Jump to content

Vannscooter blir tillatt.


JRK

Recommended Posts

Som sagt synes jeg man skal gi dette en sjanse og ikke ta alle sorgene på forskudd.

Der er jeg faktisk helt enig med deg..........

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Du tenker nå på han som kaller seg selv "oppegående og belest antar jeg... :wink:

Man skal lytte til selvskryt, for det kommer fra hjertet... :cool:

 

Det er flere her på BP som virker både oppegående og beleste, men felles for dem er at de ikke har behov for å titulere seg selv. Det gir liksom det hele litt mer troverdighet i mine øyne.

 

Det ble tidligere trukket en parallell mellom padlere og motorsyklister. Jeg padler ikke, men kjører MC. Jeg kjenner veitrafikkloven bra og vet stort sett i hvilke situasjoner jeg har retten på min side. Men jeg kjører ikke på den måten. Jeg tilpasser meg de "hardere" trafikantene jeg har rundt meg mange ganger. Skal jeg bruke energien på å slå regelboka i hodet på folk, eller bare være ekstra aktsom. Jeg har valgt det siste, og som kan være medvirkende til at jeg fremdeles sitter her.

SamH, jeg unner deg full tilgang til alt av sjø og hav, men jeg har ved selvsyn sett hvor mye rar kjøring enkelte har for seg og ville nok tatt mine forhåndsregler i forhold til dette. Det er selvsagt trist at det i enkelte tilfeller kan føles som en begrensning i forhold til hva du har rett til, men hva gjør man ikke for å holde seg i live....tenker nå jeg.

Etterhvert som elektronikken blir rimeligere, vil fler og fler av feriebåtførerne anskaffe både plotter som foreslår kurs og autopilot som kan følge den. Da skal man helst ikke ligge på tvers av stikket systemet har gjort for dem. Jeg vil tro vi får ulykker etterhvert hvor ingen har holdt utkikk hverken framover eller til siden.

Link to post
Share on other sites

Selv kjører jeg lystbåt stort sett i Trøndelg og på Nord Møre, der er det veldig liten båttetthet. Har aldrig sett en vannscooter i våre farvann, er ganske sikker på at jeg ikke kommer til å se så mange om forbudet blir opphevet heller... Kansje kjøper jeg en til sønnen når han blir eldre som påskudd for å bli med på hytta! Som med alt annet som har motor og er på sjøen må jo dette behandles med vett og regler må følges... min personlige mening er at jeg ser ikke store problemer med at noen få skaffer seg en vannscooter!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Synes vel egentlig at vannscooter er helt ok,det er like mye "dårlig" sjøvett på scootere som på speedbåter som gjør 50 knop... noen til eller fra gjør vel ikke noe? Og hvis de er uforsiktige å skader seg selv eller andre så må de stå til ansvar for det på lik linje med alle andre.Eneste som skulle blitt et forbud mot scootere er aktivitet rundt badestrender etc.. av hensyn til publikum som kanskje ikke synes det er gøy med motorstøy og i noen tilfeller uvettig kjøring.

Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!
Henrik Ibsen

Link to post
Share on other sites

Og hvis de er uforsiktige å skader seg selv eller andre så må de stå til ansvar for det på lik linje med alle andre.

 

Dette er vel en smule reaktiv holding, det synes jeg er feil siden det ikke vil bringe den skadde eller drepte tilbake, men kun straffe den som gjorde det.. Selv er jeg tilhenger av å være proaktiv, det er å hindre ulykker før de hender... dermed hender de ikke, og ingen blir straffet eller skadd og samfunnet sparer enorme summer.. Så klarer vi å hindre alle ulykker i samfunnet så er vi kommet meget langt, men det er neppe mulig av den grunn det finnes litt for mange treskaller som ikke evner å tenke i slike baner.

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Er det noen her som har opplevd ulykker eller uønskede hendelser med vannscooter da? samme er det jo med unge førere av joller med greie motorer..

Det har kansje vært noen problemer med dette i Oslofjorden i veldig tette havner og badestrender der alle drar.. ellers tror jeg flertalle av oss nord for Sinsen ikke har opplevd så mye av slikt! Det har nok også her vært noen få som har ødelagt for svart mange, samme som snøscooter..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke vært så mange i Norge siden farkosten stort sett er forbudt å bruke, og kun kriminelle har brukt dette hittil... De rapporterer sikkert ikke uønskede hendelser i like stor grad som de ikke kriminelle...

 

Det er gjort en del studer i USA om emnet PWC, som er Personal Water Craft, som i regnes som vannscooter i Norge. (PWC also commonly known as jet skis)

 

Og der er 90% av alle ulykker menneskelig feil, og 26% er basert på hasardiøs kjøring, USA hadde i 2008 innrapportert 814 ulykker som ble etterforsket..

 

Men jeg skjønner vannscooterfolket som ønsker flere drepte på sjøen, siden antallet er synkende i Norge.. Derfor er det et godt tiltak å åpne for friere bruk av vannscooter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Hei Sydvesten. Jeg tenkte på før dette forbudet ble jeg egentlig .. det måtte jo vært en del hendelser for at forbudet har blitt innført.. Det er jo flere voksene skippere her inne på BP som har hatt båt i en mannsalder. Jeg har sett dem i utlandet og dem som leier ut lager jo ofte egene områder dem skal kjøre på.. Har aldrig opfattet særlig mye støy fra dem.

Jeg vet jo det fantes noen med påhengsmotorer på 70-80 tallet.. dem var nok både ustabil bråkete og farlige om man falt av.. moderne vannscootere med snille 4t motorer og vannjet er ikke særlig støyende i forhold..

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Ser vi på California så er ulykkesfrekvensen ca. 4 ganger så høy for vannscooter enn for motorbåt. Om en summerer opp alle andre ulykker, så kommer en nesten ikke opp på det nivå som vannscooter alene klarer..

 

DBW-bar-graph.jpg

 

 

Tror det er liten grunn til bekymring for at antall drepte og alvorlig skadde på sjøen vil falle ytterligere når det åpnes for vannscooter

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Vil tro at statistikken egentlig er langt verre enn dette også SV siden det vel er et faktum at tid tilbrakt og/eller utseilt distanse trolig er langt lavere med en slik PWC enn med de fleste andre typer fartøyer.

Til tross for enkeltes hårdnakkete påstand om dette fartøyets fortreffelighet når det kommer til nytteverdi (praktisk bruk) så er og blir dette et dyrt leketøy for store gutter som kjeder seg hvis de må tilbringe mye tid på sjøen i en båt. Sikkert noen hederlige unntaket til også denne regelen, men trolig meget få.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Tror oppfattelse av nytteverdi og fartøyets fortreffelighet har en sammenheng med alderen på den som bedømmer.

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

Er California reelt å samenlikne Norge med? så klart er det større sjangse for ulykke med en vannscooter enn en motorbåt! Det trenger jeg ikke noen statestikk for å skjønne!! Skal jeg være ærlig tror jeg ikke det kommer til å bli så veldig mange verstingscootere her til lands.. heller mere moderate som ikke har så veldig avskrekkende pris..

 

Jeg spør igjen om noen av den eldre garde her inne har opplevd uønskede episoder med vannscooter? Jeg har aldrig sett en Vannscooter ved eller i nærheten av Trondheimsleia ihvertfal. Som mer enn middels motorinteressert så hadde jeg vel syntes det var kult om jeg hadde sett en!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Har selv aldri opplevet hverken i Norge eller utlandet noen uønskede episoder. At det medfører større risiko å ferdes med vannscooter enn båt forstår vel de fleste oppegående. Om vi skal tenke slik samt være prinsipp faste burde vi vel forby både motorsykkel, tråsykkel og snøscooter på landsbasis. Vi burde sågar kanskje forby nedoverski , fjellklatring osv osv også.

 

Heldigvis tror jeg svært få ønsker meningsløse forbud men mørkemenn er det overalt. Risiko må vi bare godta eksisterer om vi er på sjøen og dette klarer den enkelte utmerket på egenhånd å bestemme selv. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Det har vel ikke vært så mange i Norge siden farkosten stort sett er forbudt å bruke, og kun kriminelle har brukt dette hittil... De rapporterer sikkert ikke uønskede hendelser i like stor grad som de ikke kriminelle...

Selvfølgelid hadde det kommet frem om vannscootere var vesentlig høyere innblandet i ulykker i Norge en andre farkoster........

I mine hjemmlige farvann har det vært en vesentlig økning av bruken........men gruppen som bruker dem blir allikeveld så liten att dette skal gå bra.

På med skylappene og i med øreproppene........så verken hører eller ser du dem til sommeren :lol::lol:

[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)]"The inherent vice of capitalism is the unequal sharing of blessings; the inherent virtue of socialism is the equal sharing of miseries"[/color][/color]
[color=rgb(0,255,255)][color=rgb(0,0,255)].Sir Winston Leonard Spencer Churchill (1874-1965)[/color][/color]

Link to post
Share on other sites

. Risiko må vi bare godta eksisterer om vi er på sjøen og dette klarer den enkelte utmerket på egenhånd å bestemme selv. :yesnod:

Det er klart at mange ting en gjør er forbundet med risiko, men det er per i dag nok risikoer og vi trenger ikke introdusere flere.. De fleste oppegående og beleste er jo av den oppfattelsen at en ulykke er en ulykke for mye, og de av oss som er opptatt av HMS jobber naturlig nok ut fra en nullvisjon på ulykker. Men det er alltid noen som ikke ser behovet for å redusere ulykker, og dermed ønsker de å introdusere flere aktiviteter som inneholder en økt risiko for ulykker.. Dette for å øke antall ulykker, dermed øke de offentlige kostnadene i samfunnet...l Noen av oss ønsker å redusere samfunnets kostnader..

 

Jeg klar over at dette er noe vel høyt for enkle sjeler å skjønne, så jeg forventer ikke at alle forstår dette, eller har kunnskaper om dette

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Alle har naturligvis ønske om færrest ulykker. Da du jobber med HMS og nullvisjon på ulykker, er det ikke da naturlig også å forby eller redusere de ting som kan skape ulykker, eller gjelder det kun "nye" ting som ikke har ulykkesstatistikk ? Konklusjonen din er m.a.o at at gammelt utstyr er bra selv om det medfører ulykker eller økt risiko men nye ting skal forbys grunnet økt ulykkesfare selv om vi ikke har dukumentasjon i Norge ? :lol:

 

Hva du lærte på HMS kurset ? :giggle:

Redigert av Contraband (see edit history)

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

I risikoreduserende arbeid, så er det enkleste å se om en kan fjerne risikoen helt.. Da kan en vurdere om en kan gjøre det en må gjøre på en annen måte.. Det kalles for substituere produktet... Se om en kan finne ett annet produkt som gjør samme jobben med en lavere risiko.. Så da er det ikke normalt å introdusere en ny og større risiko..

 

Når det gjelder gammel utstyr så ser en på hvordan en gjøre jobben sikrere, enten ved å bruke annet utstyr, eller bygge om utstyret slik at det er mindre farlig, eller annet verneutstyr og opplæring... Er risikoen fortsatt for høy, så havner det på dynga,

 

Jeg skjønner at dette ikke er lett å skjønne hverken for deg eller lakeiene som har nisselua godt ned over ørene og skylapper foran øynene.

 

Men for å være ærlig, og det skal man være. Så forventer jeg ikke at skjønner dette.. Til det er dine innlegg av en slik karakter at jeg tror ikke du evner å skjønne dette CB..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Du skal jo kjøpe ny snøscooter så da regner jeg med at det forbudet kan oppheves for sør og midtnorge da det ikke medfører noen økt fare eller risiko :giggle: Situasjonen er kanskje annerledes om det gjelder dine innkjøp og interesser :giggle:

 

Nå er det sågar slik at snøscooter har flere ulykker i Norge enn vannscooter og da er det naturlig å forby vannscooter ?, i alle fall om en ikke benytter det selv. :giggle:

 

Er vel litt klokt å være noenlunde prinsippfast men ser naturligvis at noen ikke evner dette, ikke helt overraskende etter mitt syn. :giggle:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Snøscooterkjøp er lagt på hylla, og blir neppe plukket ned derfra med det første.. Vurderte også ATV , men også der var ulykkesfrekvensen for høy i forhold til nytteverdien og det er inntil videre lagt på hylla det også.

 

Når det gjelder antall snøscooter ulykker så er det alt for høyt ja, og grunnen til dette er i over 90% menneskelig feil, det er hasardiøs kjøring, ofte påvirket av alkohol.. da går det ofte galt,.. Det at to snøscootere kolliderer i guds frie natur burde være umulig om de følger normale normer og regler...men det gjør de ikke, og det er liten grunn til å tro at disse vil endre adferd når de får en vannscooter mellom bena.

 

Bil har vi to stykker av, det er også farlig. men i risikovurderingen som er gjort for bilkjøring, så ligger det inne noen risikoreduserende tiltak som følges opp, og sjekkes under internrevisjonene i heimen samt øvelsene. Dette sammen med brannøvelser, som også er viktig..

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Bil er sågar også farlig, sågar alle kjøretøy på vann eller vei om en er påvirket av alkohol eller ikke følger sunt bondevett. Vi kan naturligvis ikke innføre forbud med grunnlag i at folk er påvirket eler ikke følger regelverket. Vi har politi til å sørge for at lover og regler følges. Slik bør det også være på sjøen. :yesnod:

Sport og fritid M.W.Lem. Kano, kajakk, Sommer og vintersport

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...