Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Jeg har nettopp kjøpt en Myra 22 snekke med 23 HK Volvo penta.

Motoren starter lett, og går fint. Den kan gå på tomgang i timesvis uten problemer.

Problemet kommer først under kjøring med båten. Etter ca 10 minutter på full fart begynner motoren sakte men sikkert å dabbe av, for så å stoppe helt. Temperaturen ser helt normal ut så lenge motoren går, men etter at motoren har stoppa går temperaturen helt opp på max. Den starter lett igjen når den har blitt kald. Impeller og termostat er byttet, og eksosslangen er ny. Dette er forresten en saltvannskjølt motor. jeg trodde først at problemet lå på drivstoffsystemet, men jeg kjørte motoren på diesel fra en kanne, og problemet kom likevel. Dieselfilter er nytt. Noen som har tips ? Må jeg plukke sund motoren for å rense kjølekanaler, eller lar dette seg gjøre på enklere vis ?? Tips mottas med stoor takk !! :flag::thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg ville ha prøvd en runde eller to med systemrens for å renske opp i kjølekanalene før jeg begynte på en større skruoperasjon :yesnod:

 

Søk på systemrens. Det er mange tråder om dette på BP.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Det skal være plugger nederst på hver sylinder som kan skrues opp for å få tilgang til kjølekanalene. Stak godt opp med ståltråd og skyll med vannslange, så kanskje du kan få løst opp litt. Deretter kan du kjøre gjennom motoren med systemrens i et lukket system, gjerne over flere døgn. Hvis ingenting av dette virker må du av med sylindene, presse ut foringene og gjøre rent manuelt. Anders Haaby beskriver dette i detalj i en annen tråd her, der han utførte en slik rens på en MD17 som er den samme som din pluss en sylinder.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

jeg trodde først at problemet lå på drivstoffsystemet,

Årsaken til stopp er sikkert varmgang, men bare for nevne det: Har du renset silen i fødepumpa? Hvis du ikke har filter eller vannutskiller mellom tank og fødepumpe har silen lett for å gå tett.

 

Ellers så er t-stykket som sjøvannet kommer til rett etter impellerpumpa også lett for å tette seg.

Link to post
Share on other sites

Nå har jeg skrudd av eksosmanifolden og gravd ut masse gørr og skitt. Montert den tilbake, og lagd meg et system for å pumpe ferskvann gjennom kjølesystemet. En slange fra en bøtte, og inn på en manuell lensepumpe. En slange fra lensepumpa og inn på kjølerøret etter impellerhuset. En slange fra røret oppå eksosmanifolden (det som leder vannet inn i eksosen) og ned i bøtta. Pumpa gjennom, og skifta vann 5 ganger, og fylte så opp med systemrens. Pumpa dette gjennom motoren noen ganger. Nå skal dette stå å godgjøre seg i et par dager. Skal dra ned i båten å pumpe litt med jevne mellomrom, for å få sirkulasjon på systemet. Regner med at det kommer en del grums i bøtta ettervert. Oppdatering kommer :flag:

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Jeg ville ha ventet med lyddemper til etter at kjølingen er fikset. Om du klarer å få økt gjennomstrømming av saltvann vil økt vannmengde i eksosen dempe lyden betydelig. Så fiks kjølingen først, og se etterpå om det fortsatt er behov for lyddemping..

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Som jeg har skrevet i andre tråder, finnes det dessverre ingen „tvangsgjennomstrømning“ i furingene. Kjølvæsken beveger seg der nede kun via konveksjon. Også er sylindrene ikke koplet i rekke, men kvasi parallell til manifolden. Det er derfor bunnfallet kan avsette seg og tetter igjen sylinderfuringene etter hvert.

Kjøring av systemrens gjennom det normale opplegg vil derfor trolig ikke føre fram til forventet resultat.

Det kan kanskje oppnås noenlunde gjennomstrømning i sylinderne ved å benytte dreneringsskruene nede i sylinderfuringene til å sirkulere rensevæsken. (hhv. tas kranene ut og erstattes med passe tynt gjengerør som slangetilkopling)

Redigert av rudir (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ikke overbevist om at "rudir" har rett mhp."tvangsgjennomstrømning". Har heller ikke mulighet for å kverulere om dette før jeg har sjekket de delene jeg har liggende i garasjen.Før man begynner med større mekaniske inngrep vil jeg anbefale rensing etter "TMe-metoden". Gjør et søk på forumet og metoden dukker opp i en annen tråd.

Link to post
Share on other sites

Høres bra ut! Jeg ville ha ventet med lyddemper til etter at kjølingen er fikset. Om du klarer å få økt gjennomstrømming av saltvann vil økt vannmengde i eksosen dempe lyden betydelig. Så fiks kjølingen først, og se etterpå om det fortsatt er behov for lyddemping..

 

 

Det er dessverre sånt hos denne motoren at selv om sylinderforingene er pottetett av sediment, vil det renne like mye vann ut som det pumpes inn.

Link to post
Share on other sites

Det er dessverre sånt hos denne motoren at selv om sylinderforingene er pottetett av sediment, vil det renne like mye vann ut som det pumpes inn.

 

Dessverre??

Har du et eksempel på en motor der dette ikke er tilfelle? :crazy:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Tror nok de fungerer greit, det som bekymrer meg litt er at dersom kjølevannet forsvinner kan eksosen brenne hull i plasten. Har sett eksempler på dette. Men sikkert ikke noe stort problem da. Dessuten er gummivariantene betydelig dyrere. Så jeg tror nok kanskje jeg ville prøvd plast likevel.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

det var det jeg tenkte jeg og. Og så er det jo tross alt ca 1,5-2 meter gummislange (eksosslange) mellom motoren og lyddemperen, så den burde holde en stund før den smelter.

 

Neste spørsmål : Nå har systemrensblandinga stått i motoren i litt over et døgn, og jeg har pumpa det rundt i systemet med jevne mellomrom. På flaska sto det at blandinga skulle være i motoren i 2 døgn, men det vil vel virke enda bedre hvis jeg lar det stå et døgn ekstra ? Eller kan det være skadelig for motoren å la det stå for lenge ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...