Jump to content

Vannscooter blir tillatt.


JRK

Recommended Posts

Eller kanskje vi burde innføre en rase av menneskeheten som har respekt for lover og regler siden du synes å mene at det har vi ikke i dag? I så fall synes jeg du skal snakke for deg selv selv om jeg har notert meg at du helst snakker med automatvåpen!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Nå er det jo du som mener at det ikke er nødvendig med lover og forskrifter da erfaringen tilsier at vannscooter folket ikke følger dem. Hva slags alternativer har vi ?

 

Lover og regler på sjøen har vi behov for men ikke lover og regler som den vanlige borger mener er dustete. Det skaper ikke respekt for loven. Som oppegående regner jeg med du er enig i dette.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Hadde vi hatt folk som visste å oppføre seg så hadde vi ikke trengt lover, men så vel er det ikke, så da trenger vi lover, folk til å sørge for at vi overholder disse, og som deler ut bøter og andre straffer til de som ikke klarer det.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Finnes en masse dokumentasjon her i tråden og på forumet at loven ikke respekteres i dag og heller ikke med utgangspunkt i en ny lov med bruk på begrensningen med hensyn til fart. Om du ikke har fått dette med deg så er det ikke mitt problem.

 

Det du ikke tar med i betraktningen er at fram til dags dato har vannscooter i praksis vært forbudt.

"Alle" lovlydige mennesker har derfor ikke vannscooter. De som har kjørt rundt til nå er dermed de som ikke har det minste problem med å bryte lover og regler. De vil du bestandig ha en viss prosentandel av, om det er bilister, seilere eller rib-eiere. Noen gir blaffen.

Det er de du har møtt på sjøen med vannscooter til nå. Ikke rart det er en del idioter blant dem.

 

Dersom vi får en opphevelse av forbudet, vil lovlydige borgere som er i stand til både å følge de alminnelige regler på sjøen samt besitter en normal dose sunt båtvett kjøpe scooter, og forhåpentligvis fortsette å opptre normalt. Da vil gærningene bli i mindretall, og man erfarer forhåpentligvis at flertallet oppfører seg bra, akkurat som Rib-eiere og seilere i trange farvann.

 

Selv står jeg ikke på barrikadene for vannscooter, men skulle de bli lovlige er det ikke umulig vi anskaffer en (eller to) på hytta. Guttungen på 18 er klar for å kjøpe sin egen. Han har vokst opp i jolle, snekke og speedbåt, og kan å oppføre seg på sjøen. Det kan jeg også. Så da er det ihvertfall to som er i stand til å følge pålagte fartsgrenser, vise hensyn til andre på sjøen, forholde seg til vikepliktregler osv samt fly lavt når det ikke sjenerer andre. Tror ikke vi er så himla annerledes en flertallet på BP. Kanskje litt mer motorinteressert en gjennomsnittet, men det blir jo opp til enhver hva man er interessert i.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Som en av disse vannscooter-entusiastene sier i oppslaget;

 

«Personlig har det ingen konsekvenser for meg om loven blir endret eller ikke. Jeg kommer uansett til å kjøre vannscooter til krampa tar meg. Slikt overformynderi finner jeg meg rett og slett ikke i.»

 

Tydelig at Norge vil bli et bedre land å bo i jo flere av disse entusiastene som får seg slik redskap.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det er jo klokkeklart at de må få holde på med interessene sine uten restriksjoner, noe annet er reinspikka kommunisme.

At andre skremmes til restriksjoner på sine er selvfølgelig OK, vi kan jo bare velge selv å drive med noe annet..

Men er det ikke litt rart at den vektige argumentasjonen om skuterens fortreffelighet, såvel nyttig båt som handlekurv, ikke overføres til vei, tenk hvor fantastisk en kvikk liten bil hadde vært på handleturen, ingen parkeringsproblemer heller med gocart. Fotgjengere og syklister kunne bare vært et annet sted.

Link to post
Share on other sites

SamH. Dette er allerede overført til vei. Der finnes både (vei)scootere, moped og MC. De har alle de fordelene du ramser opp. Og de klarer hetl fint å sameksistere med både fotgjengere og syklister siden flertallet følger reglene. Du har bestandig noen tullinger med bil, MC, scooter, fotgjengere og syklister som bryter lover og regler og setter seg selv og andre i fare. Men er de som skal sette agenda, eller skal vi gi politiet nødvendige midler til å opprettholde lover og regler, og så la de som skikker seg få fortsette med det.

Link to post
Share on other sites

Mopeder og veiscootere er svært gode sammenligninger, de utgjør ingen fare for andre, de støyer ikke og førerne viser seg generellt lovlydige.
Sånn bortsett fra at det faktisk er en fungerende regulering og kontroll med trafikken på land er settingen nærmest identisk. Helt enig.
Alle andre er kommunister og bare ute etter å ødelegge for de edle riddere av skuter som ikke vil annet enn å gjøre hva de vil, koste hva det koste andre vil.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bare argumentasjonen er litt merkelig noen ganger, man skal forby vannscootere ut fra et miljøperspektiv, fordi enkelte på vannscooter ikke er i stand til å overholde reglene som gjelder for alle på sjøen. Er det miljø eller regelbrytere man skal skånes for.

Det er jo idiotene oppå man i tilfelle må ta, ikke scooteren/båten fordi man på et vikarierende motiv ikke liker dem. Forskjellen i nytteverdi og miljøpåvirkning på en vannscooter og en 12' speedbåt med 80hk 2T påhenger eksisterer bare i enkeltes hode. Enten så får man forby begge, eller åpne for begge.

Skal ikke engang starte på en miljømessig sammenligning mellom en moderne 4T scooter og en 30' cabincruiser fra midten på 80-tallet med to litt slitne VP-diesler som er justert litt fett "sånn i tilfelle"...Det er vel sistnevnte som bør holde seg 500m fra land.

Redigert av Honduras (see edit history)
Link to post
Share on other sites

«Personlig har det ingen konsekvenser for meg om loven blir endret eller ikke. Jeg kommer uansett til å kjøre vannscooter til krampa tar meg. Slikt overformynderi finner jeg meg rett og slett ikke i.»

 

Tydelig at Norge vil bli et bedre land å bo i jo flere av disse entusiastene som får seg slik redskap.

Dette kan en jo overføre til det meste annet, en kan skifte ut "kjøre vannscooter" med f.eks

 

Kjøre i fylla

smugle brennevin

smugle tobakk

banke opp tilfeldige

kjøre for fort

volta kvinner

tipse om trygdesvindel

osv.

 

Listen kan lages så lang en vil, og hva som passer velger en selvsagt selv, utfra vannscooter førerens utsagn

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Omvendt kardemommelov med andre ord, siden den åpenbart ikke gjelder for vannscooterfolket.. Så lenge man kan gjøre som man vil, og bare plage andre.. er jo meningen fra den siden.. det å ta hensyn til andre, og lover og regler er jo ikke akkurat det som kjennetegner vannscooterfolket

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Det er vel naturlig å tro at det hadde vært det samme problemet med joller og motorer dersom det var forbudt. Straks ting blir lovlig dukker det opp flere som følger lover og regler og de som ikke følger reglene blir da i mindretall på lik linje som i dag. Mange villmenn på sjøen men i hovedsak er flertallet lovlydig og oppfører seg slik en forventer på sjøen.

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Som en av disse vannscooter-entusiastene sier i oppslaget;

 

«Personlig har det ingen konsekvenser for meg om loven blir endret eller ikke. Jeg kommer uansett til å kjøre vannscooter til krampa tar meg. Slikt overformynderi finner jeg meg rett og slett ikke i.»

 

Tydelig at Norge vil bli et bedre land å bo i jo flere av disse entusiastene som får seg slik redskap.

:lol::lol:

Nå har jo 50-60 åringer fått lov og leke seg i en årrekke med sine 50 fotere som utifra ett miljø/nytteverdi er lik null.........

Det er vel også i den kategorien man finner flest ulykker?

La nå ungdommen få lov og leke 2-3 uker i året...........scootere har de allrede solgt i en årrekke så noen nevneverdig økning har jeg lite tro på........

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Det er jo klokkeklart at de må få holde på med interessene sine uten restriksjoner, noe annet er reinspikka kommunisme.

 

At andre skremmes til restriksjoner på sine er selvfølgelig OK, vi kan jo bare velge selv å drive med noe annet..

 

Men er det ikke litt rart at den vektige argumentasjonen om skuterens fortreffelighet, såvel nyttig båt som handlekurv, ikke overføres til vei, tenk hvor fantastisk en kvikk liten bil hadde vært på handleturen, ingen parkeringsproblemer heller med gocart. Fotgjengere og syklister kunne bare vært et annet sted.

 

 

Mopeder og veiscootere er svært gode sammenligninger, de utgjør ingen fare for andre, de støyer ikke og førerne viser seg generellt lovlydige.

Sånn bortsett fra at det faktisk er en fungerende regulering og kontroll med trafikken på land er settingen nærmest identisk. Helt enig.

Alle andre er kommunister og bare ute etter å ødelegge for de edle riddere av skuter som ikke vil annet enn å gjøre hva de vil, koste hva det koste andre vil.

Merkelige argumentasjoner........

Du må montere slike roterende blinklys som statens veivesen har på kajakken din.....

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Jeg synes bare argumentasjonen er litt merkelig noen ganger, man skal forby vannscootere ut fra et miljøperspektiv, fordi enkelte på vannscooter ikke er i stand til å overholde reglene som gjelder for alle på sjøen. Er det miljø eller regelbrytere man skal skånes for.

Det er jo idiotene oppå man i tilfelle må ta, ikke scooteren/båten fordi man på et vikarierende motiv ikke liker dem. Forskjellen i nytteverdi og miljøpåvirkning på en vannscooter og en 12' speedbåt med 80hk 2T påhenger eksisterer bare i enkeltes hode. Enten så får man forby begge, eller åpne for begge.

Skal ikke engang starte på en miljømessig sammenligning mellom en moderne 4T scooter og en 30' cabincruiser fra midten på 80-tallet med to litt slitne VP-diesler som er justert litt fett "sånn i tilfelle"...Det er vel sistnevnte som bør holde seg 500m fra land.

:thumbsup::thumbsup::thumbsup:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

det å ta hensyn til andre, og lover og regler er jo ikke akkurat det som kjennetegner vannscooterfolket

Jeg trodde vi var enige om og ikke skulle diskriminere ett helt "folk" :lol::lol:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Så hvis bare mange nok bruker scooter så vil gærningen bli i mindretall og da gjør det ikke noe siden de er få i prosent?

 

Jeg har i flere dager lurt på om du virkelig mener hva du skriver!

 

 

Dersom vi får en opphevelse av forbudet, vil lovlydige borgere som er i stand til både å følge de alminnelige regler på sjøen samt besitter en normal dose sunt båtvett kjøpe scooter, og forhåpentligvis fortsette å opptre normalt. Da vil gærningene bli i mindretall, og man erfarer forhåpentligvis at flertallet oppfører seg bra, akkurat som Rib-eiere og seilere i trange farvann.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Drittsommer i 2012, men tror faktisk ikke det var mer enn 4 dager uten observasjon av vannscooter på Trondheimsfjorden likevel av de dagene jeg var hjemme.

 

Artig å se på disse grasiøse farkostene. Mange som blir bitt av misunnelse og sutrer til myndighetene selvsagt, typisk norsk å sutre. Aldri skjønt hensikten med det der.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Jeg satt på en avde vannscooterene i Trondheimsfjorden i 2012.. Det gikk styggfort! Håper de blir helt lovlig! Forøvrig bråker både skjærgårdsjeepen min og veiscooteren min mere enn den vannscooteren..

Om politiet får et par seedoo scootere der det er mange scootere er det vell en grei sak å luke ut værstingene? For det er vel de vi vil bli kvitt?

Båtbensin burde man fått på blåresept! Samme med ankerdrammen. Det er jo den beste medisin! :yesnod:

Link to post
Share on other sites

Om politiet får et par seedoo scootere

 

Jeg har lekt med tanken om hva et par vannscootere i Tyrifjorden kunne betydd fra eller til, sammenlignet med den overfylte gummibåten uten motor. Om det var tillatt med vannscootere, ville det sannsynligvis vært scootere tilgjengelig for rekvirering ved campingplassen.

 

Men det får vi aldri vite.

baatplassen.no

Din kommunistiske hjemmehavn på nettet!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...