Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

Nå har eg gått til anskaffelse av to RPI. Dette er første gang eg setter beina i Linux, så er heilt blank. Målet er å ha ein som kartplotter med opencpn, og ein som ein slags mulitmedia/smartboks for tven i heimen.

 

Men trenger litt hjelp her trur eg, eller veit eg.

Fant følgende setning i første innlegg: Last ned kildekoden til OpenCpn og kompiler denne for ARM arkitekturen

 

Seie bare HÆ!

Ok kildekode lastet ner, men resten er på framandspråk og må mates med lita skjei. Kan dette forklares i detalj?

BOAT = Bail Out Another Thousand

Link to post
Share on other sites

Fant denne saken på nettet.

Litt dyr, men for den som vil ha noe som kan brukers til mer en bare å GPS og insturmenter. Den trekker bare 35 W

 

 

I segmentet for mini PC'er er det mange muligheter hvis en ønsker å ha noe som trekker lite strøm og er hendig for bruk ombord. RPi er bare et av mange kort av samme slag som en kan sette opp til å gjøre det en ønsker. Selv har jeg brukt denne lille saken i flere år med godt resultat;

 

qbox-1010_1.jpg

 

 

 

Det er engetlig bare å velge og vrake i markedet hvis en ønsker å sette sammen noe selv.

 

 

Ok kildekode lastet ner, men resten er på framandspråk og må mates med lita skjei. Kan dette forklares i detalj?

 

 

Det er 3 muligheter her for dere som har lyst til å utforske RPi kortet med OpenCPN slik jeg ser det for øyeblikket;

 

  1. Jeg skriver en detaljert beskrivelse og legger dette ut på en wiki side.
  2. Jeg setter opp et image med OpenCPN ferdig lastet og kompilert, pluss alle nødvendige filer og legger det ut for nedlasting. Et kort med 8Gb burde være greit.
  3. Jeg stikker bort på Elkjøp og henter noen kort som jeg laster ferdig og sender dette i posten.

 

For alle tre forslagene er det en hake, jeg driver og renoverer huset og har ikke allverdens tid til overs. (sier fruen...) Men kom gjerne med forslag så skal vi nok finne på en løsning selv om det ikke kommer til å skje i går.

Link to post
Share on other sites

For alle tre forslagene er det en hake, jeg driver og renoverer huset og har ikke allverdens tid til overs. (sier fruen...) Men kom gjerne med forslag så skal vi nok finne på en løsning selv om det ikke kommer til å skje i går.

 

Jeg kan ta en titt på OpenCpn og se om jeg klarer å legge det inn. Om jeg får til så kan jeg legge ut en liten guide her.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Da har jeg satt sammen et image med OpenCPN kompilert og klar for å kjøres. Filen vil passe inn på et 4Gb kort, og passer for å teste ut applikasjonen og resten av RPi kortet. Det er også klargjort for tilkobling til til wifi.

 

Her er linken til filen: http://pw2u.com/download/rpi-img-oktant-401.img.gz

 

Last ned filen og pakk den ut, og følg prosedyren som dere finner her: http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup for deres respektive operativ system.

 

Lykke til...

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Det har ikke blitt så mye tid som ønskelig til videre testing av RPI kortet og OpenCPN. Men i helgen ble det en tur over Vestfjorden med ferge og jeg benyttet anledningen til å dra med meg kortet og skjermen for å teste ut kortet under "live" forhold. Selv om GPS'en ble plassert i salong ventilen og dermed bare fikk signaler fra en side av fartøyet, ble signalet av bra kvalitet. Legger ved noen bilder av hvordan skjermbildet ble seende ut;

 

2013-02-10-180041_1280x720_scrot.jpg

 

 

2013-02-10-180646_1280x720_scrot.jpg

 

 

2013-02-10-180754_1280x720_scrot.jpg

 

Legg merke til den grønne CPU indikatoren nederst og til høyre i hvert skjermbilde. Den indikerer hvor mye CPU må arbeide for å kunne presentere oppdateringene etterhvert som fartøyet seiler.

RPI kortet med sine beskjedne mål kan ikke sammenlignes med en vanlig PC/laptop når det gjelder ytelser, men kortet har ikke noen problemer med å følge med på hver oppdatering av posisjonen. Zooming inn/ut på kart skala går også veldig bra.

Med normal detaljerings grad på kartene jobber CPU'en lettere, men selv med maks detaljerings grad presenterer RPI kortet kartutsnittene veldig bra.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Da fikk jeg image til Oktan opp, takk for den, den sparte meg for mange timer med nerding :-)

 

Neste steg nå er få den opp på en skjerm som egner seg til bruk i båten, jeg har bestilt en 10 tommer touchskjerm http://www.chalk-elec.com/?page_id=1280#!/~/product/category=3094861&id=14647624

 

Så er det få koblet opp en GPS til systemet, har en gammel Raymarine kartplotter som jeg håper jeg kan få GPS-signalene fra.

Så må jeg finne en fornuftig strømforsyning til skjermen og maskinen til bruk i båten, er det noen som har noen erfaring med det?

 

Når jeg har fått opp hele systemet er tanken å la Raspberry være kartplotter under fart og mediebibliotek ved land ligge. Har satt opp et image med XBMC og et image som kjører Oktan sitt image. Med tiden får jeg vel også installere en litt større skjerm til kveldsunderholdning, men det er ikke første prioritet nå.

 

Artig dette å få koblet god gammeldags nerding med seilsport :-D

Link to post
Share on other sites

...Fikk du touchskjermen til å virke med Pi-en?

 

...Hvordan er det gått med skjermkalibreringen? Det er jo nokså viktig at det funker, da.

 

Beklager litt sent svar, joda touch funksjonen på skjermen funger utmerket. Gjenstår å se hvordan det vil fungere under virkelige forhold side det blir litt mindre icons med den oppløsningen jeg kjører.

 

Har forresten lastet ned og kompilert siste versjon av OpenCpn. Det ser veldig bra ut så langt. Legger ved et bilde for illustrasjonens skyld.

 

2013-02-27-213140_1280x720_scrot.jpg

Link to post
Share on other sites

Kan du gi en rask overklokking for dummies...

 

Åpne en terminal og skriv: "sudo raspi-config" og trykk enter. Du får da opp et skjermbilde som vist under.

 

rpi-raspi-config.jpg

 

Bruk piltastene til å navigere til linjen "overclock" og trykk enter. Advarselen om at overclocking kan skade kortet ignoreres og trykk "OK". Neste skjermbilde blir da som vist under;

 

skjermdump_fra_2013-03-09_10_31_22.png

 

Her kan klokke frekvensen settes etter behov. Velg ønsket frekvens og trykk "OK" og reboot når du er tilbake i terminal vinduet.

 

 

Har forøvrig gjort klart et nytt image med OpenCpn 3.2.0. Imaget kan lastes ned her http://pw2u.com/download/rpi-img-oktant-402.img.gz for de som ikke ønsker å kompilere selv.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...