Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Tror dere virkelig at en utenlandsk lystsbåt, på ferie i Norge " kjøper " Regel 44 etter en kollisjon..?

Han har neppe noe valg.

Og hvordan skiller dere lystbåt fra yrkesfartøy om natten ?? gjelder regelen bare ved dagslys ??

Både dag og natt er det fritidsbåten som skal "...MEST MULIG HOLDE AV VEIEN...".

Hvis en båtfører ikke vet om han selv er ombord i en fritidsbåt eller ei, så kan det virke som om han har andre problemer enn sjøveisreglene å stri med.

Med vennlig hilsen POSEIDON

Link to post
Share on other sites

Han har neppe noe valg.

 

Både dag og natt er det fritidsbåten som skal "...MEST MULIG HOLDE AV VEIEN...".

Hvis en båtfører ikke vet om han selv er ombord i en fritidsbåt eller ei, så kan det virke som om han har andre problemer enn sjøveisreglene å stri med.

 

dette var et meget godt innlegg. sjeldent har jeg sett det så klart som du fikk sagt det her Poseidon. :thumbsup:

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

dette var et meget godt innlegg. sjeldent har jeg sett det så klart som du fikk sagt det her Poseidon. :thumbsup:

Ja det var helt fantastisk. Her har åpenbart ikke Jagland og Nobelkomiteen kjent sin besøkelsestid! Men spørsmålsstiller lurer nok fortsatt på hvordan han skal skille mellom nyttetrafikk og lystbåter i mørke.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste har evnen til å se størrelse på båt om natten. Enten konturen, styrke på lanterner eller avstand mellom lanterner og deres plassering. Og ofte er det annet lys ombord som også kan gi et hint. Feks lys fra koøyer. Og de færreste lystbåter er 20 meter og mer. Er man i tvil er det jo bare å ta det sikre valget og anta at det er nyttetrafikk man møter.

Om det er vanskelig å forstå lener jeg meg mot Poseidons siste innlegg

 

 

Lurer litt på hvilken erfaring de som problematiserer dette egentlig har :wink:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Spennende å følge med denne tråden.

Poseidon sier at utenlandske lystbåter har neppe noe valg... men har de en sjanse til å finne de særnorkse reglene ?

For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk.

Etter 13 års båt-abstinens har jeg nå endelig seilbåt igjen... og da er det kanskje på tide med en liten oppdatering :yesnod:

 

Poseidon... du kan vel poste en link her... eller to ? Takk :wink:

Link to post
Share on other sites

For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk.

 

Norsk: http://www.lovdata.no/for/sf/nh/xh-19751201-0005.html

 

Engelsk? Ville være overraskende om ikke disse er oversatt et sted. Norsk forvalting har jo møter med andre lands relevante myndigheter på dette fra tid til annen.

 

Link to post
Share on other sites

Leter en så finner en det mest relevante dersom en entrer annen nasjon enn sin egen. Å unnlate å sette seg inn i reglene til gjestenasjon kan få konsekvenser for en selv.

 

http://www.navcen.us...navRulesContent

 

 

Her en debatt over tema.

 

http://www.ybw.com/forums/showthread.php?t=67453

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

For det første må man jo vite hva man leter etter... og jeg har letet og ikke funnet... ikke på norsk og ikke på engelsk.

Etter 13 års båt-abstinens har jeg nå endelig seilbåt igjen... og da er det kanskje på tide med en liten oppdatering :yesnod:

:wink:

 

Ikke funnet............................. hvorfor leter du ikke i båten din? Der skulle du finne en Norsk utgave i det minste.

 

Regel 54. Reglene skal finnes om bord

 

Enhver fører av dekket norsk fartøy skal sørge for at minst ett eksemplar av sjøveisreglene er om bord.

Link to post
Share on other sites

De aller fleste har evnen til å se størrelse på båt om natten. Enten konturen, styrke på lanterner eller avstand mellom lanterner og deres plassering. Og ofte er det annet lys ombord som også kan gi et hint. Feks lys fra koøyer. Og de færreste lystbåter er 20 meter og mer. Er man i tvil er det jo bare å ta det sikre valget og anta at det er nyttetrafikk man møter.

Om det er vanskelig å forstå lener jeg meg mot Poseidons siste innlegg

 

 

Lurer litt på hvilken erfaring de som problematiserer dette egentlig har :wink:

Bare å lure ivei dét. Gitt Poseidons svar virker det som problemet er å avgjøre hvaslags type trafikk *man selv* faller inn under, mens alle andre - ikke overraskende - ser ut til å lure på hvaslags trafikk et eller annet *annet* fartøy representerer i mørke. Dét synes jeg var ganske pussig.

 

I stupmørke syns *ikke* jeg det alltid er trivielt å bedømme avstand/størrelse. Om det som kommer imot meg er en liten fraktebåt eller stor cabincruiser er mange ganger vanskelig å avgjøre på litt avstand.

Link to post
Share on other sites

 

I stupmørke syns *ikke* jeg det alltid er trivielt å bedømme avstand/størrelse. Om det som kommer imot meg er en liten fraktebåt eller stor cabincruiser er mange ganger vanskelig å avgjøre på litt avstand.

Kall den opp hvis du er i tvil vel?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Hm ... "navigation rules search" ... "navigation rules by location" ... skal vi se ... "navigation rules by US state/territory/coast guard section" ... hum ... sliter litt med å finne særnorske og særsvenske regler der, men kanskje jeg er blind?

Som jeg skrev: "Leter man så finner man det en ønsker av info" :wink:

Redigert av Jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post
Share on other sites

Jeg trodde det var det møtende fartøyet du var i tvil om, ikke ditt eget

Ja, det skulle man jo tro var den vanligste problemstillingen, ikkesant? Derfor sliter jeg med pointet til Poseidon (https://baatplassen.no/i/topic/95808-en-boenn-fra-en-yrkesskipper-til-fritidsbaater/page__view__findpost__p__1349120), inntil videre forblir det arkivert under «syk humor».

Link to post
Share on other sites

Jeg gikk med min forrige båt nordover Bømlafjorden, opp mot bømlalandet nord av Mosterhamn. Nordfra kom en rutebåt på skrått av min kurs, fra min barbord side. Så langt, alt vel. Men når han kom rett på bauen min, fremdeles langt unna, bytter båten kurs, og setter bau mot bau. Han kom i 30 knop mot meg.

 

Jeg dreide 90 grader barbord og ga full gass, båten min fosset frem i 7 knop, og jeg var redd for sammenstøt.

 

Vi kom oss såvidt i sikkerhet. Ingen svar på k16 da jeg ropte opp båten for å takke for hensynsfull kjøring....

 

Joda, jeg tar hensyn og holder utkikk, men gi meg en mulighet til å vike!! Hadde hurtigbåten holdt sin kurs i noen sekunder til før han dreide rett sør, så hadde alt gått greit!

 

Og jeg lå i utkanten av leia, ikke midt i!

Redigert av tresjarken (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...