Poseidon Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Tror dere virkelig at en utenlandsk lystsbåt, på ferie i Norge " kjøper " Regel 44 etter en kollisjon..? Han har neppe noe valg. Og hvordan skiller dere lystbåt fra yrkesfartøy om natten ?? gjelder regelen bare ved dagslys ?? Både dag og natt er det fritidsbåten som skal "...MEST MULIG HOLDE AV VEIEN...". Hvis en båtfører ikke vet om han selv er ombord i en fritidsbåt eller ei, så kan det virke som om han har andre problemer enn sjøveisreglene å stri med. Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen POSEIDON Link to post Share on other sites More sharing options...
Bjørn Løvjomås Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 Han har neppe noe valg. Både dag og natt er det fritidsbåten som skal "...MEST MULIG HOLDE AV VEIEN...". Hvis en båtfører ikke vet om han selv er ombord i en fritidsbåt eller ei, så kan det virke som om han har andre problemer enn sjøveisreglene å stri med. dette var et meget godt innlegg. sjeldent har jeg sett det så klart som du fikk sagt det her Poseidon. Sitér dette innlegget Endelig ble det Bobåt Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 12.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 12.Oktober.2012 dette var et meget godt innlegg. sjeldent har jeg sett det så klart som du fikk sagt det her Poseidon. Ja det var helt fantastisk. Her har åpenbart ikke Jagland og Nobelkomiteen kjent sin besøkelsestid! Men spørsmålsstiller lurer nok fortsatt på hvordan han skal skille mellom nyttetrafikk og lystbåter i mørke. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 (redigert) De aller fleste har evnen til å se størrelse på båt om natten. Enten konturen, styrke på lanterner eller avstand mellom lanterner og deres plassering. Og ofte er det annet lys ombord som også kan gi et hint. Feks lys fra koøyer. Og de færreste lystbåter er 20 meter og mer. Er man i tvil er det jo bare å ta det sikre valget og anta at det er nyttetrafikk man møter. Om det er vanskelig å forstå lener jeg meg mot Poseidons siste innlegg Lurer litt på hvilken erfaring de som problematiserer dette egentlig har Redigert 13.Oktober.2012 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Astor Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Ja det kan du sannelig lure på. Å være kverulant på sjøen kan ha sin pris. Bare så synd at kverulanter ikke ser det selv. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post Share on other sites More sharing options...
Seewolf Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Spennende å følge med denne tråden. Poseidon sier at utenlandske lystbåter har neppe noe valg... men har de en sjanse til å finne de særnorkse reglene ? For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk. Etter 13 års båt-abstinens har jeg nå endelig seilbåt igjen... og da er det kanskje på tide med en liten oppdatering Poseidon... du kan vel poste en link her... eller to ? Takk Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk. Norsk: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html Engelsk? Ville være overraskende om ikke disse er oversatt et sted. Norsk forvalting har jo møter med andre lands relevante myndigheter på dette fra tid til annen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 (redigert) Leter en så finner en det mest relevante dersom en entrer annen nasjon enn sin egen. Å unnlate å sette seg inn i reglene til gjestenasjon kan få konsekvenser for en selv. http://www.navcen.us...navRulesContent Her en debatt over tema. http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=67453 Redigert 13.Oktober.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lett match Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk. Etter 13 års båt-abstinens har jeg nå endelig seilbåt igjen... og da er det kanskje på tide med en liten oppdatering Ikke funnet............................. hvorfor leter du ikke i båten din? Der skulle du finne en Norsk utgave i det minste. Regel 54. Reglene skal finnes om bord Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
free Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 (redigert) Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord. Du verden ja, jeg har visst brutt den regelen gitt Redigert 13.Oktober.2012 av free (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 http://www.navcen.us...navRulesContent Hm ... "navigation rules search" ... "navigation rules by location" ... skal vi se ... "navigation rules by US state/territory/coast guard section" ... hum ... sliter litt med å finne særnorske og særsvenske regler der, men kanskje jeg er blind? Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 På engelsk. http://www.sjofartsd...oad at sea).pdf Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 De aller fleste har evnen til å se størrelse på båt om natten. Enten konturen, styrke på lanterner eller avstand mellom lanterner og deres plassering. Og ofte er det annet lys ombord som også kan gi et hint. Feks lys fra koøyer. Og de færreste lystbåter er 20 meter og mer. Er man i tvil er det jo bare å ta det sikre valget og anta at det er nyttetrafikk man møter. Om det er vanskelig å forstå lener jeg meg mot Poseidons siste innlegg Lurer litt på hvilken erfaring de som problematiserer dette egentlig har Bare å lure ivei dét. Gitt Poseidons svar virker det som problemet er å avgjøre hvaslags type trafikk *man selv* faller inn under, mens alle andre - ikke overraskende - ser ut til å lure på hvaslags trafikk et eller annet *annet* fartøy representerer i mørke. Dét synes jeg var ganske pussig. I stupmørke syns *ikke* jeg det alltid er trivielt å bedømme avstand/størrelse. Om det som kommer imot meg er en liten fraktebåt eller stor cabincruiser er mange ganger vanskelig å avgjøre på litt avstand. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 I stupmørke syns *ikke* jeg det alltid er trivielt å bedømme avstand/størrelse. Om det som kommer imot meg er en liten fraktebåt eller stor cabincruiser er mange ganger vanskelig å avgjøre på litt avstand. Kall den opp hvis du er i tvil vel? Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
Jawik Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 (redigert) Hm ... "navigation rules search" ... "navigation rules by location" ... skal vi se ... "navigation rules by US state/territory/coast guard section" ... hum ... sliter litt med å finne særnorske og særsvenske regler der, men kanskje jeg er blind? Som jeg skrev: "Leter man så finner man det en ønsker av info" Redigert 13.Oktober.2012 av Jawik (see edit history) Sitér dette innlegget The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you. Link to post Share on other sites More sharing options...
Mix Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Eller, er du i tvil, så hold unna ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Kall den opp hvis du er i tvil vel? Hvit prikk, hvit prikk, hvit prikk, dette er St. Justina ... ... og vi kan bare ane konturene av hva dette kan utarte til med trauste norske sjøulker i internasjonalt farvann, hihi. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 ...såpass ja Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 ...såpass ja ... og fra spøk til alvor (?), hvis man ikke selv vet hvaslags trafikk man utgjør er det vel ikke å forvente at en hvit prikk i mørke skal kunne forklare det? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fru Jacobsen Svart 13.Oktober.2012 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Jeg trodde det var det møtende fartøyet du var i tvil om, ikke ditt eget Sitér dette innlegget "Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe" Link to post Share on other sites More sharing options...
quantumduck Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Jeg trodde det var det møtende fartøyet du var i tvil om, ikke ditt eget Ja, det skulle man jo tro var den vanligste problemstillingen, ikkesant? Derfor sliter jeg med pointet til Poseidon (https://baatplassen.no/i/topic/95808-en-boenn-fra-en-yrkesskipper-til-fritidsbaater/page__view__findpost__p__1349120), inntil videre forblir det arkivert under «syk humor». Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 13.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 13.Oktober.2012 Eller, er du i tvil, så hold unna ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tresjarken Svart 14.Oktober.2012 Del på Facebook Svart 14.Oktober.2012 (redigert) Jeg gikk med min forrige båt nordover Bømlafjorden, opp mot bømlalandet nord av Mosterhamn. Nordfra kom en rutebåt på skrått av min kurs, fra min barbord side. Så langt, alt vel. Men når han kom rett på bauen min, fremdeles langt unna, bytter båten kurs, og setter bau mot bau. Han kom i 30 knop mot meg. Jeg dreide 90 grader barbord og ga full gass, båten min fosset frem i 7 knop, og jeg var redd for sammenstøt. Vi kom oss såvidt i sikkerhet. Ingen svar på k16 da jeg ropte opp båten for å takke for hensynsfull kjøring.... Joda, jeg tar hensyn og holder utkikk, men gi meg en mulighet til å vike!! Hadde hurtigbåten holdt sin kurs i noen sekunder til før han dreide rett sør, så hadde alt gått greit! Og jeg lå i utkanten av leia, ikke midt i! Redigert 14.Oktober.2012 av tresjarken (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Cruise Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Holder meg mest innaskjærs. Kommer det noen i yrkestrafikk der, blir jeg å henge meg på. Det lukter grunnstøting og mulighet for nye venner ombord. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Free Lillehammer Svart 24.Desember.2012 Del på Facebook Svart 24.Desember.2012 Kunne jo bare ringt hurtigbåtskipperen etterpå, tresjarken. Sikkert mye å lære av hvordan de ser slike episoder. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.