VannTro Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Ca. 1500,- inkl. mva. for BMV 700 Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
oivindg Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 Tror Farco tar 15-1600 for BMV-602 med Båtplassenrabatt. Sitér dette innlegget Øivind Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Gav nylig ca 1500 med frakt for Bmv-700 fra Jørg. Tilbudet som oivindg nevner gjelder kanskje også for 702. Tror de skal være rimelig likt priset. I så fall er det bare å slå til. Sent fra min GT-I9300 via Tapatalk Redigert 17.Juni.2014 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
dante Svart 17.Juni.2014 Del på Facebook Svart 17.Juni.2014 (redigert) Ga kr 1360,- for en 600S hos Farco i fjor. Fungerer som et skudd og gir meget god kontroll. Det er mange parameter man kan justere om ønskelig, som peukerts eksponent, tid før sync/reset, prosent for hvor mye man ønsker å utlade banken og masse mer, men ut av esken for bly/syre er det bare å stille inn hvor stor batteribanken er - så er det tut og kjør. Veldig enkelt å skrangle sammen alle forbrukere på minuspolene og kjøre gjennom medfølgende 500A shunt. Skal man benytte et annet shunt, noe man fint kan gjøre, må man skru på noen parameter. Redigert 17.Juni.2014 av dante (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Da er nytt battmeter, BMV700 bestilt fra Farco, og Nasa BM1 ryker ut. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Velkommen i klubben Lars Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Takker, jeg fyller opp med Victron utstyr. Har fra før av en utmerket landstrømlader derfra pluss regulator for solcellepanelet. Jeg tenkte først å flytte BM-1 shunten over til startbatteriet, men den shunten er kun på 100A, så det blir nok litt på kanten når startmotoren min er ratet til 420A på max. Så BM-1 utstyret havner nok langt bak i skapet (dersom ikke noen vil overta det rimelig). Det er tross alt ikke noe dårlig utstyr. Redigert 18.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 Det er kjekt med utstyr man vet har god kvalitet og en solid importør. Jeg har selv to ladere(en med inverter) og BMV 700 og skal det noe mere inn av slikt utstyr skal det være "blått" det også. Dessuten er Steinar en mann med meget god service Jeg mener å huske at Careka har en del timer på telefon med Steinar. Careka har vel noe slikt som 270 watt med solceller koblet opp med Victron utstyr Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 18.Juni.2014 Del på Facebook Svart 18.Juni.2014 (redigert) Ja, så langt er "blått" utstyr helt etter forventningene. Mine solcellepaneler er på 2 stk 68W koblet i serie, og Victron regulatoren tyner det som er å få ut av disse. Inverter har jeg ikke og har ikke behov for. Jo forresten jeg har en billigsak på 300W modifisert sinus som jeg bruker til en miksmaster (må jo ha pisket krem til Irish Coffee om en ligger uten landstrøm) og til å lade tannbørstene i uthavn. Dynamoen reguleres imidlertid med en PDAR fra Jörg. Den lader mine åpne bly-syre semitraction 2×140Ah batterier med 14,8V den første timen før den går ned på 13,65V. Og skulle den regulatoren svikte, overtar en Ladac regulator og lader videre med 13,2V! Ladingen fra dynamoen til start og forbruk fordeles på den gode gamle måten via skilledioder. Og med senseledning fungerer dette utmerket. Og servicen fra Steinar? 120%!! Redigert 18.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 BMV700'en ligger forhåpentlig på postkontoret når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg satser på å få montert den i kveld. Er det noe mer jeg trenger enn hva som er med i pakken?Kjipt å komme ned i båten for så å finne ut at man mangler et eller annet når alle butikkene er stengt. Tenkte jeg skulle kjøpe en svart 35 cm (35mm2) batterikabel med ferdig presset kabelsko på biltema, for å koble mellom batteri minus og forbruker/lader. Jeg jeg ikke har verktøy til å kutte jordingskabelen og presse på nye kabelsko. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand29bal Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 kopplingsplint och lite kabel brukar räcka Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 (redigert) BMV700'en ligger forhåpentlig på postkontoret når jeg kommer hjem fra jobb, så jeg satser på å få montert den i kveld Jeg fikk også melding om at min BMV 700 var klar til henting på "postkontoret", men da jeg fikk meldingen holdt jeg på å kaste fortøyningen i hjemmehavnen med tur til Oscarsborg. Og hjemmehavnen er 7 mil unna "postkontoret"! Jeg har også bestilt nye vindusviskermotorer, og for noen minutter siden (ligger nå på Borgen), fikk jeg telefon om at de også kunne hentes hos Aktiv Marine Lillestrøm! Så til uken blir det å hente disse duppedittene, dra til båten og koble og montere. Redigert 19.Juni.2014 av Lars H. (see edit history) Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Jeg Jar montert en nasa! Den virker veldig bra virker det som! Men skulle den ikke vist charge når man kjørte ? Ville tru jeg ladet mer enn jeg bruker under fart? Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Av nysgjerrighet Lars, hvorfor bytter du batterimonitor? Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 19.Juni.2014 Del på Facebook Svart 19.Juni.2014 Jeg vil ha noe mer avanser utstyr, og nye duppeditter frister alltid. Noe må en jo bruke alderstrygden på! Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Jeg kjøpte en BMV 602S for noen uker siden, men lurer veldig på hvor jeg skal sette opp shunten. Hvordan har dere gjort det ? Funnet en ledig plass på veggen, og trukket ledninger, helt enkelt ? Har et lite el-skap jeg lurte på å montere den i, men det tar fort litt plass det også . Noen som tilfeldigvis har noen bilder av sin inststallasjon ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
VannTro Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Har du plass så monterer du den rett på batteriet i batterikassa mellom siste batteri og minus-siden på båten. Det skal jo strekkes en liten kabel bort på + også. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Hei Jeg har ett av batteriene mine i en benk i sittegruppen, de to andre er plassert ut mot skuteside. Shunten er plassert på den ene " veggen" i benken. Da var det kort vei å rute minusene til shunten, og som VannTro skriver kort vei til plussen også. Må jobbe litt før ferien, så har desverre ikke noe bilde her jeg er nå. Bare husk når den skal monteres, at alle minuser til forbrukere skal koples på. Så finn en fornuftig plass i ett området der de fleste kablene er. Så får du ikke så mye ekstra jobb. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fusebox Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 VannTro; Mener du å bare la den ligge løst på batteriene ? Det kan jegforsåvidt gjøre, og kablene er såpass solide at det ikke vil være nevneverdig bevegelse selv om den er løs. Har ikke plass til å skru den fast i batterikassen. Kommer til å koble slik at Starter(e) og Baugpropell ikke går gjennom den, men kun forbruk og ankervinsj. Enn så lenge i alle fall, da det vil vesentlig begrense nødvendige omkoblinger. Beste vil være å organisere en ekstern koblingsskinne for negativ/jord, men som det er nå er alt koblet direkte på minuspolene. Litt ryddejobb ligger et stykke inn i fremtiden :-) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
larss Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 VannTro; Mener du å bare la den ligge løst på batteriene ? Det kan jegforsåvidt gjøre, og kablene er såpass solide at det ikke vil være nevneverdig bevegelse selv om den er løs. Har ikke plass til å skru den fast i batterikassen. Kommer til å koble slik at Starter(e) og Baugpropell ikke går gjennom den, men kun forbruk og ankervinsj. Enn så lenge i alle fall, da det vil vesentlig begrense nødvendige omkoblinger. Beste vil være å organisere en ekstern koblingsskinne for negativ/jord, men som det er nå er alt koblet direkte på minuspolene. Litt ryddejobb ligger et stykke inn i fremtiden :-) Hei Det er slik jeg også har lagt det opp Fusebox. Ja, jeg benyttet også denne nymonteringen til å få ryddet opp litt. Når jeg kjøpte båten i fjor var det nok " litt på halv åtte" i det eletriske. Men nå er alt i sin skjønneste orden, alt av sikringer er merket med klistermerker etc.. larss Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 (redigert) Jeg kvir meg litt til å gå i gang med å montere. Det er så mange forbrukere som er koblet rett på batteriet, så aller helst burde jeg gjort en større opprydding å fått dette inn på koblingsskinner, men da må jeg mest sannsynlig begynne å strekke opp nye kabler. (for korte). - Batterilader - Baugpropell - Ankervinsj framme - Ankervinsj bak - Dieselvarmer - Forbruk generelt Hvor mange 35mm2 kabler får man presset ned på load siden på shunten? :) Redigert 20.Juni.2014 av bergetun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaffelars Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 (redigert) Lag/monter en kraftig skinne for batteri minus og ha shunt mellom skinne og batteri, ev. en slik for ren sammenkobling (5/16" el. større). Jeg ville koblet baugpropell direkte på batteri, da jeg ikke tror du kjører denne mange sekunder om gangen, samt den trenger all spenning og strøm den kan få for å være effektiv. * Skinne i linken er latterlig dyr, men bare for å illustrere. De fleste shunt'er jeg har sett passer best for 1 kabel inn & 1 kabel ut. La det være litt slakk i inn/ut kabel, slik at du ved et nødstilfelle kan koble begge kablene på ene bolten om shunt brenner av eller får dårlig kontakt. Redigert 20.Juni.2014 av Kaffelars (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 20.Juni.2014 Del på Facebook Svart 20.Juni.2014 Brukte en sånn stolpekobling der jeg samlet forbrukerene, for så å gå fra denne til shunten. Fungerte greit, men det var jo ikke så veldig vakkert. En ting jeg reagerte på er at jeg ikke får "lading" inn på forbruksbanken når jeg går med motor. Volten stiger til ca 14.1, men BMVen viser forsatt at det går ut mer amp enn det går inn på batteriene. Dvs at jeg vil tappe forbruksbanken selv om jeg motoren i gang. Sånn skal det vel ikke være? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
MaSa Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 En ting jeg reagerte på er at jeg ikke får "lading" inn på forbruksbanken når jeg går med motor. Volten stiger til ca 14.1, men BMVen viser forsatt at det går ut mer amp enn det går inn på batteriene. Dvs at jeg vil tappe forbruksbanken selv om jeg motoren i gang. Sånn skal det vel ikke være? Stilte samme spm for litt siden, men ingen svar ennå. Jeg trur nok ikke det tAppes under kjøring for hvis man ser på % målingen så stiger den med motor igang selv om det står decharge. Men jeg forstod også at denne skulle vist charge under gange Sitér dette innlegget Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :) Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 21.Juni.2014 Del på Facebook Svart 21.Juni.2014 Det må da være en bug i såfall. Om det går inn 20A og 15A ut, så burde den jo vist 5A inn og charge vel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.