Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Helt korrekt "rudir". Skal man på død og liv holde på sjøvannskjøling er det fornuftig med regelmessig rens i forkant av varmgang. Har man dradd det for langt blir det langt mer omfattende å få motoren "feberfri". Likevel bør man prøve rensing før man begynner med omfattende mekking og spesiellt om man ikke er erfaren med motormekking. Ombygging til ferskvannskjøling bør abs. vurderes, men først må motoren være "feberfri" I praksis viser det seg at disse motorene tåler mye sediment nederst i sylindrene. Ved å gjenta prosessen vil man få ut litt hver gang.

Link to post
Share on other sites

Helt enig "TMe", kjemisk rensing kan det være verd å prøve, men tviler på at den kan få ut (dvs. opp) sedimentet fra sylindrene. Ville derfor anbefale å kople rensesirkulasjonen til disse tappekranene som sitter nederst i sylindrene (hhv. erstatte dem med passende rør). Hvis det ikke kommer ut noe rimelig mengde væske der nede, ville jeg heller begynne å skru...

Link to post
Share on other sites

Utfordringen "rudir" er at tappekranene kun er M10x1 og skal man sette inn noe rør her så blir det bare noen "mikkemusgreier". Dog er ideen god i teorien. Før man går i gang med rensevæske er det smart å demontere kranene, koble spyleslangen til vanninntaket på manifolden og samtidig stake med ståltråd eller en tynn wire til det renner friskt og uten rustflak. Deretter kjører man på med rensevæske. Vil nok være påkrevet med flere gangers utspyling mellom renseøktene.

Link to post
Share on other sites

I dag har jeg kjørt motoren varm tre ganger med systemrensblandinga i systemet. Lar den stå til i mårra tidlig før jeg skal skylle gjennom systemet med ferskvann. Ser alt bra ut da, så legger jeg ut på prøvetur. Har selvfølgelig gammelbåten på slep. Hvis alt er i orden nå, skal jeg kjøre båten til en privat båtslipp for å få gravd den litt ren under. Båten hadde tross alt ligget fast i fortøyningen i to år da jeg kjøpte den, så det er nok en del "skog" under den nå :) Oppdatering kommer !!

Link to post
Share on other sites

Ny motor er såklart den "beste" løsninga hvis man ser bort fra det økonomiske. Jeg hadde ikke kosta det på en båt til under 200.000,- minimum.

Jeg har selv hatt samme motor som deg, gikk varm og stoppet. Da var det bare å demontere. Og tro meg, disse motorene er simple som fy og skru på!

Kjøp slipesett her: http://crommarine.bai.se/ legg inn artnr 121049 og se settet til 790,-

 

Du blir overrasket over hvor mye rustflak du drar ut av kjølekanalene, både i topp og sylinder... Etter å ha hatt fra hverandre en slik maskin, kan jeg ikke fatte hvordan systemrens kan gjøre motoren fin igjen. Det er STORE rustflak man fjerner. Gjerne 5x10cm flak..

 

Så min anbefaling til deg er å løfte ut motoren og sett igang. Det er så enkelt at det bare er morsomt :-)

 

Skal selv til på en MD11D snart, sviver som en klokke, men kjøler stort sett ingenting. Kjempegreie motorer å skru på, sålenge du har de ute av båten ;-)

 

Lykke til!

Redigert av M20B25 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ser ut som du har riktige o-ringer ja. Jeg gikk ikke så grundig til verks da jeg gjorde det på min. Men det er jo absolutt der det verste somregel pleier å sitte..

Her har du ferskvanns-kit til din http://crommarine.bai.se/default.asp?lProductId=34553

Er det kun for å hindre rustdannelser og slikt i systemet igjen, eller skal du koble inn en defroster/varmtvannsbereder på?

Hvis du ikke skal koble noe ekstra på, hadde jeg bare kjørt med saltvannskjøling. De motorene er ikke verd å koste på noe mer enn det du skal til med nå. ..

 

Da kjører du heller System-rens annenhvert år for å vedlikeholde, du har jo tross alt på forhånd fjernet all dritt inni der. Så da går det i vanlig vedlikehold ;)

Link to post
Share on other sites

Grunnen til at jeg vurderer ombygging til ferskvann er blant annet at jeg har liggende et nett lite varmeapparat som har sittet bak i en varebil. Det består av en liten messingradiator med slangekobling inn og ut, og en 12volts-vifte som blåser luft gjennom radiatoren. Dette sitter i et lite hus av syrefast stål, og er jo derfor ypperlig til båtmontasje :) Jeg bygger ikke om uansett pris, så vi får se hva det blir til. Først skal motoren innlegges for utblokking :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Aha, da forstår jeg. Du kan vel få tak i brukt sett til en 2-3000,- men nytt er såklart det beste når du først skal gjøre det ordentlig.

Disse motorene sliter i tillegg litt med lavt oljetrykk, min gjorde det. Godt under 0,5bar på tomgang. Ta å sjekk det før du plukker den fra hverandre.

Isåfall kan du ta ut oljepumpa for og shimse den opp litt for mer trykk.

Link to post
Share on other sites

Hadde den oppe i går ettermiddag for å senske bort litt under båten. Jeg tenkte på vannintaket jeg og, men akkurat der var det rent og pent. Ellers var det en hel urskog under båten :) Jeg synes det kommer lite vann ut av eksosen, men jeg har nettopp sjekka impelleren, og den er ny. Har også prøvd uten termostat uten at det ble forskjell. Demontering next !

Link to post
Share on other sites

Blandebendet ? Mener du der vannet går inn i eksosen ? Vannrøret som kommer ut av manifolden, og som leder vannet inn i eksosen, er åpent, men det kommer lite vann ut her. Videre herfra er det åpent. Da jeg kjørte motoren med systemrensblandinga i systemet, hadde jeg slangene som gikk inn / ut oppi ei bøtte. da motoren gikk på tomgang var det bare såvidt det kom en tynn stråle ut av ut-slangen. Det var da jeg sjekka impeller. Både impeller og huset til sjøvannspumpa så helt og fint ut.

Link to post
Share on other sites

OK! Da har du nok noe som tetter ett eller annet sted på veien. Selv med tette kjølekapper rundt sylindrene burde du hatt plenty vann ut her. Prøv å følge vannets vei fra sjøvannspumpen gjennom systemet. Det kan være noe så enkelt som en gammel impellervinge som har lagt seg et sted og sperrer for vannstrømmen. Jeg ville prøvd dette før evt. demontering av topper og sylindre.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...