Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

eiaro, om du vil kjøre flere separate enheter i ett nettverk hvor hver enkelt utfører sine bestemte oppgaver så ville jeg som du sier bruker noe annet enn raspberry til alt som ikke krever GPU. Jeg er veldig fan av Arduino som kan brukes til alt mulig. Det er en veldig god erstatter om du vil ha flere GPIO'er i prosjektet.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg går og pønsker på et lite Raspberry PI-prosjekt til båten, dog uten OpenCPN. Det er mange GPIO-pinner på PI-en som kan brukes til å styre reléer. Det gir jo uante muligheter :) For eksempel kan man styre varmeapparatet, kjøleskapet, ankervinsjen osv. Siden PI-en har nettverkskort og man selvsagt har en trådløsrouter i båten, kan man jo f.eks. lage en webside som lar deg styre mange småting i båten fra mobilen.

 

I tillegg har PI-en serieport, som lar deg lese NMEA-data. Du kan også bruke den til å lese Seatalk, dersom du bygger en liten overgang. http://www.thomasknauf.de/rap/seatalk3.htm

Link to post
Share on other sites

Jeg har en del Arduinoprosjekter i båten på gang. Jeg lurer på om jeg skal sette alt opp mot raspberry pi og har ett GUI der. Mye enklere å samle 2-4 Arduinoer gjennom en Rpi. Hvis noen har lyst til bli med på en slik programmeringsjobb så si ifra. Jeg har null peiling på Java, python og alle de dataspråkene, men jeg har god kontroll på Arduino sitt AVR språk.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg har forøvrig glemt å si hvordan det gikk når jeg lot min Rpi stå og jobbe kontinuerlig i to uker. Den klarte seg veldig bra. Ikke noe feil eller noe. På wifi så stoppet donglen på grunn av varmen, derfor koblet jeg den opp på kablet nettverk isteden. Tempen på CPU'n lå ett sted rundt 37 grader i snitt. Den hadde hvert minutt ett peak på ca. 75% som varte i to sek ca.

 

Jeg har nå i kveld koblet opp min Arduino mot Rpi'n og testet litt programmer imellom dem. Arduino IDE er veldig enkelt å få inn på den. Åpne terminal og tast inn:

sudo apt-get update
sudo apt-get install arduino

 

Når jeg tester en stor sketch jeg har hvor Arduinoen sender en del info tilbake hvert sekund som vises på serial monitor, spretter cpu måleren opp til 95-100% og ligger på rundt 47 grader. Om jeg endrer tiden til 6 sek mellom hver sending fra Arduino halveres belastningen på cpu for hvert 6. sekund. I mellomtiden går den ned til idle.

 

Hvordan kan instrumentene du lagde Oktant brukes her til å få info fra en Arduino?

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Dette er skjemen som ble kjøpt inn: http://www.cartft.com/catalog/il/1589

 

Hei,

 

Har du fått noen erfaring med lysstyrken på denne skjermen? Jeg er på jakt etter en skjerm som jeg skal ha i min båt, men jeg sitter utendørs, og må ha en relativt god skjerm for å se i dagslys. Jeg har brukt normale Lap-tops til nå, men vurderer å oppgradere til en "båt-pc" da jeg har kjøpt en VHF med AIS og en annen GPS løsning.

 

Må se til å få satt noe i bestilling nå selv om det er en stund til båtsesongen starter da akterkabinen er tømt for oppussing i år...

 

/Baard

/Baard

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har et lite R.Pi prosjekt på gang. Planen er å koble opp noen givere jeg har på båten til Pi.

 

Dvs turteller, tankmåler, batteri... krever nok litt lodding for å konvertere signalet til noe gpio kan godta.

 

Deretter skal Pi sende dette videre over wifi til Android padden min (som har gps og kart) som så kan ha digitale instrumenter og også regne på optimal rpm, nm igjen til tanken er tom osv.

 

Vil ha trådløst display, men er jo ikke noe i veien for å vise dette direkte på Pi...

Baltic-pappa

Link to post
Share on other sites

Noen tips til en litt større skjerm enn 10"? Trenger ikke koste skjorta. Ca 15" hadde vært fint med VGA inngang.

Du kan bruke den type skjerm du ønsker, alt fra de minste 3" til 50" så lenge de støtter HDMI. VGA støttes ikke direkte fra fra RPI kortet men kan koverteres. Forøvrig er VGA standarden på vei ut til fordel for HDMI som har bedre karakteristikker. Jeg driver for tiden og tester ut forskjellige 1-wire sensorer mot RPI kortet og bruker husets TV som skjerm.

Som et eksempel har elkjøp flere skjermer som kan benyttes innendørs. For bruk ute på dekk må nok skjermer som tilfredstiller en IP standard brukes med mindre en seiler i smult farvann i oppholdsvær.

Link to post
Share on other sites

Dette har blitt en svært lang tråd, jeg jobber med å kondensere den ned i en kortere wiki-artikkel.

 

Så langt har jeg fokusert på utstyr. Jeg kan ikke se at det står noe her om hva slags GPS-mottager og strømforsyning som er brukt, og hvor det er blitt bestilt fra ... eller har jeg oversett det?

 

http://www.baatwiki.no/wiki/Kartplotter_basert_p%C3%A5_raspberry_pi#Utstyr

Link to post
Share on other sites

Strømforsyning er en hvilken som helst USB adapter som kan levere helst over 1 amp på 5 volt. GPS er også bare en standard USB sak.

 

Forresten, det ser veldig bra ut. Skal se om jeg får lagt til noe nyttig på båtwiki i helga.

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Strømforsyning er en hvilken som helst USB adapter som kan levere helst over 1 amp på 5 volt.

 

Riktig så enkelt er det vel ikke? Man bør vel ha en plugg i enden som er kompatibel med Raspberry Pi? For bruk i båt trenger man ellers noe som kan gå på 12V. Jeg gikk inn på DX og brukte 15 sekunder på å søke, uten å finne noe opplagt.

 

I en "slik gjør du det enkelt"-wiki synes jeg det er meget fordelaktig å ha linker direkte til nettbutikker. Jeg tror nok at jeg selv kommer til å bestille deler så snart disse linkene er på plass :smiley:

 

GPS er også bare en standard USB sak.

 

Riktig så enkelt er det vel ikke ... man må ha noe som med sikkerhet fungerer under Linux og OpenCPN. Skal man tro Eric S. Raymond er det dessverre ganske mange ulike tolkninger av GPS-standardene der ute ... ;-)

 

Og ellers ... ja, det finnes nok ganske mye å velge mellom, og da kan det være nyttig med én eller flere eksempellinker inn til nettbutikekr, og evt litt informasjon om ulemper/fordeler med de ulike GPS'ene.

Link to post
Share on other sites

Jeg som formulerte litt feil her ser jeg: Man kan bruke en enhet som kan lade USB enheter og levere helst 1 ampere. Ellers er det bare en vanlig micro usb plugg. En mobillader fungerer også. Hvis du vil ha en DX link så kan du bruke denne http://dx.com/p/mini-car-cigarette-powered-1000ma-usb-adapter-charger-black-dc-12v-48925 og en usbkabel med micro usb i enden. Her har du flere http://dx.com/c/cell-phone-599/cables-chargers-502/car-power-chargers-519

 

De aller fleste USB GPS enheter som fungerer opp mot google maps, opencpn og andre programmer fungerer med linux også.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I en "slik gjør du det enkelt"-wiki synes jeg det er meget fordelaktig å ha linker direkte til nettbutikker. Jeg tror nok at jeg selv kommer til å bestille deler så snart disse linkene er på plass :smiley:

 

Mye bdre å beskrive plugger og standarder enn en link til nettbutikk. Om ett år er varen borte, og da har man jo ingen ide om hva som skulle vært der.

Redigert av valvolainen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg som formulerte litt feil her ser jeg: Man kan bruke en enhet som kan lade USB enheter og levere helst 1 ampere. Ellers er det bare en vanlig micro usb plugg. En mobillader fungerer også. Hvis du vil ha en DX link så kan du bruke denne http://dx.com/p/mini-car-cigarette-powered-1000ma-usb-adapter-charger-black-dc-12v-48925 og en usbkabel med micro usb i enden. Her har du flere http://dx.com/c/cell-phone-599/cables-chargers-502/car-power-chargers-519

 

Hm, noe dårlig håndtverk fra min side, dette burde jeg funnet ut vha litt bedre googling. Jeg trodde forøvrig ikke at USB-standarden tillot mer enn 500 mA.

Link to post
Share on other sites

Denne tråden er primært for å demonstrere hvordan RPI kortet kan settes opp for ett enkelt og billig navigasjons system for fritidsbåter. Selv om RPI kortet har en layout som kan virke beskjedent, er det i virkeligheten en kraftig computer med uante muligheter. Men det krever at en er villig til å bli litt "skitten på hendene" og tør å starte og prøve ut ting. Det verste som kan skje er at stoltheten får seg en smekk hvis en er litt uheldig i testingen.

For de av dere som ønsker å følge med på dette, vil jeg anbefale å anskaffe et RPI kort fra feks http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=774255 Det er sikker mulig å samle deler fra andre leverandører, men prisforskjellene er marginale. Start med RPI og OpenCPN som er relativt enkelt prosjekt å komme i gang med.

 

Som jeg antydet litt tidligere i tråden ser jeg for meg at RPI kortet kan være grunnlaget for et konsept som ikke bare gir posisjons henvisninger, men også kan benyttes til motor overvåkning og presentasjon av motor data samt historisk presentasjon av samme data. Jeg har sett sammen noen 1-wire sensorer som jeg har testet på noen uker, og vil i løpet av kort tid presentere hvordan motor data kan avleses ved hjelp av RPI kortet.
For å se litt fremover er planen å implementere også en "Vakthund" funksjon der eier av fartøyet kan interaktivt kommunisere med fartøyet for kontroll av forskjellige funksjoner. Delen som skal til for denne funksjonen er satt i bestilling.

 

 

Jeg er enig i at denne tråden er blitt uoversiktlig og lang. Det tyder jo også på at det er ett visst engasjement fra lesere/brukere av forumet når det gjelder ting som dette. Så snart jeg er klar for å presentere neste steg, vil jeg starte en ny tråd slik at modulene i konseptet kan holdes avskilt.

Link to post
Share on other sites

Strømforsyning er en hvilken som helst USB adapter som kan levere helst over 1 amp på 5 volt. GPS er også bare en standard USB sak.

 

Forresten, det ser veldig bra ut. Skal se om jeg får lagt til noe nyttig på båtwiki i helga.

 

Denne egner seg godt i båt , og kostet under hundre kroner :smiley:LINK

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

bilde

 

 

 

 

 

 

 

 

 

:smiley: :smiley:

Link to post
Share on other sites

Det florerer åpenbart av disse. Her er en fra DX.com med 12/24V - 5V 10A til kr 92.

 

Da lodder man strømforsyningen på ras'pi'en?

 

Det er kanskje begrenset hvor mange ampere man kan kjøre gjennom en mikro-USB-plugg før man får problemer med varmgang, etc?

 

USB-standarden i seg selv angir vel 0.5A som maks - og jeg tror ikke jeg har sett noen USB-ladere el.l. som leverer mer enn 1A?

Link to post
Share on other sites

Man kan lodde direkte på kortet, eller kappe en usb kabel i to, avisolere og lodde på converteren. Så setter man micro-usb enheten i raspberryen.

Eventuelt så er denne billigere enn de overnevnte http://dx.com/p/dc-12v-to-dc-4-2v-3-3-v-3-7v-5v-6v-7-5v-9v-voltage-step-down-power-converter-silver-149091

 

Alternativt en med USB kontakt ferdigloddet. http://dx.com/p/dc-12v-to-dc-5v-converter-voltage-regulator-black-147841

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...