Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Ja, nå begynner det å hjelpe. Kanskje det var han som forsøkte seg med Woodo som har fått fart på smeltingen?

 

bilde

 

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Var selv på fjorden sist helg i solskinnet...med båt og ikke til fots...ja for senest for en uke siden spaserte folk på isen ved Hvervenbukta. Med en litt kjølig norsk sommer tror jeg de som er boblehavn i innerst bunnefjorden må belage seg på en ny overvintring før de slipper løs fra pakk-isen...

 

På en spaserur på kalvøya sist mandag kunne man observere folk spaserende langt ute på fjordisen. Isteden for å vente på naturens gang kunne jo Bærum kommune ha bestilt en isbryter som kunne svingt noen runder i skjærgården (?)

Redigert av oslofjord (see edit history)
Link to post
Share on other sites

http://www.yr.no/sted/Hav/59,89251_10,54835/ Sønnavind på søndag ettermiddag og stiv kuling ytterst i fjorden gjør at vanntempen skal falle en grad på noen få timer, det tyder på at noe skjer. Tærer godt på isen dette. Mye vann trykkes inn i fjorden.

 

Interessant! Har ikke fått med meg at det fantes "værvarsel" for vannet! Dog, temperaturene som oppgis tyder på måling et stykke ned. Var selv i sjøen helga før påske, og overflatetemperaturen var ca 0 til -1C. På 20 meters dyp målte jeg likevel +6 grader. Pga ulik salinitet kan det ligge et "lokk" med kaldt vann øverst (med lav salinitet), mens det saltere vannet lenger ned beholder temperaturen fordi det ikke mikser med overflatevannet. Min personlige rekord var +9 grader på 30 meters dyp UNDER ISEN på Nesodden. Det var riktignok eksepsjonelt, men...

Når disse målingene du har lagt fram spår en grad lavere temperatur (lengre ned) så er det sikkert en sammenheng med vinden så hjelper til medå mikse. I overflaten vil dette kan hende føre til litt varmere vann, selv om det kanskje ikke gir så store utslag. Interessant tema likevel!!

Redigert av H-35 (see edit history)

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Var selv på fjorden sist helg i solskinnet...med båt og ikke til fots...ja for senest for en uke siden spaserte folk på isen ved Hvervenbukta. Med en litt kjølig norsk sommer tror jeg de som er boblehavn i innerst bunnefjorden må belage seg på en ny overvintring før de slipper løs fra pakk-isen...

 

På en spaserur på kalvøya sist mandag kunne man observere folk spaserende langt ute på fjordisen. Isteden for å vente på naturens gang kunne jo Bærum kommune ha bestilt en isbryter som kunne svingt noen runder i skjærgården (?)

 

Bærum er en Høyre-kommune! De kan jo ikke ha slike "sosialistiske" tiltak for fellesskapet må vite! :lol:

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

I følge en jeg snakket med er det mellom en halv og halvannen meter is i bunnefjorden...

Dette bildet, fra et isdykkekurs ved Nesset i Bunnefjorden, tatt første helgen i mars i år, skulle gi et greit inntrykk av istykkelsen. Tykk, men halvannen meter er vel å overdrive...

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Er det noen som har en oppdatert status på isforholdene i Leangbukta nå. På webcam ser jo isen ut til å være virkelig i tilbakegang.

Spørsmålet er: Er det håp i hengende snøre å komme seg ut av bukta til helgen, uten å være isbryter ? :worry:

- Vil så gjerne starte båtsesongen og komme meg ned til sommerhavn!

Link to post
Share on other sites

Lagrer bildene på webkamera og sammenligner. Det skjer noe der, så vi ligger vel an til 50/50 for helga tror jeg. Min båt veier 4 tonn og er smal. Kan hende jeg greier å komme gjennom hvis det er noe igjen på lørdag, men vet ikke om jeg vil sjanse...

Maja - LI6522 - MMSI: 258 137 150

Link to post
Share on other sites

Klokken 00:24 i Natt gikk isen med et brak i Bundefjorden.

Jeg vet ikke hvor langt inn, men så langt jeg kunne se sørover fra Oppegård Båtforening er det isfritt.

Det er noen små rester igjen innerst i Hvervenbukta, men der er det ingen som skal ferdes med båt uansett.

 

Jeg hadde sesongens første nattevakt i natt og hørte at isen skrapet mot moloen og forsvant nordover mot byen, så nå er båtsesongen 2013 endelig i gang :-)

 

bilde

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg er også spent på isforholdene. Jeg skulle ha vært ute av boblehavnen i Frognerkilen på mandag, men sommerhavnen er i Holtekilen og der ligger isen ennå. Heldigvis er ikke alle båtene sjøsatt ennå, så jeg får låne en plass til isen går.

 

Hvis noen er ute og ser at det er isfritt inn til Solvik, Blommenholm og Strand vil jeg gjerne høre om det.

 

Link to post
Share on other sites

Klokken 00:24 i Natt gikk isen med et brak i Bundefjorden.

 

RSL

 

RSL!! Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Løsnet isen som et stort flak? Har båten på land innerst i Bunnefjorden. Det er vel ikke åpent helt inn?

 

Noen andre som har vært forbi indre Bunnefjord i det siste? Bor et par timer unna, så det er ikke bare å stikke ned å sjekke.

 

Lengter "litt" etter å komme utpå..........

Link to post
Share on other sites

Kjørte forbi Leangbukta i dag ca kl 12:00 og da var det en som lekte isbrytet. Vedkommende klarte jobben med glans. For de som har båt der inne er 2013 sesongen i gang.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...