Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Å! er det deg de tre T´er kommer fra :-).

Når det gjelder å holde styrbord, er nok det et så langt lerret å bleke at det får du ta deg av :smiley:

 

Forsøkte et par oppkall på 16 i dag til Balder da den gikk over Breiangen i håp om at du var ombord der. Ingen svar. Lytter de ikke 16? Lytteplikten? Eller ligger de kun på 19?

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

Forsøkte et par oppkall på 16 i dag til Balder da den gikk over Breiangen . Ingen svar. Lytter de ikke 16? Lytteplikten? Eller ligger de kun på 19?

 

Må jeg få lov til å minne om denne? :lol:

 

https://baatplassen.no/i/topic/94894-hvor-mange-fritidsbaater-har-egentlig-vhf/

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Link to post
Share on other sites

Er det skadelig om man praktiserer regel 44 med "TTT" alltid?

 

Det er ikke alltid så lett når man seiler mot vinden - dersom alternativene er å gå på land/grunn eller å slå, så velger man jo lett det siste. Jeg har tidvis vurdert å bruke radioen for å forklare f.eks. at jeg er nødt til å slå og legge om kursen til babord, men kommer til å slå over til styrbord igjen og passere på styrbord side - men jeg når jo ikke radioen fra cockpit :nonod:

Link to post
Share on other sites

Det at " regel 44 " som dere beskriver her, er typisk Norsk, fikk vi erfara da vi lå i Amsterdam med båten våres i vår. Hovedkanalene i byen som går ut i Nordsjøen er bred som en liten fjord, og med en formidabel trafikk. Lignet mest på en motorvei. Her ble høyre regelen konsekvent brukt. Gikk en drøss med ferger som krysset over kanalen, de styrte konsekvent på min akter når de fikk meg inn på sin styrbord. Tørr ikke tenke på hvilket kaos som ville oppstått der om en skulle bedømme om det er lystfartøy eller ikke som kom. Ville blitt mange stygge situasjoner.. Hva om det er mørke natten, du møter et fartøy som har vikeplikt for deg...?, minner om at det finnes lystbåter på langt over hundre fot, og nyttefartøy på knappe tredve fot.... som beffen på Bergen havn...Det at et fartøy holder sin kurs på forkjørs rett, er like viktig som at en holder vikeplikten sin.. En selvfølge er vist farvannet er så trangt at det ene fartøyet vill ha store ulemper/problemer med å holde sin vikeplikt, noe som ikke er tilfelle for små ferger i Norske brede fjorder med lite og ingen trafikk..

Link to post
Share on other sites

Forsøkte et par oppkall på 16 i dag til Balder da den gikk over Breiangen i håp om at du var ombord der. Ingen svar. Lytter de ikke 16? Lytteplikten? Eller ligger de kun på 19?

Mange år siden jeg var på Balder Astor, men jeg får vel nevne for dem at de er forsøkt kalt opp på 16 uten svar :-)

(men vi skal til Tofte i morra ettermiddag)

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det at " regel 44 " som dere beskriver her, er typisk Norsk, ....

 

Regel 44 er ikke bare "typisk norsk", den ER norsk. Den finnes nemlig i den delen av sjøveisreglene som kalles "Norske særregler".

De fleste land som jeg kjenner til benytter den anledningen som de internasjonale sjøveisreglene gir dem til å lage sine egne nasjonale særregler, tilpasset landets særegne forhold. Nederland har sikkert også sine nasjonale særregler, som sjøfarende i nederlandske farvann da er forpliktet til å sette seg inn i . . . .

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

 

Det er ikke alltid så lett når man seiler mot vinden - dersom alternativene er å gå på land/grunn eller å slå, så velger man jo lett det siste. Jeg har tidvis vurdert å bruke radioen for å forklare f.eks. at jeg er nødt til å slå og legge om kursen til babord, men kommer til å slå over til styrbord igjen og passere på styrbord side - men jeg når jo ikke radioen fra cockpit :nonod:

Da er jeg redd du har misforstått en litt fundamental ting. Poenget er jo å navigere slik at du ikke kommer i en slik vikepliktsituasjon. Det er du som velger å manøvrere båten. Den er jo ikke under tvang fra sjø/vind, men under din kommando.

Link to post
Share on other sites

De fleste land som jeg kjenner til benytter den anledningen som de internasjonale sjøveisreglene gir dem til å lage sine egne nasjonale særregler, tilpasset landets særegne forhold.

Det er dessverre tilfelle, men jeg skjønner absolutt ikke nødvendigheten av dette. De fysiske lover som gjelder når en manøvrerer en båt er de samme i Nederland og i Norge. Trafikktettheten kan variere, men det kan den innefor et enkelt land også. Så jeg skjønner virkelig ikke hvilke "særegne forhold" det er snakk om her.

 

Men de nasjonale særregler sørger sikkert for noen få arbeidsplasser i byråkratiet samt at de som driver med undervisning i sjøveisreglene får litt mer å gjøre.

Redigert av Vestkystseiler (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Man prøver jo å legge kursen slik at man ikke kommer i konflikte med større nyttefartøyer - de store fergene ut inn Oslofjorden er stort sett lette å unngå - men Bastøyferga kommer en fra hver side og veldig ofte så der blir det utfordringer. Når vi seiler kan farta variere ganske mye - kommer det et puff kan den gå fra 5 til 15 knop på sekunder. Derfor er det alltid bedre å gå bak oss -og det gjelder også vanlige seilbåter som også kan variere endel i fart ifht vind - spes på lens og slør.

 

Det tar også mye mer tid å endre kurs med en seilbåt - og under seil har den ikke mulighet for å sakke eller stoppe. Opplagt ja - men ikke alle har det helt inne.

Link to post
Share on other sites

"Kannelønningdommen" skulle være tydelig nok når det gjelder å vise hvor sterkt Regel 44 står i norsk rett - og jeg ser ingen grunn til å anbefale noen å friste skjebnen.

 

Aftenpostenartikkelen inneholder jo ikke alt av detaljer, regner med at lovdata har mer - men etter en rask titt får jeg inntrykk av at ferga kom fra styrbord side og at kapteinen på sjarken ikke så den fordi han var overstadig beruset. Da er regel 44 rimelig irrelevant. Videre, fritidsbåten her var en sjark - hvordan kan man bedømme hvorvidt sjarken er en fritidsbåt eller et "nyttefartøy"?

Link to post
Share on other sites

Da er jeg redd du har misforstått en litt fundamental ting. Poenget er jo å navigere slik at du ikke kommer i en slik vikepliktsituasjon. Det er du som velger å manøvrere båten. Den er jo ikke under tvang fra sjø/vind, men under din kommando.

 

Båten beveger seg ikke uavhengig av sjø og vind. Går man for seil så er det en sektor på ca 90 grader (avhengig av båt) som ikke er seilbar. I trange farvann er det nesten regelen snarere enn unntaket at vindretningen mer eller mindre følger fjorden, slik at man må legge kursen mot land dersom man ikke skal samme vei som vinden. Skal man følge paragraf 44 har man stort sett tre valg, krysse ofte og holde seg så nært land som mulig på styrbord side, starte motoren eller snu helt om og sette kursen feil vei.

 

_Min_ vikepliktsituasjonen var irrelevant her - poenget her var å navigere på en klar og tydelig måte. Velger man å krysse, så plager det meg veldig når jeg må legge kursen vekk fra land - for da havner jeg ofte på en kurs som er i konflikt med paragraf 44. For en kaptein som har null peiling på seiling vil slike kursendringer oppfattes som forvirrende, frustrerende og kanskje til og med provoserende. Uansett får kapteinen et dilemma - motorbåter har generelt vikeplikt for seilbåter - skal man håpe på at seilbåten krysser igjen, eller skal man ta høyde for at seilbåten kan komme til å fortsette på samme kurs?

 

I de trangeste leiene, som Drøbak (der har jeg ikke vært enda) eller Svelvik vil nok valg #2 være greiest - få i gang motoren - hvis man har motor og hvis den virker, og hvis det er trivielt å få startet den opp. Å snu helt om å gå med vinden er noe man absolutt vil unngå for enhver pris, da man kan miste svært mye tid på det - og det funker dårlig når man skal rekke et fly (been there, done that).

 

Regel 44 kan være vanskelig å overholde dersom man hverken har vind eller motor og bare ligger stille - da er det jo bare å håpe på at andre sjøfarende har vett nok til å legge kursen rundt ... og selv med motor kan det være vanskelig å overholde noe som helst form for vikeplikt for båter som går med 50 knop og man selv bare holder 5 knop.

 

Egentlig burde vi bare holde kjeft her, disse temaene har vel vært diskutert og kranglet om til døde mang en gang her på forumet. Konklusjonen er uansett at man bør prøve å bruke hodet, være oppmerksom og ellers følge både kardemommeloven og sjøveisreglene :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Så er spørsmålet hva trangt farvann/ havneområde/ sterkt beferdet lei er.

Tja, det er mer enn nok plass der M-N beskriver. Å tvinge fram et slag ved hjelp av å brøyte med fløyte er kun faenskap.

 

 

typisk Norsk, fikk vi erfara da vi lå i Amsterdam med båten våres i vår.

Det er kun Norge som har prøvd stuntet med å skille på "nyttetrafikk" og fritidsfartøy. COLREGS gjør ikke noe forsøk. Hva med disse eventbåtene? Hva er de? Og kidsa som kjører rundt i jolle og selger VG? Er de "nyttetrafikk"?

Og hvilken lanterneføring har et fritidsfartøy?

 

 

Opplagt ja - men ikke alle har det helt inne.

Klart. Ser dette i innlegg etter innlegg. Folk som påberoper seg kompetanse forklarer at seilbåten skal svinge hit og dit samt slå ut vingene og fly gjennom lufta, uten helt å forklare hvordan det skal gå til.

 

 

Da er regel 44 rimelig irrelevant. Videre, fritidsbåten her var en sjark - hvordan kan man bedømme hvorvidt sjarken er en fritidsbåt eller et "nyttefartøy"?

Nettopp. Og jeg ser ikke heller hvilke manøvre ferga gjorde for å unngå sammenstøt. Men det koker ned til fyllekjøring.

Link to post
Share on other sites

En tanke.. Hva skjer den dagen en fergeskipper ikke holder vikeplikten sin for en utenlandsk lystbåt ?? Tror dere virkelig at en utenlandsk lystsbåt, på ferie i Norge " kjøper " Regel 44 etter en kollisjon..? Eller for den del, har hørt om Regel 44 ?? Er redd nisseluen er rimelig langt ned over øynene nå...

Og hvordan skiller dere lystbåt fra yrkesfartøy om natten ?? gjelder regelen bare ved dagslys ??

Link to post
Share on other sites

Er dette noe annerledes enn at man må sette seg inn i nasjonale regler for bilkjøring?

 

Hmmm ... det forekommer meg at jeg vet svært lite om særnasjonale regler for bilkjøring, både her i landet og i nabolandene våre, og at jeg aldri har gjort noen som helst aktiv innsats for å finne ut av dette. Finnes det særnorske regler for bilkjøring? Er det mange særnasjonale regler man bør være obs på i Europa?

 

Vi har vikeplikt fra høyre - det tror jeg er ganske internasjonalt, den store forskjellen er at det praktiseres veldig strengere her enn i andre land - i andre land er det som regel eksplisitt skiltet i ethvert veikryss hvem som skal vike, og dersom man kommer fra en liten vei og inn på en stor vei er det naturlig å vike for trafikken på den store veien. Jeg fikk litt hakeslepp da jeg lånte ut bilen til ei spansk dame, og hun ikke stoppet, men heller hyttet med neven til en bil som prøvde å hevde sin rett fra en sidevei på høyre side. Jeg antar at reglene er like i Spania, men at kjørekultur og skilting tilsier at den største veien alltid har forkjørsrett.

 

Dersom man har et grønt trafikklys med en ekstra, svart boks nede til høyre, så mener jeg at man kan kjøre forsiktig til høyre. I Russland må man vente på grønn pil til høyre før man kjører. (men dette er vel knapt en aktuell problemstilling i Norge - finnes det lyskryss her hvor man har grønne piler uten at de er backet opp med røde piler?)

 

Men for å holde dette litt on-topic - finnes det særsvenske regler på sjøen - og hvor finner man ut av særnasjonale trafikkregler, enten det er til sjøs eller på land?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Den regelen om nyttetrafikk er jo vanskelig - fungerer ikke om natten - eller i dårlig sikt - og uansett en sjark kan være en proff fisker ,nytte - eller en full rørlegger som skal på festival - noe som vel knapt kan kalles nyttetrafikk?

 

Og en RIB som driver næringsvirksomhet ved å gi betalende passasjerer en opplevelse i 60 knop er vel nytte?

 

Men det er noe med størrelsen - Hurtigruta i trange farvann må få prioritet framfor en 25-fots sjark - det går på sikkerheten løs.

 

Så har man endel tvilstilfeller - en moderne lettmanøvrert seilbåt - mot det nye Osebergskipet - da er det nok naturlig at den moderene båten viser respekt for det noe tyngre å svinge vikingeskipet.

 

Det koker ned til fornuft og godt sjømannskap , så manøvreres det slik at fare ikke oppstår.

Link to post
Share on other sites

Det koker ned til fornuft og godt sjømannskap , så manøvreres det slik at fare ikke oppstår.

Vetuge argumenter du kommer med her, men Golreg og særreglene gjelder uansett hva du og jeg måtte mene om dette fenomenet. Å praktisere sjømannskap som en "regel" vil medføre til mye mere rot på sjøen. Under dagseilas burde dette gå bra da vi "småtasser" kan legge om kursen (TTT) og holde av til situasjonen igjen er under kontroll. Under nattseilas (inklusiv dårlig sikt) blir dette noe vanskeligere, dersom feil lanterneføring praktiseres, men en bør jo likevel gjøre det beste ut av situasjonen for å unngå sammenstøt. David vs. Goliat situasjoner er ingen tjent med.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Må si jeg er imponert over hvor mange unnskyldninger som finnes for ikke å følge regler.

 

Til trådstarters bønn kan det være på sin plass å repetere denne

 

 

Regel 5. Utkikk

 

Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.

 

Link to post
Share on other sites

Enig der Bitteliten. Utkikk og TTT. Endre kurs Tidlig, Tydelig og Tilstrekkelig. Da burde de fleste situasjoner være under kontroll.

Er man defensiv i kjørestil blir det mer forutsigbart når vi møtes på fjorden.

Redigert av Astor (see edit history)


Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Link to post
Share on other sites

En liten kommentar til Bastøfergene som jeg har hatt anledning til å hilse på ved en rekke anledninger i sommer (deriblant tre passasjer underveis i regatta med tildels lite vind). Det har gått som en drøm, de har tydelig valgt kurser som har gitt minst mulig konflikt med feltet med båter. Jeg tror også gutta på broa vet at de fleste seilbåter kan leve med at det passeres med relativt korte avstander. Husker derimot det første året jeg hadde seilbåt og jeg skulle nordover fra Østfoldsiden. Gjorde alt jeg kunne for å være langt unna ferga, men like fullt endte det opp med at jeg lå i veien. Det var en del vind (lens) og absolutt ikke morsomt å måtte gjøre kuvending. Den gangen var det ingen andre båter på fjorden, men ferga valgte å gå veldig langt nord mot Gullholmen, noe jeg ikke var forberedt på. Så mye av feilen var sikkert på min side, men det føltes ikke som om jeg fikk mye hjelp av skipperen. Sikkert litt enklere når en har båt som kan gå litt raskere enn 7 knop...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...