S/Y Emma Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 (redigert) det eneste negative jeg finner er at temp sensoren som regulerer lufttemperaturen sitter i innsuget. Dvs at inn-luften også bør tas fra det området man skal varme opp, ellers vil varmeren gå for fullt hele tiden Da forsvinner et av de viktigeste momentene ved en dieselvarmer. Ved å hente uteluft får man sirkulert luften om bord og forebygger kondens. Ved å resirkulere inneluften får man riktig nok høyere effekt (slipper å varme opp kald uteluft), men man blir mer utsatt for fuktighet. Redigert 29.Januar.2013 av Steinsvik (see edit history) Følg S/Y Emma på Facebook • Blogg: To år på langtur med S/Y Emma Link to post
jensemann2 Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 godt poeng. men dette gjaldt som sagt den forrige varianten , så jeg vet ikke om det er tilfelle på denne Link to post
Bøljan Svart 29.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 29.Januar.2013 En rom termostat må da være en bedre løsning. Link to post
FM 8-12 Svart 30.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 30.Januar.2013 Er der en kalesjebåt sirkulerer du luften samme hva Link to post
Trude III Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 jeg leste litt på et amerikansk forum om de kinesiske varmerne, og det eneste negative jeg finner er at temp sensoren som regulerer lufttemperaturen sitter i innsuget. Dvs at inn-luften også bør tas fra det området man skal varme opp, ellers vil varmeren gå for fullt hele tiden, og hvis man skrudde den ned til lav temperatur hadde den en tendens til å stoppe etter en stund. Dette gjaldt ikke akkurat denne typen, men en type som het "Snugger" som visstnok også var kina-produkt. Dette gjelder også Belief varmeren. Jeg tror Webasto sin eksterne temp sensor vil kunne brukes. Det jeg gjorde var å plukke ut den interne sensoren som kun sitter i en plugg og tenker å montere den i cabinen med en kabel. Jeg har testet og det fungerer. Greit at varmeren trekke frisk luft. Blir mye bedre inneluft da. Hilsen Trude III Trude III Link to post
index Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Er der en kalesjebåt sirkulerer du luften samme hva Hvorfor det? Er det mindre viktig å få tørket ut en kalesjebåt? Jeg foretrekker oppvarmet, tørr luft utefra, uansett båttype.... "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
FM 8-12 Svart 31.Januar.2013 Link til dette innlegget Svart 31.Januar.2013 Hvorfor? kansje fordi en kalesjebåt aldri blir tett som en lukket båt. uteluft vil sirkulere inn i båten Link to post
jensemann2 Svart 3.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 3.Februar.2013 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=39128996&kwUnica=dieselvarmer Jeg tror nok heller jeg bestiller den herfra.. De gir 2 års garanti. Koster ca 1000 kr mer. Link to post
jensemann2 Svart 9.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 9.Februar.2013 fortsatt i tvil. komplett med eksosgjennomføring koster original Eber D2 9000. Så 3500 mer enn kinadritten som kanskje ikke funker mer enn 2 dager.. Nei, spørs om det ikke blir original eber istedet... Link to post
Arild81 Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 (redigert) Noen som har testet disse http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-D2-12V-DIESEL-CAMPER-BOAT-NIGHT-HEATER-KIT-AIR-SILENCER-/121046624416?_trksid=p5197.m1998&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D17%26meid%3D5491957991826256595%26pid%3D100017%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D150991760973%26 http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-D2-12V-DIESEL-CAMPER-BOAT-NIGHT-HEATER-KIT-AIR-SILENCER-/121046624416?_trksid=p5197.m1998&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D17%26meid%3D5491957991826256595%26pid%3D100017%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D150991760973%26 Virker rimelig. Og ser ut til å være orginalt. Lureri eller? Redigert 10.Februar.2013 av Arild81 (see edit history) Link to post
Kiekhaefer Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Noen som har testet disse http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-D2-12V-DIESEL-CAMPER-BOAT-NIGHT-HEATER-KIT-AIR-SILENCER-/121046624416?_trksid=p5197.m1998&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D17%26meid%3D5491957991826256595%26pid%3D100017%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D150991760973%26 http://www.ebay.co.uk/itm/EBERSPACHER-D2-12V-DIESEL-CAMPER-BOAT-NIGHT-HEATER-KIT-AIR-SILENCER-/121046624416?_trksid=p5197.m1998&_trkparms=aid%3D222002%26algo%3DSIC.FIT%26ao%3D1%26asc%3D17%26meid%3D5491957991826256595%26pid%3D100017%26prg%3D1006%26rk%3D1%26sd%3D150991760973%26 Virker rimelig. Og ser ut til å være orginalt. Lureri eller? Ja det blir ca 5700 ,- nok + frakt og mva opp på dette, så det drar fort på seg i kostnader desverre. Link to post
Arild81 Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 (redigert) Ja det blir ca 5700 ,- nok + frakt og mva opp på dette, så det drar fort på seg i kostnader desverre. Frakt er inkl. kun pluss 25% Redigert 10.Februar.2013 av Arild81 (see edit history) Link to post
sluggern Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Ser ut som det er 22 og 24 mm gjennomføringer ja.. koster jo noen kroner den og. Også kommer det jo lyddemper og luftslange i tillegg. Men uansett nesten halv pris av Autoklima sin Eber med alt inkludert. (9000) Hvis du kjøper Eber fra Autoklima så må du beregne å kjøpe monteringssett og diverse luftslanger og koblinger. Jeg kjøpte en Eber D2 fra dette firmaet ,Men måtte i tillegg bruke 3-4 tusen kroner for å få alt komplett. Link to post
jensemann2 Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 i de settene Autoklima reklamerer for på finn nå er alt inkludert bortsett fra varmluftslange. så det koster ikke mange kronene ekstra Link to post
sluggern Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 (redigert) i de settene Autoklima reklamerer for på finn nå er alt inkludert bortsett fra varmluftslange. så det koster ikke mange kronene ekstra Disse settene er beregnet for montering i bil og den eksosslangen som følger med er ikke isolert, dessuten så mangler skroggjennomføring for eksos ,og lyddemper for forbreningsluft .Det følger med 1 stk 60 mm luftslange på 1 meter. Og i følge Termomarin så var 60 mm for lite ,jeg ble da anbefalt å skifte stuss på varmeren for å gå for 75mm. Dette for å få mere luft ut så ikke varmeren ble for varm. Jeg måtte også kjøpe dette http://www.seatronic.no/varmere-luftvarmere-c-107_120/eberspacher-monteringssett-p-1715 monteringssettet for å få en isolert (for eksosslangen blir utrolig varm ) eksosslange som var lang nok.I tillegg varmluftsdyser 75 mm slange på 3 meter, så kroner ekstra blir det, ca Kr 4000,- Redigert 10.Februar.2013 av sluggern (see edit history) Link to post
jensemann2 Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=34283419&kwUnica=eberspacher Her følger det med skroggjennomføring hvertfall. Link to post
sluggern Svart 10.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 10.Februar.2013 Men da ble det Kr 500.- ekstra og enda da så mangler det en hel del for at montering i båt skal bli tilfredsstillende. Link to post
Trude III Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Til info er nå Belief varmeren på 5000W montert. Den fyrte opp straks den fikk diesel i slangen. Temperatursensoren har jeg altså flyttet ut i kabinen. Båten ble varm på et blunk og den begynte å dempe tempoet tilsynelatende trinnløst. Jeg lot den gå i ca. 1 time før jeg slo den av. Mulig varmeren er litt i største laget for min båt men den klarer trolig å varme opp vinterstid som er ideelt når man pusler i båten på den tiden av året. Den trekker også friskluft / uteluft så den må jobbe litt hardere for å varme opp. hls Trude III Trude III Link to post
Sjeldenutpå Svart 23.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 23.Februar.2013 Eg har inntaket i nærheten av rist inn til motorrom i dag, slik at den får noenlunde frisk luft, men eg lurer på å trekke slange å lage hull å få til rein uteluft på min varmer også. Hvordan gjøres dette for å unngå sjøvann inn evt rist ? . Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Trude III Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Eg har inntaket i nærheten av rist inn til motorrom i dag, slik at den får noenlunde frisk luft, men eg lurer på å trekke slange å lage hull å få til rein uteluft på min varmer også. Hvordan gjøres dette for å unngå sjøvann inn evt rist ? . Har det også slik som deg. Varmeren trekker luft ca. 20 cm fra friskluftinntak til motorrom. Tror dette er det gunstigste. Lager du direkte inntak fra skuteside for du nok en del sjøsprøyt inn i varmeren med mer korrosjon som resultat. Står varmeren langt unna risten kan du jo trekke en slange i nærheten av risten. hls Trude III Trude III Link to post
Banarne Svart 24.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Jeg har friskluft inntaket via skrog gjennomføring, denne Ardicen har stått der i 30 år på samme måte og det er ikke korrosjon som gjør at den oppfører seg rart om dagen :) har også hatt varmeren i molekyler hjemme på kjøkkenbordet og kunne ikke se noe antydning til rust og korrosjon innvendig bortsett fra det som vil komme naturlig etter så mange år i båt. Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Hvilken type skroggjennomføring ? Eg trur kanskje eg legger slange litt nermere inntak til motor slik at den får meir ute-luft. Hvor lang slange tåler normalt dieselvarmere på sugesiden? Eg har ingen manual til min gamle D4L Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Banarne Svart 24.Februar.2013 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 (redigert) Selve gjennomføringen er av messing,og slangen er selvfølgelig lagt i svanehals,tipper lengden på min er ca 50 cm.. Hvor lang slange varmerene tåler vet jeg ikke,ikke sto det noe i håndboka heller.Men i boka var det tegnet opp inntak av luft via skroggjennomføring. Kan ta noen bilder og mål når jeg skal ut i båten neste gang. Redigert 24.Februar.2013 av Banarne (see edit history) Kan hende jeg seiler min skute på grunn; men så er det dog deilig å fare!Henrik Ibsen Link to post
Eureka Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Sæbø, hvor gammel er din D4L? -tror min er fra 1982/83.. Link to post
jensemann2 Svart 24.Februar.2013 Link til dette innlegget Svart 24.Februar.2013 Hadde vært supert om du kunne kjøre et par tester på den Belief varmeren: F.eks sett den på max, la det bli godt og varmt i båten, skru den ned på minimum og se om den slukker.. Det er det siste jeg har hørt kan være problemet med dem, men det kan jo skyldes temp sensoren. Hvordan gikk du frem for å flytte den? Link to post
Recommended Posts
Du må være innlogget for å kunne svare.
Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.
Opprett ny konto
Gratis og helt uforpliktende
Klikk her for å opprette konto.Logg inn
Logg inn dersom du har konto
Logg inn