Jump to content

Vannscooter blir tillatt.


JRK

Recommended Posts

Det er nok ikke noen hemmelige dokumenter i denne høringen, de vil bli publisert av departementet .. Jeg har også skrevet for lenge siden hvordan jeg ville argumentere, men en må nok være belest for å ha fått det med seg.. Så da er det ikke så veldig rart at du ikke har fått det med deg CB.

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jeg valgte de beste innleggene i de trådene som finnes her på forumet om Vanncooter, samt noen klipp fra andre steder. Dette er lagt ved som vedlegg. Det ble egentlig en god del vedlegg. Men regner med det blir morsom lesing for saksbehandlerne..

 

Dette er ett at de som jeg la ved som vedlegg som sier noe om hvordan vanncooterfolket tenker, og hva som kan bli resultatet om dette løses opp på reglene.. Men dette er gjennomgående kvaliteten på vedleggene som er benyttet

 

 

 

Nå er det på tide at Miljøverndepartementet får fingern ut av ræva!
Det er ingen solide grunnlag for å forby bruk av vannscooter. Dere påstår at den
forurenser og bråker mere? Sett dere inn i saken og sjekk ut dagens produkter
istedet for legge tester fra 10 år gamle 2-taktere på bordet.
Dagens produkter er langt mere miljøvennlig og støyvennlig enn åpne båter.
Hvis dere skal bruke det som argument så må det jo også bli forbudt å bruke
vanlige motorbåter. Det er jo ingen begrensinger der, å kjøre med en gammel
påhengsmotor fra 1970-1980 årene er det jo ingenting i veien med. Men at en
moderne vannscooter skal være den store synderen klarer dere faktisk å lire ut av
dere!
I tillegg er det argumenter som at det er et risikofartøy. Hvordan kan dere sitte
på den jævla late byråkrati ræva deres å påstå noe sånt? Den er relativt liten og
stopper av seg selv hvis uhellet skulle oppstå.
I motsetning til det kan jeg som innehar båtførerbevis kjøre en båt som er opptil
15m lang og med uante hestekrefter. Hva gjør mest skade hvis man skulle være så
uheldig å miste kontrollen over kjøretøyet? Hva har kapasitet til å lage mest
mulig støy og sjeanse? En RIB-båt med 2x200HK hengende bak, eller en liten
vannscooter med innkapslet motor?
Dere burde se lett hva svaret er, men dere er kanskje så inhabil og sta at dere
ikke skjønner at den logiske tankegangen deres er så langt utenfor rekkevidde at
det kommer til å snø i helvete før dere innser det!
At man som norsk skattebetaler ikke skal få benytte seg av et produkt som man har
betalt mva på og som er tillatt i alle EØS land er ubegripelig og forkastelig! At
det nå skal bli tillatt å bruke 400m fra land holder ikke i norsk skjærgård!

 

Videre er vedleggene bygget opp rundt de innlegg jeg har kommentert i denne tråden og de andre som omfatter vannscooter her på forumet.. Dette sier noe om nivået til vannscooterfolket..

 

Så vil tiden vise om dette stemmer.. eller om dette er et innlegg med samme sannhetsinnhold som CB sine innlegg..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hehe, så du har bygget opp argumentet ditt basert på at det finnes folk som er tjukke i hodet der ute...Så derfor må en ikke gjøre som de mener?

Høres litt ut som "pappaen min er sterkere en din" argumentasjon...

 

 

Mitt innspill var mer basert i 2 deler.

Ene med at §2 må få en annen ordlyd, hvis høringsforslaget får gjennomslag. Siden den fort kan omfavne en del farkoster det helt sikkert ikke var meningen å omfavne.

 

Den andre delen gikk på at vannscooter i dag er noe annet en det var. I dag er de CE merket, oppfyller støy, utslipp, og sikkerhetskrav som finnes tilsvarende til båter.

Det foreligger også lover og forskrifter om forbudte områder, støybegrensninger, og sikkerhetskrav som alle båter må følge.

 

Konklusjonen min ble vel noe om at §40 i i Lov om fritids- og småbåter endres. Der en tar bort teksten om at de er forbudt å bruke. Og heller erstattes med tilsvarende:

 

Kommunen kan ved forskrift gi helt eller delvis begrensning i nærmere avgrensede områder, der bruken medfører fare for ferdselen eller allmennheten eller ulempe i form av støy eller andre forstyrrelser, og kan medfører fare for nevneverdig skade på dyre- og/eller plantelivet.

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjonen på en liten båt, og hvor går grensen for en mellom stor eller en stor båt..? Eller hvordan du tenker å dele dette opp??

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Dette er også en båt på lik linje med vannscooter

 

Har tro på at dette kan bli morsomt...

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

leketøy uten praktisk nytte som bør forbys før dette tar helt av :giggle:

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Jetsurf har vi da hatt i mange år, det må klassifiseres sammen med seilbrett, alternativt kajakk :yesnod: Problem løst :wink:

 

Kom faktisk på en forretningside. Seilbrett med vannjet burde være ypperlig i Oslofjorden de gangene en har lite vind :giggle:

 

Problemet oppstår kun rundt vikeplikten dersom motorbåter ikke vet om seilbrettet går med seil eller jet, eller sågar en kombinasjon :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Jetsurf har vi da hatt i mange år, det må klassifiseres sammen med seilbrett, alternativt kajakk :yesnod: Problem løst :wink:

Hvorfor må det klassifiseres som seilbrett, alternativt kajakk?

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du får bære over med de noe enklere utrustede medlemmer SamH, det er dessverre lite å gjøre med slike..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hvorfor skal noe som kun kan drives frem med motor bli kategorisert som noe som absolutt ikke blir drevet frem med motor, men med seil eller årer? Mener å ha lest at noen lover som er relevante for sjøfarende kan oppleves litt forvirrende da, men mulig jeg tar feil.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Hva er definisjonen på en båt da?

 

Dette er en definisjon som jeg synes er god, og som jeg brukte i min kommentar vedrørende høringen

 

 

§ 1. Definisjoner

I loven her menes med:

1. småbåt, enhver flytende innretning som er beregnet på og i stand til å bevege seg på vann, og som har en største lengde på inntil 15 meter;

 

 

 

Jeg kan ikke se at jetsurf ikke faller inn under denne definisjonen av båt eller småbåt

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Jaja, det er helt frivillig å velge denne metoden, selv om ikke er enig i det. Men han godeste Carl Jacob skal ett poeng for at han har uttalt seg i den første høringen Det skal han ha kreditt for... det kan jeg like.. Selv om jeg ikke er enig med oppbyggingen av kommentaren.. Ei heller synes jeg oppsummeringen var spesielt saklig og god..

 

 

 

Slik jeg ser det så har norske myndigheter med forbudskåte politikere valgt en utrolig
klønete måte å håndtere denne saken på. Det norske forbudet er egentlig en kuriositet.
Myndighetene velger å forby en farkost fordi man sitter på en sal, holder i et styre og har
motor som er tilkoplet et vannjetaggregat i stedet for en ordinær propell. Jeg mener det er
alt for enkelt å forby ved lov det man ikke liker, akkurat som med røde biler nevnt
tidligere i svaret. Det minner mest om regimer og land vi ikke kan tenke oss å bli
sammenliknet med. Uansett hvor mye man misliker vannscooter eller andre støyende
båter, burde man faktisk ta utgangspunktet i det man er opptatt av å få bukt med, nemlig
støyforurensning. Men la båt være båt! Man kan sette en støygrense på fartøy i de
områder man ønsker å beskytte, gjerne i kombinasjon med fartsgrenser i den del av året
som allmenne hensyn tilsier at det er behov. En slik grense på støy kan landets kommuner
håndtere selv uten pålegg fra landets vannscooterhatere i departementet!
Dere har med deres lover og forskrifter at dere ikke har en prinsipiell tilnærming til
sakens kjerne, men har en politisk agenda for å forby et lovlig produkt i det norske
markedet. Det er sørgelig at miljøvernministeren Bård Vegard Solhjell nå ser ut til å
prøve å innføre den danske modellen i Norge, selvfølgelig med 400 meters grense ut i fra
land, øyer og holmer, og 500 meters grense på innsjøer. Denne modellen kan fungere i
Danmark, men den danske og norske skjærgården er meget forskjellig og kan ikke
sammenliknes, samt at jeg ikke vil bruke ordet skjærgård i Danmark. En slik løsning er
uansett meget diskriminerende for en CE-merket vannscooter som lager langt mindre
støy enn andre båter. Løsningen er å gi kommunene rett til å sette støy og fartsgrenser. Gi
Politiet ressurser til å slå ned på uvettig båtkjøring. Selv ønsker jeg å bruke min
vannscooter til tur og vannsport uten at jeg skal bli sett på som miljøkriminell eller
miljøsvin, for det stemmer ikke. Min båt er en av de som er best i klassen i forhold til
støy og utslipp!

 

 

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Slike ulykker er god støtte med tanke å lempe på reglene for vannscooter... Tror dette går veien for å fjerne regelen.. :nonod:

 

Det blir som tidligere i tråden hvor jeg tok opp HMS rundt bruken av vannscooter..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

- det er mange dyr i Arken, En del mennesker vil ikke ha motorsykler, biler, båter og en hel masse annet der en god del av oss drar for å glede oss på en eller annen måte. Dette har med naturopplevelse å gjøre, og et ønske om stillhet og ro. Og det er jeg helt sikker på at alle ønsker av og til, selv om man er kommet til ytterste nøgne skjær ved å kjøre vannscooter eller cabincruiser, eller alt annet i mellom også for den del. Skal vi ha nye kjøretøy inn i dette? Skal vi kunne kjøre med snøscooter i Marka? Skal vi kunne kjøre weasel på vidda? Er det greit hvis helikopter til hytta ble fritt fram? "- jo takk, det vil jeg gjerne, men alle andre kan jo ikke gjøre det! - det sier seg selv "-

 

Vannscootere er laget for svært høy fart. Og det vil eierne bruke når de først har anskaffet seg greia. 60-70 knop var det en som nevnte i dag. Det kan ikke bli fritt frem -

 

Jeg tror du bare driver og troller tråden, nekter tro du er så dum/sneversynt, men mer synes det er gøy å "trolle"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...