Jump to content

En bønn fra en yrkesskipper til fritidsbåter


Fru Jacobsen

Recommended Posts

Største plagen for større motorbåter i trange sund om det blåser litt er seilbåter som går i 2 knop. Sotenkanalen f.eks.

 

Seilbåter i lav hastighet i Sotenkanalen venter nok på at brua skal åpnes. Da skal de ikke sperre veien for andre som ikke behøver å vente. Men er det mange som venter, og du har så stor motorbåt at dette blir et problem, kan en spørre seg om det ikke hadde vært bedre å gå utaskjærs?

Link to post
Share on other sites

Hva var "flytt deg" signalet nå igjen?

 

Det som uansett er fint når noen på kollisjonskurs tuter er at de sannsynligvis har sett deg.

Da er faren for å bli rent i senk betraktelig redusert.

Godt å vite når rømningsveien ikke er åpenbar.

 

Eller vil man i de aller fleste tilfeller oppnå kontakt over VHF, det er normalt en mer presis kommunikasjonsform enn tuting og ignorering.

Spesielt båter som føres av folk med nautisk kompetanse lar seg ofte kontake over VHF.

Og det enda det ikke er krav til å inneha VHF setifikat, selv for en u(t)dannet skipper... :wink:

Link to post
Share on other sites

Hvordan skal en da forholde seg eks.vis, fiskebåt på 40 fot, og en lystbåt på 100 fot, trangt farvann osv ?? I mørke ?? Eller 60 fots Prinsess som går charter fart kontra en make som går privat ???? Telepati ????

 

Kanskje man kan prøve å forstå intensjonen bak regel 44 slik fyren fra Redningsselskapet som uttaler seg her gjør:

 

https://baatplassen.no/i/topic/57849-regel-44-nyttefartoey-fritidsbaater/

 

Problemet er bare at dersom noen forholder seg til størrelse, andre til kommersialitet, og noen igjen til subjektivt oppfattet trafikktetthet, så seiler man i praksis etter ulike regler, og det er ikke heldig når det gjelder regler som er ment for å unngå kollisjon.

Link to post
Share on other sites

Så la meg spørre oraklene.

Jeg er på vei opp et trangt sund for motor. Det er langgrundt på babordsida og endel stein på styrbordsida. Jeg holder så mye til styrbord jeg finner forsvarlig. Så får jeg se partybåten komme aktenfra. Han fløyter for at jeg skal flytte meg.

Hva gjør jeg nå?

Hva er det du lurer på her Mull.?


"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

Link to post
Share on other sites

Det er mange kreative forsøk på å gjere gjeldende regelverk til hullete og vanskelig å etterleve :giggle:

Men til nå har egentlig ingen lykkes i å finne bekymringsverdige problem slik eg kan sjå.

Det er mange som glemmer hvilket type fartøy de oppholder seg i, som Poseidon var inne på. Vist man husker å ha vhf påslått litt av og til, vil det helst gå bra. Da kan kanskje andre minne oss på det, dersom vi glemmer at vi skal forholde oss til de.

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Link to post
Share on other sites

For meg er det dette ikke noe problem. Er det et nyttefartøy så holder jeg meg unna, det samme gjeder dersom fartåyet er lengre en 20 m. Min båt er ikke over 20 m. Siden jeg har alltid bruker motor så viker jeg også for seilbåter.

 

Dette gjør jeg av 2 årsaker.

 

1. Jeg har fått dette inn med morsmelka, oppvåkst med en fot i båt og en på land.

2. Større båter lager store bølger og de mye krappere nært inntil eller langt unna, altså mer behagelig.

 

Til slutt det finnes ikke noe "pell deg vekk" signal, men et "ser du meg" signal. og det er 5 korte støt med fløyta.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

5 støt med fløyta har en helt annen betydning enn å gjøre oppmerksom på at en eksisterer. Ellers finnes det signal innhentende fartøy skal bruke ved behov, innhentet fartøy skal svare med bestemte signaler. Dette i henhold til sjøveisreglene. VHF vil nok gjerne være bedre egnet til å kommunisere.

 

Et lite klipp fra regel 34

 

"

© Når fartøy er i sikte av hverandre i en trang lei eller renne:

 

(i) skal et fartøy som haler inn på et annet og akter å gå forbi dette, i samsvar med regel 9 (e) i tilkjennegi sin hensikt med følgende signaler i fløyten:

 

- to lange støt etterfulgt av et kort støt som betyr «Jeg akter å gå forbi på Deres styrbord side»,

 

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres babord side »,

 

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

 

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge."

 

Forøvrig har 5 korte støt i fløyta en egen betydning i trange farvann, da i Norge. Her skal det brukes for å informere møtende fartøy om at det skal vente.

 

Kan være verdt å merke seg at det er mye bruk av formuleringen "Skal" i forbindelse med lydsignaler.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Johannes jeg tror at du tar litt feil når du forteller hva 5 korte støt betyr. Se hva der står:
Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet
Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene eller det kan rette strålen fra sin lyskaster i retning mot faren på en slik måte at intet fartøy generes.

Ethvert lys som brukes for å påkalle ett annet fartøys oppmerksomhet skal være slik at det ikke kan forveksles med et hvilket som helst hjelpemiddel for navigeringen. For så vidt det gjelder denne regel skal bruken av høyintense lys som blinker eller hvor blinket fremkalles ved roterende lys, slik som blitzlys,1 unngås.
1
Blitzlys: engelsk «strobe lights».

ser du at dette er et signal som skal avviker fra alle andre navigasjonssigjaler. Og går du til opplæringsbøker til båtførerprøven eller andre sjøsertifikanter så finne du at de sier at du kan oppkalle oppmerksomhet ved å gi 5 korte stør. Det å kalle opp ens oppmerksomhet og informere om at en er her. Noe en gjør når en ser at et fartøy foretat en manøver som kan føre til en kollisjon. Med andre ord si "Har du sett meg" eller "ser du meg".

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Johannes jeg tror at du tar litt feil når du forteller hva 5 korte støt betyr. Se hva der står:

Regel 36. Signal for å påkalle oppmerksomhet

Hvis det blir nødvendig for å påkalle et annet fartøys oppmerksomhet kan et hvilket som helst fartøy gi lys- og lydsignal som ikke kan forveksles med noe signal som har hjemmel annetsteds i disse reglene

 

Regel 34 (d) sier:

 

(d)Når to fartøy i sikte av hverandre nærmer seg hverandre og av en eller annen grunn ett av dem ikke kan forstå det andre fartøyets manøver eller hva det akter å gjøre eller er i tvil om det andre tar tilstrekkelige forholdsregler til å unngå sammenstøt, skal det fartøyet som er i tvil, øyeblikkelig tilkjennegi slik tvil ved å gi minst fem korte støt med fløyten raskt etter hverandre. Et slikt signal kan suppleres med et lyssignal som består av minst fem korte blink raskt etter hverandre,

 

5 (eller flere) korte støt betyr spesifikt at "jeg forstår ikke din opptreden", slik jeg oppfatter reglene. Signalet har dermed en spesifikk betydning og kan derfor ikke benyttes som et generelt "ser du meg?"-signal, i henhold til regel 36 som du siterer.

Redigert av Sjøtunga (see edit history)

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Vil gjette at 99% av alle fritidsbåtførere ikke vil forstå de lydsignaler de måtte bli utsatt for. Nyttetrafikken vil i vesentlig grad bruke VHF hvis det er noe som må avklares mot andre nyttefartøy. Så lydsignaler tror jeg ikke bidrar til all verdens annet enn å påkalle oppmerksomhet. Så her er det kanskje relevant å sammenligne med i biltrafikken :-).

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

99% av alle yrkesbåtførere bruker da heller ikke lydsignaler slik de er det pålagt i sjøveireglene.

Det er nok like greit, de reglene som er utdatert passer best som historie om noe som engang var.

Men er det greit å ha sjøveisregler som sier "skal" samtidig som alle er enige om at disse ser vi nå bare bort fra.

Eller bidrar det til å redusere respekten for sjøveisreglene?

 

knbo: Hva som står eller ikke står i sjøveisreglene skulle det ikke være behov for å diskutere. Ta en kikk på disse.

Og 5 korte støt har altså en betydning i de generelle sjøveisreglene og en betydning i særskilte regler for norsk innenlands farvann.

Link to post
Share on other sites

Finner det betegnende at til og med BPs kloke hoder roter med lydsignalene.

 

Nå er jeg konservativ/defensiv på sjøen og har derfor aldri kommet i en situasjon der et nyttefartøy har brukt lydsignal mot meg, men dersom så hadde skjedd, hadde jeg nok ikke begynt å bla i Sjøveisreglene. Det hadde blitt oppkall på VHF umiddelbart for en situasjonsavklaring.

Link to post
Share on other sites

Hva er det du lurer på her Mull.?

Nei hva jeg lurer på?

Skal jeg kjøre opp i steinene på den ene sida, eller opp i mudderet på den andre.

Eller skal jeg ta øksa og hogge et svært høl i bånn sånn at jeg synker raskt og ikke er i veien for den hellige og ukrenkelige nyttetrafikken.

Også lurer jeg på hvor mange dager i forveien jeg skal ringe den statlige nyttetrafikktelefonen for å se om det kanskje kan være noen minutter jeg kan benytte fjorden uten å være i veien for nyttetrafikken.

 

Nå må jeg løpe. Flytetøyene venter.

Link to post
Share on other sites

Johannes #285

(

- to lange støt etterfulgt av to korte støt som betyr « Jeg akter å gå forbi på Deres babord side »,

 

(ii) skal det fartøyet som holder på å bli innhentet dersom det tar forholdsregler i henhold til regel 9 (e) i tilkjennegi at det er enig med følgende signal i fløyten:

 

- et langt, et kort, et langt og et kort støt i nevnte rekkefølge."

 

Forøvrig har 5 korte støt i fløyta en egen betydning i trange farvann, da i Norge. Her skal det brukes for å informere møtende fartøy om at det skal vente.

 

Kan være verdt å merke seg at det er mye bruk av formuleringen "Skal" i forbindelse med lydsignaler.

Ja, det er rart det ikke står " skal mest mulig" som i regel 44. Betyr visst det samme iht en del innlegg her.

Link to post
Share on other sites

Jeg vet om en som fikk en alvorlig advarsel, da han var litt for nærgående til Hurtigruta. De hadde varselt politiet. Vedkommen var ikke myndig, men var over 16 år.

HUSK TTT (TIDLIG, TYDELIG, TILSTREKKELIG), OG IKKE LITT OG LITT, SLIK AT ANDRE FORSTÅR HVA DU GJØR.

Vis sjøvett og ha en god tur.

KB

Link to post
Share on other sites

Nei, det kan du si. Nå blir vel ikke reglene som sover tyngst, fremhevet i særlig grad i forbindelse med opplæring.

 

De yrkesaktive kan jo svare på om det f.eks. ringes i klokker og hamres på gonggong når man ligger til ankers og tåka kommer.

 

Jeg passerer av og til store båter som ligger for anker, men har til gode å høre dette.

Og ja, jeg har passert i dårlig sikt.

 

Kanskje Poseidon kunne kommentere hvorledes man forholder seg til sjøveisreglene som har gått ut på dato, da i opplærings-sammenheng.

 

Verdien av opplæring, og respekten for sjøveisreglene, hadde gjort et kvantesprang hvis opplæring (pensum) og regler hadde blitt revidert slik at disse speilet virkeligheten.

Redigert av Johannes (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...