Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Da er vi tilbake etter å hjulpet et ektepar som hadde fått ødelagt båten/jolla si etter å ha kjørt i IS til hytta si.

Gummijolle?

 

Har hatt noen episoder hvor jeg har forvillet meg inn i is med gummijolle, det er alltid skummelt - men det har gått bra til nå. Så må det sies at jeg normalt ror gummijolla ;-)

 

Henteturen for min aller første seilbåt (i Malangen i Troms) - jeg fikk hjelp ifbm hentingen, vi sjøsatte en gummijolle m/ påhengsmotor fra Kvaløya - og da vi var kommet et godt stykke inn i Malangen var det plutselig et syltynt lag med nyis på fjorden! Det var skummelt, vi gikk så sakte det bare var mulig å gå, i redsel for å punktere jolla. Men det gikk jo bra.

Link to post
Share on other sites

Jo, men det er nesten ikke noen industri igjen i Tønsberg.

Det er kun Agility og Stål og tau.

Og de vet når de får skipsanløp et år i forveien.

Poenget er at dette må være penger ut vinduet.

På et tidspunkt var det to isbrytere igang, men ingen båt kom.

 

Ja ser hvordan det kan virke litt rart, men penger ut av vinduet kan jeg ikke se det er, beredskapen er nødvendig når det(en sjelden gang) er et skipsanløp. Er det ikke isbryter tilgjengelig da kan vi begynne å snakke penger ut av vinduet. Etter noen uker med 20 minusgrader får man ikke brutt opp vestfjorden med en hvilken som helst taubåt man skulle hyre inn på spot. "Tug Frier" har operasjonsområde i hele Oslofjorden på oppdrag fra Kystverket og er ikke bemannet når den ligger standby.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Er det ikke isbryter tilgjengelig da kan vi begynne å snakke penger ut av vinduet. 

 

Jo, men som sagt så vet de det et år i forveien når de får skipsanløp.

Det var en stund to isbrytere igang i Vestfjorden. Uten et eneste skipsanløp. Og det er dårlig bruk av felleskapets penger.

Og så blir det så utrivelig med frostrøyken fra ei åpen råk. 

Link to post
Share on other sites

Da jeg endelig kom meg utpå på søndag, så var det kommet tynn is/snerk/sørpeis mellom Osloøyene. Håper den forsvinner igjen...

Det er lov å håpe.

Det er mer is nå og fra Oksval, kommer du ikke langt sørover før det butter.

Vestover kan du nok komme til Husebergøya, men Skjælholmene kan du glemme.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur ut i ettermiddag. Tenkte jeg skulle prøve å få rundet Nesoddtangen og dratt litt sørover, for i det området var det nesten isfritt, men kom ikke langt ut fra båthavna før jeg støtte på den første, syltynne isen. Valgte å snu og lå heller utpå der og duppet litt mens jeg nøt et par kaffekopper. Var faktisk utpå i drøye en time, selv om jeg kanskje bare kom 100-150 meter ut fra båthavna...  :smiley:

Link to post
Share on other sites

Denne vinteren i Oslo området har vært mye kaldere enn forrige med mye nordavind. Forrige vinter var Oslofjorden isfri, var flere ganger ute med båten midtvinters.

Men sola står jo høyere for hver dag, og det gjør sitt.

Også er det jo bare litt over 5 uker til vi snur klokka, det gjør sitt ihvertfall med lysere kvelder.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Med nattens sterke vind og mildvær fra sør er Bunnefjorden og størstedelen av indre Oslofjord atter isfri.

Har blåst endel ismasser inn i Oslo Havn og Lysakerfjorden. Ser og herfra terrassen at det fortsatt ligger noe 

is fra Padda og innover mot Hvervenbukta. Ytterligere innover i Bunnefjorden vet jeg ikke.

Men med fortsatt mildvær så forsvinner vel de siste isrester ganske fort.

bilde

Link to post
Share on other sites

Var en liten tur ut i ettermiddag. Tenkte jeg skulle prøve å få rundet Nesoddtangen og dratt litt sørover, for i det området var det nesten isfritt, men kom ikke langt ut fra båthavna før jeg støtte på den første, syltynne isen. Valgte å snu og lå heller utpå der og duppet litt mens jeg nøt et par kaffekopper. Var faktisk utpå i drøye en time, selv om jeg kanskje bare kom 100-150 meter ut fra båthavna...  :smiley:

 

det viktigste er jo å kunne kose seg i båten slik som du tydeligvis gjør . Og utnytte enhver anledning til å bruke båten aktivt, selv besøker jeg båten minst ett par ganger i uka på vinterhalvåret bare for å sette over kaffen, gjøre noe små pussel - alltid koselig selv om nordøsten uler i skroget. For båt er ikke en hobby, men en livsstil. :wink:

Link to post
Share on other sites

Med nattens sterke vind og mildvær fra sør er Bunnefjorden og størstedelen av indre Oslofjord atter isfri.

Har blåst endel ismasser inn i Oslo Havn og Lysakerfjorden. Ser og herfra terrassen at det fortsatt ligger noe 

is fra Padda og innover mot Hvervenbukta. Ytterligere innover i Bunnefjorden vet jeg ikke.

Men med fortsatt mildvær så forsvinner vel de siste isrester ganske fort.

 

Kan bekrefte det, omtrent all is jeg så i går ettermiddag er borte. Og isen har samlet seg opp innerst i havna, noe bildet under viser (tjuvlånt fra Oslo havns webkamaera...)

 

bilde

Link to post
Share on other sites

Denne vinteren i Oslo området har vært mye kaldere enn forrige med mye nordavind. Forrige vinter var Oslofjorden isfri, var flere ganger ute med båten midtvinters.

Men sola står jo høyere for hver dag, og det gjør sitt.

Også er det jo bare litt over 5 uker til vi snur klokka, det gjør sitt ihvertfall med lysere kvelder.

Stemmer det, både høsten 2013 og vinteren 2014 var det null is å se i fjorden, og høsten 2014/vinteren 2015 var det også lite.

Link to post
Share on other sites

det viktigste er jo å kunne kose seg i båten slik som du tydeligvis gjør . Og utnytte enhver anledning til å bruke båten aktivt, selv besøker jeg båten minst ett par ganger i uka på vinterhalvåret bare for å sette over kaffen, gjøre noe små pussel - alltid koselig selv om nordøsten uler i skroget. For båt er ikke en hobby, men en livsstil. :wink:

Helt enig! Koser meg hver gang og koste meg i går også! Jeg kjenner jeg senker skuldrene bare jeg ser den og er kommet om bord, men når jeg først er om bord så klør det etter å komme utpå...  :smiley:  Jeg har også endel småting jeg må få gjort om bord og som jeg kan gjøre hvis jeg ikke kommer meg utpå, men noe av det krever strøm, og det har jo ikke båthavna inntil videre mens reparasjonene holder på. Så det kan hende jeg må skru løs litt treverk og ta med hjem for å slipe og pusse...

Link to post
Share on other sites

Denne vinteren i Oslo området har vært mye kaldere enn forrige med mye nordavind. Forrige vinter var Oslofjorden isfri, var flere ganger ute med båten midtvinters.

Men sola står jo høyere for hver dag, og det gjør sitt.

Også er det jo bare litt over 5 uker til vi snur klokka, det gjør sitt ihvertfall med lysere kvelder.

Jeg kommer ikke til å snu klokka om 5 uker :giggle:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...