Jump to content

Trenger råd til kjøp av båt, budsjett 2mill. 36-40 fot og fly.


Nejo

Recommended Posts

En bekjent hadde 2x Tamd 74(480hk) i sin P 50. Han sa den makset på 28 knop. MEN, sa også at mindre bør det ikke være. Det var 2001 mod. Han har nå oppgradert til en P54.

 

Ellers ser at Princess har høyere priser i Norge en f eks Fairlane. Men ikke at det betyr bedre kvalitet. Men heller det forrige imp før Johs Lunde gjorde av jobb i Norge. Men selv mener jeg PH40 og PH43 er noe av det penere en ser. Faktisk også nyere modeller av PH38.

Vi sees!

Link to post
Share on other sites

Prinsessen såg pen ut. Visst ikke bildene lyg så vil eg kalle den bortimot strøken. 30 knop er nok tvilsomt ja.

Er en Rodman 38 i distriktet her. Han fikk ny båt med fabrikk etter at leverandør hadde brukt x antall forsøk på å få båten lekkasjefri (ovenfra, regn etc.)

Den nye formoder eg fungerer greit, men den har vært lite brukt,og er lagra inne.

Link to post
Share on other sites

Etter de båtene som ligger ute både på Finn.no samt på Internasjonale båtfora er det ingen grunn til å konkludere med at Princess ligger høyere i pris enn Fairline når man tar modellskiftene som har foregått på ulik tid på jamførbare modeller i betraktning. En tidlig Phantom 48 som var den senere modellen som avløste PH50 prises eksempelvis vesentlig over den større Princess 50 som var utgående modell (skroget uten midtkabin) på samme tid. Båtenes prising varierer mer etter modellskiftene og man kan ikke trekke noen konklusjon at det ene merket er priset høyere enn det andre når man sjekker denne siden av saken. Det er slik det alltid vil være med bilmodeller også.

Link to post
Share on other sites

Hei

Spennende å følge ditt valg. Ikke mange som vll skrive om det du spør her, Sealine F37. En båt vi kunne tenkt oss. Vi har idag en F34 og kan vel si at kvaliteten er på topp. Sealine har mange fine løsninger og flott finish spør du meg. At enkelte kritiserer Sealine for bruk av alu vindusrammer, så har jeg hatt det på alle mine båter jeg da fra første båt i 1978

 

I markedet nå er det litt håpløst å bytte, da heller ingen meglere vil ta innbytte, fordi de ikke har ryggrad til å bære en innbyttebåt. Synd det er blitt slik, siden vi da hadde byttet inn i en f.eks F37 eller en SC38

Vi har vurdert P40 og PH40/42, men tror at det for oss ville knust litt av kosen p.g.a. dyre driftsomkostninger sett på året i helhet. 2 x D4 300 i en F37 kan ikke sammenlignes med de andre båtene som det diskuteres her. Da tenker jeg ikke bare på 6-7knops kjøring, men endel masjfart også som for oss er en viktig del av båtlivet.

 

Lykke til videre med letingen

Link to post
Share on other sites

Hei.

 

Har følgt med på denne tråden. Har ikke vert aktiv på denne siden, men fikk litt skrivelyst nå.

Har registret at det mange forskjellige smaker, delt som baken.

Trådstarter har vert inne på flybrigden, dybden og utforming.

Fairline 40-43 har jeg vert ombord i og det er vel feil å si at denne flyen er dyb.

Innredning på flyen, ikke helt vellykket i mine øyne, i forhold til mange andre. .

For å få en plass hvor 2 kan ligge så må bordet legges ned, upraktisk, men sikkert smak og behag

Ser at noen nevner Sealine 37, var ombord i en slik i sommer og ble veldig skuffet over all glassfiberflater som slo i mot deg, lignet mer på en daycruiser de hadde satt fly på, men kankje det er noen som liker det også.

Prisnivå inntil 2 mll og nyere årgang ønskes men mesteparten som har vert nevnt her er båter som ikke er av nyere årgang, kankje trådstarter har endret litt på utgangspunktet sitt???

Vil nå si til han at må se seg godt om og prøve båtene hvis muligt, noe som bør være et minstekrav vdr båtkjøp.

Link to post
Share on other sites

Så en Azimut 39 som lå på gjestekaien i bekkjarvik i sommer. Pen båt, men det som slo meg var at badeplatformen var konstruert så det ikke var mulig å gå i land direkte fra denne om man ligger longside på flytebrygge.

 

73_788627709_xl.jpg

 

ca 1 meter plattform gjør tilgang longside meget bra? Mulig dette er endret på nyere modeller.

 

Denne er til salgs, ligger på samme brygge som vår, virker som en flott båt uten at jeg har vært ombord.

Redigert av Oteren (see edit history)
Link to post
Share on other sites

 

Trådstarter har vert inne på flybrigden, dybden og utforming.

Fairline 40-43 har jeg vert ombord i og det er vel feil å si at denne flyen er dyb.

Innredning på flyen, ikke helt vellykket i mine øyne, i forhold til mange andre. .

 

 

Hvilken flybridge er det her man sammenlikner med? Ser jo vanskelig for men noen andre båter i samme størrelsesklasse med en tilsvarende stor flybridge, og høyden ("Dybden?") er helt normal. Man sitter helt uanstrengt 8-9 stk. på toppen av disse. 10-11 går fint med normalt atletisk personell som samler seg litt. Og da er det både grill, vask, kjøleskap og stort bord samt stor luke som tar opp resterende plass. Disse båtene har nok klassens største flybridge.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Det jeg kan si om flybridgen er at jeg var oppi skorgenes 330, og deretter i en ph38 - utrolig stor forskjell på følelsen på disse flybridgene. Vet at det er størrelsesforskjeller på disse båtene, men jeg tar nå med sammenlikninger likevel for å illustrere poenget mitt. På Skorgenes føltes det som om vi "balanserte" på taket, mens på ph38 føltes det som om vi hadde gjerde rundt oss, og stolene føltes tilnærmet normale. Stolene på Skorgenes føltes som campingstoler som hadde sunket litt for langt nedi gjørma på en våt campingplass.. Sikkert ok for mange, men jeg ser ikke helt kosen med det..

 

I forhold til alder på båt så tror jeg ikke vi har endret utgangspunkt, men at vi heller ser oss om etter hva som er mulig å få til gitt vårt budsjett. Jeg var innom en båtelektroforretning her om dagen og fikk pris på ca. 65000 for nye plottere og radar, ca. 37000 for ankervinsj og ca. 85000 for generator ferdig montert. Grovt regnet koster det dermed ca. 200000 for å oppgradere en gammel båt uten generator og akteranker. Åpning av pulpit burde også være mulig å få til i den prisen. Vi samler med andre ord inn informasjon om så mye som mulig før vi går over i kjøpemodus. Båtplass og finanser er på plass, så nå koser vi oss med leiting etter det rette objektet mens høststormene ser ut til å ha begynt..

 

Det som her skrives om F37 gjør at jeg i det minste må prøve å få sett en "live." Mange mener de kan være vanskelige å selge om noen år, men det ser virkelig ut som om det er mye båt for pengene. For meg er det også attraktivt at båten virker mer lettdrevet enn de tyngre båtene. - men det store spørsmålet er vel bruksmønster.

Vi vet ennå lite om bruksmønsteret vårt fremover, noe som nok gjør vinklingen komplett, og valget vårt litt mer kronglete enn for enkelte andre. Vil vi fortsette å kjøre frem og tilbake for å se flest mulig plasser og øyer slik vi har gjort med daycruiseren, eller vil vi gå mer rolig og bestemt mot landhogg? Vi har faktisk gått en god del i 6-7 knop med Ibizaen i sommer, men jeg ser vel for meg at det er enda mer komfortabelt å gå rolig med en større båt.. I tillegg har jeg en drøm om å dra til båten for å få litt avstand til hverdagen. Kanskje ikke gå ut fra havna i det hele tatt? Alle disse spørsmålene reflekterer vi over når vi vurderer hva vi skal kjøpe..

Redigert av Nejo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En opplevelse jeg hadde med en fairline var at selv med åpen pulpit var det nesten håpløst å gå i land via baugen. Med en puslete liten avtagbar stige som henger i etpar øyebraketter på et veldig høyt forskip går det å komme seg i land men glem grillen eller å bære med deg noe som helst. Med ganske stort vindfang føltes det heller ikke trygt å overnatte på dregg..... Båten er kjempefin men passer nok bedre med hekken mot en gjestebrygge enn med baugen inn over en liten øy. Bruken og båtene er forskjellig i Norge og den Engelske kanal, ikke bare når det gjelder påmontert utstyr som akterwinch og hjuksahjul.....

Link to post
Share on other sites

En opplevelse jeg hadde med en fairline var at selv med åpen pulpit var det nesten håpløst å gå i land via baugen. Med en puslete liten avtagbar stige som henger i etpar øyebraketter på et veldig høyt forskip går det å komme seg i land men glem grillen eller å bære med deg noe som helst. Med ganske stort vindfang føltes det heller ikke trygt å overnatte på dregg..... Båten er kjempefin men passer nok bedre med hekken mot en gjestebrygge enn med baugen inn over en liten øy. Bruken og båtene er forskjellig i Norge og den Engelske kanal, ikke bare når det gjelder påmontert utstyr som akterwinch og hjuksahjul.....

Hvilke erfaringer med dette har dere andre ift Fairline og fortøying i uthavn?

Link to post
Share on other sites

Ikke noe problem med å komme seg i land med åpen pulpit og stige. Mye vindfang i båten ja, men forholdene får man se an som alt annet. Har ikke noen avtagbar stige hos meg. Den er integrert i systemet som teleskopenhet og av normal dimmensjonering. Har ligget mye til ankers der både hekk- og foranker har fått gjort sitt, og er ikke bekymret for det. Når jeg har strukket opp jernet og det sitter så har jeg heller ikke opplevd dregging.

Link to post
Share on other sites

Hvilke erfaringer med dette har dere andre ift Fairline og fortøying i uthavn?

Vi liker oss ikke i trange gjestehavner og unngår disse i den grad det er mulig. Går vi sammen med båtvenner i feriene er jo en og annen overnatting i gjestehavn ikke til å unngå, men går vi alene er mønsteret gjerne 3/1, altså 3 døgn i uthavn, en inne.

Dette var også et krav da vi kjøpte vår nåværende båt, vi skulle fortsatt kunne benytte de uthavnene vi var vant til. PH43 har et forskip som stuker en del, og et godt overheng. Dette muliggjør ilandstigning på de fleste steder vi kjenner. Har vi med oss pikk-pakk, grill, bikje eller annet, plasserer vi dette på baugsprydet mens vi går ned den utfellbare stigen. Etterpå løfter vi utstyret ned og i land. Fungerer utmerket og har alldrig bydd på problemer. Kun en uthavn som vi benyttet en del tidligere unngår vi, og det er på Mølen utenfor Tofte. Mølen har en trang molo som ble bygget i en tid hvor 24-fotere ble betegnet som cabincruisere. Denne unngår vi nå da vår 43-foter nok vil blokkere havna for andre?

Ankring er ikke noe problem, men du må tilpasse utstyret selvfølgelig til oppgaven. Vi har en 1,5Kw winch bak, med 8mm, 50m syrefast kjetting og ett 25kg Bruce. Med dette har vi løsnet én gang, og det var på Alvøen utenfor Bovalstrand i en hissig østavind. Alvøen har gressbunn og Bruce har vel aldrig vunnet noen dreggtest på gressbunn?

Dette med vindfang er mest psykologi vil jeg mene. Har du skikkelig utstyr og godt med kjetting ute får du spikerfeste stort sett overalt i Oslofjorden og nedover Vestkysten av Sverige.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Kjenner godt den brygga B´liten. Har brukt den mye. Ligger rimelig bra i lé også for SWén. Har fått litt juling der et par ganger da container- eller bilfrakterskipene på vei inn til Drammen passerer på morgenkvisten.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

hm, må kommentere dette med glassfiberflater som slo imot han.....det er jo en glassfiberbåt da! hehe men ærlig talt er jeg ihvertfall utrolig fornøyd med de flatene der pga det er enkelt å vedlikeholde og holde rent samt lyst og trivelig. Er overhodet ikke enig i din uttalelse om de flatene, men smaken er jo som baken.

Trådstarter burde se en F37 live. Det er en romslig god båt, men flott sjøsterkt skrog med forholdsvis rimelige drifts utgifter. Flyèn på denne er meget ok med sofa og dobbel skikkelig stol "plass til fruen" ved siden av deg. Stolen går på skinne så den kan snues mot salong og bord, samtidig er det plass til å la 2 - 3 sole seg samtidig, trenger man mer?!

Link to post
Share on other sites

Litt nyskjerrig jeg også. Hvorfor hører man på pris på Efoy når man kan velge et par batterier ekstra, stille og tyst og bare å slappe av

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Vi har aldri hatt generator, så jeg vet egentlig ikke om det er nødvendig..? Men vet i alle fall at mangel på strøm fort fører til dårlig stemning når barna ikke får ladet opp iPad eller DS eller DVD spilleren.. Dette er ting som må tenkes på når vi skal kjøpe båt for dårlig vær..

 

EFOY har jeg aldri hørt om, så da blir det litt Googling, gitt :)

Link to post
Share on other sites

Det med generator har jo med feriemønster at gøre. Vi ligger jo som regel i havne og kun meget sjældent i naturhavn og selv da kun i max et døgn eller to. Så for mig er kombinationen af landstrøm, stor batteribank, gas i komfuret og 2000 watt inverter helt fin.

 

Hvis vi oftere ville ligge ude, så tror jeg at jeg i stedet ville købe en lille Honda-generator til at lade med hvis det var nødvendigt.

 

Generatorbudgettet ville jeg i stedet have brugt til en rib med en god motor og en par gode davider. Det er sjov for hele familien og super nyttigt at kunne komme rundt på opdagelse uden at skulle forlade pladsen. Og for børnene er den jo også timevis af underholdning.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...