Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

De store o-ringene mellom vannkappe/blokk og foring har ulik farge og det er ikke vilkårlig hvilke som settes hvor(pkt. 84 i servicemanualen). Jeg leste ikke nøye nok og det lakk olje ut ved underkant av sylinder. Tok opp igjen, byttet om og det ble tett. Viktig også som det sies at eksosmanifold monteres slik at sylinderene "lines" opp i forhold til hverandre.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det satt samme type pakninger mellom manifold og sylindre som blir brukt på de fleste bilmotorer. Sånn litt metall-aktige. Takk for tipset om o-ringene.

Jeg, min fjott, bestilte bare et sett med o-ringer til min motor...trodde det var et sett til begge sylindrene, men det var bare til en. Heldgvis oppdaget jeg det nå, under de-monteringen, og ikke under monteringen. Kasta meg over pc-en da jeg oppdaget det, og bestilte et sett til fra www.crommarine.com :)

Link to post
Share on other sites

Kanskje ikke så spennende, men jeg legger ut bilder av det jeg har fått gjort til nå likevel :smiley:

 

20130215_205927.jpg

 

De 5 små hullene dere ser oppå kjølekappa på bildet nedenfor var helt potte tette ! Jeg boret de gradvis opp. Begynte med 2mm bor, og økte så gradvis til det begynte å komme metallspon når jeg boret. Da brukte jeg en 9.5mm bor. Regner med at det blir andre boller med kjølinga nå ja ;)

 

20130215_205939.jpg

Link to post
Share on other sites

Blir nok å fortsette med saltvannskjøling. Motoren har gått med saltvannskjøling siden den var ny i 1981, og den har stort sett ingen tæring noen plass, så den går nok sikkert i alle fall 10-15 år til etter at jeg har renset den. jeg satser uansett på å selge båten om et år eller to (eller kanskje tidligere, vi får se) til fordel for en litt større båt med litt mer moderne motor.

Link to post
Share on other sites

Her er litt flere bilder... Jeg tok av svinghjulet i dag for å komme til rusten bak.

 

20130219_123213.jpg

20130219_123223.jpg

 

For å få løs svinghjulet trenger du en kopp nr 55.

20130219_123238.jpg

 

Her er noen deler som er ferdig grunnet, og klare for et strøk med bengalack :)

 

20130219_154916.jpg

 

20130219_154929.jpg

 

Jeg regner med å fortsette i ettermiddag, så da kommer det sikkert flere bilder !

Link to post
Share on other sites

Båten ligger på land nå, så vannintaket skulle gå greit. Tenkte å skru av manifolden når det blir varmere i lufta, så den ikke står tom for frostvæske i kulda.

Grunnen er at jeg ikke rekker å ta ut motoren til våren, og ta en full overhaling. Tanken var å skru den av, rengjøre den + T-stykket som sitter under, muligens avslutte med en systemrens.

Håpet at dette skulle hjelpe en del på kjølinga, så båten kunne få noen turer til sommeren.

 

Den går varm med termostat, men hjelper en del å kjøre uten.

Har sjekka den 2 ganger, og virker som den skal...

Impeller er byttet, kjølevannsintaket er rent og pent.

Link to post
Share on other sites

Da er nok ikke din motor så tett som min var, så da er det kanskje et håp om at du får åpna den med systemrens :) Min motor gikk varm uten termostat. Jeg prøvde systemrens på min, som det står tidligere i denne tråden, men det hjalp ikke ! En ting som er sikkert, er at jeg skal ta systemrens på motoren om 2-3 år hvis jeg har båten ennå da, sånn at den ikke gror igjen på nytt !!

Link to post
Share on other sites

Kan nok være lurt det, en gang hvert 2. år el no :)

 

Synes det er merkelig at motoren går varm med en termostat som er i orden, og at temp måleren knapt rører på seg uten...Må være et eller annet jeg ikke har fått med meg her...

Forøverig har jeg vært fristet til å fortsette å kjøre uten termostat, men det skal jo helst være en viss arbeidstempratur på motoren.

Link to post
Share on other sites

Har skrevet om det før og dere er kanskje klar over dette men: Det er forskjell på termostatene om det er sjøvannkjølt eller ferskvannkjølt. Den til ferskvannkjøling åpner ved høyere tempratur så hvis giveren til tempmåler er beregnet på sjøvannkjøling vil tempmåler være på det røde feltet allerede ved ca 80 grader. Derfor må også tempgiver byttes til ferskvannskjøling hvis motoren bygges om fra sjøvannskjøling.
Det er altså viktig å pressisere hvilke kjøling dere har ved kjøp av termostat og giveren må også stemme overens.

Den sjøvannkjølte går med lavere temp pga saltet. Lykke til. :smiley:

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grunnen til å kjøre saltvannskjøling på lavere temperatur enn ferskvannskjøling er for å unngå saltavleiringer i motoren. Saltavleiringen aksellererer med økende temperatur mens korrosjonen på metallet ikke er like temperaturavhengig etter hva jeg har forstått. Jeg vil tippe at bruk av saltvannstermostat gir motoren driftsomgivelser som er det beste kompromisset mellom forskjellige hensyn...

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...