Jump to content

Noen med Erfaringer - Nasa Clipper BM-1 batterimonitor?


Copernicus

Recommended Posts

Når jeg leser om slike problemer, er jeg glad jeg har gode gammeldagse skilledioder uten noe leamikk til å fordele ladestrømmen fra dynamoen. Og de har fungert feilfritt i over 20 år! Og før noen snakker om 0,7V spenningstap; jeg har senseledning til forbruksbatteriet.

:yesnod:

Link to post
Share on other sites

I går kom monitoren min til nytte så det holdt. Jeg hadde ca 80% kapasitet igjen på forbruksbanken da vi gikk mot hjemmehavnen og jeg tenkte at med ca 3 timers tur ville den fylles opp neste helt, men under veis la jeg merke til at selv om motorinstrumentets voltmeter viste 13.6 volt så viste monitoren at jeg drev å tappet forbruksbanken.

 

Betyr ikke dette at BEPen virket som den skulle. Hvis du målte 13.6V og den skal slå inn på 13.7V?

Øivind

Link to post
Share on other sites

Nei, smartcraften viser 13.6 men i følge voltmeteret på sikringspanelet er det da 14,1 volt ladespenning så det skulle ligget med innslag.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Aner ikke hvorfor motorinstrumentene viser for lav spenning, men det gjør de konsekvent...

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Tilbake til trådens opprinnelige spørsmål:

 

Jeg har nå installert BM-1 instrumentet som jeg kjøpte av Lars for en billig penge. Så langt må jeg si at jeg er fornøyd med instrumentet ut fra den lave prisen, men ikke mer. Enten gjør jeg noe feil, eller så er ganske så på villspor.

 

Det jeg er fornøyd med er en nøyaktig visning av spenningen på batteriet som er lett å se til en hver tid. Det har også en praktisk visning av strøm ut og inn på banken. På den måten ser jeg lett om noen har glemt å slå av lyset på do og hvor mye solcellepanelet eller dynamoen gir. Ser også når kjøleskapet slår seg av og på.

 

Det jeg ikke er fornøyd med er den prosentvise skalaen av gjenværende kapasitet, den tror jeg tuller. Forbrukte amperetimer får jeg heller ikke til å stemme.

 

Andre ting jeg ikke er fornøyd med er at det er fysisk større enn jeg hadde sett for meg, samt at kabelterminalene på shunten er knøttsmå. Jeg har 70mm2 kabler på batteriene og det var leit å få til å passe på 1/4" (6,4mm) skrueterminaler :crazy: Løsningen ble at jeg omsider fikk tak i kabelsko (båtbutikken i Strømstad) for 70mm2 kabel med 9mm hull (den er merket 8mm). For at ikke kabelskoene skulle kunne forskyve seg så mye at de kortslutter hverandre slipte jeg de litt mindre på smergelskiva. Deretter dreide jeg meg fire messingskiver, to av disse (en til hver kabelsko) fikk en styrekrage som sentrerte kabelskoen på skruen. Høres kanskje ut som mye mikk-makk, men gjort på noen minutter. Dermed fikk jeg en god terminering til tross for de tynne skruene. Hvordan har dere andre med denne shunten løst dette? Tynnere kabler og mindre kabelsko?

 

Konklusjon:

Greit instrument til bruktprisen jeg betalte, men ikke avansert nok til å vise hva som virkelig skjer i batteriene. Skulle jeg ha kjøpt et nytt instrument ville jeg nok hatt et med mer intelligens.

Lars: Ikke ta dette ille opp, jeg er kjempefornøyd med handelen jeg gjorde med deg :smiley:

Link to post
Share on other sites

Den prosentvise skalaen har jeg aldri stolt på og heller ikke brukt, og heller ikke timer igjen visningen. Den er svært avhengig av forbruket/ladingen i øyeblikket. Og husk at dersom den viser 20%, har du brukt 80% av totalkapasiteten på batteriet og du burde stoppet på 50% Men telleren for amperetimer, mener jeg er rimelig grei med et "normalt" strømtrekk. Dog etter at batteriet garantert er fulladet, fortsatte battmeteret å legge til flere amperetimer dersom feks. solcellepanelet mitt var tilkoblet. Så jeg gjorde det til en regel å "nulle" battmeteret ved å holde inne den venstre knappen til den viste "ENG" og så trykke den en gang til når jeg visste at batteriet var fullt. Mitt nye battmeter fra Victrun nuller/synkroniserer seg till fullt/100% når laderen har gått ned til vedlikeholdsspenning med minimal ladestrøm over en viss tid(?). Hvor mye mer "intelligent" det er ellers, får tiden vise.

 

Det med shunten er jeg enig i, men det var da en voldsom dimensjon på kablene til et forbruksbatteriet, er de veldig lange? Shunten til Victron battmeteret mit har mer solide tilkoblinger, der er det brukt bolter, men de var sannelig ikke særlig lange. Det var så vidt jeg fikk plass til alle kabelskoene som tidligere var på minuspolen til batteriet. Og det er et helt åpent og utsatt kretskort også på shunten. det liker jeg absolutt ikke!

 

Jeg tar det ikke ille opp. Er det noe jeg kan hjelpe med, er det bare å skrike ut.

 

Lars H.

webcam fra båten

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Du kan lakke kretskortet(tror nesten det er gjort om jeg ikke husker feil). Når det gjelder kobling av en haug kabler på shunt så er det ikke slik det er i utgangspunktet på en ny båt Lars.'

Det skal ikke være behov for mer enn EN kabel inn på minusen på batteriet. Resten kobles inn på skinne som den kabelen igjen kommer fra.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Jeg har en båt fra 1986, så helt ny er den ikke. Når det gjelder kretskortet, så har det bl.a. en komponent som stikker langt ut. Den holdt jeg på å rive av ved montering av shunten.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Jammen du kan jo montere en skinne for å slippe alle kablene inn på batteriet da Lars :yesnod:

Jeg har glassfiberkasser med lokk, men jeg la merke til at shunten ikke burde stå åpen med mulighet for å hekte borti den ja. Det er vel en motstand som står litt opp.

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Fikk installert monitoren (BMV-602S) som nevnt tidligere, kun lagt over batteriet i batterikassen. Glemte bilde, men kan forsøke å få til et etterhvert.

 

Vet ikke hvor fornøyd jeg er med denne dingsen.... For det første så fungerer den nettopp som den er ment, men jeg har da også plutselig fått ENDA en ting jeg bare MÅ følge med på... :-)

 

Den viser meg når solpanelet ikke står riktig lenger, den viser meg om landstrømmen er OK (Amp inn eller ut), dobbeltsjekker at dynamoene lader som de skal, og mye annet man kan "lese mellom linjene".

 

Landstrøm sikringen var gåen på Skjærhalden da vi var der. Oppdaget det på monitoren, da den viste strømtrekk og ikke lading.

Dynamoene lader langt bedre enn forventet på tomgang (uten å oppfordre til tomgangslading i uthavner!) ca. 20A pr. motor, 40A hos oss med 2 stk.

 

Den har også en seriell utgang, og jeg håper å ha en "dings" klar ila. vinteren som kan sende info over bluetooth til Smart-telefonen (Android).Muligheten for eventuelle spennings alarmer blir da plutselig mulig.

Link to post
Share on other sites

Jammen du kan jo montere en skinne for å slippe alle kablene inn på batteriet da Lars :yesnod:

Jeg har glassfiberkasser med lokk, men jeg la merke til at shunten ikke burde stå åpen med mulighet for å hekte borti den ja. Det er vel en motstand som står litt opp.

 

Jo da, jeg har da jordskinne, så det er ikke så mange kabler inn på shunten, men mange nok. Jeg har også batteriene i glassfiberkasser med lokk. Og shunten er montert inne i kassen godt beskyttet. Her bilde et av Victron-shunten og et av plasseringen. (på bildet av plasseringen, Nasa shunten før jeg byttet til Victron)

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Landstrøm sikringen var gåen på Skjærhalden da vi var der. Oppdaget det på monitoren, da den viste strømtrekk og ikke lading.

 

Jeg har et opplegg som består av en vanlig 230volt AC til 12volt DC batterieliminator (som mange av oss sikkert har et par av i roteskuffen), et standard (Biltema) 12volt rele (med kontakter normalt lukket) og en gammel 12volt summer. Hva som helst av givere for 12volt kan brukes her, en lyspære, en sirene osv.

 

(Har en et rele med 230VAC spole, kan selvfølgelig det erstatte batterieliminatoren og 12VDC reléet)

 

En tidligere kollega av meg i NRK hadde brukt en sirene pluss en 1000m lyskaster rettet mot landstrømstolpen på land. Strømtyven som nappet ut hans kabel fikk seg litt av en overraskelse da sirenen startet og han sto der med kontakten i hånden i flomlyset!

 

Virkemåten er at så lenge en har landstrøm er reléet åpent og kretsen til alarmen er brutt. Forsvinner strømmen, slipper reléet og danner kontakt slik at alarmen går.

 

bilde

 

Lars H.

bilde

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Den prosentvise skalaen har jeg aldri stolt på og heller ikke brukt, og heller ikke timer igjen visningen. Den er svært avhengig av forbruket/ladingen i øyeblikket. Og husk at dersom den viser 20%, har du brukt 80% av totalkapasiteten på batteriet og du burde stoppet på 50% Men telleren for amperetimer, mener jeg er rimelig grei med et "normalt" strømtrekk. Dog etter at batteriet garantert er fulladet, fortsatte battmeteret å legge til flere amperetimer dersom feks. solcellepanelet mitt var tilkoblet. Så jeg gjorde det til en regel å "nulle" battmeteret ved å holde inne den venstre knappen til den viste "ENG" og så trykke den en gang til når jeg visste at batteriet var fullt.

Bra tips! Jeg får begynne med det jeg også. Kanskje det er som du sier at prosentvis nedtapping er på jordet mens amperetimetellingen er riktig, det har jeg ikke kontrollert. I tillegg har jeg ganske høy ladespenning fra dynamoen når batteriene er fulle, så det kan hende det går litt over stokk og stein for monitoren når den skal telle Ah under lading.

 

 

Det med shunten er jeg enig i, men det var da en voldsom dimensjon på kablene til et forbruksbatteriet, er de veldig lange?

Nei, de er ikke lange, men jeg hadde brukt 70mm2 fra før og ønsket ikke å gå ned på det nå. Sikkert unødvendig, men det gjør i alle fall ikke noe. Poenget mitt er at det er merkelig at de lager en komponent som skal tåle mye strøm og hvor spenningsfallet bør minimaliseres, og så setter de på 1/4" skruer for terminering :thumbsdown:

Link to post
Share on other sites

En tidligere kollega av meg i NRK hadde brukt en sirene pluss en 1000m lyskaster rettet mot landstrømstolpen på land. Strømtyven som nappet ut hans kabel fikk seg litt av en overraskelse da sirenen startet og han sto der med kontakten i hånden i flomlyset!

 

Brilliant :-) Det hender man "mister" strømmen sin på den måten. Ikke så vrient å koble til et relé på lyskasteren hos oss heller, og har vel en tanke om styring av den via Bluetooth alikevel.

Link to post
Share on other sites

 

En tidligere kollega av meg i NRK hadde brukt en sirene pluss en 1000m lyskaster rettet mot landstrømstolpen på land. Strømtyven som nappet ut hans kabel fikk seg litt av en overraskelse da sirenen startet og han sto der med kontakten i hånden i flomlyset!

 

 

He he, kan få noen artige situasjoner ut av det om sikringen i landstrømanlegget går :-)

Bruk vest!

Link to post
Share on other sites

Men kanskje ikke helt trygt dersom tjuven har tatt mange ankerdrammer, er stor og sterk og sint?

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått testet monitoren en langhelg til, og har endret oppfatning noe. Jeg tror jeg må dementere det med at amperetimetellingen er på bærtur. Den kan se ut til å stemme bra selv om jeg ikke har kontrollmålt. Gjorde som Lars sa og nullet ut visningen etter å ha ladet opp. Den prosentvise skalaen er nok ikke til å stole på, men ikke hvor feil den er vet jeg ikke. En av visningene er i hvert fall feil.

 

Tror jeg skal gjøre en liten minitest ved å lade ut noen timer med kjent last uten solcelle koblet til, da bør man få en grei indikasjon. Noen som har gjort en slik test? Mener det ble nevnt tidligere i tråden.

Link to post
Share on other sites

Er Victron enkel i bruk? Hater dingser som jeg må opp med boka på hver gang jeg skal bruke! Synes den virker litt "rotete" etter og ha sett video, og hadde egentlig håpet man kunne få flere visninger opp i displayet a la Nasa sin. (Men Nasa utelukket seg selv pga størrelse og ikke til og felle inn...)

Link to post
Share on other sites

Victron er enkel i bruk. Men du får bare en visning om gangen, det stemmer. Betjeningen er å bruke piltastene for opp eller ned. Slik kan en gå gjennom visning av spenning, strøm, kapasitet i Ah igjen og det samme det samme i prosent og tid. Enkelt og greit.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

En annen tanke... Jeg har to 120Ah gel forbruksbatterier (Exide Equipment gel) som hver har 1350Wh kapasitet. Et blysyre-forbruksbatteri med samme Ah ville kunne gi ca 900Wh. (Når jeg kjøpte batterier, sammenlignte jeg med blysyrebatteriene, Exide Equipment, og da hadde 180Ah batteriet kapasitet på 1300Wh)

 

Er dette noe Vicitron tar hensyn til? Eller kan jeg bare legge "discharge floor" ned på (f.eks) 30% og være trygg med det? (Vil jo være en god "buffer" mtp Wh på batteriet, samt at gel batteriet skal tåle 1000 cykler) vil "fuel gaug'en" operere innenfor disse da 70% (i tilfellet jeg legger DF på 30%) dvs vise 0% når jeg har igjen 30% av banken?

 

Regner med at denne "fuel gaug'en" er den eneste som kjerring og unger forstår, og da er det jo greit at den står på "0%" når "discharge floor" er nådd...

Link to post
Share on other sites

  • 8 måneder senere...

I forbindelse med oppgradering av det elektriske anlegget i sielbåten vurderer jeg sterkt å gå til innkjøp av en slik en:

 

bilde

 

 

Er det noen der ute som har erfaring med denne typen batterimonitor?

Bumper denne gamle tråden..

 

Jeg er på jakt etter en Nasa BM-1, men ser at prisen har økt betraktelig det siste året. Seatronic skal nå ha kr 1.699,- for denne :confused:

Samtidig så selger Hellers for kr 1.049,- http://hellers.dk/elektronik/nasa/nasa116919/clipper-batterimonitor-bm-1-nasa

 

Fristende å bestille fra vårt kjære naboland, er det noen her som har erfaring fra Hellers?

Link to post
Share on other sites

Victron BMV 700 selges gunstig her: http://www.netshop360.no/produkt/victron-energy-ladere-invertere/victron-ladere-invertere-etc/batteri-monitorer/victron-batteri-monitor-bmv-700

 

Ellers tar Farco Kr. 1651,- for den samme monitoren og da følger det med flott rådgivning og hjelp på telefon om man skulle trenge det !

http://farco.no/

Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben

Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...