function loadAds() { window.relevantDigital = window.relevantDigital || {}; relevantDigital.cmd = relevantDigital.cmd || []; relevantDigital.cmd.push(function() { relevantDigital.loadPrebid({ configId: '662fa5660d42b03a9c6d7583', manageAdserver: true, collapseEmptyDivs: true, noGpt: true, collapseBeforeAdFetch: false, allowedDivIds: null, // set to an array to only load certain
s, example - ["divId1", "divId2"] noSlotReload: false, // set true to only load ad slots that have never been loaded }); }); }; Jump to content

DIY: Raspberry Pi 'kredittkort PC' og OpenCpn kartsystem


Octant

Recommended Posts

  • 2 måneder senere...

Hei.

Tenkte jeg skulle lage meg en Rpi som kartplotter på en skjerm nedi båten, vil det da være mulig å bruke en vnc client til å spiele bildet til iphone eller ipad?

sann att du kan få den på f.eks armen, med en av disse: http://www.x-1.com/store/amphibx-fit-waterproof-armband-for-iphone.html

Tenkte da man kunne sett seg ut en rute når man sitter varmt og godt nedi båten, og bare se på iphonen når man seiler.

Link to post
Share on other sites

Som Kaptein Fredrik så rett sier, vil RPI kortet ha nok med å presentere kartutsnittet fra OpenCPN. Når kun OpenCPN kjøres arbeider prosessoren i øvre sjikt av hva den kan levere.
Selv om det har vært litt stille fra min side på disse sidene nå i sommer og høst, har jeg syslet litt med noen prosjekter som går ut på å flere RPI kort som jobber sammen. Tanken er å ha ett kort som er master og kjører OpenCPN, og andre kort som gjør tyngre beregninger og bare sender resultatet til master kortet som presenterer resultatet. Har kjørt noen tester på innsammling av motor data fra slave kortene som sender resultatet til master kortet i en selvkomponert NMEA streng. Det fungerer faktisk meget bra, men det gjenstår en del for å få dette til å virke skikkelig. Linux som operativ system er suverent når det gjelder ressurs bruk og stabilitet. Men det egner seg ikke til stabil avlesning av feks motorens turtall. Dette har jeg løst med å dedikere et Arduino kort til oppgaven med å beregne motorenes RPM. Samtidig blir det hele litt komplisert, men fullt ut mulig.

Det som sblangga nevner er fult ut løselig, men krever et oppsett av flere RPI kort etter samme model som jeg forsøkte å beskrive over.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Har brukt tiden til mere presserende ting i det siste. Det som jeg driver med for øyeblikket er å ha et enkelt system som holder oversikt over temperatur og fuktighet i båten. RPI kortet er satt opp som en web server som leser av fuktighet og temperatur og presenterer data på en enkel web side. Se "http://lm2940.dyndns.org" for hvordan dette ser ut for øyeblikket.

 

Når det gjelder RPI som datalogger for å presentere motordata er det hovedsaklig tre ting som må være på plass - sensorer, datalogger og en applikasjon som presenterer data. I post 27 har jeg vist hvordan dette kan se ut.
Verdier som temperatur, volt, ampere og trykk er relativt enkelt å få til. Utfordringen har vært å få en løsning som håndterer RPM. En motor som går med en omdreining på 2400 omdreininger gir en frekvens på 40 oppdateringer pr sekund. Frekvensen er i seg selv ikke noe problem, men RPI kortet med linux som operativ system egner seg ikke for dette. Linux på Raspberry kortet er ikke et realtime system og egner seg ikke for tidskritiske målinger som RPM. Jeg har løst dette ved å dedikere Arduino kort til denne oppgaven. Arduino leser frekvensen og sender denne til RPI kortet med et par sekunders mellomrom.

Jeg vil komme tilbake til en detaljert løsning på hvordan dette kan se ut etter hvert.

Link to post
Share on other sites

Planen min er å bruke et kort med en PIC18 til all I/O og bruke USB for overføring av data mellom RPI og inngangkortet. Det jeg lurer mest på er hvordan jeg skal presentere det på RPI. Har ingen erfaring med RPI fra før, men kan C/C++, php og litt java. Er det enkelt å lage GUI for RPI, eller er det best å skrive til feks en XML-fil og kjøre en webserver?

Link to post
Share on other sites

USB porten på RPI kortet kan leses som en seriell port med en programsnutt som skriver innkommende data til en fil. Formatet på denne filen blir et spørsmål om smak og hvordan du helst vil lese filen. Ønsker du å ta vare på data må en form for database inn i bildet.
Med de kunnskapene du har med c, php og java er det egentlig bare å velge hva som passer best. Installerte for noen uker siden QT på RPI kortet. Det tok over 24 timer å kompilere og installere programvaren, men det virker.
Også en webserver kan være en bra løsning.
I den grad jeg skal driste meg til å gi et råd vil det være å starte med en enkel sensor og få data fra denne lagret på RPI kortet. Eksempel på seriell programmering i c finnes ute på nettet. Finner du ikke deler jeg gjerne de programsnutten jeg selv har for dette formålet.
Neste steg vil være å lese lagret data og så presentere dette i et enkelt GUI. QT er et bra verktøy for dette formålet, men jeg anbefaler å bygge koden på en ekstern maskin for så å overføre det kompilerte programmet til RPI kortet.
Jeg kan dessverre ikke være mer konkret. Denne typen DIY prosjekt er veldig avhengig av hvilken preferanser den enkelte sitter inne med.

Link to post
Share on other sites

Nå er båten på land, så nå er det tid for innendørsprosjekter. Jeg har bestilt og fått én Ras'Pi og én Beaglebone Black, og har i tillegg bestilt en ekstra Ras'pi. Ras'pi'ene tenker jeg å bruke til ymse formål hjemme inntil videre - beaglebone skal settes opp som kartplotter er planen. Den har mer CPU og flere I/O-porter, noe som gjør at jeg tror den er bedre egnet i båten. Eksakt hva eller hvordan IO-portene skal anvendes vet jeg ikke enda - men det blir nok noe. Båten har en enkel dybdemåler plassert i baugen, og en helanalog defunct avleser i cockpit - antageligvis er det bare avleseren som er gåen, da kan man kanskje bruke Beaglen for å registrere og varsle på dybde.

 

Fordelene med Ras'pi er bedre grafikkytelse samt audioutgang, noe som gjør at den egner seg bra som leketøy hjemme.

 

Det som slår meg er at selv om disse enhetene i seg selv er billig, så baller kostnadene fort på seg når man skal ha minnekort, skjerm, tastatur, GPS, etc. Det virker faktisk veldig ufornuftig å lage en kartplotter basert på Ras'Pi sammenlignet med en billig android-enhet som allerede har touchscreen, noe minne og GPS innebygd.

Link to post
Share on other sites

Det virker faktisk veldig ufornuftig å lage en kartplotter basert på Ras'Pi sammenlignet med en billig android-enhet som allerede har touchscreen, noe minne og GPS innebygd...

 

Jeg må si meg helt enig i denne betraktningen. Det er derfor jeg gjør det :smiley: . Fornuft har ingenting i denne sammenhengen å gjøre, bare en iboende nysgjerrighet og tiltakslyst som må få sitt utspring i et eller annet mer eller mindre fornuftig tiltak.

Det er vel derfor vi har båt har fruen ved noen anledninger uttalt :lol: .

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Har dere tittet på UDOO? Den kjører som 5 arduino og en forsterket rPi. Er helt grønn på slik programmering, men har i tankene å overvåke temp/fukt i vinter, samt sette opp kjøleboks-kontroll for å få ned strømtrekket som er grovt (!). Har også en rPi som jeg har satt opp en mindcraft-server på til guttungen...

Ang UDOO så kan den bygges ut med GSM tilleggsmodul for å sende all ønskelig data til ´hva du vil´ hjemme/iPhone/android osv…….

Vil gjerne delta litt mtp kode osv etterhvert, trenger nok litt støtte fra erfarne programmerere også hvis mulig...

Vaske kode for hverandre?

 

God vinter!

 

(http://www.udoo.org)

Redigert av Lars-Fredrik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Har dere tittet på UDOO?

For meg som trives best i 7-8 knop, er RPI kortet godt nok så lenge kortet bare har OpenCPN å jobbe med. Men som dere sannsynligvis har fått med dere, er ny versjon av OpenCPN på trappene, og jeg har satt i gang test med UDOO kortet for å se hvordan dette blir. OpenCPN har etterhvert fått flere tilleggs moduler som kan installeres, og da begynner RPI kortet å svette. UDOO kortet har blant annet en prosessor med 4 kjerner og 1Gb minne, noen som gjør at det blir vesentlig kraftigere en RPI kortet. Blir testene velykket (har ingen grunn til å tro noe annet), blir det nok noen UDOO kort ombord i den kommende tiden.

Link to post
Share on other sites

Dette er det råeste er noensinne har lest på Båtplassen, kudos til Octant!

 

Linkene til ferdig kompilert OpenCPN er ikke lenger aktive, og det foreligger nå en versjon 3.2.2. Noen som har kompilering til siste versjon?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Linkene til ferdige pakker til de fleste OS finner du her: http://opencpn.org/ocpn/download

En ny versjon (antar det blir 3.4.0) er like rundt hjørnet med støtte for krypterte S63 ENC Vektorkart, noe som jeg tror vil gi de etablerte leverandørene av kart plottere en real konkurranse. OpenCPN er gått fra å være en enkel ordinær kartplotter applikasjon, til et komplett system for monitorering av det fleste av båtens parameterer.

Kan forøvrig nevne at jeg har nå har satt opp Udoo kortet til å bruke en SSD disk. SD kortet må fremdeles brukes for å få systemet i gang, men alle data leses og skrives til SSD disken. Dette vil si at Udoo kortet med SSD disk er et komplett PC system uten bevegelige deler, som vil passe utmerket ombord.

Link to post
Share on other sites

Linkene til ferdige pakker til de fleste OS finner du her: http://opencpn.org/ocpn/download

 

Jepp, men ingen pakke for Raspbian der, så da må man vel kompilere selv? Litt terskel for de av oss som ikke har gjort slikt før.

 

Hva ligger Udoo på i pris, og hvor handler du dette?

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Hei. Får ikke liv i linken din på post 58 Octant. Er det mulig og laste ned denne igjen. Fikk tak på imaget for en stund siden, men nå får jeg ikke startet opp maskinen lenger, tenkte jeg skulle prøve og legge det inn på ny

Robåt ,GH 420 ,25" tresnekke,HB 21 m ,Fjord/selco 27 ,Draco 20 ,Rana 15,30" Finsk stålbåt,Draco 25 TC,Maxum 1800,Yamarin 64 DC,Bever 470,Askeladden 585,Barracuda 1000

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Det er kommet mye nytt i "single-board computer" segmentet det siste halve året. To løsninger som kan være verdt å se nærmere på er:

 

Banana Pi, der mer info er å finne her: http://www.lemaker.org/

 

og det som virkelig er interesant for de som ønsker å rulle ut sine embeded prosjekter er utviklings modulen for Raspberry Pi der mer info er å finne her: http://www.raspberrypi.org/tag/compute-module/

 

For de av oss som liker å sysle med slike ting kan det bli en spennende høst.

Link to post
Share on other sites

Har du forsøkt å kjøre OpenCPN på Banana Pi?

 

Banana Pi har jeg ikke prøvd enda. Derimot har jeg testet to andre "Single-Board Computer" kort, UDOO- og Wandboard kortene med installert OpenCPN med gode resultat. For Wandboard kortet er det mer info å finne her: http://www.wandboard.org/ , og for UDOO kan dere lese mere her: http://www.udoo.org/

For alle SBC kort er fremgangsmåten for å installere operativsystemet og OpenCPN den samme. For OpenCPN på UDOO kortet har jeg skrevet noen ord her: http://octant.no/wp/udoo-opencpn/

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...

Banana Pi er bestilt.
Kortet har bedre CPU enn Rasp Pi, samt dobbelt så mye ram.

Tenkte å stue den bort et sted i båten, kun tilkoblet strøm, USB mot instrumenter (disse er allerede samlet) og WiFi.
Om mulig, skal jeg styre denne ved hjelp av RDP, eller VNC fra en iPad.

Alternativt, finnes det andre app'er som snakker med OpenCPN, slik at jeg slipper remote skrivebord?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
  • Create New...