Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Joda, jeg har fått tak i en komplett delemotor fra Bergen, og den kom nordover med hurtigruta forrige mandag. Jeg har overhalt den ene toppen, slipt ventiler og skiftet ventiltetninger, så nå venter jeg bare på ny toppakning. Kanskje den kommer i dag !! Får se om jeg overhaler delemotoren også etterhvert, eller om jeg tar vare på den til delemotor.

Link to post
Share on other sites

På tide med en oppdatering kanskje..

Har bestilt nye toppakninger, og to nye o-ringsett til sylinderforingene. Har klargjort en ny (brukt men bra) sylinderforing, og en kjølekappe.

Skal slipe ventilene på den toppen som var i orden på motoren, sånn at alt er tipp topp.

Skal klargjøre alt, sånn at det er bare å skru sammen når pakningene og o-ringene kommer, forhåpentligvis i begynnelsen av neste uke.

 

Skal si fra så snart det er fremgang her !!

Link to post
Share on other sites

Jadda :thumbsup:

 

Der var motoren i gang, og går som ei klokke på begge sylindrene !! Endelig ! Det har vært litt av en tålmodighetsprøve dette, men i kveld fikk jeg lønn for strevet. Uheldigvis hadde den ikke tålt den harde kulda som vi hadde i en periode, for den ene kjølekappa var plutselig sprukket. det samme var med det bakerste huset på gearet. Takket være Trinix, så hadde jeg delemotor å ta både kjølekappe, sylinderforing og bakdelen til gearet fra, så det ordnet seg til slutt ! Nå er det bare å fylle ny olje på gearet (når jeg har funnet ut hva slags type olje, og hvor mye) og så skal motoren endelig på plass i båten. Det blir samtidig montert ny lyddemper, så dette blir bra !! Skal filme en videosnutt av motoren mens den går, og så legge ut på youtube, så legger jeg en link her til de som vil se :)

 

Snart på båttur !!!

Link to post
Share on other sites

Er ikke helt sikker på type gear du har, men ut fra bildene ligner det veldig på gearet jeg hadde på en MD11 en gang i tiden.

Det gearet mener jeg skulle ha SAE 20W/30 eller singelgrade 10W. Er vel samme som på motor.

Usikker på mengden, men er det ikke snakk om ca. en halv liter på gearet?

 

Tror du finner manualen her i dokumentarkivet.

Link to post
Share on other sites

bilde

 

Da var motoren endelig på plass, og båten er prøvekjørt !! Jeg var ute sånn ca en time, og gikk med 2100 omdreininger hele tiden. Det virket som motoren trivdes med det. Noen som vet hva som er anbefalt masj-turtall ? Det eneste negative nå er at motoren ryker en del, så det blir fort sotete bak på båten. Skal på slipen med reservedysene i mårra for å få de sjekka og evt justert, så får vi se om det blir bedre da. Uansett var det godt å endelig kunne kjøre inn i havna for egen maskin :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...