Jump to content

No-name Webasto Air Top Kina-kopi, erfaringer?


Banarne

Recommended Posts

Hvis jeg skal handle i Norge tviler jeg på at jeg går for en slik kina-sak, da blir det heller et merkeprodukt. Hvis jeg skal velge en kinavariant bør den være så billig at man kan kjøpe seg en ny om den ryker tenker jeg. Men de prisene som ble luftet i begynnelsen får man kanskje ikke lenger.

Link to post
Share on other sites

Bare et lite tips. Hvis du har luft til luft varmer ville jeg kjøpt meg denne for og være på den sikre siden koster deg 64,- ink.frakt, for og sove tryggere. Ser det er en på finn som selger de for 450,-

http://www.ebay.com/itm/311452269220?_trksid=p2057872.m2749.l2649&ssPageName=STRK%3AMEBIDX%3AIT

 

Har selv en i garasjen hvor jeg bruker en 50kw master varmer, og den virker som den skal.

Link to post
Share on other sites

Neste tips er noe jeg har resonnert meg fram til etter flere opplevelser. Plassering av friskluft inntaket, vile jeg montert så høyt som mulig mitt på båten(modifisere en lufteventil).

Grunnen til det er når du ligger side by side med andre båter kan du banne på at nabo båten har eksosen på sin varmer, eller lufting av septik i nærheten av ditt inntak.

Alternativ to er jo og montere det bak, men det er ikke gøy når han ved siden av drar tidlig om morgenen og starter opp kalde diesel motorer. 

Redigert av bmwmaxi (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bergstad, jeg lurer på om jeg skal klinke til med en slik fra Aliexpress. Men jeg er helt grønn på å bestille slike ting fra andre siden av kloden. Kan du fortelle litt om hvordan man gjør det? Lurer egentlig på alt, betaling og alt som er   :worry:

Hei Komodo beklager sen tilbakemelding kjøp en på Aliexpress du. du trenger ikke opprette noen Pay Pal konto bruk kredittkortet ditt eller vanlig visakort. Det har seg sånn at du må bekrefte at du har mottatt varene før betalingen sendes videre til selger, får du ikke varene eller at det er noe feil så har du mulighet til og holde betalingen tilbake helt til du er fornøyd,,, men kortet ditt blir belastet i øyeblikket du bestiller og bekrefter... :yesnod:  Aliexpress holder pengene tilbake så lenge du vil. :thumbsup:

 

Nå er disse luftvarmerne også kommet med ekstern tempføler som jeg skal bestille en av de nærmeste dagene.

 

http://www.aliexpress.com/item/External-temperature-sensor-for-air-12v-24v-parking-heater-car-heater-webasto-heater/32369157934.html?spm=2114.01020208.3.37.h0xhA4&ws_ab_test=searchweb201556_7_79_78_77_80,searchweb201644_5,searchweb201560_7

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Du mister jo 5 års reklamasjonsrett om du handler i Sverige. Det skal være stoor prisforskjell om det skal lønne seg. Dyr svenskekrone også.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Ville nå si at blue merlin selger billige "kina" varmer kontra webasto priser. er jo nesten halv pris. Jeg betaler heller en tusing mere for en kinavarmer i Norge enn på aliexpress eller eba

Ops! Var denne jeg skulle sitere på med mitt innlegg, men hadde glemt hvordan jeg gjorde det

Mvh spilli

Link to post
Share on other sites

Du mister jo 5 års reklamasjonsrett om du handler i Sverige. Det skal være stoor prisforskjell om det skal lønne seg. Dyr svenskekrone også.

 Takk for svar REM, Oi, det viste jeg ikke. Vet du om dette også gjelder svenske statsborgere, eller en som bor fast i Sverige? Svenske/norske er vel ca likeverdig pr d.d

Mvh spilli

Link to post
Share on other sites

Gjelder alle som handler i en svensk forretning. Nasjonalitet eller bostedsadresse spiller ingen rolle. Tror forresten svenskene har tre års reklamasjonsrett?

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Gjelder alle som handler i en svensk forretning. Nasjonalitet eller bostedsadresse spiller ingen rolle. Tror forresten svenskene har tre års reklamasjonsrett?

Takk. Da begynner det faktisk å bli ganske så interesant å handle i Sverige. Prisen er så pass lav på en  5kW at det ikke er så mye å spare på å inportere selv, og at man også da har en viss sikkerhet vdr. reklamasjon/garanti.

Link to post
Share on other sites

Kinavarmeren har slått seg vrang! Har en 2kW luftvarmer som ble kjøpt hos Blue Marlin. I det siste har den begynt å sote kraftig. Har nå gjort  den ren flere ganger, men etter 3-4 timers bruk er den like ille. Har sendt mail til Bluemarlin.no, og spurt om de har noe forslag til løsning,  men de gidder visst ikke å svare. Regner med å rive ut dritten og kjøpe noe annet. Ser at man kan få Webasto fra Tyskland for 7000 på eBay. 

Sendte en ny epost til Blue Marlin på høsten. Fikk til svar at jeg skulle sende den tilbake for reparasjon. Som sagt så gjort. Fikk den tilbake og monterte den i båten. Jeg vet ikke hva han har gjort med den, oppstart- og stopprosedyrene tar litt lenger tid enn de gjorde før, men brenneren funker upåklagelig. Og ja, hele reparasjonen gikk på garantien, til tross for at jeg hadde åpnet og rengjort den tre- fire ganger. Stjerne i boka for Blue Marlin!

Link to post
Share on other sites

Problemene med kinavarmere og forøvrig mye annet som kommer derfra som rene plagiater av vestlig originalt utstyr er at kinererne kjenner ikke konstruksjonsfiliosofien bak hvorfor ting virker som de skal.

 

Dette er svært vktig hva gjelder f.eks. materialvalg i en dieselvarmer. Sensorer som skal kutte ved feilfunksjon, brennkammer etc. må være laget av materialer som er testet og godkjent for de temperaturklassene de skal arbeide i. Elektronikken må tåle varmebelastingen den kan utsettes for. Spesielt viktig i de tilfeller enkeltdeler av et system feiler og man må stole på at sikringssystemene fungerer som forutsett.

 

Mange glemmer nok dette ved kjøp av rene kopier. Der er eksempler på kinesere som har forsøkt å kopiere tannkranser fra anerkjent produsent men de fikk ikke til herdeprosessen så systemet feilet etter kort tid. Men billig var det sikkert...

 

Jeg tror der er mer å spare på å holde seg til anerkjente merker men heller "sile" hvor/hvilke ledd man kjøper disse gjennom. Der er eksempler på at Waeco produkter kunne fås til halv pris fra England kontra identisk produkt i Norge. Nå har nok dette jevnet seg mer ut med en svak krone og man skal jo heller ikke glemme at man vet kjøp gjennom norsk forhandlerledd har en svært sterk (unik) reklamasjonsrett. Denne betaler man nok noe ektsra for men den kan være ganske så kjekk å ha i mange tilfeller. Og kan lønne seg på sikt.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Tidligere eier har (dessverre) valgt en 5,0 kw kinavarmer i båten, den fungerer, selv om jeg synes det er utrolig lite "trykk" i vifta, fremst i båten er det så vidt jeg kan kjenne det blåser..

Har sendt mail til Blue Marlin og spurt etter en bruker veiledning, men ikke fått svar.

Er det noe som kunne legge ut bruker veiledning? her eller i dokumentarkivet?

Kjekt å ha får å lese av evt. feil koder etc..

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

, den fungerer, selv om jeg synes det er utrolig lite "trykk" i vifta, fremst i båten er det så vidt jeg kan kjenne det blåser..

Har sendt mail til Blue Marlin og spurt etter en bruker veiledning, men ikke fått svar.

Er det noe som kunne legge ut bruker veiledning? her eller i dokumentarkivet?

Hva med å sette inn en datavifte fremst i båten som buster.

er ikke de kopi av Eber/Webasto så mulig originalmanualen er ok. 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Hva med å sette inn en datavifte fremst i båten som buster.

er ikke de kopi av Eber/Webasto så mulig originalmanualen er ok. 

Sendte en ny mail på Tirsdag denne uka og fikk veiledningen tilsendt på mail.

Skal forske litt på varmeren når jeg får tatt av presenninger neste helg. En data vifte var kanskje en god ide? spørs om den vil like varmen? Første uttaket er fast åpent, skal forsøke lukke denne, er kanskje ikke helt etter "boka", men hadde en slik løsning i forrige båten med Webasto.

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da satser jeg på at den ikke blir "slått ut" av varme hvis jeg stenger første uttak. Tror første Y`en er montert "feil", men god ide, skal sjekke opp. Noen som har erfaring med både Webasto/Eber og kina kopi som kan fortelle om det er like mye "trykk" i kopien? Like mye varme? Fra Webastoen brant jeg nesten fingrene ved uttakene, med ved kina-kopien er det ikke samme varmen. Men som sagt, har ikke fått testen den skikkelig, kjøpte båten i høst og fikk bare hente-tur før den ble satt på land.

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...
Link to post
Share on other sites

Hvis du skal ha 22mm slanger og lyddemperen er for 24mm slanger tror jeg bare jeg hadde fått til en overgang. Det eneste som skjer er at du vil få en noe lavere eksosgasshastighet i demperen, noe som antagelig bare er positivt. Men du bør vurdere å bruke 24mm ut av skroget også, slik at du ikke får en innsnevring av diameteren etter demperen. Da får du en ny økning av røykgasshastigheten med fare for støy.

 

Er det forøvrig noen som vet hvordan den lyddemperen ser ut inni?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...