Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Jeg var så ivrig at jeg glemte å ta bilde av motoren når den var på plass i båten, men det skal jeg få fiksa snart ! Nå skal båten vaskes og strigles, og putene i lugaren skal få nye trekk. I tillegg skal treverket som er ombord demonteres, pusses og oljes. Så må man vel montere et ekkolodd og kanskje en bilstereo, og selvfølgelig et ekstra juksahjul !! Må vel kanskje lage en ny tråd om det og ??

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Ja ja....nå har jeg bytta motor !!

Den jeg hadde ble aldri helt bra desverre. Den gikk bare på en sylinder når den var kald, og røyk noe voldsomt.

Jeg fikk tilbud om en verkstedoverhalt MD2B med ferskvannskjøling til 7000kr, så da trengte jeg ikke lange tenkepausen før jeg slo til. Jeg byttet motoren for to dager siden (28.05.2013) og prøvekjørte i går, med godfølelse i magen :smiley:

Fikk aldri den gode feelingen med den andre motoren. Nå puttrer "Mossa" så fornøyd at det er en lyst, og temperaturen lå stabilt på litt under midten av skalaen hele veien. Jeg var vel ute i ca en time på masjfart. Nå, siden motoren er i orden, skal jeg lage en ny tråd om selve båten, med bilder og beskrivelse av hva jeg gjør med den. Jeg legger ut en link her etterpå :thumbsup:



Gammelmotoren skal jeg forresten puske med utover høsten, og denne gangen skikkelig !! Nå har jeg jo ingen hast med å få den ferdig :)

Link to post
Share on other sites

Tror du gjorde noe lurt der;-) En ferskvannskjølt motor er aldri feil, og når den på toppen er verkstedoverhalt så burde du ha pålitelig motor i mange år fremover. Pluss at den blir lettere å selge når trefotsyken slår inn....

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

  • 10 måneder senere...

Ja da ble man rammet av trefotsyken, men i motsetning til de fleste, så blir nybåten 3 fot KORTERE !! Vi savnet muligheten til å ta oss kjappe turer ut i øyene, og muligheten til å gjøre strandhugg der vi ville, så i mårra (05.04.2014) drar vi med hurtigruta til Brønnøysund for å hente en Ryds 560 HT (Ryds camping) med 100hk Yamaha firetakter :) Tråd om denne båten kommer !

 

"Mossa" får ny eier i dag, og skal nyte tilværelsen på Sandhornøya som hyttebåt !!

 

Motoren går som ei klokke ennå, og har fungert problemfritt siden jeg satte den inn i båten.

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Har en VP MD17d som startet på første omvridning av nøkkelen etter vinteren.

 

Den sviver helt fint og går fint på 1100 omdreininger, men når jeg kjører på 1400 omdreininger går det ikke lang tid før turtallet faller til 1100.

 

Den er ferskvannskjølt, har byttet impeller og på måleren så står den godt inforbi det grønne området. Har renset tanken sist sesong og byttet dieselfilter og vannutskiller.

 

Har jeg samme problem?

 

.

Link to post
Share on other sites

Søgne : Har jeg samme problem?

 

Nei, motoren din er jo ikke for varm, men du får ikke turtallet opp. Siden du har byttet filtrer så vil det være enklest å sjekke fødepumpa først. Det er den som du bruker til å lufte dieselsystemet med. Den har en sil som kan være tett, men pumpa kan også være defekt. Du vil merke det hvis du prøver å lufte systemet, men det krever at du har luftet den før, for da vet du hvordan pumpa virker når den er ok. Uten den erfaringen kan det være vanskelig å bedømme om pumpa er ok eller ikke. Men det er ikke vanskelig og åpne den å sjekke både membran og ventiler i den.

Mange tror at denne pumpa er kun for luftingen sin del. Men den går hele tiden mens motor går, og forsyner høytrykkpumpa med diesel så virker den ikke, så kan du få sumptoner du nå har. Uansett er det enkleste å sjekke denne før du begynner på høytrykkspumpa.

Link to post
Share on other sites

Nei, motoren din er jo ikke for varm, men du får ikke turtallet opp. Siden du har byttet filtrer så vil det være enklest å sjekke fødepumpa først. Det er den som du bruker til å lufte dieselsystemet med. Den har en sil som kan være tett, men pumpa kan også være defekt. Du vil merke det hvis du prøver å lufte systemet, men det krever at du har luftet den før, for da vet du hvordan pumpa virker når den er ok. Uten den erfaringen kan det være vanskelig å bedømme om pumpa er ok eller ikke. Men det er ikke vanskelig og åpne den å sjekke både membran og ventiler i den.

Mange tror at denne pumpa er kun for luftingen sin del. Men den går hele tiden mens motor går, og forsyner høytrykkpumpa med diesel så virker den ikke, så kan du få sumptoner du nå har. Uansett er det enkleste å sjekke denne før du begynner på høytrykkspumpa.

Ja, det høres jo riktig ut.

For den går greit på lavt turtall igjen. (Og den går aldri varm)

Er gamle fersk på reparasjoner så får sjekke litt på YouTube om jeg kan finne en manual. Fødepumpe på engelsk=birthpump?

Link to post
Share on other sites

Du har jo byttet filter, og da har du jo pumpet med fødepumpa for å lufte systemet går jeg ut fra. Åpne lufteskrua på finfilter og pump. Da skal du få en ganske kraftig dieselstråle ut ved skrua om pumpa er ok. Gjør du det tror jeg nok du kan friskmelde fødepumpa. Men kommer det bare litt diesel, og gjerne noen luftblærer uten at dette bedrer seg så er det nok på tide å ta en kikk på den.

Link to post
Share on other sites

Søgne : Må jeg ha ny eller kan man fikse denne på en grei måte?

 

Det var repsett å få til disse før, men i dag tror jeg du må kjøpe den komplett. Men det burde la seg gjør å få brukt pumpe fra delemotorer da det er samme pumpa på md-11 og muligens samme på md- 2 og md - 3 også.

Det er heller ingen ting i veien for å kjøpe en elektrisk fødepumpe av typen membranpumpe fra biltema og det blir dessuten mye rimeligere enn å kjøpe ny originalpumpe. Slike pumper er i svært mange biler og feiler egentlig svært sjelden. Mange vet ikke engang om det er en slik i bilen de har.

Men først må du jo finne ut om pumpa er defekt. Kan det være vakuum i tanken? Åpne påfyllingen, og hører du et swooppp med luft som går inn i tanken må du sjekke at luftingen til tanken er åpen.

 

Du skriver også at du har vannutskiller, og denne er vel plassert mellom tank og fødepumpe. Lufteskrua på den skal da være stengt når du lufter, hvis vannutskiller har lufteskrue da. Hvis ikke vil du bare suge luft inn. Lufting av vannutskiller skjer ved at lufta kommer ut på finfilter etter fødepumpa.

 

Er det ikke noe av det ovennevnte kan du skru ut skrua på toppen av fødepumpa. Løft forsiktig av øvre del slik at du ikke mister pakningen. En plastikk sil skal komme til syne, og det kan være den som er full av skitt. Da er det bare å rengjøre den og sette tilbake igjen, og prøve en oppstart igjen. Men det kan være både membran og ventiler inne i pumpa som er defekt, så sjekk opp det også. Ventilene er små og kan ha løsnet, så se opp for løse deler når du åpner den.

Link to post
Share on other sites

Det kommer lite eller ingenting diesel om jeg pumper på fødepumpen.

 

Må jeg ha ny eller kan man fikse denne på en grei måte?

Det første eg ville prøvd er å dra motoren rundt ca 1 omdreining, sånn i tilfelle pumpa står midt på kammen, og derfor ikkje får pumpeslag. Sjekk so for forandring i kor mykje diesel som kjem når du so pumper.

Ellers so må det vel ogso gå an å opna pumpa opp og gjera rein ventilane og sjå om det hjelper. Eg reknar med at membranen i pumpa er tett, ellers so hadde der vore diesel i motorolja.

Link to post
Share on other sites

Den er kaputt ja. Ventilen og fjæra som ligger løs på nederste bildet skal være presset fast inn i hullet med de fem kantene. Du har ikke bildet av silen, men det spiller liten rolle for her er det i hvert fall en ventil som er kaputt. Snu toppen rundt, skru ut skrua i senter og silen vil ligge under kuppelen som da tas av. Da vil den andre ventilen bli synlig også.

Kjøp ny pumpe, eller en elektrisk membranpumpe kan være vel så bra.

Link to post
Share on other sites

Mine tanker rundt dette bildet er:

bilde

Eg antar at åpningen nermest midten her er pumpens innløp, og "brønnen" der det står ei plastskive på høykant, er utløp.

Hvis det stemmer, so trur eg videre at den grå plata som heng beint ned, og er festet med ein skrue ute i siden, skal dekka innløpshullet, og danna sugeventil.

Den plastskiva som står på høykant nedi brønnen skal ut derifrå, fjæra som ligg ved siden av skal nedpå den tappen som er midt i holet før plastskiva blir lagt flatt på trinna i dei fem støttene i den brønnen. Deretter skal den skiva som på bildet ligg ved sida av fjøra nedpå, vendt slik at den sida som er opp på bildet, skal ned mot den kvite plastskiva. Denne siste skal vera trang å få nedi holet, slik at det blir tett rundt den. Eg reknar med at det då er plass til litt bevegelse av den kvite plastskiva, slik at denne konstruksjonen danner ein trykkventil. Hvis so membranen er tett, so gir dette ei pumpe som virker.

 

Magne

Link to post
Share on other sites

Dinamo :... so trur eg videre at den grå plata som heng beint ned, og er festet med ein skrue ute i siden, skal dekka innløpshullet, og danna sugeventil

 

Ja, det er godt mulig. Men utløpsventilen som ligger løst må presses på plass i de fem kantene. Det er ikke så lett å få til er jeg redd, men et oppgående verksted fikser det kanskje med riktig verktøy. Men ei elektrisk membranpumpe på biltema er fullt brukbar og koster sikkert en brøkdel av original.

Link to post
Share on other sites

den utløpsventilen skal nok pressast fast, ja. Det kan virka å varma opp pumpehuset, og frysa den skiva som skal nedi - det gir eindel meir slakk. Ellers so tenker eg ogso at det bør gå an å leggja ein trekloss mot ventilringen, og pressa med ei skrustikke. Pass i so fall på - det er ventilhuset som skal ha varme og gjerne eit par hundre grader, ikkje fingrane.

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde også problemer med fødepumpen på min Yanmar 4JHE, men den satt så krøkket til at jeg enkelt og greit byttet den med en billig elektrisk pumpe fra BT for mange år siden. Den fungerer utmerket og har flere fordeler. Når jeg skal starte vrir jeg om nøkkelen et hakk slik at jeg hører pumpen starte. Lar den gå et par sekunder før jeg starter slik at det er diesel helt frem. Da starter motoren på under et sekund. En annen fordel er etter lufting. Da slipper en å drive å håndpumpe eller kjøre motoren under luftingen, en starter bare den elektriske fødepumpen.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...