Jump to content

No-name Webasto Air Top Kina-kopi, erfaringer?


Banarne

Recommended Posts

Jeg kjøpte og monterte en slik før forrige vinter og den fungerer utmerket.

Den bruker veldig lite strøm og Diesel, men annonsen er litt villedende når det gjelder termostat.

Termostaten er integrert på hovedkortet, så om du skal ha den funksjonen til å funke, må du hente luften innenifra båten og ikke fra et skott ute. Dette er egentlig "parkeringsvarmere" som er ment til å moteres inne i cupeen i biler. Forbrenningsluft og eksos hentes og leveres ute, mens resten er omluft inne i cupeen. Jeg har den montert i et skott ute i cocpit og henter luft derfra. Da kan jeg glemme termostaten, men det spiller ingen rolle i min båt. Før hadde jeg en varmer på 3,5 Kw, mens denne er 2Kw. Den kan reguleres ned til 1000w og skulle det bli for mye, så er det så varmt ute at jeg ikke trenger ha på varmeren.

Selger på Blue Marlin er veldig enkel å prate med og forholde seg til så langt jeg har erfart.

(det manglet noe i esken når jeg skulle montere, så jeg skjønte ikke en dritt, men det fikset han på et blunk og etter det har jeg ikke hatt behov for å snakke med han, da brenneren bare funker og funker...)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

På 5KW er det mulig å flytte termistoren med å forlenge en kabel og få den inn i salongen. (Det står noe om flytting av termistoren tidligere et sted i denne tråden (eller en som er nesten makan))

Velger du 5Kw, må du huske på at du må ha minimum 80mm luftslanger inn i båten

2Kw'n trenger bare 60mm luftrør, så for meg var det et enkelt valg så lenge det allerede lå et opplegg klart her med 65mm.

 

Med for trange rør, vil den antagelig ikke brenne rent.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har flere lufte dyser en kun 1 dyse, eller har dere flere, jeg har kun 2kw varmer og kun 1 dyse , det blåser hatt og remmer, men

om jeg setter inn flere blir det veldig mye mindre luft og får jeg samme effekt i varme.

 

 

jeb

Gruno 40 verftsbygget i nederland

Link to post
Share on other sites

Hadde to dyser i vår forrige båt med Webasto 2 kw. Begge dysene inne i kabinen (lukket båt) Funket fint som bare det.

Har nå 6 dyser over hele båten med en Webasto 5 kw. Noe lenger strekk også.

Slangene er isolert, noe som er en stor fordel. Dette oppsettet funker også meget bra. De to første dysene er under kalesja.

Link to post
Share on other sites

Jeg har tre dyser på min.

To kan stenges trinnløst med slikt "Skru-spjeld", mens den siste på sløyfen er åpen.

Jeg pleier å la det komme ut "litt" luft av den i akterkabinen, som er den første dysen, mens de to andre har fritt utløp.

Hele strekket er isolert, med unntak av ca 15cm inne i bunnen av to klesskap den passerer gjennom. Kjekt med litt lunk i klesskapene for å holde fukt unna tøyet.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Ihvertfall om du isolerer slangene. Så er det vel forskjell på om man bruker båten hele året eller ikke.

 

Men så er det noen som også har et varmluftspjeld oppe i cockpit. Da er det kanskje bonus med en som er ekstra stor.

 

Luftvarmer blir jo diskutert mye her, fra tid til annen. En viktig faktor for å få varme inn i båten, om man hentet uteluft som varmes opp, er å ha litt lufting slik at luften som allerede er i båten, presses ut. -en digresjon, men...

Redigert av Eureka (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vurderer en slik Kinasak av en varmer, ser jo ut som de holder litt iallefall. Denne ser vel grei ut? og levert med mva. blir det rundt 5500, dette er vel samme som selges på tilbud til 7900 fra Blue Marlin

Redigert av Sydvesten (see edit history)

Tar forbehold om skrivefeil i alle mine innlegg, slik at de som utelukkende er opptatt av mine skrivefeil og meg som person kan kose seg med det de kan.. Mine innlegg er også basert på min mening og oppfatning omkring temaer både her på forumet og i samfunnet ellers, dette gjelder også om det ikke er tatt eksplisitt forbehold om det i selve innlegget.. :smiley:

 

Det er bare de som føler seg underlegne som er beskjedne - de dyktige fryder seg over det de har utført
Johann Wolfgang von Goethe 1749-1832

Link to post
Share on other sites

Under en benk i cabinen er en grei plassering og montere varmeren jeg plasserte min Kina varmer på 5kw under den ene senga i gjestecabinen. fungerer veldig bra. Stille går den og bruker lite diesel. Det vil lukte litt i en periode under drift, men denne lukten forsvinner. Kjøpte min i fjord fra samme sted som Sydvesten linker til var noe rimeligere en den prisen de forlanger i dag. eksosgjennomføringen kjøper dere på Ebay fra et tyrkisk firma som jeg ikke husker navnet på. Eksosslangene hvis du må ha ekstra lengde kjøper du fra blue marlin. Eksosslangen vrappet jeg med varmebeskyttende tape i tilfelle for mye varme på full guffe.

bilde

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Vurderer en slik Kinasak av en varmer, ser jo ut som de holder litt iallefall. Denne ser vel grei ut? og levert med mva. blir det rundt 5500, dette er vel samme som selges på tilbud til 7900 fra Blue Marlin

 

Den der kunne vært noe for meg også. Vi har en Webasto av litt eldre årgang som ikke startet i fjor og jeg er litt usikker på om det er verdt å koste på rep.

 

Men nå er jeg litt gammeldags av meg når det gjelder shopping på nettet osv. Litt redd for å gjøre noe feil eller bli lurt eller noe. Hvor sikkert er det å handle fra slike sjapper? Lurer også på om det er noe å spare på å bestille den til Sverige. Det er ganske greit å plukke opp ting i Strømstad for oss som bor her nærme grensa.

Link to post
Share on other sites

Jeg har handlet mye i fra det store utland Komondo. Være seg bildeler, båtutstyr, elektronikk, klokker, industrisymaskin, glidelåser, div kalesjeutstyr, etc, etc

Handlet ifra Ebay, Aliexpress, Amazon og direkte ifra kinesiske fabrikker. Har aldri blitt lurt eller ikke fått varer. kan vel og merke ta litt tid,

spesielt ifra KIna.

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg har hørt flere som sier det samme, så da er det vel noe i det :smiley:

 

Noen betraktninger på om det er billigere å få den til Strømstad? Før jul kjøpte jeg noen bildeler fra Tyskland og fikk dem sendt til Strømstad. Det var veldig kurant, men da var det jo også innom eu.

Link to post
Share on other sites

Ja, man har jo det valget :giggle: Forresten kjekt å få med seg noen trelitere med pappvin og noen brett skummende drikke til far i samme slengen :thumbsup:

 

Men så vidt jeg kan forstå kommer dette fra Kina. Det er jo ikke eu, så da blir kanskje svensk moms lagt til? Hvordan er det med dere som har kjøpt denne varmeren fra Kina. Hvordan (hvor) blir den levert, og hvordan er det med fortolling/moms?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...