Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

LARS H. Vet ikke om den var til meg? Dette er langt utenfor mitt kompetanseområde, så jeg kanskje ha det inn med teskje. :cheers:

 

Det er EN kabel mellom shunt (Battery siden) og forbruksbank (som vist på bildet), men det er jo selvfølgelig flere på load siden av shunten.

Link to post
Share on other sites

LARS H. Vet ikke om den var til meg? Dette er langt utenfor mitt kompetanseområde, så jeg kanskje ha det inn med teskje. :cheers:

 

Nå er det grenser for hvor små teskjeer jeg har :wink: , men det jeg forsøkte å presisere er at mellom batteriminus på forbruksbatteriet (som det er det batteriet det skal måles strøm inn og ut av), skal det kun gå en eneste ledning rett til shunten. Ingenting annet skal være koblet innpå der. :yesnod: Er det en kabel mellom minus på start og minus på forbruk, må den flyttes til den andre siden av shunten.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Der ser du Lars H, små teskjeer er bra :)

 

Jeg fikk flyttet kabelen mellom minus på start og forbruk til shunt og nå viser den at motoren lader batteriet. (Selv om det er kun 15watt i pluss og bare 13.9v).

Dioden som står i båten blir uansett byttet ut med et skillerele fra Victron.

 

Takker og bukker for hjelpen Lars H, Zach og VannTro ++

Link to post
Share on other sites

Ingenting er koblet på noe koblingspanel i denne båten virker det som :thumbsdown:

 

At minus er koblet sammen i forbruk og start regnet jeg som OK siden det er en batteri isolator og at denne ikke skulle ha noe innvirkning på batterimonitoren. Tar jeg feil?

 

Kanskje det er dioden min som er litt på ville veier? Jeg bestiller ett skillerele fra Victron og bytter det. Dioden ser ut til å gi meg mye spenningstap uansett.

 

Jeg fikk flyttet kabelen mellom minus på start og forbruk til shunt og nå viser den at motoren lader batteriet. (Selv om det er kun 15watt i pluss og bare 13.9v).

Dioden som står i båten blir uansett byttet ut med et skillerele fra Victron.

Bra at det ordnet seg. Men 15 Watt? Er det 15 Ampere du mener? I såfall er det vel ikke så verst hvis ikke batteriene er veldig utladet? Du har kanskje noen forbrukere i gang som trekker strøm fra dynamoen også?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Må bare spørre; seilbåten har en volt-monitor på batteriene - separat på start og forbruk - som da viser nåværende spenning + en stegvis skalaindikator.

Med 12.7V viser den ca 2/3 på skalaen - dette etter å ha ligget i havn en uke ca uten forbrukere koblet inn - kun skrudd på panel for å lese av noen andre verdier..

Hvordan skal man forholde seg til denne standard løsningen kontra mer avanserte? Enig i at ampere-måler er bedre - men er det andre brukbart i det hele tatt?

Link to post
Share on other sites

Takker, jeg fyller opp med Victron utstyr.

 

Så BM-1 utstyret havner nok langt bak i skapet (dersom ikke noen vil overta det rimelig). Det er tross alt ikke noe dårlig utstyr.

Rimelig båtutstyr fra skuffer og skap passer bra i gjenbruksbåten min Lars.

Sender deg en IM.

Link to post
Share on other sites

Der ser du Lars H, små teskjeer er bra :)

 

Jeg fikk flyttet kabelen mellom minus på start og forbruk til shunt og nå viser den at motoren lader batteriet. (Selv om det er kun 15watt i pluss og bare 13.9v).

Dioden som står i båten blir uansett byttet ut med et skillerele fra Victron.

 

Takker og bukker for hjelpen Lars H, Zach og VannTro ++

Som noen andre trenger jeg også dette inn med teskje :)

 

Var det slik og forstå at minusen fra startbatterier til forbruksbanken også måtte kobles til på shunten?

 

På forbrukssiden på shunten da ?

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Før jeg flyttet den kabelen så kunne jeg ikke se at motorene ladet batteriene. Forstår ikke hvorfor, men det virket iallefall :)

 

Årsaken er vel at ladestrømmen fra dynamoen (på minussiden) gikk til starteren og derfra til startbatteriet. Da blir den ikke målt :smiley:

Link to post
Share on other sites

...

 

Var det slik og forstå at minusen fra startbatterier til forbruksbanken også måtte kobles til på shunten?

På forbrukssiden på shunten da ?

Korrekt. Når du kabler shunten til forbruksbatteriets minuspol, "flytter" du på en måte minuspolen på forbruksbatteriet til den "andre siden" av shunten. Derfor INGEN annen kabling til minuspol på selve forbruksbatteriet.

Redigert av Zach (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Rimelig båtutstyr fra skuffer og skap passer bra i gjenbruksbåten min Lars.

Sender deg en IM.

 

For dere andre som skulle være interessert i mitt utbyttede BM-1 battmeter, så er det allerde bortlovet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

I går kom monitoren min til nytte så det holdt. Jeg hadde ca 80% kapasitet igjen på forbruksbanken da vi gikk mot hjemmehavnen og jeg tenkte at med ca 3 timers tur ville den fylles opp neste helt, men under veis la jeg merke til at selv om motorinstrumentets voltmeter viste 13.6 volt så viste monitoren at jeg drev å tappet forbruksbanken.

Etter litt tankevirksomhet og sjekking av sikringer slo det med at jeg jo har flere BEP voltsensitive releer. Disse skal jo sørge for at bankene kobles inn ved lading, men ikke kan tappes uvilkårlig ved forbruk. Heldigvis har jeg en såkalt "override" bryter på disse releene og det ene hadde feilet på koble inn forbruksbanken for lading fra motorens dynamo.

Når jeg koblet det inn manuelt hadde jeg pluttselig over 60Ah lading også på forbruksbank. Stoppet motoren og slo av den manuelle bryteren på releet og startet igjen og da slo releet inn automatisk.

 

Det var rett og slett en treghet i releet som gjorde at jeg måtte hjelpe det med den manuelle bryteren en gang før det igjen fungerte automestisk slik det jo skal gjøre, men uten monitoren ville jeg nok ikke oppdaget denne feilen før langt senere og kanskje først da banken hadde vært nesten nedtappet. Jeg har mulighet til å slå over en bryter i sikringpanelet for å sjekke volt på 3 ulike banker, men denne er jeg nok ikke alltid like flink til å slå over for å sjekke at alle bankene får lading. Heretter vil jeg nok bli litt mere nøye med dette da jeg nå vet at disse voltsensitive releene kan finne på å fuske i automatikken.

 

Er for øvrig denne typen rele jeg har 2 stk. av og den røde bryteren på toppen er overstyring av automatikken.

bilde

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Hehe, ja de fungerer kanskje hver gang :giggle: Nei, dette kan vel skje med "den beste", men det er greit å vite at det faktisk kan skje slik at man følger med litt på de forskjellige bankene.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Etter litt tankevirksomhet og sjekking av sikringer slo det med at jeg jo har flere BEP voltsensitive releer. Disse skal jo sørge for at bankene kobles inn ved lading, men ikke kan tappes uvilkårlig ved forbruk.

 

Er det ikke slik den skal virke? Den skal vente med å lade forbruksbatteriet inntil startbatteriet er (mer eller mindre) fullt, SÅ skal den åpne for lading av forbruksbatteriet. Eller skal den lade forbruksbatteriet rett etter oppstart?

 

Gerhard

Link to post
Share on other sites

Her er det 4 banker. En på forbruk, en på vinsj/truster baug, en på vinsj/truster hekk og en på motor.

Det helt hvordan det er lagt opp husker jeg ikke i hodet, men jeg tror det er som følger: Det er 2 voltsensitive releer, det ene går til forbruksbanken og det andre til de to vinsj/truster bankene. Motor-banken er koblet utenom. Releene er koblet slik at de skal slå inn og lade alle banker når det kjøres motor eller benyttes lader. Når det forbrukes strøm så skal de koble ut slik at man bare drar strøm fra den banken som benyttes.

 

Rett meg om jeg har feil, men jeg tror ikke releene skal "fordele lade-strømmen" til de ulike bankene avhengig av behov, men bare sørge for at man ikke tapper f.eks. visj/truster-bank via forbruksbanken. Altså koble inn ved lading, koble ut ved forbruk.

 

Jeg har 2 landstrømladere som jeg tenkte å fordele på bankene. Det ble gjort slik at den nye laderen ble koblet opp mot forbruk, mens for den gamle(som har 3 utganger) fjernet jeg den utgangen som gikk til forbruksbanken. Når jeg startet den gamle laderen ble likevel forbruksbanken ladet siden releet koblet den sammen med visj/truster-bankene.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

I gamle båten min hadde jeg enn sånn VSR som du har VannTro. Den sørget først og fremst for å holde bankene adskilt, men den sørget også for at startbanken fikk første pri på lading.

 

Tror det var sånn at når startbanken kom opp til 13.87så switchet den over til å lade forbruksbanken.

 

 

 

The Voltage Sensitive Relay (VSR) allows two batteries to be

charged at the same time. When the engine is started and the start
battery reaches 3.7 volts, the VSR engages, allowing two battery
banks (start and house) to be charged simultaneously. When the
voltage drops below 2.8 volts (eg the engine is stopped), the VSR
disengages, separating the batteries.
This system eliminates the possibility of draining the wrong battery
and protects sensitive electronic equipment powered from the
house battery from harmful engine start up spikes.
70-25A-DS (DUAL SENSE) VSR OP
Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tror du tar feil der bergetun. VSR kobler inn ved 3,7 volt og det får man med en gang du starter motor eller lader(lading inn) og kobler ut når spenningen på motor/lader-siden dopper under 2,8 volt(det gjør den når motor stanses/lader slåes av). Det står ingenting om at det gjør noe som helst ved strømstyrke opp mot 13-14 volt. Releet er koblet inn som en bryter på + kabelen og det er ikke flere uttak på det så jeg tror nok dessverre det fungere bare som en bryter som senser strøm inn eller ingen strøm inn og på bakgrunn av dette kobler/bryter + kabelen.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Bare for å pirke "Strømstyrke" = Spenningsnivå, og endel ett-tall har falt ut i beskrivelsen her ;)

 

Har du sjekket minuskabelen på Bep'ene dine Vanntro? Uten denne har jo de ingen referanse på spenningen, bra du fant ut av dette før det ble flat forbruksbank :)

Link to post
Share on other sites

Ok. Det var denne teksten som fikk meg til å tro det:

 

Slik jeg leser det så sørger den for at startbatteriet får 13.7v først og deretter kobler inn forbruk.

 

EDIT. Ser ut som en del etttall har forsvunnet fra den forrige posten min. :) Skal være 13.7 og 12.8 og ikke 3.7 og 2.8

 

The Voltage Sensitive Relay (VSR) allows two batteries to be

charged at the same time. When the engine is started and the
start battery reaches 13.7 volts, the VSR engages, allowing two
battery banks (start and house) to be charged simultaneously.
When the voltage drops below 12.8 volts (eg the engine is
stopped), the VSR disengages, separating the batteries.
This system eliminates the possibility of draining the start
battery and protects sensitive electronic equipment powered
Redigert av bergetun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Kaffelars

Nei, har ikke sjekket, men de fungerte bra på automatikk etter å ha blitt tvangs-kjørt med bryteren.

Skal ta en kontroll i løpet av uka. Tenkte ikke over det.....

 

Ja, selvfølgelig manglet det en del 1-tall her.......uff....jeg trodde i min naivitet at de målte ved så lave spenninger, men det må selvfølgelig spenning over 12.8 til for å aktivere dem. Dette tror jeg for øvrig fører til av mine er koble sammen lange perioder av gangen, for når forbruksbanken min er toppladet og jeg ikke forbruker strøm holder den ca. 13.05 volt i lange tider. Sist jeg sjekket, var forrige uke og da holdt den denne spenningen fra mandag til vi dro på tur på fredag.

Redigert av VannTro (see edit history)

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Når jeg leser om slike problemer, er jeg glad jeg har gode gammeldagse skilledioder uten noe leamikk til å fordele ladestrømmen fra dynamoen. Og de har fungert feilfritt i over 20 år! Og før noen snakker om 0,7V spenningstap; jeg har senseledning til forbruksbatteriet.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...