Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Sånn.

Da var Raspberry Pi2 oppe og snurrer med OpenCPN og greier og ting+Norsk språk.

Octant: hvordan lager jeg image av brikka som jeg har nå? Da kan jo andre få kopi så slipper man å tenke .-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Får følgende feilmelding ved oppstart av OpenCPN, se bilde.

Noen som kan hjelpe?

 

Raspberry imaget er ikke særlig glad i openGL som OpenCPN forsøker å bruke. Start OpenCPN fra et terminal vindu ved å skrive inn det som står mellom apostrofene:

 

"opencpn -no_opengl"

 

Regner med at dette vil fikse problemet, hvis ikke gi beskjed.

Link to post
Share on other sites

For å få en permanent ordning på problemet med opengl, gjør følgende;

 

Åpne menyen og høyreklikk på openCPN iconet. Velg deretter "Properties" som vist i bildet under.

 

bilde

 

 

I "Command" feltet skriv inn "opencpn -no_opengl" som bildet under viser. Trykk deretter "OK".

 

bilde

 

 

Dette gjør at OpenCPN vil starte uten at opengl lastes.

Link to post
Share on other sites

Dette begynner å bli interessant.

Nå er det som nevnt kommet Banana Pi M2 og et nytt Orange Pi.

Orange Pi har samme prosessor som RPI, Cortex med 1.6Ghz, 1GB DDR og 8 Gb flash samt camera og ir input

og kan kjøre Raspberry image og opengl, så ganske lik, men noe mer ekstra utstyr, bl.a SSD uttak.

 

Da er man langt på vei med et multi system på skjerm, med wifi og ir og video input kan man ha kamera mm tilkoblet

en og samme skjerm.

 

Det som da blir spørsmålet er hvilken type skjerm som er best egnet.

Det er mange 7" touch skjermer til rundt USD 50-60 som passer direkte på LVSD utgangen på RPI, men Orange Pi

har ikke LVSD ut, men HDMI. Så da må man ha et interface kort imellom.

Det er noen 7" med interface og HDMI inngang til RPI og Banana PI, men vil det passe på Orange PI ?

 

Det 10" Lcd skjermen som er nevnt har HDMI, men koster en del mer, men er best egnet med flere ting samtidig på skjerm.

 

Og S63 kart som er å få kjøpt med lisens, er litt begrenset i området. For å dekke f.eks Oslofjord, Sverige vestkyst og noe

av Danmark nord må man ha minst 3 kart lisenser ser det ut som. Finnes det f.eks wide type kart til opencpn ?

 

Blir mulig Orange Pi, men trenger råd om type touch skjerm som passer best.

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Hei igjen

 

Lagt inn alt slik du har sagt Octant.

Fått opencpn som ikon og i menyen education.

Men når jeg dobbel klikker på den ( ikon openCPN) kommer først varsel " welcome to opencpn version 4.1.0.....please clik ok to agree an proceed....

 

Ser ut til at et vindu åpner så vidt når jeg klikker ok, men det forsvinner. Noen ide ?. Har prøvd å forandre slik at opengl ikke lastes også

Link to post
Share on other sites

....

Men når jeg dobbel klikker på den ( ikon openCPN) kommer først varsel " welcome to opencpn version 4.1.0.....please clik ok to agree an proceed....

 

Ser ut til at et vindu åpner så vidt når jeg klikker ok, men det forsvinner. Noen ide ?. Har prøvd å forandre slik at opengl ikke lastes også

 

Jeg stusser litt på versjonen som du refererer til. Jeg har vært offline i noe tid, men har ikke fått med meg at det er en versjon 4.1.0 som er kommet ut. Kan du si noe mer om hvilket kort og image du bruker.

Link to post
Share on other sites

...

Blir mulig Orange Pi, men trenger råd om type touch skjerm som passer best.

 

Det finnes mange typer skjermer å velge mellom. Har du lyst til å gjøre litt selv, kan du ta en titt på denne: http://www.chalk-elec.com/?page_id=1280#!/15-6-HDMI-interface-LCD-with-capacitive-touchscreen/p/38127425/category=3094861

Jeg bruker denne selv, og er veldig godt fornøyd. Kommer tilbake med en artikkel om hvordan en kan bygge et Pi2 Pad med denne skjermen.

Link to post
Share on other sites

Versjons benevnelsene er grei. Jeg visste ikke at det allerede var sluppet en versjon 4.1.0 som korsvika refererer til. Jeg har vært opptatt på annet hold den siste tiden og har ikke fått dette med meg. OpenCPN hjemmeside er også under vedlikehold for tiden, slik at jeg for ikke verifisert at det er sluppet en beta versjon. Er det noen som kan bekrefte at dette er tilfellet, slik at jeg har et bedre grunnlag for å svare korsvika.

Link to post
Share on other sites

Du har rett korsvika, ved laste ned kildekoden ved hjelp av git får vi versjon 4.1.0. Jeg har nettopp lastet ned og bygget denne versjonen. Jeg har imidlertid ikke noe problem med å starte OpenCPN ved å skrive inn "opencpn -no_opengl" i terminal vinduet.

 

Jeg kjører siste versjon av raspbian imaget på et RPI2 kort.

 

Du kan prøve å laste versjon 4.0.0 ved å laste ned fra denne lokasjonen: https://github.com/OpenCPN/OpenCPN/archive/v4.0.x.zip. Ved å pakke ut zip filen vil du få en katalog som heter OpenCPN-4.0.x. Resten av oppskriften blir da som følger:

 

cd OpenCPN-4.0.x
mkdir build
cd build
cmake ../
make

sudo make install

Link to post
Share on other sites

I katalogen "/usr/local/share/applications" vil det være en fil som heter "opencpn.desktop". For å få OpenCPN til å starte uten opengl når en klikker på ikonet i menyen, kan en editere denne filene som følger:

 

"sudo nano opencpn.desktop"

 

Innholdet i filen skal ha dette innholdet:

 

[Desktop Entry]
Version=1.0
Name=OpenCPN
Comment=Open source chart plotter / navigator
Exec=opencpn -no_opengl
Icon=opencpn
StartupNotify=true
Terminal=false
Type=Application
Categories=Education;Science;Geography;

 

Etter å ha lagret filen skal OpenCPN starte uten å krangle.

Link to post
Share on other sites

Jeg er selvfølgelig enig Popeye70, Innlegget #195 er ment som et workaround for å få versjon 4.0.0. Nå er OpenCPN siden oppe og kjører igjen, og jeg ser at den riktige git strengen skal være:

 

"git clone -bv40.x https://github.com/OpenCPN/OpenCPN.git".

 

Her skjer tydeligvis utviklingen av OpenCPN så fort at en må følge godt med.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Artig å se at jeg ikke er den eneste som har slike prosjekter! :smiley:

Jeg har vært plenty fornøyd med android-telefon og nettbrett som kartplotter, men ønsket å linke autopilot til "kartplotterene" sånn at jeg fikk cross-track correction og kunne legge inn ruter osv.
Installerte FreeBoard: http://www.42.co.nz/freeboard/
Det var et lite herk å finne riktige kart og få de til å fungere, men det fungerer fantastisk som kartplotter. 3 enheter koblet til samtidig mot en B+ fungerer knirkefritt, ikke noe delay på zoom ol.
Jeg har dog ikke forsøkt å installere GUI for å ta i bruk HDMI-utgangen, men kan sikkert teste hvis det finnes interesse?

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Til ett alternativ til Raspberry/Linux er å skaffe seg Intel computer stick.
Selv valgte jeg Intel computer stick med Windows 8.1, slik at jeg hadde større frihet av touch skjerm med tanke på drivere.

Intel computer stick fåes også med linux.

Anskaffet en Philips 23" touch skjerm hos komplett for under 4000 og Intel computer stick til 1400.

Med en usb til serial på Clas Ohlson fikk jeg koblet til eksisterende NMEA0183 ombord.

Prøvde med Raspberry, men var ikke tilfredstillende, med tanke på skjerm.

Installerte programmet NmeaRouter ver. 1.1.59 som gjorde det mulig å vidre sende alle data tråløst til andre enheter.

 

Dette er gjort som en del av ett reise prosjekt for neste år, hvor turen går fra Oslo til Vega øyene... sånn ca.

Hvor system skal også kunne håntere live sendinger med kamera til venner og bekjente.

 

bilde

bilde

bilde

bilde

 

Redigert av Fat Molly (see edit history)

Fat Molly på Facebook: https://www.facebook.com/fatmolly

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...