Jump to content

No-name Webasto Air Top Kina-kopi, erfaringer?


Banarne

Recommended Posts

Et korrekt montert stigerør til varmer, på motorens hovedtank, går ikke helt til bunns i tanken. Dette for at ikke varmeren skal bruke opp dieselen, men dieselen skal prioriteres til motor, om det er lite igjen. Så, har du nok diesel på tanken?

 

Kan du koble slangen løs fra pumpa og suge/ fylle slangen? ( for så å koble til pumpa )

Link to post
Share on other sites

Jeg ville Koble fra slange som går fra innsuget på pumpa til tanken. Koble til en slange som du stikker ned i en kanne med diesel for og eliminere feil i membranen i pumpa. Det forutsetter at pumpa går og du høres den velkjente tikkende lyden. Som er på disse pumpene.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Muligens er problemet at inntaket ligger for lavt i forhold til pumpa? Max 50 cm ifølge manual.

I tilleg sier manual at du skal bruke medfølgende reduksjonsventil til pumpa om du henter fra rør til motor. Dette kan tyde på at dimensjon på rør du henter fra også er kritisk. At for tjukt rør/slange fører til at pumpa ikke klarer å levere...

Link to post
Share on other sites

Har koblet pumpa på forfilter til motor ingen problem å suge ut dieselen har også tidligere vert monter webasto på akkurat samme måte og sted.

Har prøvd med en flaske med diesel også men pumpa klarer ikke å løfte dieselen der heller så den er sikkert defekt. Skal prøve å få lånt en i morgen så får jag se om den fyrer.

Redigert av jata (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har nå fått svar på mailen jeg sendte forhandlerern. ser ikke ut som han er innteresert i å hjelpe meg.

legger ved kopi av svaret jeg fikk.

 

2015-03-01 20:29:39

Hi sir,
New pump can not be broken,please check it as follow:
Please check the connection from the pipe to the pump ,if there is anywhere leaks?
The length of the pipe between the pump and the tank should not more than 1.5meters.
Please try more times to test if the pump can suck the oil?

Link to post
Share on other sites

Fikk jaggu start på den fikk til og med min pumpe til å virke. Klarte ikke å suge i gjennom filtret som fulgte med men er jo koblet på forfilter til motoren så satser på at det er bra nokk.

 

Hvordan har dere gjort det med til luft til brenneren deres? Og er det noen som har link til eksogjenomføringen som det snakkes om fra Tyrkia?

Link to post
Share on other sites

Alle mine eksosgjenomføringer til dieselvarmerne koster ca 98kr. Kjøper messing gjennomføring. Sliper vekk endel av gjengen så eksosrøret passer på. Borrer hullet hakket større enn gjennomføringen (vil jo ikke ha noe varmt på gelcoaten) skjærer ut 6 klingelitt pakkninger. Putter 3 på hver side og vips du har en gjennomføring som ikke er i kontakt med skroget, ikke missfarges og best av alt koster under 100lappen

Link to post
Share on other sites

Ser at originale Eber eksosutløp koster fra noen hundrelapper avhengig av størrelse. Jeg ville vært skeptisk til å mekke sammen noe uoriginalt for kanskje å spare noen lusekroner her. Skjer det noe vil forsikringsselskapet lett henge seg opp i at det er anvendt uoriginale deler.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Antagelig en grei og sikker løsning FM 8-12? Problemet er at forsikringsselskapet vil se at utstyret er fiklet med med uoriginale komponenter. Sjøl om årsaken til feilen ligger et helt annet sted, vil selskapet da ofte foreta avkortning av erstatningbeløpet. Bevisbyrden snus, og du du må bevise at dine løsninger er like sikre som originalen. Kostbart, og ikke altid like lett.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Så om båten synker sjekker de dieselvarmeren? Eller tenkte du ved brann? Er alltid i båten når dieselvarmeren brukes, har både co varslere samt brann. Hadde vert kjipt om forsikringsselskapet henger seg oppi eksos til dieselvarmeren viss man får innbrudd, går på skjær osv. Der skal jeg ikke uttale meg da jeg aldri har hatt bruk for forsikringen

Redigert av FM 8-12 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kinavarmeren har slått seg vrang! Har en 2kW luftvarmer som ble kjøpt hos Blue Marlin. I det siste har den begynt å sote kraftig. Har nå gjort den ren flere ganger, men etter 3-4 timers bruk er den like ille. Har sendt mail til Bluemarlin.no, og spurt om de har noe forslag til løsning, men de gidder visst ikke å svare. Regner med å rive ut dritten og kjøpe noe annet. Ser at man kan få Webasto fra Tyskland for 7000 på eBay.

Link to post
Share on other sites

Den er drøyt året gammel. Ved rengjøring demonterer jeg hele apparatet, og gjør rent innvendig med børste og trykkluft. Når jeg er ferdig ser den nesten helt ny ut. Men etter tre-fire timers drift begynner den å lukte feit dieseleksos, og den slutter å levere varmluft. Ved ny åpning er det et centimetertykt lag med sot inne i brenneren. Nå er det en grei jobb med rengjøringen, en liten times jobb totalt, men når dette må gjøres omtrent etter hver gang den er brukt, blir en litt lei...

Link to post
Share on other sites

Lady B: Min Kinavarmer gikk tett i eksosen i starten. Fjernet lydpotten som Eberen var koblet opp med og brukte orginalrøret som fulgte kina-brenneren og fjernet noen bøyer og lengde. Etter det har den brent fint.

Har inntrykk at Kina-brenneren er mer følsom for motstand i inn-luft og eksos.

Redigert av jerognal (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er helt riktig,at den er følsom for motstand på eksosen.Hadde samme problemet.

Byttet ut eber slange og potte,og monterte ny slange,isolert med glava og trakk et luft rør utenpå,ca 50mm.

Satte en bøyd stuss på utsiden av gjennomføringen,istedenfor svanehals på innsiden. Fungerte helt fint etter det.

Link to post
Share on other sites

Eksosen har et jevnt fall nedover fra brenneren til gjennomføringen, og kun en slak bue på røret hele veien. Ingen krappe bøyer. Innsuget er originalrøret, ca. 20 cm langt. Prøvde å kjenne på innsuget mens brenneren gikk, men fikk inntrykk av at den ikke suger noe særlig. Når en ser på den fete soten som danner seg i brenneren kan det virke som den får for lite luft til å forbrenne alt brennstoffet. Tror jeg skal forsøke å åpne den en gang til og nå skal jeg fokusere mer på innsug/ vifte og brennerhuset. Så får vi se...Fikk forresten mail fra Blue Marlin nå i kveld. Han mente jeg skulle sende den til dem for kontroll og evt. skifting av brennkammeret. Et nytt brennkammer koster en tusing, Må tenke meg litt om her...

Redigert av Lady B (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kommer inn under Lov om Forbrukerkjøp, og da er reklamasjonsretten 2 år som standard. Dersom varen er ment å vare vesentlig lengre er reklamasjonstiden 5 år.

 

Wallas har et opplegg for dette. 2 års garanti (reklamasjon) om du monterer selv. + 1 år om det blir montert av autorisert personell. Uavhengig av dette så er reklamasjonstiden uansett 5 år.

 

En båtvarmer er vel ment å vare mer enn 2 år.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...