Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Lars.

Jeg har rødt lys men bruker det hvite, det er bedre å lese bok da. Jeg ser hvor du vil (nattsyn) men det er ikke interessant å ta hensyn til når man er på lengre strekk der det ikke er navlys og mye trafikk, man ser uansett ikke noe i vannet foran båten så man seiler i realiteten i blinde med radar.

 

Bitteliten.

Joda det bruker jeg til tider, brukte det litt over atlanteren, satte den inn 120 graders bredde bak båten 3-12mil og kjørte radaren med 20sveip hvert femte min

Link to post
Share on other sites

Radaren er jo selvsagt (som alt annet av navigasjonselektronikk) ett supplemang til å btuke øynene. Sitter man å stirrer i skjermen halve turen (enten det er kartplotter, ekkolodd eller radar) så er man på ville veier. Men har man brukt radaren nok til at man har lært seg å lese den kjapt og effektivt og i tilleg bruker hjelpemidler som mARPA og spor, så kan man få veldig mye hjelp og informasjon med ett kjapt blikk på radaren i ny og ne. :thumbsup:

 

Så fint at du er enig med meg :-) Men sjøveisreglene sier altså at «Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander.»

 

Har du radar ombord SKAL du altså benytte den til å holde styr på fartøy langt unna. Selvfølgelig SKAL du også holde visuell utkikk, samt følge med på en hel del annet; «Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt.»

 

Det er noe som heter information overflow, og om radarobservasjon av fartøy langt unna går utover visuell observasjon av nærtrafikken, så må man justere inn litt etter min ringe mening. Forøvrig har jeg ikke radar og er fritatt fra hele problemstillingen :o)

Link to post
Share on other sites

Jeg forstår deg godt Enzo når du er langt ute på havet midt i Atlanteren. Da tror nok også jeg hadde resignert litt på nattsynet. Men når jeg krysser Oslofjorden om natten, er det greit å slå over på rødt lys i hodelykten fra Clas Ohlsen og sette kartplotteren i nattmodus. Ha en fortsatt fin tur der borte i Karibien!

 

Lars H.

icon_fireworks2.gif

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Joda når det faktisk er noe å holde øye med så er nattsyn noe jeg tar hensyn til og da sitter jeg gjerne og glaner forover også slik som oslofjprden og skagerrak,kattegatt men når man ser en båt hver fjerde dag i snitt så blir det lempet endel på reglene, som min gode venn Åge som har seilt nesten 100000mil skadefritt sa, hva er det egentlig man skal sitte å se etter ? Man ser jo ikke noe som helst, så å sitte å se fram når man. Ikke ser baugen på egen båt engang det går man fort lei, ligger det noe i vannet så er det bare skjebnen som hindrer at man treffer det uansett.

 

Lars. Vi er nå i grenadinene, feirer nyttår på bequia så blir det tobago keys

Link to post
Share on other sites

Sjøveisreglene sier at god utkikk skal holdes. De aller fleste vet at man ikke holder utkikk gjennom en skjerm. Ved behov må man da enten øke antall øyne i utkikk eller redusere farten. Dette er normalt ikke vanskeligere enn man selv vil ha det til.

 

Vet de aller fleste at man ikke holder utkikk gjennom en skjerm? «Hvis radarutstyr er anbrakt og brukbart skal det brukes riktig inkludert søking på lang avstand for å få tidlig varsel om fare for sammenstøt samt radarplotting eller tilsvarende systematisk observasjon av observerte gjenstander.» Kan du forklare hvordan du tolker ovenstående dithen at du ikke nettopp skal holde utkikk gjennom en radarskjerm, spesielt med tanke på å vurdere kollisjonsfare med fartøy på lang avstand?

 

Fartsreduksjon er fint. Regner med du ligger ganske dønn rolig i Drøbaksundet da, når du prøver å estimere kollisjonsfaren med danskebåten utafor Jeløya vha. radar, mens kaiaker og surfbrett fyker rundt øra på deg, i lag med dorske Nidelver og hissige seilere som skal krysse seg fram motvinds og motstrøms?

 

Igjen, i soskinn og trangt ferie-farvann går slike radarobservasjoner nødvendigvis på bekostning av visuell observasjon uten å gi noe særlig gevinst, og ja, det kan man kompensere for med å senke hastigheten. Men det er også slik at jo flere informasjonskilder man har tilgjengelig, jo vanskeligere blir det å forholde seg til hver av dem. Man må prioritere, og da bør visuell observasjon av nærtrafikken selvfølgelig prioriteres opp på bekostning av radarobservasjon av farøty langt unna. Etter min ringe mening, som du altså er så uenig i?

 

Hvis du faktisk er veldig uheldig en solskinnsdag og kolliderer med, la oss si en kaiak, mens du spliktskyldigst sitter med nesa i radaren, tror du det vil bli tolket i formildende retning?

Link to post
Share on other sites

Kan bare gjenta. Det er normalt ikke vanskeligere enn man selv vil ha det til. Og det aller meste står i Sjøveisreglene. Særlig regel nr 2.

 

Vedr sikker fart: er jeg usikker så stopper jeg. Har skrevet dette mange ganger før: gassen går begge veier. Og det er nok også en av de viktigste tingene jeg lærer bort tenker jeg. Er man i tvil så stopper man.

 

Hvordan du får til dine " konklusjoner" av det jeg skriver våger jeg meg ikke inn på. De får stå for din regning :smiley:

 

Lars er jeg helt enig med. Ved nattnavigasjon i kystfarvann er nattsyn viktig. Midt i Atlanteren der Enzo har vært er nok ikke det like viktig :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvordan du får til dine " konklusjoner" av det jeg skriver våger jeg meg ikke inn på. De får stå for din regning :smiley:

jeg forholder meg kun til det du skriver, jeg :-) og det du skriver er at om jeg avpasser radarbruken etter forholdene så ryker jeg nærmest rett i kasjotten :-)

 

forøvrig er jeg veldig usikker på hva vi egentlig er uenige i, for du skriver jo «Det kan tillegges at Sjøveisreglene legger til grunn at det navigasjonsutstyret som er ombord både kan brukes av ansvarlige ombord og skal brukes ved behov men så baller det seg til da, for man må vel bruke en skvett vett for å vurdere når behovet er der? men nei, se dét er ikke i overenstemmelse med din oppfatning av reglene, i såpass grad at du må advare meg og fortelle meg at min vurderingsevne nærmest er straffbar?

 

forresten fint om du kunne poste referanse til paragraf hvor ovenstående er nedfelt.

 

for å oppsummere; spørsmålet var i opprinnelig om man må bruke radar hele tiden hvis man har radar, og svaret viser seg altså å være at den skal brukes hele tiden ved behov. regner med at alle er en god del klokere nå. jeg har ikke radar og er heldigvis fritatt fra denne røra ...

Link to post
Share on other sites

Jeg henviser til Sjøveisreglene, og i min verden er det de som gjelder. "Ved behov" vil si at skipper/navigatørs skjønn skal brukes, og i profesjonell sjøfart kommer STCW 95 inn i bildet her. Det står ikke definert i Sjøveisreglene hva eller hvordan "ved behov" skal defineres. Her kommer regel 2 inn som henviser til godt sjømannskap. Også står det ganske mye i Sjøveisreglene om sikker fart. Se del B. Regel 5 omhandler utkikk. Regel 6 omhandler sikker fart, 6b omhandler radar og sikker fart.

 

Radarplotting på en moderne radar er ganske enkelt. Enten ved å sette på trails, bruke arpa/marpa eller kanskje også har man ais. Jeg tror ikke noen foretar manuell radarplotting på mm ruteark lenger :smiley:

 

Når det gjelder din forståelse av hva de enkelte reglene betyr for deg så vil jeg anbefale å kontakte Sjøfartsdirektoratet. De er ofte behjelpelige :smiley: håper de kan hjelpe, for jeg skjønner ikke hva vi er uenige om :smiley:

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

for jeg skjønner ikke hva vi er uenige om :smiley:

 

Vel, du skrev «Og det er ikke nødvendigvis overenstemmelse mellom ditt bondevett og gjeldende rettspraksis på Sjøveisreglene». Hvis du ikke aner hva du mente med det så er jeg redd vi ikke kommer lengre, noe jeg sover helt godt med. Ha et fortsatt fortreffelig 2013.

Link to post
Share on other sites

Jeg forholder meg til Sjøveisreglene.

 

Denne kan også være av interesse. http://www.batforerskolen.no/index.php?post=2&page=1

 

For å tydeliggjøre: om det har vært sammenstøt mellom to fartøy og radar var montert og i brukbar stand, men ikke brukt, da var det behov for å bruke den, for da kunne man unngått sammenstøt.

 

Om man kolliderer på tross av at radar var i bruk er det ingen unnskyldning eller formildende omstendighet.

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke historien viser til mange kollisjoner forårsaket av radarbruk. Om noen ikke forstår hvilket utrolig antikollisjonsverktøy dette er, så kan det i beste fall påstås at de aldri har benyttet en - i motsatt fall har brukeren ikke forstått hvordan å lese informasjonen den gir.

Når det gjelder Quantumduck forstår jeg det slik at han har seilbåt og da antakeligvis ville hatt radaren under dekk. Det og at han nok aldri har brukt en radar gjør hans i utgangspunktet merkelige teorier mer forståelige


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Ikke stort annet enn at du mener radarbruk tar konsentrasjonen fra det visuelle rundt deg, og noe slikt som at det er samme om du kvester en kajakpadler med nesa i en radar eller i en avis!?

Jeg antar at de aller fleste vil hente nyttigere informasjon om trafikken rundt seg i en radar enn de vil gjøre i avisen


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Her diskutere en hvem som har vikeplikt for hvem. Men jeg lurer på hvor mange som vet hvor lang avstand bastøfergen trenge på å stoppe for deg. Dersom du viste det så hadde du holt deg klokelig unna. De største båtene bruker over 3 km for å kunne gjør en unnamanøver. Såpass trenge ikke bastøferje, men den trenger langt større avstand en det du trenger. Kritikken av bastøfergen er helt på jorde. Ta i betraktning hvor stor plass den trenger for å gjøre sine manøver, så kan dette være grunnen til at manurerte slik du beskrev.

Derfor, for din egen skyld hold deg unna nyttetrafikken og kryss aldri foran dem. Gi dem god plass. En annen ting du skal alltid vite hvor alle båtene du har i nærheten slik at du ikke kommer opp i en uventet farlig situasjon. Og vær alltid forberedt på at det kan skje ting som gjør at du mister din motorkraft. Og da må du ikke være på en plass hvor du kan bli kjørt i senk.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Ikke stort annet enn at du mener radarbruk tar konsentrasjonen fra det visuelle rundt deg, og noe slikt som at det er samme om du kvester en kajakpadler med nesa i en radar eller i en avis!?

Jeg antar at de aller fleste vil hente nyttigere informasjon om trafikken rundt seg i en radar enn de vil gjøre i avisen

 

Hvor mye informasjon om kajakpadlere, seilbrett, gummibåter og andre småbåter får du egentlig på radaren?

 

Hvorfor må jeg ha radarreflektor på min. 10kvm for å få seile Færdern?

 

Her har du en ny, vill, teori: Hvis to fartøy kolliderer når det er god sikt og dagslys er årsaken ofte manglende utkikk overhodet eller manglende kjennskap til vikepliktsregler. Er da nødvendigheten av å bruke radar større enn nødvendigheten av å holde normalt god visuell utkikk og lære seg sjøveisreglene?

Link to post
Share on other sites

Så ikke den siste, men trodde de fleste seilbåter hadde radaren under dekk jeg..

 

For den som kan holde seg med navigatør funker det sikkert fint :) Men; å forlate roret og gå under dekk for å sjekke radaren når jeg ser det er mange andre fartøy i umiddelbar nærhet, muligens på kryssende kurs? Skal jeg virkelig gjøre det? Høres risikabelt ut.

 

Tror nok jeg ville hatt skjermen godt synlig fra roret i cockpit.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...