Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

I tillegg må du ha en skjerm med HDMI inngang, noe de fleste nye skjermer har. Også nyere TV skjermer.

 

Det er riktig at de fleste nyere TVer har HDMI, men det er langt fra alle som har mulighet til å sette HDMI-inngangen i 1:1 pixel modus, noe som er helt nødvendig for at den skal fungere skikkelig som dataskjerm. Uten denne muligheten vil skjermbildet bli uskarpt og utydelig på forskjellige måter. Dataskjermer er derimot alltid 1:1 også på HDMI.

Et fyselig, humsk, hyrlig, smakelig, forskamma og behøvla tyske

med fattelig mange bønhørlige lemper. Bruker kun kvemsord på BP!

Link to post
Share on other sites

Jepp, da klarte jeg å overklokke. Men jeg synes vel ikke det var den helt store forskjellen, og jeg er også i tvil om ytelsene var så gode at dette blir et reelt alternativ i båten.

 

Veldig spent på andres innspill her! Også spent på det "nye" imaget du evt legger ut, Oktant.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Stilig :) Jeg mener å huske at det lå Python inne på OS'et jeg la inn på den RPi'n jeg lånte. Har du testet Python? Hvis jeg skal bruke RPi så må Python være veldig stabilt for det skal gå 24/7 i ukesvis.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Driver på med ett lite prosjekt hvor jeg bruker python til å laste ned det aktuelle bildet hvert minutt fra ett webcam, som jeg setter sammen til en timelapse video.

 

Webcamen jeg tar bilder fra finner du her http://www.portofkiel.com/Webcam.html

 

Jeg skal også bruke webkameraer fra andre skip og havner også.

 

Dette skal bli over 1 uke. Så langt har jeg ikke fått det til kontinuerlig på laptopen fordi plutselig mister man nettet, en eller annen drar ut laderen for å koble til noe annet, oppdateringer osv.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

I dag kom min lille raspberry model B. Jeg hadde fortsatt OS på det ene minnekortet mitt etter at jeg lånte en Rpi så det var bare å koble opp bak tv'n og sette i minnekortet. Funker fjell. På min så satte jeg 900 Mhz overklokk med en gang. Den fungerer veldig stabilt og fint.

 

Her tok jeg bilde av 50 tommer tv'n. Utrolig nok er bildet helt strøkent, skarpt og detaljert selv fra den lille GPU'n i Rpi.

 

20130315_164555.jpg

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Jeg merker ihvertfall ganske stor forskjell på den jeg har kjøpt nå, mot den jeg lånte for noen måneder siden. Den var på 700 Mhz, mens min er som sagt på 900Mhz.

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

...Hva er kommandoen for å sjekke klokkefrekvensen?

 

Åpne et terminalvindu og skriv;

 

"sudo nano /boot/config.txt"

 

Filen config.txt inneholder mange opplysninger om kortets konfigurasjon. På slutten av filen kan dere se hvilken klokke frekvens som kortet er oppsatt til. Bildet under viser mitt oppsett.

 

raspiconfig.jpg

Link to post
Share on other sites

Supert Oktant, det funket. Og den tøffer av gårde på 1 GHz.

 

Hvis det ikke kommer noen kontraanbefalinger her snart, kjøper jeg vel den TFT-skjermen trådstarter gjorde. F... så gøy aktivitet når båten ikke er på tur...!

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Da fikk jeg OpenCPN til å fungere også. Jeg lastet ned filen du har laget Oktant. Bra jobba ! :thumbsup: Også var den på norsk :wink: Det tok 5 timer å laste ned fila. Hva skjer siden det er så treg hastighet?

 

50 tommer kartplotter hehe:

20130316_234013.jpg

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

Siden filen er nærmere 2 Gb selv i pakket utgave vil nedlastingen fra min server ta litt tid. Jeg må nok se til å få oppgradert hastigheten fra min nett leverandør. Ser forøvrig at det er RPI imaget med OpenCPN 3.0.2 du har lastet ned og ikke det siste med OpenCPN 3.2.0. Med mindre du ønsker den forrige utgaven av OpenCPN ligger linken til den siste utgaven i post #73.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har prøvekjørt dette litt nå. Dette er et kult hackerprosjekt, men jeg er litt i tvil om bruksverdien. Synes OpenCPN kræsjer litt for ofte. Mistenker båten din for å ligge i Lofoten...? Uansett, når jeg skal "drop boat" ved min havn i Oslo, er dette en ganske omstendelig prosess. Jeg må zoome ut, hvilket er en prosess som tar tid i seg selv. Kjipere er det at når jeg flytter bilde nedover mot Oslo, har OpenCPN en tendens til å terminere. Jeg "lurer" programmet ved å gå halvveien, gå ut av det for å lagre posisjonen, og så fortsette turen nedover.

 

Jeg er selvfølgelig redd for at kartplotteren konker ut i et kritisk øyeblikk.

 

Jeg kjøpte samme skjerm som deg Oktant. Den sliter jeg litt med å kalibrere... Musbevegelse mot høyre tolkes som musbevegelse mot venstre... og litt slikt småtteri.

 

Lurer på om jeg i stedet bør satse på å bygge en PC selv, med dette hovedkortet og dette kabinettet. Hva synes dere? Den trekker jo selvfølgelig mer strøm enn Raspberry'en, men kanskje ikke så voldsomt mye mer?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Til navigasjon ville jeg heller hatt noe som du linket inn Bjornas. Jeg synes Rpi er for tregt til slikt. Jeg bruker min kun som en server. Da får man X86 og en mye kraftigere CPU enn Rpi. Også det å ha 4 GB ram hjelper enormt mye. Den vil helt klart bruke mere strøm, men det vil du ikke merke før du peaker på med noe veldig krevende. På tomgang vil den såvidt trekke strøm.

 

 

Om du velger å gå opp i størrelse til denne her: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=759849 så vil du få en mye kraftigere datamaskin enn den du linket til. Den kan også konfigureres slik du ønsker med cpu, ram osv. Med en så kraftig maskin kan du lekende lett høre på musikk, surfe på nettet, skrive loggbøker og alt man skulle ønske seg.

 

Her har du også en type som er verdt å ta en titt på http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=772950#extra

Redigert av Kaptein Fredrik (see edit history)

Sollux 24 uten AC Sabb Diesel, Mitsubishi M4.140 33 spreke hester

Eberspächer D3LCC

Link to post
Share on other sites

...Jeg er selvfølgelig redd for at kartplotteren konker ut i et kritisk øyeblikk...

 

Hvis du opplever at OpenCPN kræsjer, ikke bruk dette oppsettet med RPI kortet. Selv om et kart program bare er ett hjelpemiddel, skal en ha en viss tiltro til at det hjelper til med navigasjonen til sjøs. Ikke minst i en eventuell "kritisk" situasjon.

Selv har jeg ikke opplevd at kortet kræsjer, men så har ikke OpenCPN blitt testet skikkelig enda under live forhold. En kort tur over Vestfjorden er ikke å anse som en god nok test. En skikkelig stress test med debugging vil det ikke bli anledning til for mitt vedkommende før til sommeren. (Som forøvrig ser ut til å være langt unna når jeg kikker ut av vinduet)

 

Jeg kjøpte samme skjerm som deg Oktant. Den sliter jeg litt med å kalibrere... Musbevegelse mot høyre tolkes som musbevegelse mot venstre...

 

Kalibrering av touch skjermen må gjøres med ett eksternt program. Her er fremgangsmåten. Skriv inn følgende for å laste ned kalibrerings programmet;

 

wget http://github.com/downloads/tias/xinput_calibrator/xinput_calibrator-0.7.5.tar.gz

 

Pakk ut programmet;

 

tar xvzf xinput_calibrator-0.7.5.tar.gz

 

Flytt til program katalogen;

 

cd xinput_calibrator-0.7.5/

 

Gjør klar for kompilering av programmet;

 

./configure

 

Kompiler programmet;

 

make

 

Installer programmet;

 

sudo make install

 

Kjør programmet;

 

xinput_calibrator

 

La meg få høre hvordan det gikk.

 

 

Lurer på om jeg i stedet bør satse på å bygge en PC selv...

 

Det finnes drøssevis av "small factor" PC'er å få tak i. Anbefaler å se etter en med HDMI utgang, passiv kjøling og 12 volts driftspenning.

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Ikke ferdig med å teste selv heller, og jeg sikler veldig på det lave strømforbruket. Har dessuten rota bort GPS-musa mi, så den har jeg heller ikke fått testet.

 

Er det noen de du linket til Kaptein Fredrik som funker greit med 12 V direkte på? Må jo innom et kabinett - men selv det kabinettet ser jo til å trekke rundt 6 A på verste - og det vil jo tømme batteriet på båten min på "no time at all".

 

Jeg har bare 105 Ah tilgjengelig... Hvilen PC-løsning bør jeg gå for da, tro?

 

Uansett trivelig med litt databåtliv nå som sesongen ennå ikke er skikkelig igang... Men nå kommer det så smått, for i forgårs var matrosen min og jeg på prøvetur i havnebasenget er i by'n...

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

@ Bastard: Hvilket hovedkort / hvilken prosessor brukte du? Ser at du har motorbåt; da har du jo det du trenger av strøm. Jeg har bare 105 Ah til disp - i hvert fall inntil jeg får ordnet med noe solcellegreier. Derfor var trådstarters løsning så attraktiv.

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har en foreløbig batteribank på 230 amph, dvs jeg kan tappe ned 50% på den da.

Jeg har ett Asus AT5NM10T-I hovedkort, ser ikke det hos Komplett nå, men det er ett kort med integrert cpu (Intel atom d525), og vifteløs

 

Jeg mener min pc trekker rundt 1 amph uten skjerm

Redigert av M/S Bastard (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ønsker å være litt forsiktig med preferanser. Det kommer helt an på hva en ønsker at en PC system ombord et fartøy skal gjøre. Ønsker enn å benytte et system til feks nettsurfing og føring av skipslogg osv, blir kravene som til en hjemmePC. Selv har jeg valgt å dedikere et lite og enkelt system til en bestemt oppgave som hver for seg er enkelt og gjerrig på strømforbruk. Gevinsten med disse små RPI kortene er at de kan skaleres inn i et større helhetlig system der kortene kommuniserer med hverandre og deler informasjon. Mitt oppsett slik det har utviklet seg, vil bli et kort til OpenCPN. Et annet til motorovervåkning og presentasjon og lagring av motor data, og et tredje for overvåkning av fartøyet med adgangs kontroll og rapportering av fuktighet, temperatur og vann nivå osv. og rapporterer til hjemmet en gang i døgnet hvis alt er som normalt. Overskrides noen verdier sendes en SMS umidelbart. Alle kortene har identiske minnekort som kan brukes om en annen hvis det skulle være behov.

 

Jeg har i flere år brukt produkter fra Quanmax http://www.quanmax.com/en/index.php som i det siste har kommet med mange nye spennende løsninger.

 

Det er ikke å anbefale, uansett løsning, å koble noe av datautstyr direkte til batteriet uten å gå via en DC/DC spennings forsyning.

Link to post
Share on other sites

Oktant er inne på noe... Å ha flere noder som gjør sin dedikerte oppgave er smartere enn å putte alle påskeeggene i en kurv. Man må bare passe på at ikke node A er avhengig av node B for å gjøre sin oppgave. Hver node må være i stand til sin bestemte oppgave alene, men gjerne kunne kommunisere sammen. Tenkt på å koble dem sammen med f.eks. CAN (NMEA2000 :saint: )?

 

Jeg har samme tankegang. Tanken er at jeg ikke trenger skjerm på hver node, og da er RPi sin GPU rimelig overkill. I stedet trenger jeg mer GPIO, og da er det andre alternativer som er mer aktuelle. Mer om det senere, skal ikke overta tråden som faktisk handler om RPi og OpenCPN... :)

 

Oktant: Hvor kjøper du Quanmax?

Link to post
Share on other sites

@Bastard: Takk! Ser at det blir for mye for oss seilbåtgutta uten operativt solcellepanel... Blir nok Raspberry løsning inntil solcellepanelet er på plass, evt. forsterket med Toughbook'en min...

 

Men; er jo utrolig gøy å hacke med dette da. Hva tror du strømtrekket blir med de hovedkortene Kaptein Fredrik linker til?

SRC 2010 - LE 8550

D5L 2012

D5LA 2013

LRC 2014

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...