Jump to content

No-name Webasto Air Top Kina-kopi, erfaringer?


Banarne

Recommended Posts

Ser jo ikke ille ut nei, men det ligger jo et par tusen over feks:

http://www.aliexpress.com/item/Air-parking-heaters-2kw-12V-Diesel-for-vehicles-similar-to-Webasto-and-Eberspaecher-heater/742455573.html

(fra http://jp-chinatrade.en.alibaba.com/ )

som ser ut til å være identisk sak. Den koster ca NOK 3.000,- før moms, og 3750 ink moms, dvs ca 4000 med fortolling (om det blir aktuellt)?

 

Det blir omtrentlig 2-3000,- (dvs opp til halv pris) billigere enn via Blue Marlin, som sikkert importerer fra samme gjengen i Kina via Alibaba.com.

 

Men lurer litt på om det er identisk innhold i pakkene, dvs om det følger med ting som kontrollenhet (dvs av/på+effekt) osv fra direkteimportversjonen.

 

Wallasen min er på dødsleiet og jeg trenger ny varmedings. Så er i dilemmaet om jeg skal putte inn ny luftvarmer, eller om jeg skal kjøre igang opplegg for vannbåren varme. Men det er nok en annen diskusjon...

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Har også nå fått en slik varmer i hus (kjøpte den over), men ikke montert enda. Grubler litt på eksosen, liker prinsippet fra Wallasen og har lyst til å bruke samme eksos-gjennomføring, men trenger da en overgang fra 22mm til 28mm for å koble dette sammen - noen som vet om evt oghvor slikt kan finnes?

Link to post
Share on other sites

En annen sak også - det står i bruksanvisningen at en skal/bør ha et dreneringshull for kondens i eksosen, dette er vel spesiellt nødvendig i båt siden man skal ha svanehals på eksosen.

I webastomanualen[1] står det at denne skal dreneres ut av båten, men er usikker på hvordan noe slikt blir i praksis, alt som går ut ganske lavt bør jo ha svanehals, men da virker jo ikke dreneringen som den skal.

 

Dersom jeg drenerer med en "exhaust elbow with drain" [2] ned i kjølsvinet, vil en slik slange ha nok motstand til at det ikke kommer eksos den veien?

 

[1]: http://www.techwebasto.com/redirect/heater_main/technical_publications_germany/Workshop/776891.pdf

[2]: http://www.ebay.com/itm/EBERSPACHER-WEBASTO-VERTICAL-STAINLESS-FULL-POLISHED-22MM-EXHAUST-DRAIN-ELBOW-/221235862190?pt=Boat_Parts_Accessories_Gear&hash=item3382af5aae&vxp=mtr

Link to post
Share on other sites

Hvis dreneringen på albuen er åpen, dvs at det ikke ligger væske i "kveilen" så hadde ikke jeg tatt sjansen på å ha den åpen inn i båten. Hva hvis det skjer noe så det vanlige eksosutløpet blir innsnevret/blokkert? Da blir plutselig dreneringen hovedutløp for eksos inntil brenneren kveles av sin egen eksos (hvis du har flaks). Et åpent eksosutløp inn i båten ville jeg aldri lagt opp - hvorfor ta sjansen?

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Har også nå fått en slik varmer i hus (kjøpte den over), men ikke montert enda. Grubler litt på eksosen, liker prinsippet fra Wallasen og har lyst til å bruke samme eksos-gjennomføring, men trenger da en overgang fra 22mm til 28mm for å koble dette sammen - noen som vet om evt oghvor slikt kan finnes?

 

Bluemarlin som importerer kinakopien nekter deg sikkert ikke å handle fra han.

Min kinakopi har nå gått nesten kontunuerlig siden desember eller når det var, og oppførerer seg eksemplarisk.

 

Jeg har ikke noe hull i exhaustslangen og ser ikke helt behovet for det om man starter varmeren fra tid til annen, da vil jo evt kondens som ligger der fordampe pga varmen. er det tett, vil ikke varmeren fungere da den ikke blir kvitt exhousten, så jeg får heller ta det problemet om det skulle bli en veeeldig varm og veeeldig fuktig sommer.

 

RSL

Redigert av RSL (see edit history)

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Finner ikke noen overgang hos Bluemarlin, men gleder meg til å få montert den, med eller uten overgang.


Hvor mye bruker den i timen av strøm og diesel?


Apropos dreneringshull så blir det vel nettop kondens ved hyppig bruk? Ved nedkjøling etter bruk vil det dannes kondens. Tror jeg lager meg et hull jeg. Her er en annen tråd om temaet;


Redigert av Vestafor (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Dette ser jo forsåvidt lovende ut. Jeg ønsker å kjøpe en slik, jeg tenker å kjøpe 5kW'en eller overdriver jeg ? Jeg har en Sanvdik 25AC. Jeg tenker å ha en varmluftdyse i forkabin, en under kalesje og en i akterkabin. Men er 5kw overdrevent?

 

Jeg har forstått riktig at det jeg trenger utenom er varmluftslanger/dyser og en eksosgjennomføring?

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Jeg har endelig montert min 2kw, og den virket fint i noen timer. Neste forsøk noen dager senere fikk jeg beskjed (via feilkode) at glødeplugg var kortsluttet. Demonterte og målte med ohm-meter at den er virkelig kortsluttet.

 

Problemet er at reservedelene er litt styr . Fra Aliexpress ble det ca 370 med frakt:

http://www.aliexpress.com/item/Glow-plug-for-2KW-Parking-Heater/1776260201.html

 

Mulig jeg har for lang eksosslange - dvs for mye motstand, og at det ble for varmt. Noen andre som har slitt med dette?

Link to post
Share on other sites

Da er min brenner ankommet og montert i campingbilen. Lynkjapp levering. Levert på døren 7 dager etter bestilling.

tok litt tid å få fyrt den opp, men på 3. forsøk tente den. Og DU for en varme gitt. :-)

Det positive var jo at den passet 100% rett på festebraketten fra min 1996 mod. Eber. Overganger må til mot varmluftskanalene.

Noe mer støy fra dieselpumpen enn på eberen.

Så langt kanonfornøyd.

Om en er like glad til våren får tiden vise.

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Feilen funnet. løs strømkontakt til dieselpumpen(er nok mekaniker som har slurvet her under installasjon) :-) Brenner som en kule igjen.

Og sjekket det med spruten. Joda. Skyter dråper med diesel 20 cm nå....

 

Hvordan sjekke? Løs av rør før brenner og prøvestart. Da går pumpen endel slag før brenner kutter ut...

Bare å slå av og på igjen så prøver den igjen.

Supergrei løsning på disse brennerne. Ikke noe elektronisk sperre som må låses opp av elektroniske duppeditter. Bare å slå av og på så prøver den igjen.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...