Jump to content

Prosjekt oppussing av Wiking 26 ac, 1982 mod.

Zitt

Recommended Posts

Jeg har planer om å kjøre på fra begynnelse til slutt. Store deler av båten over fenderlist ser ganske shabby ut. Tidligere eier har grist noe sparkel ut over og slipt litt hist og pist, men det er ikke bra.

Jeg trenger å vite hvilken slipemaskin jeg må kjøpe meg, og hvilken sparkel og lakk som må til.

Gjerne også fremgangsmåte.

Når jeg gjorde dette på min fjord 24 dc (prosjekt tråd, som aldri ble fulgt opp:)) lærte jeg jo litt.

Den mest effektive slipemaskinen var en eksentersliper som kjørte hele sirkler. Altså ikke varianten som vibrerer mens den sliper. Jeg prøvde både plansliper, vibrerende eksentersliper, og vanlig sirkelgående eksentersliper. Jeg kjøpte en Dewalt sak til ca 1000lappen tror jeg. Også brukte jeg rundt 60 slipeark. Gelcoaten fyller papiret rimelig fort.

Jeg brukte Jotun produkter, altså epoksy 2komp sparkel, 2komp grunning, 2 komp top coat.

Kan vel hende du finner litt fra tråden om du søker den opp.

Ang de hullene, og skadene du har;

Jeg lærte jo litt etterhvert som jeg drev på.

De hullene du har som er sparklet, kan du tydelig se at sparkelen sitter bare som en løs plugg i hullet. Lakker du over de, vil det nok syntes gjennom igjen ganske fort. Jeg vil anbefale å slipe deg ned med grovt papir rundt alle skader, og fjerne alt som er "løst" altså, det du kan pille bort med kniv/skrutrekker. Jeg ville nok ikke brukt drill, og borret ut hull for sparkling. Føler at sparkelen sitter bedre om ikke hullet er "perfekt". Men uansett, forbered deg på at du skal sparkle alle skader 3 ganger. Grunnen til det er at, hvis du sparkler med overhøyde med epoksyen, blir det vanskelig å slipe det plant, pga epoksyen er hardere enn gelcoat/glassfiber. Så heller sparkle tynnere flere ganger. Første gangen fyller du hullet skikkelig, dra sparkelen fra flere sider/vinkler for å være sikker på at du ikke bare lager en tynn sparkelbro. 2/3 gangen skrap sparkelen godt mot underlaget, slik at du ikke lager mye overhøyde. Det høres litt motsatt ut, men jeg lover deg, det blir mindre banning med flere tynne lag, enn å slipe på kuler, og bulker.

Jeg la deretter ett strøk med grunning, flekk sparklet der jeg fant noe, eller slipte ned evt sig/sparkelkanter. Nytt strøk med grunning. Også ett lag med top coat. Første strøket med lakk/top coat hadde en tendens til å sige mer enn de neste, så jeg måtte slipe masse sig etter første strøket.

Totalt la jeg 4 strøk med top coat.

Fantastisk gjort av deg å gi meg denne leksjonen, Boogieknight!

Jeg må se nærmere på det i morgen, og har helt sikkert noen oppfølgingsspørsmål, som f.eks. grovhetsgrad på smergelpapir.

Jeg går ut fra at sparkelen har en konsistens som sparkel pleier å ha, og at en bruker vanlig sparkelskje til å dra den utover med.

Hva med grunning og top coat, bruker man rulle eller kost?

Så ja, handlelisten.

Ifølge meg;

Eksentersliper f.eks :http://www.dewalt.no/powertools/productdetails/catno/D26453/

20 ark med 80 papir til sliperen

20 ark med 320/400 papir til sliperen

600/1200 våtslipepapir

2000 om du er syyykt nøye.

2 komp epoksy sparkel f.eks : http://www.watski.no/Epoxy-repair-A-B-05L-Jotun-115Xp

Primer f.eks: http://www.watski.no/Antipest-A-B-115XF

Og når du blander ut sparkelen, ikke bland mer enn ca en spiseskje om gangen, du finner fort nok ut hvorfor.

Men ja, føler jeg bare sitter å rører her, litt sent for meg.

Da har du enn stakkar sitt forslag, men det finnes sikkert mange meninger om dette.

Konsistensen på sparkelen blir som vanlig. Den blandes feks på et plastikklokk e.l

2 like store deler a+b, bland sammen med sparkelen, til du får en gjennomgående farge.

Du skjønner det når du begynner.

Ang lakk. Vel, sprøyte er vel det beste.

Second best blir rulle med fordriver pensel.

Jeg brukte Mohair rulle fra stiwex, og en 10cm bred fordriverpensel.

Men når du plukker rullene, skjekk i butikken at de ruller rett med et skaft. Endel ruller har en "dårlig skjøt"

Som resulterer i at rullen drar mot høyre/venstre mens du ruller den. Det er vanvittig irriterende når du jobber.

Anbefaler også at man er 2 stk som jobber, 1 ruller, og en går etter med fordriveren.

Det tørker forholdsvis fort.

Men siden jeg gjorde dette er det kommet en ny type top coat som er for kost/rulle

Den er kanskje bedre.

F.eks http://www.watski.no/-11M2y

Tusen takk, Boogieknight!

Det er jo rene skjære oppussingsbibelen du har laget til meg......imponerende!

Det er nesten så jeg klør i fingrene etter å begynne, men jeg er ikke sikker på at jeg har tid med det første. Men ingenting av det du har beskrevet går ut på dato, så det har jeg jo.

Jeg må gjøre dette ute, og er det slik at jeg kan f.eks. sparkle og slipe en dag/uke, grunne en uke og lakke neste uke? Det er jo noe med været her på Vestlandet, det regner minst annenhver dag.

Når det skjer kommer det rapporter på løpende bånd.

Tusen takk igjen!!!

Godt å høre!

Jeg var nede i båten i dag og tok ting utvendig litt nærmere i øyesyn. I og med at det gjerne er litt tid til jeg juver løs på det, har jeg ikke brydd meg så mye om det.

Forrige eier har foretatt seg ting her, slipt og sparklet. Langt fra bra nok synes jeg.

bilde

Dette vi ser her, er det grunning det? Kanskje forrige eier gikk på en smell?

bilde

Når jeg stryker hånden over, blir den seende slik ut.

bilde

Nå har mor gått berserk igjen med bankkortet! Det har resultert i; nye dyner, puter og sengetøy, ny båtshake, ny flaggstang m/festesokkel og flagg, nye panner, fat, glass og askebeger(med anker på), nye sklisikre underlag(en hel haug i forsjeller farger og størrelser), nye matter og løpere, nytt brannslukningsapparat, brannteppe og røykvarsler, fire nye fendere(med blått trekk) og to kulefendere, og nytt bord m.m........!

Jeg gleder meg til å få testet ut Owatrol D1/D2.

Foreløpig har jeg fått på 2 lag med D2. Er det greit nok å slipe mellom annenhvert strøk, eller skal jeg ikke slipe i det hele tatt?

Jeg satser på minimum seks strøk.

bilde

Tenkte det var tid for bilder igjen.

Jeg er ikke helt happy med all den hvite plasten. Flekket og full av hull, skrammer og sår er den også.......så...

...da ble det teak der også!

Skuffer og skap har fått nye håndtak, og nytt teppe på dørken er på plass!

Hei det ser ut som en ganske tynn teakplate, hvor fikk du tak i den? Sett etter akkurat noe slikt for å bytte ut verdens fæleste falske teak plater av plast som er brukt på dashbordet vårt. Hadde sett så mye bedre ut slik som det der!

Baltic-pappa

Hei, SoBo, fruen bestemmer her også! :giggle: Hvis hun legger seg ned og blir hvit på den solbrune magen, blir det trøbbel, så noe må gjøres.

Det er verst fremme under vindskjermen der bildet viser at noe er påført, men litt ellers også. Nå er jo planen å ta en økt på hele båten, og da blir det sikkert bra.

Hei, Whiskey, den forsenkningen der jeg har lagt teakplaten er ca 10mm, og teakplaten er 9mm finerplate. Har du behov for tynnere enn det vet jeg ikke, men mulig det går an å slipe ned?

• 2 uker senere...

Det har vært litt stillstand på jobbefronten en tid nå, men innimellom alle de fine turene i sommer har det skjedd noen småting.

Bordet har for eksempel kommet seg på plass, og.......

bilde

gulvet har fått seg teppe og noen løpere.

Jeg synes å merke det godt på mindre støy i båten etter at teppene kom, og det har gitt med blod på tann. Den isoleringen som er limt under luken til motoren er sikkert like gammel som båten(30år), og er delvis gått i oppløsning. Hva er det beste(type) jeg kan lime under der?

bilde

gulvet har fått seg teppe og noen løpere.

Jeg synes å merke det godt på mindre støy i båten etter at teppene kom, og det har gitt med blod på tann. Den isoleringen som er limt under luken til motoren er sikkert like gammel som båten(30år), og er delvis gått i oppløsning. Hva er det beste(type) jeg kan lime under der?

Skal si Dere får det til.

Jeg mener at Armaflex er bra.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

roger-jo - Har du erfaring med Armaflex som lydisolering? Har inntrykk av at de primært er laget for kuldeisolering, men det hadde jo vært kjekt hvis de, med den tykkelsen, gjør samme nytten. Er det VVS-firma som selger Armaflex, eller byggevarefirma?

SoBo - Det er fremdeles en million detaljer som trenger oppmerksomhet, men det er jo bare hyggelig. Jeg trenger noe å pusle med når fruen ligger og soler seg i en uthavn.

Jeg laget en plate som jeg felte ned i den forsenkningen her. På styrbord side har jeg tilsvarende, men der står Garmin og Humminbird så det var litt vanskelig å prøve den der. Jeg tok i tillegg for god fisk at de var helt lik i størrelse. Jeg skar til en ny speilvendt, pusset, oljet og lakket, men nei, selvfølgelig var den 2cm lenger den ene veien.

Så var det på'an igjen!!! :smiley: Det er mulig jeg gir fort opp, men ikke når noen tuller med meg!!! :nonod:

detaljer_1.jpg

Redigert av Wiking26AC (see edit history)

roger-jo - Har du erfaring med Armaflex som lydisolering? Har inntrykk av at de primært er laget for kuldeisolering, men det hadde jo vært kjekt hvis de, med den tykkelsen, gjør samme nytten. Er det VVS-firma som selger Armaflex, eller byggevarefirma?

Erfaring fra jobben brukte den mot støy og kuldeisolering.

Jeg bruker den til støydemping og mener at den virker.

Ser at Glava sier at den....

Reduksjon av strukturstøy med opp til 30 dB(A)

http://www.glava.no/sitefiles/1/dokumenter/ProdDok_1158_1.pdf

Bestilte hos byggevare.

Men ring rundt stor prisforskjell og søk på nett.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Kjempeinspirerende det du har fått til her :smiley:
Har lekt med mange fantasier om hva jeg kunne gjort i min egen båt og denne tråden inspirerer stort.

Har dog et par spørsmål?

• Hvor bred er båten din innvendig?
  • Hvor får man tak i slik stol som rederinnen er tildelt her? Den virker veldig komfertabel å sitte i under litt lengre turer.
  • Hvordan gjør du det med teppeskjøtene? Du har vel luke® i dørken... vil ikke kantene flistre seg ved bruk hvis du bare legger teppet kant i kant?

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Hei, Anjuma, hyggelig å høre at tråden kan komme til nytte i form av inspirasjon. Slike innlegg som ditt inspirerer meg! :yesnod:

Hvor bred er båten din innvendig? - Det er jeg ikke sikker på, men kan måle det.

Hvor får man tak i slik stol som rederinnen er tildelt her? Den virker veldig komfertabel å sitte i under litt lengre turer. - Jeg kjøpte den hos Maritim Båtutstyr. Det var visst en feilsending de hadde fått, og jeg fikk den ganske rimelig. Ja, den er veldig god å sitte i, og man får god støtte. Den er temmelig lik de andre de har som er tilsvarende.

Hvordan gjør du det med teppeskjøtene? Du har vel luke® i dørken... vil ikke kantene flistre seg ved bruk hvis du bare legger teppet kant i kant? - I følge butikken skal ikke kantene flise seg opp, og om de gjør det så er det ikke så farlig. Fruen liker ikke teppet, men det får lov å ligge til det begynner å bli stykt. Jeg fant ikke rette typen da jeg skulle kjøpe tepper, så jeg tok bare med noe hjem. Om ikke annet så har jeg jo mal nå. :smiley:

Lykke til med ditt prosjekt......og husk, det skjer ikke noe før du begynner! :wink:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...