Zitt Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Kanskje på tide med noen bilder igjen? Det går sakte, men sikkert fremover. Jeg beveger meg i ganske ukjent farvann, så mye av tiden går med til å tenke ut løsninger........hvilke type hengsler og låser etc.! Som dere ser har jeg foreløpig hengt fronter opp med tape for å vise dere hvordan det skal bli. Vil ikke montere noe permanent ennå, fordi jeg må inn å forsterke skroget bl.a. og montere vask og blandebatteri. Synes det ble mye bedre med blandebatteriet montert direkte på benkeplaten, enn med den platen under som vist i et innlegg over. Den delen av benkeplaten som går over der skapet er, var tidligere platen som lå over vasken og ble slått over som en benkeplate(håper dere forstår hva jeg mener). Slik jeg har gjort det nå betyr mindre gulvplass, men mer skapplass. Egentlig vet jeg ikke hva som er best, men vi er i all hovedsak bare to voksne i båten. Vurderer om jeg må lage en smal skuffe inn på venstre siden av vasken. Er vel viktig å utnytte de mulighetene man har? Fruen har fått ny stol, og vil ha den senket ca 10cm. Komfyren står under der, og den blir jo unormalt lav da, men det tåler vi sikkert. Vurderte å ikke ha komfyren permanent montert, men hente den frem ved behov, men det er kanskje dumt? Jeg kommer til å snekre noen skuffer eller skap i seksjonen under stolen også. Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 5.Mars.2013 Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Dette ble meget flott Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Zitt Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Tusen takk, SoBo, veldig kjekt og inspirerende med slike tilbakemeldinger! Det hadde nok blitt en mye enklere og billigere vei å velge noe ferdiglaget av skuffe-og skapfronter, men det er veldig ok å ha laget dem selv. Dessuten er det lettere å tilpasse etter de aktuelle målene jeg har å jobbe med. Jeg får på en måte noe ingen andre har, og jeg regner med at jeg må tåle litt kjeft etterhvert. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 5.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.Mars.2013 Jeg var hos Maritim Båtutstyr i dag og beskrev hvordan jeg hadde laget skapdøren(som vist ovenfor), og viste bilder av løsningen min. Jeg var opptatt av så mye da jeg var der at jeg litt motvillig godtok overfallshengsler, men nei det går ikke.......vil ikke ha det slik!!! Ny tur 4 mil hver vei!!! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Jeg kjøpte med meg noen vinkellister sist jeg var hos Maritim, men de var litt forskjellig i forhold til de gamle. Har igrunnen mer sans for de nye til venstre som er litt rettere i profilen. Det er lettere å få saget de nøyaktig også pga av at de har større flate som ligger inn mot anlegget på sagen. Om noen skyffefronter har litt annen profil enn andre får bare være. Jeg kan ikke rive noe fra hverandre. Med tiden er det vel bare jeg som ser det. Ny og gammel profil. Det er jo litt forskjell. Nå ligger de gamle skuffefrontene i båten, så jeg ser ikke forskjellen så godt, må se nærmere på det. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 16.Mars.2013 Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Dæggern å flott den ble! Hyl ut åssen du gjør det med skapdøra. Knoter med det samme selv og trenger tips. :) Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Zitt Svart 16.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 16.Mars.2013 Hvis det er dette med hengsler til skapdøren du tenker på, Flyrikk, så vet jeg ikke helt sikkert hvordan jeg skal gjøre det. Kanskje pianohengsler er tingen, men jeg liker dem ikke! Det er mulig at alternative løsninger kan finnes andre steder enn i typiske maritime butikker. Mulig jeg er litt snål, men jeg elsker litt utradisjonelle løsninger, men ikke for enhver pris. Du må ha litt tælmodighet med meg, for det går litt i rykk og napp her! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 17.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.Mars.2013 Da var foreløpig siste skuffen ferdig! Jeg håper jeg kommer i gang med montering i morgen. Til opplysning så limer jeg delene sammen med Trans7(klar). Det virker som om det holder som et skudd. Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Regner med den skuffen er til bestikk? Den ble veldig fin. Når det gjelder de overfallshengslene så skjønner jeg ikke helt åssen man kan få det fint hvis man har listet døra med overlapp. Skal man bruke pianohengsler kan man vel ikke liste med over lapp heller for da vil jo lista butte imot teakplata på skapet. Hmmm Gruble gruble Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Zitt Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Ja, du har helt rett, Flyrikk! Jeg har lagt den grublesaken til side foreløpig. Jeg må ha en prat med Maritim eller jernvarehandler. Kommer nok til en eller annen løsning. Jeg vil heller ikke montere noe håndtak på verken skuffer eller skap ennå, fordi jeg er ikke helt sikkert på hvilke låsordning jeg skal gå for. Det kommer nye ideer hele tiden, så jeg har ingen fast plan jeg går etter på alle ting. Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 (redigert) Jeg så litt nærmere på dette med hengsler i dag. Hva om jeg bruker pianohengsler, slik som Sæbø foreslo tidligere i tråden? Ikke slik som dette, for det synes jeg ikke om, men som på bilde 2. Bilde 1 Bilde 2. At hengselen felles inn på baksiden. Hjørnelisten bygger 4mm mer på baksiden enn selve dørbladet, og det er omtrent tykkelsen på hengselen. Da blir det omtrent som vist på bilde 3. Bilde 3. Nå har jeg ikke felt ut for hengselen her, men når jeg har gjort det tror jeg at hjørnelisten vil slutte inntil hele veien rundt. Går ikke dette bra da, mon tro? For ordens skyld, dette er en gammel hengsel. Det kommer en ny! Bilde 4. Mor ville ha stolen senket ca 10cm, og da må det bli slik som dette. Jeg lurte på å sette opp teakplate på veggen bak vaske og stolen, men kan det bli for mye treverk da? Redigert 18.Mars.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
SoBo Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Blir fint som snus dette. Dersom du går for pianohengsler, gjør som på bilde 3. Hadde slike "kjøkkenskapdørhengsler" på min forrige båt.( dette var originalmontert) http://www.biltema.no/no/Bygg/Hengsel/Hengsel/Hengsler-2-stk-86311/ Det er jo også en mulighet? Sitér dette innlegget Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera) Link to post
Flyrikk Svart 18.Mars.2013 Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 Genialt! Det var en lur måte på bilde 2 og 3. Den ideen trur jeg jeg rett og slett knabber av deg. :) Vet de har veldig billige pianohengsler på biltema i forhold til maritim. Men de fra BT ruster sikkert raskere da. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Zitt Svart 18.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 18.Mars.2013 SoBo; Jeg har slike hengsler hjemme på kjøkkenet, som er like gamle som båten, og de fungerer greit ennå. Nå er dørbladet bare 12mm tykt og da tar jeg ikke sjansen på at jeg kan felle den hengselen inn i døren, men ellers hadde det vært en god løsning. Flyrikk; Du står fritt til å knabbe det du vil. Det kommer ingen faktura, avgifter eller gebyrer! Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Phhuu.... Det var bra da. :) Her er jeg igang hvertfall. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Zitt Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 (redigert) Kjempeflott det der, Flyrikk! Ser ut som du bruker U-lister rundt kanten. Jeg kunne ikke gjøre det for da hadde jeg ikke fått dekket hullet jeg har skåret ut så godt. Har sansen for hvordan du har midtstilt møsteret i treverket. Hos meg blir mønsteret der det blir, men mønsteret vil følge resten mønsteret på platen ellers. Kanskje du også bruker innmaten av det du sager ut, og har hatt flaks og fått mønsteret på midten allikevel? Som jeg har nevnt tidligere hadde sikkert vært både bedre og billigere å kjøpe ferdige dør/skuffefronter, men det er jo mye mer moro å ha gjort det selv. Dessuten får en jo utnyttet plassen bedre når en kan lage tingene i de maksmål man har å rutte med. Du skulle laget deg en oppussingstråd du også, eller har du gjort det allerede? Du må gjerne legge ut flere bilder her, for folk er jo helt vill etter bilder og det skjønner jeg. Keep in touch! Lykke til videre! Redigert 19.Mars.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Har jo oppussingstråd skal vite. :) https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Flyrikk Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 De hadde ikke annet enn u lister der jeg var tror jeg. Men den skal dekke akkurat. :) Har du tenkt noe på låsemekanisme enda? Jeg kjøpte sånn trykkbryter på biltema http://www.biltema.no/no/Bygg/Beslag/Las-og-skate/Trykklas-862035/ vet ikke om jeg får brukt den men. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Zitt Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Nei, jeg har ikke tenkt så langt ennå! Jeg må vel sondere terrenget litt, og se hvilke muligheter som finnes. Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Det finnes "vinklede" hengsler. De er korte i forhold til muligheten man får med pianohengsler, men man kan kanskje sette på tre fire stk. Eg har ingen link eller bilder nå... Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Zitt Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 (redigert) Er det slike bladhengsler du mener, Sæbø? Her er det også litt tettere mellom skruehullene enn på pianohengsler, så kanskje det ja! Redigert 19.Mars.2013 av Wiking26AC (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
egro Svart 19.Mars.2013 Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 (redigert) Hei, Har du vurder å bruke overfallshengsel på skapdørene? Dem har dem hos Maritim http://www.maritim.no/smabeslag/beslag-og-hengsler/overfallshengsler/hengsel-overfall-messing-hoyre-50-mm Redigert 19.Mars.2013 av egro (see edit history) Sitér dette innlegget Carat 7400 1987 solgtNimbus 28DC 1987 solgt Skuteløs Link to post
Zitt Svart 19.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Mars.2013 Ja, det der er mer rette typen, egro! Se bilder på #54 hva jeg fikk med meg fra Maritim sist jeg var der. De kunne jeg jo ikke bruke og slo fra meg overfallshengsler. Nå har jeg vært og kjøpt bladhengsler, men jeg har mest lyst på overfallshengsler. Da får jeg døren lenger opp også, mer enn 90*. Jeg må ha oversett disse overfallshengslene, så takk for tipset! Sitér dette innlegget Link to post
Zitt Svart 20.Mars.2013 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Har hatt en liten økt i dag også, og montert skinner(les vinkellister) som skuffene skal løpe i. Har ikke tatt noen gode bilder av detaljene, ser jeg nå, så det må jeg komme tilbake til. Ville bare vise at jeg ikke ligger på latsiden. Nå nærmer det seg påske, og da sier barnebarnet at vi skal gjøre masse gøy. Håper det inkluderer båt/fisketurer! Sitér dette innlegget Link to post
Flyrikk Svart 20.Mars.2013 Del på Facebook Svart 20.Mars.2013 Blir meget bra detta. :) båtsesongen nærmer seg med stormskritt. Sitér dette innlegget Mitt prosjekt. Barracuda Daycruiser fra 80 tallet: https://baatplassen.no/i/topic/95213-prosjekt-barracuda-23/ Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.