det frem med vinkelsliperen og kutte vekk aksling tilsvarende lengden på cv-leddet. Prøvde å løsne klemflensen, men den satt godt fast, så var egentlig greit at den skulle bort. monterte så cv-leddet på girflensen og strammet godt til Entret akslingen og gikk under båten for å skyve den på plass og den smatt rett i, ingen knip der gitt. Så da var det bare å stramme til klemringene, tror dette blir snasent, både med tanke på lyd og vibrasjoner. Så i morgen så starter jobben med å koble opp diesel, eksos, sjøvann og strøm. Passe på å rydde litt i strømkablene samtidig, få vekk alt som ikke er i bruk. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 3.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 3.Juni.2015 (redigert) Ny kveld og ny oppdatering: Brukt etpar kvelder på å rydde i gammelt elektrisk og legge opp nytt, EVC systemet er jo greit å montere, men fikk en liten ekstrajobb da gasspaken måtte bygges om fra skyv til trekk, men det gikk da det også. fikk montert instrumenter og EVC manøverpanel og testet det elektriske i går kveld, fikk programmert slik at motoren er satt opp riktig med gir osv. Hadde dog en alarm på noe elektrisk feil og at jeg burde ha en service!. Timetelleren viste behagelige 250,1 timer, ikke gått mye den saken her!. I dag var det å skjøte sammen gammel og ny eksos som stod først på planen, hadde sveisa sammen en overgang fra 3,5 til 3", den gikk fint å få på plass og fikk strammet til, så var det tur for nytt sjøvannsfilter med 32mm slangestusser. litt knot å få på plass 2 slangeklemmer på sjøvannsinntaket på undersiden av gearet, men det gikk tilslutt det også. Så var det å få kobla til diesel, tur og retur og lufting. tilslutt ble ladinga fra dynamo lagt separat til ladestrømsfordeler, slik at startbatteriet toppes først. Så var det å legge hageslangen oppi sjøvannsfilteret og vri på nøkkelen, litt harking på første draget men på andre forsøk så snurra den i gang, hurra! har latt den gå en halvtimes tid, fikk da 60 grader på kjølevannet og fikk tid til å sjekke alle tilkoblinger på vann, diesel og eksos, ser fint ut alt sammen!! Feilmeldinga på EVC`n ble også borte!! Neste jobb blir nå å koble til gearwire, montere propell skikkelig, koble inn vvb i kjølesløyfa og sette tilbake vegger og isolasjon i motorrommet. Når alt er på plass så blir det noen dager med vask, polering og bunnstoff før skuta skal på vannet og den virkelige testen står for tur!! Redigert 3.Juni.2015 av Christensen (see edit history) Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
larsern87 Svart 5.Juni.2015 Del på Facebook Svart 5.Juni.2015 Noen oppdateringer om denne flotte båt? Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 6.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 6.Juni.2015 Vvb er koblet inn i kjølesløyfa, propellen er på plass, brukte en kveld på shining av badeplattform også! fikk lagt gearwire i fornuftige svinger frem til gearet, måtte gjennom skottet mot akterkabinen og tilbake. Manglet noe småbiter for tilkobling, men fikk kjøpt inn i går! Oppdatering og bilder kommer! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Christensen Svart 10.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Ship o hoy! Da var skuta sjøsatt og hatt meg en prøvetur, fylte både vann og diesel og tok en runde for å kjenne/høre på den "nye" motoren. Litt mer vibrasjon på tomgang enn tidligere, men så fort jeg rører gassen så går den silkemykt og fint. Første del av turen gikk med åpen dørk for å se hvordan ting oppførte seg, alt så bra ut og dørkene ble lagt på. Litt mer turbolyd enn i den gamle motoren, men det må man vel forvente på en slik kompakt sak? Litt testing i forskjellige hastigheter og på 16-17 knop så går den veldig fint!! Aller viktigst, da høyere marsjfart var ett av målene med motorbyttet. Med fullt pådrag så legger den seg litt nervøst over på styrbord side og topper på 19,5 knop!! Kjenner at denne motoren kommer jeg til å bli glad i!! Prosjekt "stabil båt i høy fart" er nå under utarbeidelse i hodet!! så denne tråden er ikke død ennå!! Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Bjørn Løvjomås Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Gratulerer reodor felgen. . :) vel blåst så langt. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post
VannTro Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Gratulerer med vellykket motorisering ! Østlandets raskeste Skarpnes 30 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Zitt Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Ship o hoy! Prosjekt "stabil båt i høy fart" er nå under utarbeidelse i hodet!! så denne tråden er ikke død ennå!! Takk og pris! Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 10.Juni.2015 Del på Facebook Svart 10.Juni.2015 Godt alt fungerte Lykke til med videre prosjekter. Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Bjarne R Svart 13.Juni.2015 Del på Facebook Svart 13.Juni.2015 Hei. Flott prosjektråd, med flott trearbeid og sans for detaljer. Hva slags cv-leddet er det du har brukt? Bjarne Sitér dette innlegget Link to post
Christensen Svart 13.Juni.2015 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juni.2015 Hei. Flott prosjektråd, med flott trearbeid og sans for detaljer. Hva slags cv-leddet er det du har brukt? Bjarne Hei og takk for tilbakemelding!! Har kjøpt Cv-ledd her: http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=59865323&searchclickthrough=true kjøpte 300 utgaven da 120 ble for liten for motoren. Sitér dette innlegget Frihet kan kjøpes for penger. I år er 550 liter med blyfri 95 frihet i massevis! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.