Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Jeg byttet to slike på en Md11 i løpet av 4 år. De rister rett og slett i filler slik det har skjedd med din. Man kan høre et lite fall i turtallet når den ryker men oftest merker man det ikke før man skal håndpumpe ifm. lufting av motoren.Anbefaler elektrisk som nevnt over, kjøp 2 og ha en reserve om bord.

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Jeg har samme føde pumpe som lekker ut sladrehullet, har åpnet og sett innvending men kan ikke se at membran eller ventil spjeld er skade, har derfor to spørsmål:

 

1. Er membran ødelagt siden det lekker diesel ut sladrehull og jeg må kjøpe ny pumpe siden rep kitt ikke er å oppdrive?

2. Er det skadelig å presse ned pumpen med handtaket når man ikke har lufteskrue åpen slik at det blir mye trykk på membran? (starter lettere når jeg trykker ned på fødepumpen)

Link to post
Share on other sites

Om det lekker i sladrehullet kan det nesten ikke være noe annet enn membran som lekker. Det kan være skruehullene rundt kanten av membran har utvidet seg og dermed lekker, men like vanskelig å fikse det som revnet membran. Ny fødepumpe, eller elektrisk fødepumpe som er omtalt lenger fremme i denne tråden er løsningen.

 

Spørsmål 2 : Nei det er ikke skadelig å trykke inn fødepumpa selv om alle lufteskruer er stengt. Det gjør jo pumpa hele tiden mens motoren går. Så denne membranen jobber hele tiden med å gi diesel til høytrykkpumpa mens motor går, og blir altså ikke bare brukt til lufting.

 

Når du trykker på fødepumpa så suger membran diesel ut av tanken. Når du slipper håndtaket er det ei returfjær som presser membran opp igjen og dieselen som ligger over den blir nå presset mot filteret og høytrykkpumpa. Så om du pumper med stengt lufteskrue og motor ikke er i gang, skjer ikke annet enn at returfjær og membran blir stående i spenn på grunn av mottrykket i filter. Du vil kjenne at pumpehendelen blir lett og gjerne litt slarkete nettopp fordi membran allerede er nedtrykt og ikke går i retur straks. Noen sekunder etter pumping går likevel membran i retur fordi de fleste har retur til tanken som slipper litt av trykket i filteret ut, og pumpa kjennes igjen normal ut.

 

Redigert av hegra (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...