Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Kan nesten garantere deg med 100% sikkerhet at det er samme greia på din som "alle" andres grønne rustklumper..

Det er så tett pga rust at impelleren rett og slett ikke klarer å presse inn godt nok med vann.

 

Tipper du får deg et lite sjokk når du begynner å demontere ting, på min dro jeg ut en kopp med rust av hver sylinder og topp....

Når du har det fra hverandre er det bare å gå på med stor flattrekker og skraper ut alt du kommer over av rust, samt masse trykkluft.

Gjør du dette grundig, har du en brukendes motor i mange år!

Link to post
Share on other sites

Kople en slange inn på manifilen, ta ut impelleren og prøv oh back flushe systemet. Hadde også prøvd med sterkere greier enn systemrens før jeg hadde plukket ut motoren og delt den. Med slike gamle motorer kan det fort balle på seg med utgifter og arbeide når man starter å overhale.

Link to post
Share on other sites

Har du renset leng nok? Ble rensevæska svart? Blei der bunnfall i dunken? Har du spylt gjennom mange nok ganger med åpne kraner og gravd inn i med ståltråd? Henger du dunken nedi sjøen og bruker spyleslangen til eksoskjøling kan du kjøre i timesvis på moderart turtall når du ligger i fortøyningen. Varm væske virker best. Tid og varme er det som skal til.

Link to post
Share on other sites

Jeg lot rensevæska være i systemet i nesten 4 døgn, og jeg var jevnlig ombord og kjørte motoren varm med blandingen i systemet. Det kom en del grums og bunnfall, men ikke mye nok synes jeg. Nå har jeg bestemt meg for å ta ut motoren for å demontere å rengjøre skikkelig. Deler (pakningssett og stempelringer) er bestilt, og jeg begynte demonteringen i går. Motorlabbene lar jeg stå i fundamentet i båten, sånn at det bare er å tre motoren nedpå når den er ferdig. På den måten slipper jeg å justere noe på labbene. Skulle fortsette i dag, men det er høst med STOR H i dag, så jeg utsetter det til i morgen. Oppdatering kommer.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
  • 4 måneder senere...

Ting tar tid osv...men i dag fikk jeg ENDELIG løfta ut motoren :)

Fikk god hjelp av en kompis (glalaksen her på forumsiden) til å løfte den bak (ut av styrhuset) i går, og i dag slepte han meg til "Heenkaia" på Inndyr, slik at jeg fikk heist ut motoren med heisekranen på firma-lastebilen.

Motoren står nå varmt og godt inne i verkstedet på jobben og venter på å bli demontert.

Regner med å begynne enten i kveld eller i mårra, og da kommer det nok en del bilder av prosessen.

Skal legge ut bilder underveis.

 

Dette blir spennende :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...