Jump to content

Volvo Penta MD 11 C blir varm under kjøring.


bilo3

Recommended Posts

Brukte saltsyre til å rense med.Satte slange fra vanninntak i saltsyre,å satte på slange før eksosbend tilbake i syreblandingen.Starta motoren,og lot den gå i 10 min..Så fekk den stå i ro i 25 min,starta å kjørte ei stund.Så var det å koble tilbake sjøvatn å starte.Motoren fekk god kjøling etter denne behandlingen.Saltsyra tar saltavleiringer og rust.Dersom den ikkje hadde tålt behandlinga hadde det vert rusta som holdt motoren tett,Tok denne metoden som siste utvei,og det funka.Dette var ein md 17

Link to post
Share on other sites

Jaja...Hva har man lært i dag ?? Jo, at kjemisk metall funker IKKE til å tette kjølekanaler i toppen med :giggle:

Det ble ikke tett, så kompresjonstrykket ble blåst ut i kjølesystemet...

Hva gjør man da ?? Av med toppen, gjøre rent, og fram med sveiseapparatet !! Først varma jeg opp toppen kraftig med oksygen / acetylen-brenner, og så sveisa jeg tett kjølekanalene. Så slipte jeg ned, sveisa på nytt, slipte ned, sveisa på nytt, og slipte ned igjen. Jeg måtte gjøre det sånn for å få sveisen til å bli fri for porer. I mårra skal jeg finslipe, og til slutt file siste rest for hånd, så får vi se om det blir bra !!

 

Sånn går no dagan :lol:

Link to post
Share on other sites

Ble toppen din bra da ? Jeg har nettopp vært på Inndyr marina med min topp, for å høre hva de trudde om sveisinga mi. Han jeg prata med (Gunnar) syntes det så bra ut, og han rådet meg til å legge en tynn koppertråd mellom sylinderforingen og toppen. Skal sette sammen om en time ca, så får vi se hva som skjer !!

 

Wish me luck :-)

 

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

 

 

Link to post
Share on other sites

Kanalene er tette nå i 3 år, bank i bordet;-) Koppertråd (utglødet!) er ikke noe dum ide. Men ta deg bryet med og mål klaringen mellom topp og stempel! Det er viktig for både, mekanik og kompresjon. Er du i tvil ville jeg heller "shimse" litt for mye enn for lite under sylinderen. Viel Glück!

Link to post
Share on other sites

Han fra Inndyr Marina var her å målte, og fant ut at alt stemte, så nå holder jeg på å montere sammen :)

Koppertråden er utglødet !

Dette blir spennende !!! Jeg glemte jo selvfølgelig å ta bilde av toppen når den var ferdig plana, og nå er det for sent !

Link to post
Share on other sites

Legger ut et bilde av en stakkars nesnødd og motorløs båt !! På mandag kommer organdonoren :-)

 

:smiley:

Fin utvikling i en artig og interessant tråd :thumbsup:

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...