Jump to content

Vannscooter blir tillatt.


JRK

Recommended Posts

Det er meg til venstre, men jeg har aldri møtt moderatore. Forøvrig en herlig serie.

 

Her er ett av Moderatore:

 

The_Top_25_Muppets_History_Ranked_132226

 

 

Kommentar fra moderator: Til flere deltagere i tråden: Dere er ikke på OT-forumet nå og moderator vil sette pris på om dere diskuterer sak, ikke person.
Link to post
Share on other sites

Har ikke følget med , men er det lov eller ikke til og kjøre scooter? Tenkte og kjøpe en i år

 

Enkelt fortalt er dagens:

For de med behov for å komme frem til hytte etc. får oftest disp til å kjøre en bestemt rute.

Alle andre må holde seg til egen tomt (Vet ikke hvordan det er for de med privat utmark, nær utmark, eller mye innmark?), sjøis, eller de offisielle skuterløypene (Som det er veldig få av).

Eneste unntaket er på Svalbard der fastboende har det stort sett fritt.

 

Det har vel vært snakk om å få nye snøscooter regler i minst 10 år? Det har jo vært en stillingskrig mellom forskjellige parter. Så det kan vel plutselig svinge en feil retning. Akkurat som har skjedd i vannscooter saken...

Redigert av Jan E. (see edit history)

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Det er stort løypenett i finnmark og nord-troms. Og muligens fortsatt i de prøvekommunene som hadde løyper først på 2000-tallet ?

Nå var det vel snakk om en utvidet ordning med 40 grensekommuner.. istedenfor det de burde ha gjort, nemlig latt kommunene selv bestemme.

Nå prøver de å kanalisere kjøringen over til sverige ved å la folk langs grensa få kjøre.

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hei jeg er ny innen for denne vannscooter saken , og jeg har tenkt å gå til inn kjøp av en til sommeren . men som jeg har skjønt er det lov til å kjøre vannscooter utafor 500m grensa , men må scooteren være 100% lagd i eu ? .

eller kan det være lagd hvor som helst ? .

 

jeg leste på en side at vis vannscooteren var 100% lagd i eu gikk det på EU's regelverk og ikke norges regelverk , og for EU-Land eller land med EU avtale ( som norge ) skal det være fri bevegelse av motoriserte framkomst midler.

 

men jeg skjønner hvorfor det ikke er lov til å bruke vannscooter , vannscooter lager jo mindre støy og lettere å styre og faktisk i flere tilfeller mer miljøvenlige enn andre små båter.

 

jeg selv mener det er forskjellsbehandling ,trakassering og diskriminering å ha forbudsbelte . folk er forskjellige og har forskjellige meniger og livsstiler , så hvorfor skal andre få det som de vil .

Link to post
Share on other sites

De kjente merkene produseres ikke i EU, men Rotax i østerrike produserer iallefall motorene til SeaDoo.

Men Benelli har vel noen aktuelle modeller kanskje http://www.benelli-group.com/en/index.html#

 

Denne er var kjempefin, 180 hk er evig nok og 55 knop er over 100 km/t og bør være nok, trenger vel ikke toppfarten til de turboladede versjonene opptil 315 hk :smiley:http://www.benelli-group.com/en/download/ts/B3R-Cruise-specifications.pdf

Men den koster flesk http://www.finn.no/finn/boat/new/object?finnkode=40112628

For den prisen kunne godt Jettrade ha fjernet alle skrivefeil i annonsene sine :wink:

 

Her er noen EU-produserte alternativer i overkill-klassen http://www.gizmag.com/the-400-horsepower-pwc-cometh/8555/

Redigert av teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Såvidt jeg kan se koster en Benelli B3R cruise bare halvparten i danmark ? http://www.baadhuset.dk/Benelli/Benelli-B3R-Cruise-180HK/

Hva skal nå det bety ???

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Mange mener vannscooter er til pest og plage for alle andre enn den som selv sitter på scooteren. Jeg vil legge til at alle sjøgående farkoster som lager støy er til like stor pest og plage. Noen selvbygde (antar jeg) motorbåter bråker noe fryktelig, mange ganger så mye som en vannscooter og lager en plagsom støy selv om de er over 2 sjømil unna.

 

I den grad en vannscooter er til pest og plage, skyldes dette en hensynsløs fører og ikke scooteren i seg selv. En vannscooter bråker ikke mere enn båter flest.

 

Vi lever imidlertid i et motoriseret samfunn og vi må alle finne oss i en viss mengde støy, enten det er fra sjøgående fartøy, fra fly fulle av sydenturister eller naboen som klipper plen med sin motorklipper eller motorsag.

 

La oss heller fokusere på hensynsløs opptreden og sette krav til maksimal støy som en sjøgående farkost kan gi fra seg, i stedet for å detaljregulere en spesiell type farkost (les vannscooter).

 

Jeg har eid og kjørt vannscooter siden år 2000. Jeg har vist hensyn ovenfor mine omgivelser og har neppe skapt annen forargelse enn irritasjon over ikke å respektere det tåpelige forbudet mot vannscooterkjøring.

 

Det generelle forbudet mot bruk av vannscooter siden år 2000 har bidratt til en politikerforakt som vi ikke er tjent med.

Link to post
Share on other sites

La oss heller fokusere på hensynsløs opptreden og sette krav til maksimal støy som en sjøgående farkost kan gi fra seg, i stedet for å detaljregulere en spesiell type farkost (les vannscooter).

Nå finnes slike krav alt, de er nedfelt i fritidsbåtdirektivet. Støy og utslippskrav ble tatt inn i direktivet for en god del år siden, og alle CE merkede vannscootere etter dette tilfredsstiller kravene... mener dette kravet kom rundt 2006 engang.

 

Om en leser forslaget til forskriften så er det ikke på grunn av støy, de ønsker å begrense bruken... men fordi vannscooter ikke er å anse som en båt etter alminnelig språkbruk

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at regjeringen kommer frem til at en båt er båt så lenge den flyter, ser bort fra tømmerstokk :lol: . Så kan en også lure på hvor mye skattebetalerens penger skal brukes på denne utredningen :yesnod:

 

Ministeriet i Norge fungerer snodige før en valgkamp :giggle:

Redigert av CB. (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Vi får håpe at regjeringen kommer frem til at en båt er båt så lenge den flyter, ser bort fra tømmerstokk .

 

Regner med du har(eller kommer til) sendt inn dine kommentarer vedrørende høringen som er sendt ut... Noe annet vil være svært merkelig, slik jeg ser det.. Det er nå du har muligheten til vise din enorme kompetanse målt opp mot byråkratene i departementene. Jeg regner ikke med du "faker ut" som vanlig også denne gangen CB.. Det er du som har ballen, og du spiller mot et råttent lag.. Så denne kampen kan du enkelt vinne om du er kompetent nok, vel og merke....

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

At det går er jeg nok ikke i tvil om, når jeg sender mine kommentarer til høringen så går det selvsagt bra..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Og litt spent på hva du har kjøpt? Nei, tenker ikke på båt, men vannscooter!

 

Er i shopping modus men ikke bestemt meg enda, noen anbefalinger ? men som en fornuftig og oppegående person tidligere nevnte er jeg mer spent på hva Sv sitt bidrag har vært til høringen :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

At det går er jeg nok ikke i tvil om, når jeg sender mine kommentarer til høringen så går det selvsagt bra..

 

Jeg snublet over denne kommentaren i en annen tråd. Kjenner du igjen dette her?

 

"Selv velger jeg å avstå fra kommentar inn mot departementet, da jeg synes lovforslaget er greit nok... "

Link to post
Share on other sites

Min personlige mening om vannscooter er ikke så relevant i denne saken, det jeg er opptatt av er at en eventuell lov skal være klart målbar og utvetydig, noe jeg mener det ikke er i dag, derfor velger jeg å kommentere forslaget.

 

Jeg har ikke endret mening forbudet eller grensen som sådan, men som jeg skrev senere i en høringstråden. Ved nærmere ettersyn så er jeg uenig i definisjonen som er gitt §2.. Det er dette jeg kommer til mene noe om.. siden denne er for vag og lite konkret etter mitt syn, og dermed er greit nok, ikke perfekt. Derfor vil jeg kommentere slik at det kan bli bedre enn bare greit nok.

 

Det som jeg bygger opp min argumentasjon rundt er beskrevet i høringstråden i båtforumet, der har jeg uttrykt min mening om §2, og innspill fra definisjonen i USA vil nok bli nevnt som et alternativ til dages formulering..

 

Men jeg jobber med utkastet, og det er ennå ca. halvannen uke igjen til fristen, og det sendes neppe før fristen. Jeg oppfordrer også andre medlemmer her på forumet til å kommentere høringen, det er nå de kan påvirke ikke etterpå. Jeg tviler på at så mange kommer til kommentere, så det er også en av grunnene til at jeg velger å kommentere.. Dette fordi jeg mener baatplassen.no også i fremtiden skal være en høringsinstans i forslag som vil kunne endre på båtlivet.. Så høringsuttalelser fra forumets medlemmer vil kunne bidra til at vi i frem,tiden også vil være instans..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Men bør en upartisk her inne skrive et forslag for begge leire. Og fremsende som mening fra Baatplassen.no.

Skal hver enkelt som ønsker det fremsende sitt personlige, med kommentar at en er Baatplassen.no bruker.

Eller skal hver bruker som ønsker fremsende sitt personlige, uten kommentar at en er Baatplassen.no bruker?

 

Ser for meg at forslag nr.2 fort kan skape så mye forskjellige innspill fra samme høringsorgan (Baatplassen.no) at vi blir utelatt i fremtidige høringer angående sjøfart?

 

 

-Foreløpig ser jeg for meg å skrive personlig, med kommentar om at jeg er Baatplassen.no bruker.

Jara Wynja

Link to post
Share on other sites

Jeg har tatt opp dette spørsmålet for lenge siden i tråden om dette på båtforumet, siden jeg mener dette burde vært avklart før høringen ble lagt ut her.. Svaret fra Ingar er at hver og en svarer for seg selv personlig,om jeg forstod dette riktig Det vil jeg gjøre og jeg vil gjøre som deg Jan E. referere til baatplassen.no som høringsinstans..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...