Jump to content

Service kampanje Volvo Penta D4 og D6 med drev og eksosriser


Targa 23.1

Recommended Posts

Trur vp burde se litt på hva bilbransjen gjør med kampanjer som går på sikkerhet etc.

Att mitt eksosbend så helt støkent ut er mulig bare en tilfeldighet,skal sjekke dette hver 12 mnd heretter.

Båten har vært hos vp verksted årlig på service,gummi muffen har aldri blitt demontert for inspeksjon.

Mye tåkeprat fra vp forhandlere,jeg har fått ulike svar fra tre forhandlere.

Redigert av Seven (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare hvorfor denne tæringen skjer bare på motorer som har riser ? Etter som jeg forstår er det det nedre røret i aluminiumlegering som blir "oppspist". Det er vel helt likedan på begge varianter ?

Har forsket litt videre på dette på noen sider på nettet som viser delekataloger for D4. Opprinnelig delenummer på eksosrør er 3587413. Det er en eller annen gang i tiden erstattet til nummer 40005584. Nytt nummer som erstatter begge typer er 21114146. Detter røret har en zinkanode som er mulig å bytte utenifra ( i motorrommet ). Det er muligens da slik at det er nummer 40005584 som har et problem siden eldre motorer ikke blir kalt inn på kampanje ?

Link to post
Share on other sites

Jeg har forstått tæringsproblematikken dit hen at har du eksosriser (rustfritt stål) montert, og det står sjøvann (saltvann) i eksosrøret, opp til riseren (pga. at drevet ligger lavt i vannet) så vil eksosrøret i aluminium (mellom gummibelgen og drevskjoldet) tjene som offeranode for den mere metallhøyverdige riseren, og eksosrøret vil da kunne korrodere (tære). Det nyere eksosrøret (fortsatt i aluminium) har fått egen offeranode som da vil "ta støyten" for eksosrøret. Riseren skal jo nettopp brukes i de situasjoner der drevet ligger lavt i vannet for å hindre at sjøvann kommer inn i turbo og ev. videre. Har man i tillegg en elektrisk potensialforskjell mellom riser og eksosrør (ikke optimal jording ++), så vil vel denne tæringen kunne akselerere ganske kraftig.

 

Understreker at dette resonnementet er mitt eget, og ikke kommet fra VP eller andre "eksperter".

 

Jeg har ikke riser, toppen av mine utvendige drevskjold står godt over vannlinjen. Har motor og drev fra 2006, ved årets inspeksjon så toppen av eksosrørene (der gummibelgen er tilkoblet) slik ut:

w37_exhaust.jpg

 

Jeg finner ikke (og skal vel ikke finne det heller) noen oppgraderingskampanje ved å sjekke mine motorers serienumre mot VPs sider.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan noen forklare hvorfor denne tæringen skjer bare på motorer som har riser ? Etter som jeg forstår er det det nedre røret i aluminiumlegering som blir "oppspist". Det er vel helt likedan på begge varianter ?

 

Eksoskrøk = støpestål

Eksosriser = syrefaststål + sjøvann + aluminium(eksosbend) = tæring

 

Mvh Tom Erik

 

Redigert av Joda3300 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da er det kanskje en annen type riser som er brukt på din motor

Dundun II: La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp?

 

Jeg har ikke risere, det kom således ikke opp noen kampanje vedrørende dette på mine motorer.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Siden eg fikk brev reiste eg i båten søndag for å sjekke. Eg har ikkje raiser. Men ville sjekke grundig. Av med belg som er mellom motor / eksos rør til drev. Der såg det ok ut. Litt gravrust på bend mot motor. Tok bilder og sendte til min nærmeste VP verksted. Det viser seg at sjøl om eg ikkje har raiser så er eg underlagt en garanti jobb som VP har anbefalt. Eksos rør skal byttes. Så en må ikkje kun stole på bildet i brev med eller uten raiser. Dette må sjekkes med motor nummer i tillegg. Så eg må få på plass service. Må i verste fall ut med motor for å få byttet rør.

Det ligger litt mer bak saken en det eg kunne holdt på å konkludere med.

Link to post
Share on other sites

Ally, interessant å se et annet nedre bend, med samme fotovinkel som jeg tok bilde fra, ref innlegg 131. Etter nærmere undersøkelse så har vi lokalisert noe tæring.

- ikke mottatt brev og heller ikke treff i registeret.

Motor er D6 310, montert i 06/07 og kjøpt fra forhandler i 09 og garanti fra da av.

 

- kan det da tyde på at VP sitt register ikke er helt fullstendig etterrettelig? Mtp at det garantert finnes flere motorer som er eldre enn 5 år, men nyere ihht garantitid.

Link to post
Share on other sites

Dundun II: La inn mitt serienr men kan ikke finne noen bulletin om dette. Har en 2007modell av D4-260 så det burde vel kommet opp?

 

Jeg har ikke risere, det kom således ikke opp noen kampanje vedrørende dette på mine motorer.

Har heller ikke riser, men fikk likevel brev fra Volvo Penta med anbefaling å sjekke om eg har riser eller ikke.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...