knbo Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Det er ingen tvil om at han som ble rent i senk var påvirket av alkohol. At han skulle holde av veien for fergen er vel heller ikke omtvistet. Om regel 44 skulle komme til anvendelse er vel ikke så sikkert? Uansett, føreren av snekken er å klandre. Ingen tvil om det. Men er det noe her som skulle tilsi at ansvarshavende ombord i fergen ikke sørget for utkikk? Det kunne like gjerne vert en gummibåt med barn ombord som lå der og duppet. Eller en kajakkpadler som hadde mistet åren, eller eller... Synes det er pussig at verken påtalemyndighet, kystverket eller retten finner det kritikkverdig at ansvarhavende ombord på fergen har manglende utkikk. Utkikk er man pålagt i henhold til sjøveisreglene, men hva sier denne saken om det?? Ikke ut fra mitt ståsted. For hva skal grunnlaget være for at en skal tiltalle ferigemanskapet? De har jo fulgt alle lover og regler til fulle. Hville du likt å fli straffet for at du ikke var fremsynt nok til å stoppe før den fyllekjører bryter trafikkloven og kjøre inn i din bli. Han kom jo ned en sidevei og du hadde forkjørtsrett, samt at du ikke hadde noen mulighet til å se at han kjørte med prommille fra den synsvinkel du hadde.? Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
knbo Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Fordi de tror jeg er en potensiell selvmordskandidat? Den får du dra lengre ut på landet med. God tur. Nei men fordi du er bereinelig og en ikke hvet hva du gjør eller ikke gjør. Dette viser til en holdning som ikke er grunnet på fornuft men på synsing. Noe som kan føre til farlige situasjoner. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
fiskebaat Svart 12.April.2013 Link til dette innlegget Svart 12.April.2013 Ta en kikk over skulderen innimellom og ser dere en båt der så HOLD KURS OG FART! Vi har sett/plottet dere for lenge siden og lagt kursen deretter. Og må dere absolutt endre kurs så følg gjerne "Astor-regelen" med de tre T'er. Tidlig, tilstrekkelig og tydelig. Ha en fin høstdag på fjorden :-) Så enkelt er det og de fleste gjør det , men så er det en eller annen sau bonde som har syntes at de internasjonale sjøveisreglene var for dårlig og lagde nye særnorske (Bla 44) som sa at lystfartøyer hadde vikeplikt for yrkes fartøyer .Ettervert som saubonden forsto hvor farlig og uvettig denne regelen var ble den endret til at mindre båter skal holde unna større båter. En del styrmenn tror fremdeles at de har påkjørsrett etter den sær Norske regelen og overholder ikke vikeplikten sin slik at det blir ulykker. Ved normal fremferd på sjøen så legger en seg ikke på kollisjonskurser ,spesielt ikke ovenfor større fartøyer,men er en uoppmerksom eller uheldig så er vikeplikten hellig , regel 44 kan bety døden for en uoppmerksom sjøfarer og bør fjernes, om noen er i tvil så er det bare å lese igjennom tråden her. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Nei men fordi du er bereinelig og en ikke hvet hva du gjør eller ikke gjør. Dette viser til en holdning som ikke er grunnet på fornuft men på synsing. Noe som kan føre til farlige situasjoner. Hva er uberegnelig med å følge sjøveisreglene? Hvorfor har Regel 44 en klar avgrensning i gyldighetsområdet hvis den er ment å gjelde over alt? Hvordan i all verden skal nyttetrafikken klare å forholde seg til hverandre som ikke har Regel 44 å støtte seg til? Dette har jeg spurt deg om veldig mange ganger, og alt du hoster opp er en masse selvskryt av hvor flink du er til å vike. Å lese det jeg skriver eller svare på det jeg spør om er en frivillig sak og jeg konkluderer ganske enkelt med at du velger å ikke gjøre noen av delene. Hvorfor du da i det heletatt skriver noe som helst er for meg en gåte, men det kan jeg leve helt fint med. Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) For hva skal grunnlaget være for at en skal tiltalle ferigemanskapet? De har jo fulgt alle lover og regler til fulle. Regel 5. Utkikk Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. Jeg kan ikke skjønne at fergemannskapet har holdt skikkelig utkikk, isåfall hadde de jo hatt god tid til å styre unna når det ble opplagt at snakka ikke ville vike, eller i det minste gitt 5 støt i fløyta mens snekka ennå hadde mulighet for å komme seg unna. Hville du likt å fli straffet for at du ikke var fremsynt nok til å stoppe før den fyllekjører bryter trafikkloven og kjøre inn i din bli. Han kom jo ned en sidevei og du hadde forkjørtsrett, Atter en gang en malplassert sammenligning med veitrafikk. Prøv å sjekk hvor mange ganger ordet "forkjørsrett" forekommer i sjøveisreglene..... Redigert 13.April.2013 av Vestkystseiler (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Dette har jeg spurt deg om veldig mange ganger, og alt du hoster opp er en masse selvskryt av hvor flink du er til å vike. Enig så enig.. slik er enkelte ofte når det er tomt for fornuftige argumenter... Som jeg har nevnt tidligere i tråden så vet de fleste yrkes seilere langs kysten at de ikke har forkjørs/påkjørs rett ovenfor lystbåter, eller mindre fartøyer, men noen untak er der nok, det ser en jo her i tråden.... At ferge mannskapet i den omtalte saken slapp påtale er helt ufattelig. Det kunne vært hvem som helst som lå der, barn i gummibåt, snekke med motorhavari, osv.. Sitér dette innlegget Link to post
M/B Nordheim Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 (redigert) Så enkelt er det og de fleste gjør det , men så er det en eller annen sau bonde som har syntes at de internasjonale sjøveisreglene var for dårlig og lagde nye særnorske (Bla 44) som sa at lystfartøyer hadde vikeplikt for yrkes fartøyer .Ettervert som saubonden forsto hvor farlig og uvettig denne regelen var ble den endret til at mindre båter skal holde unna større båter. Ærleg tala så må eg opp på sauebøndenes talarstol, då eg sjølv er sauebonde og kjenner mange som er det. Kan ikkje skjønne kvifor ein sauebonde skulle lage ein regel 44 for. Hjå meg er det slik at hvis det går ein sau i ein retning så fylgjer alle dei andre etter og det fungerar forsåvidt bra, heilt til ein finn ut at han skal ein annan veg, då kan det bli kaos då. Men det går no berre stort sett utover div. jordisk gods som gjerde og innredning og slikt. Der gjeld forsåvidt ein regel 44, og det er det, at den største vinn som regel. Det fine med sauen er no at han held seg på landjorda og ikkje på sjøen, for då hadde han drukna tvert. Veit du kven denne sauebonden var? Skulle likt å tekje eit par sannhetens ord med han. Han har då ingenting med å blande seg i sjøfartsverket sine lovar og reglar for å lage slikt eit oppstyr og livsfarlege situasjonar som det tydlegvis vert lagt opp til etter regel 44. På vegne av ei heil landbruksnæring må eg få orsake dei uhell og dødsulykker dette måtte forårsake. Redigert 13.April.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
fiskebaat Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Grunnen til at sauebøndene ble brukt er at når de nå i de senere år frakter sauene ut på øyene på beite så har de byttet ut årene med påhengsmotorer og regner seg som nyttetrafikk ,sauebonden som jeg tror var med på å lage regel 44 gikk det vist ikke så bra med , så han gikk over til ett lettere yrke og ble vist fylkesmann. Beklager det var feil av meg å bruke "saubonde" meningen var å antyde at det måtte være noen med et yrke langt unna sjøen som har funnet på disse særnorske reglene. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Regel 5. Utkikk Ethvert fartøy skal alltid holde ordentlig utkikk ved syn og hørsel så vel som ved alle tilgjengelige midler som er brukbare under de rådende omstendigheter og forhold for å kunne foreta en fullstendig vurdering av situasjonen og faren for sammenstøt. Jeg kan ikke skjønne at fergemannskapet har holdt skikkelig utkikk, isåfall hadde de jo hatt god tid til å styre unna når det ble opplagt at snakka ikke ville vike, eller i det minste gitt 5 støt i fløyta mens snekka ennå hadde mulighet for å komme seg unna. Atter en gang en malplassert sammenligning med veitrafikk. Prøv å sjekk hvor mange ganger ordet "forkjørsrett" forekommer i sjøveisreglene..... En båt på 75 meter hvor lang tid tar det for den å legge om kursen? Hvor lang tid tar det for lite fritidabåt å legge om farten? En anne ting hvor er sammenligneinge med malplasert Du skal også vøre overfåken i traffinen og søke å unngå ulykker. Ikke sant. Det er bare malplasert for dem som tror at de store kan svinge unna like lett som jeg kan. Og det kan de ikke. Kapteinen på hurtigruta som var på TV sa følgende. Vi kan ikke bare svinge unna, Det å svine unna tar tid og plass Mye plass. Et fratøy på 75 meter kan bare ikke svinge unna raske og effeiv det er som et tog som går på skinne. De er mer eller midre lost til kursen, det trenge ca 1 km for å endre kurs, og meget vanskilig å stoppe. og ditto for stoppe. DVS. at når situasjonen ble kritisk, under 1 km. så var det bare fritidsbåten som hadde skjanse til å svinge unna, for å unngå kollisjon. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Ida Marie III Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 En båt på 75 meter hvor lang tid tar det for den å legge om kursen? Hvor lang tid tar det for lite fritidabåt å legge om farten? Vel en fritidsbåt med motorhavari....... du kan jo selv svare hvor lang tid det vil ta..... Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 knbo: Den måten du helt ukritisk forsvarer fergemannskapet på, får meg faktisk til å lure på om du var en av dem. Uavhengig av hvor umulig det er å stoppe eller endre kurs på fergen (er det kabelferger de bruker på Vestlandet?), mener du at fergemannskapet overholdt utkikksplikten? Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 13.April.2013 Link til dette innlegget Svart 13.April.2013 Vel en fritidsbåt med motorhavari....... du kan jo selv svare hvor lang tid det vil ta..... Det var ikke tilfelle her, men som en kaptein sa: Det å krysse foran et stort fartøy innenfor manuøvringsavstanden er risikabelt. For, får en motorstopp, så klarer ikke de å unngå å kjøre på deg. Derfor er det fornuftig alltid vike for større fartøy. Med manuøvringsavstanden mene, den destanse et fartøy trenger for å foreta en unnamanøver. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
M/B Nordheim Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 (redigert) Grunnen til at sauebøndene ble brukt er at når de nå i de senere år frakter sauene ut på øyene på beite så har de byttet ut årene med påhengsmotorer og regner seg som nyttetrafikk ,sauebonden som jeg tror var med på å lage regel 44 gikk det vist ikke så bra med , så han gikk over til ett lettere yrke og ble vist fylkesmann. Beklager det var feil av meg å bruke "saubonde" meningen var å antyde at det måtte være noen med et yrke langt unna sjøen som har funnet på disse særnorske reglene. Det kan vi være enige om, for som du sikkert skjønnar så må vi sauebøndene stå saman mot såkalt misbruk av "sauebonde" med negativt fortegn. Fekk nemleg mail av tillitssauen Berta, som påpekte dette Sjekk den herlege sida her: http://sauen.no/ Litt off topic, men det går vel på ein sundags morgon. Du er herved tilgitt og saka har blitt henlagt nederst i skuffen, får eg melding om frå tilitssauen Berta. Som forøvrig er ei veldig oppegåande søye med eit ansvarsfult verv. Redigert 14.April.2013 av M/B Øyfjell (see edit history) Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
Ida Marie III Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Det var ikke tilfelle her, men som en kaptein sa: Det å krysse foran et stort fartøy innenfor manuøvringsavstanden er risikabelt. For, får en motorstopp, så klarer ikke de å unngå å kjøre på deg. Derfor er det fornuftig alltid vike for større fartøy. Med manuøvringsavstanden mene, den destanse et fartøy trenger for å foreta en unnamanøver. Her handler det om at mannskap på fergen faktisk aldri så båten før det smalt, eller var for sent til unnamanøver. At noe oppgående folk på sjøen kan forsvare noe slikt er utrolig.... Så det med barn i en gummibåt i denne situasjonen er høyst reelt... Minner om at disse fergene ikke er noen supertankere, ikke serlig komplisert og dra av noen grader i store åpne vestlandsfjorder... Sitér dette innlegget Link to post
Astor Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Vi fritidsbåtfolk har da ingen rutetabell å gå etter. Fatter ikke diskusjonen fritidsbåt kontra yrkesfartøy. Å gå defensivt burde vel ikke by på store problemer for en som er på sjøen for å kose seg. Å holde god avstand fra yrkesfartøy burde, etter min mening, ligge latent i enhver fritidsbåtskipper. Jeg ser av denne tråden at jeg tar skammelig feil. Hmmm... Enhver skipper har ansvar for sitt mannskaps ve og vel. Og vi som er i småbåter er ekstra utsatt dersom uhellet er ute. I værste fall mister mannskapet lysten på båtliv pga at skipperns manglende dømmekraft. Sitér dette innlegget Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16. Link to post
M/B Nordheim Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Vi fritidsbåtfolk har da ingen rutetabell å gå etter. Fatter ikke diskusjonen fritidsbåt kontra yrkesfartøy. Å gå defensivt burde vel ikke by på store problemer for en som er på sjøen for å kose seg. Å holde god avstand fra yrkesfartøy burde, etter min mening, ligge latent i enhver fritidsbåtskipper. Veldig enig med deg, "Astor" Sitér dette innlegget Westcruiser 37, Mørebas 7200 med BMW D530-VP290DP, Skibsplast 19 Family-ship med VP AQ151-290SP Totalmedlem RS Diagnose: Erklært kronisk båtintressert. Link to post
quantumduck Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Å gå defensivt burde vel ikke by på store problemer for en som er på sjøen for å kose seg. Det virker på meg som ikke alle anser seg å føre et kosefartøy, hihi ... Sitér dette innlegget Link to post
Arvid_A Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Veldig god "sjøregel", Astor! Støtter den! Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Et fratøy på 75 meter kan bare ikke svinge unna raske og effeiv det er som et tog som går på skinne. De er mer eller midre lost til kursen, det trenge ca 1 km for å endre kurs, og meget vanskilig å stoppe. og ditto for stoppe. Tøys. Det endrer kurs akkurat like fort som du betjener styremaskina. Båten jeg holder på med nå, 65 m, endrer kurs 180 grader innenfor en boks på 350 m. Hvordan vet jeg det? Jo, vi har prøvd og resultatet av den prøven er slått opp på brua. Sitér dette innlegget Link to post
quantumduck Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Atter en gang en malplassert sammenligning med veitrafikk. Prøv å sjekk hvor mange ganger ordet "forkjørsrett" forekommer i sjøveisreglene..... Det blir ofte litt snålt å trekke direkte paraleller mellom sjø og land, selv om det er interessant å gjøre seg visse refleksjoner innimellom, f.eks. hvordan man hele tiden passerer motgående "fartøy" i ca 50 knop med 1m klaring ... Ihvertfall, til de som også er ukjent med trafikkreglene på land; det er ikke noe som heter forkjørsrett der heller. Sitér dette innlegget Link to post
fiskebaat Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Dette var da en særdeles god beskrivelse i bilde nr 1 (han store med store horn og trolig liten inteligens ) av av de sterkes tolkning av de sterkes rett etter regel 44 . Fekk nemleg mail av tillitssauen Berta, som påpekte dette Sjekk den herlege sida her: http://sauen.no/ Litt off topic, men det går vel på ein sundags morgon. Du er herved tilgitt og saka har blitt henlagt nederst i skuffen, får eg melding om frå tilitssauen Berta. Som forøvrig er ei veldig oppegåande søye med eit ansvarsfult verv. Sitér dette innlegget Link to post
ashfirelate Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Tøys. Det endrer kurs akkurat like fort som du betjener styremaskina. Båten jeg holder på med nå, 65 m, endrer kurs 180 grader innenfor en boks på 350 m. Hvordan vet jeg det? Jo, vi har prøvd og resultatet av den prøven er slått opp på brua. Ja, utviklingen har vært fantastisk. Selv seminedsenkbare flyterigger manøvrer jo inn til kai på egenhånd på bare noen minutter. Men om det er eldre skip knbo sikter til så er det jo en del av disse også på sjøen. Vil jo tro det blir noe helt annet, og at lengden ikke da er så avgørende, heller fart vs. utstyr (som thrustere etc.) ? Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Vi fritidsbåtfolk har da ingen rutetabell å gå etter. Fatter ikke diskusjonen fritidsbåt kontra yrkesfartøy. Å gå defensivt burde vel ikke by på store problemer for en som er på sjøen for å kose seg. Å holde god avstand fra yrkesfartøy burde, etter min mening, ligge latent i enhver fritidsbåtskipper. Jeg ser av denne tråden at jeg tar skammelig feil. Hmmm... Enhver skipper har ansvar for sitt mannskaps ve og vel. Og vi som er i småbåter er ekstra utsatt dersom uhellet er ute. I værste fall mister mannskapet lysten på båtliv pga at skipperns manglende dømmekraft. Godt sakt. Håper mange leser det du skiver. For der er alt for mange som tar for store sjangser i dag. Personlig så burde hele denne diskusjonen vært unødvendig. Jeg føler med litt flau på fritisflåtens vegne når jeg ette å ha lest mange av innleggene. Tøys. Det endrer kurs akkurat like fort som du betjener styremaskina. Båten jeg holder på med nå, 65 m, endrer kurs 180 grader innenfor en boks på 350 m. Hvordan vet jeg det? Jo, vi har prøvd og resultatet av den prøven er slått opp på brua. Hvilken tonnasje har båten din. Muligheten til å dreie av er vel avhengi av den, ikke sant? Jeg har sett igjennom hva de lærer på kurset som for båtførerprøven, og jeg savner en ting der: Hva som er sikker avstand, når en skal krysse forann et annet fartøy. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Mulligan Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 om man skal seile f.eks fra Grimstad til Skagen, båtfart er la oss si i snitt 6 knop, og man må da passere et område med mange store båter. Det er overhodet ikke noe problem. Jeg har seilt mye i Skagerrak/Ytre Oslofjord. Jeg gjør som trådstarter ber om, holder kurs og fart. Er aldri i nærheten av større fartøy. Sitér dette innlegget Link to post
knbo Svart 14.April.2013 Link til dette innlegget Svart 14.April.2013 Ja, utviklingen har vært fantastisk. Selv seminedsenkbare flyterigger manøvrer jo inn til kai på egenhånd på bare noen minutter. Men om det er eldre skip knbo sikter til så er det jo en del av disse også på sjøen. Vil jo tro det blir noe helt annet, og at lengden ikke da er så avgørende, heller fart vs. utstyr (som thrustere etc.) ? Jeg er lite vant med sidepropeler og slike ting. Men når det gjelder dagens oppførsl fra fritidsbåtene, under ikke holdningen som er fremkommet i denne disjusjonen. Det oppleves som de eier sjøen og havet og kan forlanger at andre skal vike for dem. Men det er vel det som skjer når folk tror at de er fri for alt som heter regler nå de er i båt. Bare tut og kjør. Jeg har sett båter på en 16 - 18 fot komme kjørende i ca. 35 knop med småbarn sittende fremst på dekket med beia dinglene utefor. Folk som dette søker ikke kos, men spenning. Og jo fraligere de kjøre jo mer spennende er det jo. Slik som en som skulle vise seg kjøret mellom kai og hurtigruta, med full fart, når den skulle legge til. Jeg kan neven mage andre eksempel også. Sitér dette innlegget HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR. Vis sjøvett og ha en god tur. KB Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.