Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Det ble prøvestarting nå i kveld, MEN...motoren går bare på en sylinder, og har nok gjort det lenge.

Jeg stusset litt på at motoren røk så voldsomt når jeg kjørte, før jeg tok den ut av båten, og jeg syntes også at den var litt slapp.

Dessuten hørtes den ut som en god gammeldags en-sylindra motor (dunk dunk dunk)

Jeg tenkte ikke mere over dette, siden jeg aldri har hørt lyden av en sånn motor som er i orden. Jeg skrudde sammen siste rest i dag, og koblet på tilførsel til diesel og kjølevann. Motoren starta ganske momentant, men røykla hele verkstedet med dieselrøyk :giggle:

Jeg fant ut at jeg skulle prøve å løsne på dieselrørene på dysene mens motoren gikk, for å sjekke om den gikk skikkelig på begge sylindrene.

Da jeg løsnet det fremste røret stoppet motoren nesten. Da jeg løsnet det bakerste var det ingen forskjell i motorlyden, men røyken forsvant. Jeg prøvde så å bytte plass på dysene for å se om problemet flyttet seg, men det gjorde det ikke. det virker som at det er lite kompresjon i den bakerste sylinderen. Både stempel, stempelringer og sylinder så fint ut da jeg hadde det demontert, men ventilene hadde veldig ruglete overflate. Jeg skal ta av den bakerste toppen i mårra, for å sjekke om ventilene er tette. Satser på at toppakninga kan brukes en gang til, siden motoren ikke har vært varm ennå !

Skal gi beskjed om hva jeg finner i mårra :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Når en ser på bildet på ditt innlegg 76 så ser en at bakre sylinder ikke har vært virksom på lengre tid, der ser en tydelig forskjell på fremre og bakre eksos port . Fremre eksosport ser normal svart ut. Denne motor har gått en stund på bare en sylinder.

Må si meg enig med Index og litt overrasket over hvis du ikke har slipt ventiler og seter når du først har lagt ned såpass mye arbeide i motoren.

All eksosen/røyken som du beskriver er nok uforbrent diesel fra bakre sylinder.

Redigert av Bøljan (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den har nok vært syk lenge ja...Har funnet ut nå at det er brent bort et stykke av ventilsetet til innsugsventilen, og dessuten er ventilene veldig dårlige.

Har muligens fått tak i en brukt topp med ventiler fra en md 17. Får den for en tusenlapp hvis den ser høvelig grei ut.

Jeg var nok litt for ivrig etter å få båten i drift, så derfor glemte jeg helt av å sjekke ventilene mens jeg hadde motoren sundplukket.

Heldigvis er jo denne enkel å skru på, så det tok bare 5 minutter å skru av toppen igjen !

Skal ta noen bilder snart !

Link to post
Share on other sites

Hvordan fikk du ut dysene? Mine sitter dønn fast

Det er normalt at dyseholderne sitter godt etter mange år uten å ha vært ute. Du kan lage en enkel avtager slik: Skru ut de 2 pinneskruene som holder dyseholderen og erstatt dem med helgjenget stang med en mutter som plasseres under dyseholderen. Skru stanga ned i toppen og skru muttern utover, vekselvis på begge sider.Du vil nå presse dyseholderen opp av toppen.

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rustløser, rustløser, og rustløser !!

La det virke et døgn, og så er det bare å bryte på med stor skiftnøkkel eller rørtang.

Vri dysa hit og dit til den blir løs, så kan du prøve å dra den opp mens du vrir.

Jeg bruker norsk industriolje sin "jamaikaolje"

Husker ikke i farta hva den egentlig heter, men det finner jeg ut i mårra :)

 

Lykke til !!!

 

CRC 556 og WD40 funker bra det og !

Link to post
Share on other sites

Kan jeg bruke topp fra en MD2b mon tro ?? Ser på bilder at det er forskjell på kjølekanalene, men det ser ut som at man bare kan bore opp hull, sånn at det stemmer overens med hullene i toppakninga... Grunnen til at jeg spør, er at jeg kanskje får tak i en MD2b topp eller komplett delemotor fra nabokommunen !! Meløy altså.

Link to post
Share on other sites

Ok, her er en liten oppdatering :

Som dere ser på bildet under (som jeg har lånt av en annen) er det forskjell på kjølekanalene på MD2 (til venstre) og MD11 (til høyre)

 

kopf.jpg

 

Toppakninga klarte ikke å dekke over kjølekanalene på MD2-toppen

 

20130228_092633.jpg

 

Derfor har jeg valgt å fylle disse kanalene med kjemisk metall. Har pratet med folk som har gjort dette før, og det skal gå bare godt !

Det er de kanalene jeg peker på på bildet under som skal fylles igjen.

 

20130228_092659.jpg

 

I tillegg har jeg boret nye hull, sånn at det stemmer med kjølekanalene i toppakninga og kjølekappa

 

20130228_092645.jpg

 

Så snart det kjemiske metallet har tørka, og jeg har pusset det til, så skal jeg legge ut et bilde til :)

Link to post
Share on other sites

hvis det er systemrensen du tenker på, så er det et middel for å fjærne skitt og avleiringer i kjølekanalene på motorer som ikke får nok kjøling. man fyller da dette i en bøtte eller lignende, og legger slange fra bøtta og inn på kjølevannsinntaket. Man må også ha en slange fra der kjølevannet vanligvis går ut i eksosen, og ned i bøtta igjen. Så er det bare å starte motoren, å la dette sirkulere gjennom systemet. Min motor var så gjenngrodd at det ikke nyttet med rensemidler, så derfor måtte jeg demontere den for å grave ut skitten !!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...