Dykker Svart 16.Januar.2016 Del på Facebook Svart 16.Januar.2016 Fint vær i Oslo for tiden. Har vært rundt 12 til 18 minus siste uken. Men neste uke er det bare meldt rundt 12 til 10 minusgrader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Svart 17.Januar.2016 Del på Facebook Svart 17.Januar.2016 Bunnefjorden er i ferd med å lukkes av is i dag Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 22.Januar.2016 Del på Facebook Svart 22.Januar.2016 Hvordan er isforholdene nå? Jeg regner med at det ikke blir særlig aktuelt med båttur til helga :-( Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Hvor lang tid tar det egentlig for is som har lagt seg å løse seg opp igjen? Tenker på at det nå er meldt plussgrader omtrent hele neste uke. Er det for lite til å håpe på farbart vann i løpet av uka? Hilsen er året-rundt-bruker med abstinenser... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 (redigert) Det kommer mye an på vind og temperatur tror jeg. Det er "bare" noen hundre meter med is fra Oksval i retning Nesoddtangen, så det bør vel være mulig å komme seg ut? Deretter er det mye isflak i fjorden. Jeg regner med at det vil vedvare en stund, all den tid Bunnefjorden er frossen - det løser seg vel opp i flak og driver utover, heller enn å bare smelte vekk der den er? Disse isflakene er vel relativt harmløse når man ferdes rundt i <5 knop i en glassfiberbåt? Redigert 24.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 24.Januar.2016 Del på Facebook Svart 24.Januar.2016 Rettelse: Nå er det tilsynelatende åpent mellom Oksval og Tangen. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Pequod Svart 25.Januar.2016 Del på Facebook Svart 25.Januar.2016 Er litt skeptisk til å kjøre ut på fjorden når det ligger flak og duver.... Det er kanskje bare jeg som er overforsiktig, men jeg trives ikke helt da. Overveier derfor å vinterklnservere motoren denne gangen... Har jo sluppet unna det i to år på rad, men med mindre det kommer en langvarig periode med milde temperaturer så vet jeg ikke helt... Sitér dette innlegget Båtblogg: Fra landkrabbe til sjøulk... Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 (redigert) Flakene avhenger jo veldig av vindretning - tipper at dersom vi får en periode med nordavind så forsvinner de fort fra indre Oslofjord. Jeg ville vært veldig skeptisk til isflak med høyhastighetsbåt, men med saktegående snekke, dagtid og oppmerksom rorvakt tipper jeg det er problemfritt :-) Og jeg tenker fort at det blir båttur for mitt vedkomne mot slutten av uka, evt til helga. Redigert 26.Januar.2016 av tobixen (see edit history) Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 Det er vel de tynne isflakene, som er problemet i høy hastighet og plastskrog. Vi kjørte en Withjolle med 25 hester rundt i -20 grader for mange år siden. Kom inn blant tynne harde isflak, og ved treff på ett av de, skar det tvers igjennom skroget. Da var det fart til land. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Christel III Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 Her er isvarsel for Oslofjorden. Fikk det i dag, men ser at det er datert i går. Sitér dette innlegget MvhSimon Link to post Share on other sites More sharing options...
Dykker Svart 26.Januar.2016 Del på Facebook Svart 26.Januar.2016 Var på båten ikveld for å legge til flere duppedingser til Tellstick'en. Igår kveld var det tykk is i Bestumkilen. Mens jeg var på båten ikveld, la jeg merke til noen dunk i skroget. Gikk ut og så at isen smuldret utrolig fort opp. Blåste SV ikveld, samt høyere flo enn vanlig, så tydelig at nytt varmere vann sørfra pumpes inn. Imorgen er vel de fleste buktene, bortsett fra innerst mot Sandvika isfrie. Gleder meg til å kose meg i 8 knop på sjøen de nærmeste dagene. Utrolig glad for at jeg har mulighet for å bruke båten året rundt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Her er isvarsel for Oslofjorden. Fikk det i dag, men ser at det er datert i går. Jeg fant kilden: http://polarview.met.no/clickmap.htm - nederst der er det link til en .png over Oslofjorden. Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
Ms Fortuna Svart 27.Januar.2016 Del på Facebook Svart 27.Januar.2016 Joda isen i Bunnefjorden er så og si borte etter en kort storm i går kveld der det ble målt opp til 22m/s fra sør på Steilene. Prisen ble dog høy, da store ismasser i stor fart ble presset mot Oksval båthavn, der det i dag er store skader. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Scand 360 dc Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Hei båtfolk. Vi har kjøpt en båt som ligger i leangbukta i Asker. Vi ønsker å seile henne hjem til Vestfold i slutten av Mars, men til dere som er kjent i området, pleier det å være tilnærmet isfritt fra leangbukta og litt ut i fjorden på denne tiden? Og hva tror dere om isen her i år? Takk for svar. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BOBO II Svart 13.Februar.2016 Del på Facebook Svart 13.Februar.2016 Normalt så går isen i leangbukta i slutten av mars. men alt er avhengig av temperaturen fremover. kjører forbi leangbukta så og si daglig. pr i dag er det noe is men tror ikke den vil ligge der lenge hvis varmen kommer. Det kommer sikker en del som vil gi deg mange oppdateringer fremover. Sitér dette innlegget 1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Begynner å fryse litt til i kanalen i Tønsberg igjen Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Spørsmål : Er veldig skadelig å gå sakte gjennom 5-6 cm is med en plastbåt ? Regner med at bunnsmøringen får seg noen hakk, men toppcoaten tåler vel såpass? Grunnen til jeg spør er at jeg måtte brøyte 50 meter is med P45'en min i går :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tom Rør Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 5-6 cm. høres mye ut. Er du sikker på at den var så tykk? Jeg har gått i litt is, men aldri så tykk. Båtene tåler ofte mer enn vi tror, og det høres mye verre ut enn det er. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bergetun Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 ja, den var såpass tykk :)Ble skremt av de forferdelige lydene, så jeg feiget ut og bakket ut igjen etter 50 meter. Kom meg ikke inn igjen i båsen, så jeg måtte finne meg en "nødhavn" Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tobixen Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Glassfiber er kraftigere enn is, så med sakte fart er det bare bunnstoffet det går ut over. Ellers er vel relativt høy fart gjennom syltynn nyis langt mer skadelig enn sakte fart gjennom tykk is. Båten vil normalt gli oppå isen og bryte den ned ovenfra dersom isen er så tykk. Det er langt verre med min båt - men jeg har et tynt lag med glassfiber utpå treverket under vannlinja, og i tillegg epoksy mellom trelagene, så jeg er ikke helt allergisk til is. Jeg hadde en liten passasje i fjor vår hvor jeg prøvde å presse meg gjennom et tykt lag med is. Det som virkelig skremte meg var at det tidvis hørtes ut som at propellen kom i nærkontakt med isen! Sitér dette innlegget https://solveig.oslo.no/ Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 RS 143 Uni Kragerø skrev på facebook i går: Da er vi tilbake etter å hjulpet et ektepar som hadde fått ødelagt båten/jolla si etter å ha kjørt i IS til hytta si. Når de kom frem synker båten rask etter at Isen har skåret opp skroget. Flaks at de kom på land. Hytta lå på øy, så da var det fint å være medlem av RS. Vi hentet både båt og folk Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Begynner å fryse litt til i kanalen i Tønsberg igjen Isbrytern til Kystverket bryter den nok opp tenker jeg. De har leid inn en liten isbryter for å holde havner og innløp i Vestfold fri for is. Prisverdig tiltak det, men. Havna i Horten har skipsanløp hvert 15. minutt. Isen har ikke en sjanse. I Sandefjord fyker tre digre ferger ut og inn sånn ca. hver tredje time. Ingen sjanse for is der heller. I Larvik går det ei svær ferge to ganger i døgnet pluss containerbåter og buklbåter. I Tønsberg derimot er havna solgt til en eiendomsutvikler som skal bygge leiligheter. Havna er nedlagt. Da blir det mye god is å bryte. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 På Sætre (Hurum) var det isfritt inn til gjestebrygga i går ettermiddag, men jeg tipper det fryser til igjen hvis kulden vedvarer. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
littmild Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Isbrytern til Kystverket bryter den nok opp tenker jeg. De har leid inn en liten isbryter for å holde havner og innløp i Vestfold fri for is. Prisverdig tiltak det, men. Havna i Horten har skipsanløp hvert 15. minutt. Isen har ikke en sjanse. I Sandefjord fyker tre digre ferger ut og inn sånn ca. hver tredje time. Ingen sjanse for is der heller. I Larvik går det ei svær ferge to ganger i døgnet pluss containerbåter og buklbåter. I Tønsberg derimot er havna solgt til en eiendomsutvikler som skal bygge leiligheter. Havna er nedlagt. Da blir det mye god is å bryte. Isen i kanalen i dag var veldig tynn, hadde vi gått med full power ut hadde nok bølgene våre løsna det meste, men det ligger endel fritidsbåter der inne så tar det litt rolig. Isbryteren som jobber for kystverket i Oslofjorden er oss, "Tug Frier" har ligget stasjonert i Tønsberg i vinter og i de verste kuldeperiodene har det gått jevnt og trutt, men som du nevner er det hovedsaklig Tønsberg og Vestfjorden hvor det har vært mest jobb, men også noe i Horten. Bryter hovedsaklig etter behov når det ventes skipsanløp, men det er klart det lønner seg å prøve å holde åpent, spesielt i Vestfjorden hvor isen legger seg veldig tykk. Sitér dette innlegget - Anders Hanche Aasmundsen. CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010) Medlem: Leisure Owners Association Link to post Share on other sites More sharing options...
Mulligan Svart 15.Februar.2016 Del på Facebook Svart 15.Februar.2016 Jo, men det er nesten ikke noen industri igjen i Tønsberg. Det er kun Agility og Stål og tau. Og de vet når de får skipsanløp et år i forveien. Poenget er at dette må være penger ut vinduet. På et tidspunkt var det to isbrytere igang, men ingen båt kom. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.