Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Det kommer mye an på vind og temperatur tror jeg.

 

Det er "bare" noen hundre meter med is fra Oksval i retning Nesoddtangen, så det bør vel være mulig å komme seg ut?

 

Deretter er det mye isflak i fjorden. Jeg regner med at det vil vedvare en stund, all den tid Bunnefjorden er frossen - det løser seg vel opp i flak og driver utover, heller enn å bare smelte vekk der den er? Disse isflakene er vel relativt harmløse når man ferdes rundt i <5 knop i en glassfiberbåt?

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er litt skeptisk til å kjøre ut på fjorden når det ligger flak og duver....

 

Det er kanskje bare jeg som er overforsiktig, men jeg trives ikke helt da.

 

Overveier derfor å vinterklnservere motoren denne gangen... Har jo sluppet unna det i to år på rad, men med mindre det kommer en langvarig periode med milde temperaturer så vet jeg ikke helt...

Link to post
Share on other sites

Flakene avhenger jo veldig av vindretning - tipper at dersom vi får en periode med nordavind så forsvinner de fort fra indre Oslofjord.

 

Jeg ville vært veldig skeptisk til isflak med høyhastighetsbåt, men med saktegående snekke, dagtid og oppmerksom rorvakt tipper jeg det er problemfritt :-)

 

Og jeg tenker fort at det blir båttur for mitt vedkomne mot slutten av uka, evt til helga.

Redigert av tobixen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er vel de tynne isflakene, som er problemet i høy hastighet og plastskrog.

Vi kjørte en Withjolle med 25 hester rundt i -20 grader for mange år siden. Kom inn blant tynne harde

isflak, og ved treff på ett av de, skar det tvers igjennom skroget. Da var det fart til land.

Fairline Mirage 29 er solgt.

Link to post
Share on other sites

Var på båten ikveld for å legge til flere duppedingser til Tellstick'en.

Igår kveld var det tykk is i Bestumkilen. Mens jeg var på båten ikveld, la jeg merke til noen dunk i skroget. Gikk ut og så at isen smuldret utrolig fort opp. Blåste SV ikveld, samt høyere flo enn vanlig, så tydelig at nytt varmere vann sørfra pumpes inn. Imorgen er vel de fleste buktene, bortsett fra innerst mot Sandvika isfrie. Gleder meg til å kose meg i 8 knop på sjøen de nærmeste dagene.

Utrolig glad for at jeg har mulighet for å bruke båten året rundt.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Hei båtfolk. Vi har kjøpt en båt som ligger i leangbukta i Asker. Vi ønsker å seile henne hjem til Vestfold i slutten av Mars, men til dere som er kjent i området, pleier det å være tilnærmet isfritt fra leangbukta og litt ut i fjorden på denne tiden? Og hva tror dere om isen her i år? Takk for svar.

Link to post
Share on other sites

Normalt så går isen i leangbukta i slutten av mars. men alt er avhengig av temperaturen fremover. kjører forbi leangbukta så og si daglig. pr i dag er det noe is men tror ikke den vil ligge der lenge hvis varmen kommer. Det kommer sikker en del som vil gi deg mange oppdateringer fremover.

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Glassfiber er kraftigere enn is, så med sakte fart er det bare bunnstoffet det går ut over. Ellers er vel relativt høy fart gjennom syltynn nyis langt mer skadelig enn sakte fart gjennom tykk is. Båten vil normalt gli oppå isen og bryte den ned ovenfra dersom isen er så tykk.

 

Det er langt verre med min båt - men jeg har et tynt lag med glassfiber utpå treverket under vannlinja, og i tillegg epoksy mellom trelagene, så jeg er ikke helt allergisk til is. Jeg hadde en liten passasje i fjor vår hvor jeg prøvde å presse meg gjennom et tykt lag med is. Det som virkelig skremte meg var at det tidvis hørtes ut som at propellen kom i nærkontakt med isen!

Link to post
Share on other sites

RS 143 Uni Kragerø skrev på facebook i går:

 

 

 

Da er vi tilbake etter å hjulpet et ektepar som hadde fått ødelagt båten/jolla si etter å ha kjørt i IS til hytta si. Når de kom frem synker båten rask etter at Isen har skåret opp skroget. Flaks at de kom på land. Hytta lå på øy, så da var det fint å være medlem av RS. Vi hentet både båt og folk 

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Begynner å fryse litt til i kanalen i Tønsberg igjen

 

 

Isbrytern til Kystverket bryter den nok opp tenker jeg. De har leid inn en liten isbryter for å holde havner og innløp i Vestfold fri for is.

Prisverdig tiltak det, men.

Havna i Horten har skipsanløp hvert 15. minutt. Isen har ikke en sjanse.

I Sandefjord fyker tre digre ferger ut og inn sånn ca. hver tredje time. Ingen sjanse for is der heller.

I Larvik går det ei svær ferge to ganger i døgnet pluss containerbåter og buklbåter.

I Tønsberg derimot er havna solgt til en eiendomsutvikler som skal bygge leiligheter. Havna er nedlagt.

Da blir det mye god is å bryte.

Link to post
Share on other sites

 

Isbrytern til Kystverket bryter den nok opp tenker jeg. De har leid inn en liten isbryter for å holde havner og innløp i Vestfold fri for is.

Prisverdig tiltak det, men.

Havna i Horten har skipsanløp hvert 15. minutt. Isen har ikke en sjanse.

I Sandefjord fyker tre digre ferger ut og inn sånn ca. hver tredje time. Ingen sjanse for is der heller.

I Larvik går det ei svær ferge to ganger i døgnet pluss containerbåter og buklbåter.

I Tønsberg derimot er havna solgt til en eiendomsutvikler som skal bygge leiligheter. Havna er nedlagt.

Da blir det mye god is å bryte.

 

Isen i kanalen i dag var veldig tynn, hadde vi gått med full power ut hadde nok bølgene våre løsna det meste, men det ligger endel fritidsbåter der inne så tar det litt rolig. Isbryteren som jobber for kystverket i Oslofjorden er oss, "Tug Frier" har ligget stasjonert i Tønsberg i vinter og i de verste kuldeperiodene har det gått jevnt og trutt, men som du nevner er det hovedsaklig Tønsberg og Vestfjorden hvor det har vært mest jobb, men også noe i Horten. Bryter hovedsaklig etter behov når det ventes skipsanløp, men det er klart det lønner seg å prøve å holde åpent, spesielt i Vestfjorden hvor isen legger seg veldig tykk.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...