Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

De skjermene som er å finne på UDOO sidene http://shop.udoo.org/eu/accessories.html er "open frame" skjermer som er beregnet for bruk i et kontrollert miljø. Jeg har en tilsvarende som er koblet opp mot UDOO kortet som jeg bruker hjemme. Til innendørs bruk er den fullt ut brukbar, men jeg antar at det må legges ned et stykke arbeid for å kunne bruke denne typen ombord. Skal se om jeg ikke kan skrive noen ord om bruk av denne type skjerm i et maritimt miljø på et senere tidspunkt. Jeg har et pågående prosjekt med bruk av elektroniske instrumenter der det kunne være mulig å bruke denne type skjerm.

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Windows 10 er forresten gratis i preview også for PC! ( http://windows.microsoft.com/en-us/windows/preview-iso )

Problemet (inntil videre) for Windows på RPI2 er at det ikke er portet noe Windows software til platformen...
Men det er jo morsomt å se at Microsoft innser at operativsystemet er i ferd med å bli irrelevant :-)
Litt overrasket av at ingen har laget et ferdig image for maritimt bruk

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei

 

Driv nå og susler med nye raspberry pi 2. Vil svært gjerne bruke den som kart maskin. Fått noe av det opp å gå, men møter på visse hindringer da jeg ikke har vært bort i dette operativ systemet før.

 

Kortet som følger med tror jeg er av billige sorten, så den vil jeg kjøpe ny . Men noen spørsmål :

 

- hvordan lagrer jeg kortet som backup kort ( i windows). Må jeg speile det, eller er det barre å kopiere det til ei mappe, for så å kopiere det over til nytt kort.

- Hvor legger jeg fila som du linker til Octan , er det berre å lage ei mappe å kopiere den over ?

- Har problem når jeg putter kortet i datamaskin, får berre opp at det er ca 2 gB stort ( skal være 8 gb). Har forandret på oppsettet i " expand filesystem", prøvd å bruke programmet SD-formatter, men får berre feil meldinger. Prøver nå å laste fila direkte ned til kortet via browser i Rasberry Pi.

 

noen som har peiling ;)

Link to post
Share on other sites

Apropos touch-skjermer, har du erfaringer fra UDOO sine skjermer?

Jeg bestilte usett en 10" touchskjerm via eBay. Kostet ca 1000,- pluss toll og mva. Jeg visste at det ikke var komplett skjerm, og det viste seg å være skjermen til en android-tablet, for det er hull gjennom fronten til en lukk-knapp og plass til kamera og lydsensor. Nok om det - poenget er at skjermen fungerte out of the box med raspians grafiske grensesnitt, med touch og alt. Skjermen har HDMI for skjermbildet og en USB-plugg for touch-funksjonaliteten.

 

Jeg må lage en ramme og bakplate til skjermen, men det går på hobbykvota og blir bare gøy. Kommer til å bruke teak eller eik (som behandles for å se ut som teak).

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Driv nå og susler med nye raspberry pi 2. Vil svært gjerne bruke den som kart maskin. Fått noe av det opp å gå, men møter på visse hindringer da jeg ikke har vært bort i dette operativ systemet før.

 

Kortet som følger med tror jeg er av billige sorten, så den vil jeg kjøpe ny . Men noen spørsmål :

 

- hvordan lagrer jeg kortet som backup kort ( i windows). Må jeg speile det, eller er det barre å kopiere det til ei mappe, for så å kopiere det over til nytt kort.

- Hvor legger jeg fila som du linker til Octan , er det berre å lage ei mappe å kopiere den over ?

- Har problem når jeg putter kortet i datamaskin, får berre opp at det er ca 2 gB stort ( skal være 8 gb). Har forandret på oppsettet i " expand filesystem", prøvd å bruke programmet SD-formatter, men får berre feil meldinger. Prøver nå å laste fila direkte ned til kortet via browser i Rasberry Pi.

 

noen som har peiling ;)

 

Gratulerer med nytt RPI2.

Jeg har beskrevet fremgangsmåten for å legge imaget på SD kortet her: http://octant.no/wp/prosjekt-dekksgutt/. Dersom du er bruker av Windows er fremgangsmåten litt annerledes, men du finner en oppskrift her: http://elinux.org/RPi_Easy_SD_Card_Setup#Flashing_the_SD_Card_using_Linux_.28including_on_a_Pi.21.29. Du får gi beskjed hvis du møter hindringer. Det er ikke alt som er så godt forklart som det kanskje burde.

 

Ønsker å legge til at overgangen til RPI2 er et lite kvantesprang. Jeg merket det først under byggingen av OpenCPN som gikk vesentlig raskere, og ikke minst da kortet ble tatt i bruk for å teste ut applikasjonen. Jeg har skrevet noen ord om det her: http://octant.no/wp/raspberry-pi2-forste-mote/

Link to post
Share on other sites

Takker for svar.

 

Har nå fått til å legge imaget ut på kortet med win 32 diskimager, fungerer flott. Bruker programmet Raspbian.

Men der det stopper opp, hvordan legge inn sjølve kartprogrammet rpi-img-oktant-402.img.gz ( som du har link til) til kortet ?. Har prøvd å pakket det ut/ikke pakke det ut for så å kopiere det over på kortet. Eller skal jeg bruke fila som et Image alene på kortet ?..... Veldig usikker her ;)

Link to post
Share on other sites

Veldig bra. Det er blitt litt annerledes med det nye kortet, og jeg har ikke hatt anledning til å lage en oppskrift som passer for RPI2 kortet. Dersom du ikke vil vente til jeg har en fremgangsmåte klar, kan du i mellomtiden gjøre følgende.

 

Der er logget inn på RPI kortet som bruker pi og skriver inn følgende;

sudo apt-get install build-essential cmake gettext git-core gpsd gpsd-clients libgps-dev wx-common libwxgtk2.8-dev libglu1-mesa-dev libgtk2.0-dev wx2.8-headers libbz2-dev libtinyxml-dev libportaudio2 portaudio19-dev

Dette laster ned verktøyene som trengs for å bygge OpenCPN og i tillegg gpsd som gjør at du kan lese fra USB GPS'en.

 

For å laste ned kildekoden til OpenCPN, skriv inn følgende;

git clone git://github.com/OpenCPN/OpenCPN.git

Så gjør du følgende steg;

cd opencpn mkdir buildcd buildcmake ..makeHer passer det greit å fylle kaffekoppen og se på at RPI2 kortet tygger bits & bytes.Til slutt;sudo make install

Dette gir deg tilgang til OpenCPN ved å ganske enkelt skrive inn;

 

opencpn &

 

Men - og dette er viktig - det følger ingen kart med. Du får sende meg en IM hvis du ikke får det til på noe annet vis.

Link to post
Share on other sites

Her er skjermen jeg kjøpte. Det er ikke så vanskelig å se at dette er en skjerm ment for en tablet:

 

bilde

 

Baksiden (levert uten deksel/beskyttelse). Jeg har satt en liten tapebit med svart tusjmerke over der lyssensoren skulle sitte, mens åpningen for kamera (øverst) og knapp (nederst) er åpne. Driverkortet er lett synlig:

bilde

 

Selve driverkortet, sett ovenfra. Utgangene er fra venstre mot høyre disse: Audio ut, HDMI inn, USB inn, strøm inn (5v 2A) og utgang for lysdiode (on/off-indikator):
bilde

 

Planen er å tilpasse en ramme og sette på en bakplate i teak (eller noe som ligner på teak). On/off-indikatoren lar jeg vises i kamera-åpningen, tipper jeg. Resten tas ut bak via et passe stort hull i bakplata. Det følger med små skjøtekabler så man kan lage kabelskjøter utenfor det kabinettet som må lages.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg ga 135 US$ for skjermen, som er en IPS-skjerm med oppløsning på 1366x768 og multitouch-egenskaper. Da sto dollaren på sitt laveste, så det ble ikke så ille. Kjøpt hos Chalk Electronics (chalk-elec.com).

 

Det er helt sikkert mulig å få tak i tilsvarende billigere andre steder, men da jeg kikket på skjermer og bestilte i fjor en gang var ikke utvalget så stort. Mye av det man kunne få tak i hadde ganske elendig oppløsning (7" med 480x320 oppløsning osv). Det tok ganske lang tid fra jeg bestilte til det ble sendt, men det var greit - jeg bestilte mens produktet var i "pre-order".

 

En video av displayet finnes her:

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Da har også jeg kjøpt en RaspberryPi2 og skal begynne å fikle ikveld :-) 7" skjerm er berstilt fra China land som en begynnelse.

Ønsker å bruke det til kartplotter/muligens ekkolodd/hadde-vært-morsomt-med motordata/kamera-i-motorrom/ting jeg ikke har tenkt på :-)

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Veldig bra at flere ønsker å se nærmere på RPI2 kortet. Mulighetene er uendelige med de forbedrede spesifikasjonene som dette kortet representerer. Kart plotter, dybdemåler og motordata er bare noen av de prosjektene som kan realiseres.

 

Stå på, og la oss få høre hvordan dette går.

Link to post
Share on other sites

Kompilerer nå uten å vite en dritt av hva jeg gjør :-) Har bare fulgt dine instruksjoner Octant :-)

Fikk GPS til å funke, så ørten sattelitter :-)

 

Installert og kompilert OpenCPN. Og det snublet. Googlet etter symptomene og fant ut at man må gjøre denne:

$ sudo nano /boot/config.txt

og legge til disse 2 linjene. Reboot og alle er glade :-)
framebuffer_depth=32
framebuffer_ignore_alpha=1

 

mvh

Windy37gm

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

sudo apt-get install cairo-clock installerer klokka for test etter GPS time.

 

Jeg er et Windows hue, derfor jeg legger ut det jeg kommer over som ikke er helt rett frem :-)

Ikke nødvendig at andre finner opp kruttet pånytt, det smelelr ikke noe mer allievel.

 

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...