Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

Vel, jeg hadde denne Ph 38 fra Vear på lista mi, men kom aldrig så langt at jeg fikk sett på den. Bla. fordi flere her på BP mente den var så dårlig at det var lite å bruke tid på.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Jeg tenker slik at når en klemskade som gir vanninntrenging blir repearert med silikon/sika som klines på uten at det det ser pent ut og at listen ikke blir byttet/reparert, tror jeg det er slik vedlikeholdet er ellers og. Da gjelder det motorer også. Og da skygger jeg unna.

 

Mener jeg så tegn til vanninntrengning i midtcabin. Ta det med en klype salt.

 

MEN, det kan tenkes at ny eier har fått utbedret skaden/skadene.

 

Positivt

Ellers var elektronikken ny ombord, samme med hekkthrustler. Den var godt utstyrt.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Hyggelig med aktivitet i tråden :smiley:

 

Jeg har nå sett på mange båter, og følger meg et tonn klokere i forhold til våre preferanser. Nå gjenstår å fiske etter den rette handelen, noe som kan ta tid.. Frustrerende da jeg egentlig har lyst til å være på sjøen..

Forøvrig så jeg også den ph38 som ligger i Ålesundstraktene. Du får fortelle hva selger sier sap, så kan vi kjempe med nebb og klør om den samme båten om det viser seg at den ikke har klemskader eller andre skader. Hører jeg budkrig?? :lol: - Fikk plutselig øynene opp for at andre også kan være ute etter de samme båtene som vi er.. Tror likevel at de positive sidene ved å diskutere div ting her inne på forumet oppveier de negative (økonomiske) konsekvensene! Jeg er imponert over all kunnskap her inne.

 

Har sett på den ph38en i Stavanger, sap. Sender deg en pm.

Link to post
Share on other sites

Takker for PM Nejo!

Hehe. Ja en ordentlig budkrig hadde vært noe :lol:

Spørs i så fall hva jeg forteller... Jeg sier nok den er et vrak helt frem til jeg har kjøpt den :giggle:

 

Har vært litt rundt og kikket i høst jeg også. Jeg er forundret over at så mange er slappe og lar båtene forfalle både kosmetisk og teknisk. Selv 3-4 år gamle båter er matte og loslitte med stygge motorrom, mange servicepunkter ikke rørt osv... Noen tror visst at en årlig vask, kjapp polering og en boks med bunnstoff gjør båten til "særdeles velholdt" :lipseal:

Dette er båter som stort sett blir omtalt som strøkne, meget velholdt osv. På et par sa jeg at jeg ikke lenger var intr. uansett pris pga hvordan ting så ut.

 

Synd mange av de som er aktuelle ligger så langt unna, men finner jeg en som virker lovende, får jeg sette meg på et fly.

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da har jeg endelig fått satt meg ned med min venninne Excel for å lage en analyse på kostnader med å eie en engelsk 40 foter med 63p motorer (på tide vil nok enkelte mene..).

- kan dere hjelpe meg med et kostnadsoverslag på olje, filter, impeller, zinker o.l. Som trengs til service? Har tenkt å gjøre servicen selv.

- kostnad på bunnstoff og andre remedier til vårpuss?

 

Link to post
Share on other sites

Ja kanskje, men jeg mener det, hvis man har så stramt budsjett at bunnstoff, polish, olje, filter etc. må inn i regnestykket da gaper man for høyt.

Kanskje..

..men når jeg lager analyser tar jeg med alt! Kanskje jeg skal ta med kostnad på pussefiller også, men det er vel kanskje å ta det litt langt?!

Link to post
Share on other sites

Spørsmål for de som har sett Ph 38 og kanskje P40/ tilsvarende også: Lukene over motorer åpner seg slik at man kommer til mellom motrene og ca halveis inn på toppsiden. Det virker mao vanskelig og komme til ytterkant av motorene, og jeg ser for meg at oljefilter og impellerskift på SB motor (63p) må være en utfordring for ikke å snakke om hvis man må ha ut startmotor, dieselpumpe eller kjølere.

Det jeg lurer på er om sofaen på SB og benken/ sofaen på BB side kan tas ut og om det er luker under som gir tilgang til yttersidene av motorene og evt tanker?

 

Har nå ca. 400 timer på mine 2xD6 og har hittil ikke hatt behov for å ta opp lukene til motorene for motorservice eller annet vedlikehold. Alle servicer tatt inkl. injektortest på begge motorer (som ikke er foreskrevet). Kommer til alt av servicepunkter fra motorrom inkludert det som er på "feil" side av motorene (smørolje og dieselfilter samt sink på BB motor). Ikke helt enkelt men det går greit takket være null griseri på denne filterkonstruksjonen. Fryktet problemstillingen i forkant men den viste seg å være ubegrunnet. Så hos meg har disse lukene aldri vært oppe. De går helt ut og avdekker det man måtte trenge på outboard siden av begge motorene om nødvendig.

Link to post
Share on other sites

hvis man har så stramt budsjett at bunnstoff, polish, olje, filter etc. må inn i regnestykket da gaper man for høyt.

Ikke helt uenig, men hvorfor uttrykke seg på en måte som kan støte folk?

 

Nå er det mange som har hatt glede av denne tråden og de forhold og detaljer som har blitt belyst. La være å "drite ut" de som lager disse trådene som tydligvis mange liker å delta i, ellers vil folk kvie seg for å legge hodet ut for hugg...

Link to post
Share on other sites

Enig med sistnevnte.20 tkr. totalt derav rundt 10 tkr for servicedelene til motorene og da har du tatt det meste tenker jeg. Resterende år flyter man litt på at man tok hardt i til å begynne med når det gjelder andre remedier. Motorkostnadene er ganske konstante. Har båten full av "øvrig stæsj og lurium" på forskjellige flasker. Langt fra alt er i bruk.

Link to post
Share on other sites

Fryktet problemstillingen i forkant men den viste seg å være ubegrunnet. Så hos meg har disse lukene aldri vært oppe. De går helt ut og avdekker det man måtte trenge på outboard siden av begge motorene om nødvendig.

 

Takker for svar!

Godt og vite at det er mulig å få tilgang til yttersider og tanker om nødvendig.

 

Har hatt kontakt med selgere av alle de 3 hvite Ph38 på finn. Ikke fått helt godfeelingen på noen av de. 2 av de er meglere og oppførte seg frekt etter et enkelt spørsmål om det var noe å gå på på prisen for å få et rent salg uten innbytte nå i høst.

Ikke svarte de på alle spørsmålene ang utstyr og servicehistorikk heller.

 

Må si jeg synes det er et stort minus med båter annonsert via meglere.

Skjønner ikke hvorfor folk velger og gjøre det på den måten.

De 5-8% meglerene tar utgjør noen kroner i denne prisklassen, og de selger garantert ikke båten lettere til meg enn det eier ville ha gjort. Tvert imot..

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...