bilo3 Startet 25.August.2012 Del på Facebook Startet 25.August.2012 Jeg har nettopp kjøpt en Myra 22 snekke med 23 HK Volvo penta. Motoren starter lett, og går fint. Den kan gå på tomgang i timesvis uten problemer. Problemet kommer først under kjøring med båten. Etter ca 10 minutter på full fart begynner motoren sakte men sikkert å dabbe av, for så å stoppe helt. Temperaturen ser helt normal ut så lenge motoren går, men etter at motoren har stoppa går temperaturen helt opp på max. Den starter lett igjen når den har blitt kald. Impeller og termostat er byttet, og eksosslangen er ny. Dette er forresten en saltvannskjølt motor. jeg trodde først at problemet lå på drivstoffsystemet, men jeg kjørte motoren på diesel fra en kanne, og problemet kom likevel. Dieselfilter er nytt. Noen som har tips ? Må jeg plukke sund motoren for å rense kjølekanaler, eller lar dette seg gjøre på enklere vis ?? Tips mottas med stoor takk !! Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 (redigert) Jeg ville ha prøvd en runde eller to med systemrens for å renske opp i kjølekanalene før jeg begynte på en større skruoperasjon Søk på systemrens. Det er mange tråder om dette på BP. Redigert 25.August.2012 av Sjøtunga (see edit history) Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Will do ! Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 25.August.2012 Del på Facebook Svart 25.August.2012 Det skal være plugger nederst på hver sylinder som kan skrues opp for å få tilgang til kjølekanalene. Stak godt opp med ståltråd og skyll med vannslange, så kanskje du kan få løst opp litt. Deretter kan du kjøre gjennom motoren med systemrens i et lukket system, gjerne over flere døgn. Hvis ingenting av dette virker må du av med sylindene, presse ut foringene og gjøre rent manuelt. Anders Haaby beskriver dette i detalj i en annen tråd her, der han utførte en slik rens på en MD17 som er den samme som din pluss en sylinder. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 25.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.August.2012 Satt nettopp å leste om dette i den tråden du nevner. leste også i en annen tråd at kanalene i manifolden ofte er helt tette, så jeg skal ta av manifolden i mårra for å sjekke. Oppdatering kommer :) Sitér dette innlegget Link to post
hegra Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 jeg trodde først at problemet lå på drivstoffsystemet, Årsaken til stopp er sikkert varmgang, men bare for nevne det: Har du renset silen i fødepumpa? Hvis du ikke har filter eller vannutskiller mellom tank og fødepumpe har silen lett for å gå tett. Ellers så er t-stykket som sjøvannet kommer til rett etter impellerpumpa også lett for å tette seg. Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Takk for alle tips !! Skal si fra hva jeg finner på min motor !! Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Forresten : Finnes det noen form for lyddemper til disse ? På min er det eksosslange og rør rett ut, så den høres godt !! Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jada, lyddempere selges i båtbutikkene, feks maritim.no. Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Universale ? For våteksos altså ? Sitér dette innlegget Link to post
tom-ass Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Jepp. http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-dpc-35-hk-38-mm Sitér dette innlegget Bygdetulling med båtførerbevis! Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Hva med de i plast til ca 600kr ? http://www.maritim.no/motor-styring/eksosutstyr/lyddemper-vannlas/lyddemper-vannlas-40-45-50-mm Sitér dette innlegget Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 Nå har jeg skrudd av eksosmanifolden og gravd ut masse gørr og skitt. Montert den tilbake, og lagd meg et system for å pumpe ferskvann gjennom kjølesystemet. En slange fra en bøtte, og inn på en manuell lensepumpe. En slange fra lensepumpa og inn på kjølerøret etter impellerhuset. En slange fra røret oppå eksosmanifolden (det som leder vannet inn i eksosen) og ned i bøtta. Pumpa gjennom, og skifta vann 5 ganger, og fylte så opp med systemrens. Pumpa dette gjennom motoren noen ganger. Nå skal dette stå å godgjøre seg i et par dager. Skal dra ned i båten å pumpe litt med jevne mellomrom, for å få sirkulasjon på systemet. Regner med at det kommer en del grums i bøtta ettervert. Oppdatering kommer Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 26.August.2012 Del på Facebook Svart 26.August.2012 Høres bra ut! Jeg ville ha ventet med lyddemper til etter at kjølingen er fikset. Om du klarer å få økt gjennomstrømming av saltvann vil økt vannmengde i eksosen dempe lyden betydelig. Så fiks kjølingen først, og se etterpå om det fortsatt er behov for lyddemping.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 26.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.August.2012 DET har jeg ikke tenkt på ! Takk for tips :) Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 (redigert) Som jeg har skrevet i andre tråder, finnes det dessverre ingen „tvangsgjennomstrømning“ i furingene. Kjølvæsken beveger seg der nede kun via konveksjon. Også er sylindrene ikke koplet i rekke, men kvasi parallell til manifolden. Det er derfor bunnfallet kan avsette seg og tetter igjen sylinderfuringene etter hvert. Kjøring av systemrens gjennom det normale opplegg vil derfor trolig ikke føre fram til forventet resultat. Det kan kanskje oppnås noenlunde gjennomstrømning i sylinderne ved å benytte dreneringsskruene nede i sylinderfuringene til å sirkulere rensevæsken. (hhv. tas kranene ut og erstattes med passe tynt gjengerør som slangetilkopling) Redigert 27.August.2012 av rudir (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Ikke overbevist om at "rudir" har rett mhp."tvangsgjennomstrømning". Har heller ikke mulighet for å kverulere om dette før jeg har sjekket de delene jeg har liggende i garasjen.Før man begynner med større mekaniske inngrep vil jeg anbefale rensing etter "TMe-metoden". Gjør et søk på forumet og metoden dukker opp i en annen tråd. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Min erfaring gjelder kun Volvo Pentas MD 2B og MD 11 modeller, om det finnes sammenlignende tilfeller hos andre motorer har jeg ikke noe greie på. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Høres bra ut! Jeg ville ha ventet med lyddemper til etter at kjølingen er fikset. Om du klarer å få økt gjennomstrømming av saltvann vil økt vannmengde i eksosen dempe lyden betydelig. Så fiks kjølingen først, og se etterpå om det fortsatt er behov for lyddemping.. Det er dessverre sånt hos denne motoren at selv om sylinderforingene er pottetett av sediment, vil det renne like mye vann ut som det pumpes inn. Sitér dette innlegget Link to post
Sjøtunga Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Det er dessverre sånt hos denne motoren at selv om sylinderforingene er pottetett av sediment, vil det renne like mye vann ut som det pumpes inn. Dessverre?? Har du et eksempel på en motor der dette ikke er tilfelle? Sitér dette innlegget Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP! Link to post
bilo3 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 MEN...Tilbake til det med lyddemper...Er de i plast noe å satse på ? Jeg la ut link lengre opp her. Jeg blir ikke å kjøpe noe ennå, men det er jo kjekt å vite hva man bør satse på før man handler Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Tror nok de fungerer greit, det som bekymrer meg litt er at dersom kjølevannet forsvinner kan eksosen brenne hull i plasten. Har sett eksempler på dette. Men sikkert ikke noe stort problem da. Dessuten er gummivariantene betydelig dyrere. Så jeg tror nok kanskje jeg ville prøvd plast likevel. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
bilo3 Svart 27.August.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.August.2012 det var det jeg tenkte jeg og. Og så er det jo tross alt ca 1,5-2 meter gummislange (eksosslange) mellom motoren og lyddemperen, så den burde holde en stund før den smelter. Neste spørsmål : Nå har systemrensblandinga stått i motoren i litt over et døgn, og jeg har pumpa det rundt i systemet med jevne mellomrom. På flaska sto det at blandinga skulle være i motoren i 2 døgn, men det vil vel virke enda bedre hvis jeg lar det stå et døgn ekstra ? Eller kan det være skadelig for motoren å la det stå for lenge ?? Sitér dette innlegget Link to post
TMe Svart 27.August.2012 Del på Facebook Svart 27.August.2012 Du kan trygt la det stå ei uke. Varm væske virker langt bedre.Start opp motoren med jevne mellomrom og kjør varm. Finles TMe-metoden. Sitér dette innlegget Link to post
rudir Svart 28.August.2012 Del på Facebook Svart 28.August.2012 Vennligst se på tråden fra «MaLang»: VP MD17D, tette kjølekanaler og høy temp. på én sylinder. Bildene taler sitt og konklusjonen var: Kjemisk rensing er tydeligvis noe man bør gjøre før motoren får feber... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.