Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Isen inne i havnen i Son er råtten, men det tar nok ennå litt tid før den forsvinner slik at utriggerne kommer på plass og jeg  kan bruke plassen min når jeg får sjøsatt.

 

bilde

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ja, det ser jo vanskelig ut og komme seg ut til påske :-(

 

Solid is helt ut forbi Hvalstrand i Leangbukta, men det er ikke helt håpløst. Bildet under er fra klokken 15:30 i dag, mandag. Det ser tykt ut, men noe vanngjennomtrengning er det rundt omkring, og isen ser ganske råtten ut.

Med fortsatt varme dager og litt mer bevegelse i vannet kan det skje fort.

Dette er rett ut bukta.  Mellom bryggeanlegget og Løkeneshalvøya ser det mer solid ut. 

 

bilde

Redigert av Skhuds (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Isen inne i havnen i Son er råtten, men det tar nok ennå litt tid før den forsvinner slik at utriggerne kommer på plass og jeg  kan bruke plassen min når jeg får sjøsatt.

 

En ting glemte jeg å si, og det er at det er helt normalt at plassen min ikke er klar når jeg er klar til sjøsetting. Men det er ikke noe problem, jeg får alltid disponere en plass der det er åpent vann. Nå er det tomt for is på de to nye bryggene vest for garntørket, så hadde jeg vært klar i dag, kunne det blitt utsetting umiddelbart. Dessverre er jeg ikke kommet lenger enn at jeg lot burka'n falle i dag. Regner med båtvask utover i uken.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Noen som har sett i leangbukta i dag?

Jeg har ikke vært og sett på isen selv, men det er 8,6 grader på gulvet i salongen og 6,5 grader i motorrommet akkurat nå, og gulv/motorrom ligger under vannflaten. Det tyder på at det begynner å bli varmt i vannet. Forhåpentligvis smelter mye de neste dagene, for varmen skal fortsette.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Det ser da ut som at det begynner å hjelpe veldig raskt på østsiden rundt Malmøya/Ulvøya nå (observert med lengtende blikk fra toget).

 

Jeg jobber rett nedenfor Nordstrand Stasjon og har sett båter kjøre ut fra paddehavet i dag. I går var det isfritt fra Padda og helt ut, men i dag tidlig var det kommet en ultratynn isskorpe i bukta Ulvøya - malmøya - Grasberget. Denne isen forsvant ca kl. 11.

 

Ikke lett å jobbe mens man ser på speilblankt hav som bader i sol og ser en snekke og en seilbåt hvor eier antagelig fisket eller bare nøt en vindstille solskinnsdag.

 

Jaja... hadde det vært mindre å gjøre på jobb, kunne jeg vært der jeg også :-)

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg jobber rett nedenfor Nordstrand Stasjon og har sett båter kjøre ut fra paddehavet i dag. I går var det isfritt fra Padda og helt ut, men i dag tidlig var det kommet en ultratynn isskorpe i bukta Ulvøya - malmøya - Grasberget. Denne isen forsvant ca kl. 11.

 

Ikke lett å jobbe mens man ser på speilblankt hav som bader i sol og ser en snekke og en seilbåt hvor eier antagelig fisket eller bare nøt en vindstille solskinnsdag.

 

Jaja... hadde det vært mindre å gjøre på jobb, kunne jeg vært der jeg også :-)

 

RSL

Kanskje det var meg du så i snekka i dag? Jeg dro ut etter jobb og dro fra Oksval 15.50. Passerte en seilbåt som lå utenfor Ulvøya. Kjørte rett fram og la deretter over til styrbord og kjørte bortover forbi Katten, Fiskvollbukta og Hvervenbukta før jeg la til ved pumpekaia til Oppegård båtforening.Så ikke antydning til is noe sted!

 

Planen var å tanke på Oppegård, men jeg måtte gi opp. Kaia var for høy til at jeg med protese og krykke hadde nubbesjangs til å komme meg opp fra en liten snekke. Kanskje ville jeg klart å komme meg opp på en eller annen måte, men å komme tilbake ville vært umulig.

 

Så i morgen prøver jeg igjen, denne gangen med yngstedattera på 16, som skal få lov til å klatre for meg!

Link to post
Share on other sites

Traff på litt "sørpe" på vei inn sundet mellom Hovedøya og Bleikøya i dag til morran, kalde netter er prisen man må betale for vårværet vi har hatt de siste dagene.. Men den forsvant innen vi dro ut igjen noen timer senere.

- Anders Hanche Aasmundsen.
CEVNI (2017) - D5L (2012) - SRC (2012) - ICC (2010)
Medlem: Leisure Owners Association

Link to post
Share on other sites

Da er isen forsvunnet i Bestumkilen i Oslo.    :clap:  :thumbsup:  :sailing:

 

 

 

 

 

Herlig! Var der inne i sted og tok av presenningen av båten og tok i anledningen et lignende bilde i samme retning fra mastekrana, nå har vårfølelsen virkelig kommet! :)

 

Utsett avtalt 4. april, selv om jeg gjerne skulle fått gjort det før...

Link to post
Share on other sites

Kanskje det var meg du så i snekka i dag? Jeg dro ut etter jobb og dro fra Oksval 15.50. Passerte en seilbåt som lå utenfor Ulvøya. Kjørte rett fram og la deretter over til styrbord og kjørte bortover forbi Katten, Fiskvollbukta og Hvervenbukta før jeg la til ved pumpekaia til Oppegård båtforening.Så ikke antydning til is noe sted!

 

Planen var å tanke på Oppegård, men jeg måtte gi opp. Kaia var for høy til at jeg med protese og krykke hadde nubbesjangs til å komme meg opp fra en liten snekke. Kanskje ville jeg klart å komme meg opp på en eller annen måte, men å komme tilbake ville vært umulig.

 

Så i morgen prøver jeg igjen, denne gangen med yngstedattera på 16, som skal få lov til å klatre for meg!

 

 

Da var det nok deg jeg så Pequod :-)

 

Synd med lavvannet om dagen som gjør det vanskjelig å komme opp/ned på brygga.

Det er desverre prisen for høytrykket vi har nå. Når vannet er på sitt aller høyeste, er den brygga nesten borte. Det har vært vann helt opp til husveggen der.

 

På bildet under, så har det vært vann til 20 cm opp på flaggstangen.

 

bilde

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

De med båt innenfor øyene i Bærum må nok vente litt til er jeg redd. Isen ligger ut til Ostøya/ Kjeholmen så vidt jeg kunne se.

Gikk kaldt nedover ryggen i dag når jeg så en som var ute å gikk på isen midt mellom Høvikodden og Borøya/ saraholmen. Isen ser rimelig råtten ut og det har vært 10-12 plussgrader de siste dagene.

 

For tre uker siden gikk en kar gjennom isen ved Oksenøya http://www.budstikka.no/oksenoya/nyheter/fornebu/mann-gikk-gjennom-isen-ved-fornebu/s/5-55-273439

 

Isen innenfor øyene i Bærum har isen ikke blitt erklært trygg noen gang i løpet av vinteren 2016 av isoppsynet. http://www.budstikka.no/vinter/fjorden/friluftsliv/jeg-kan-ikke-anbefale-folk-a-bruke-isen/s/5-55-268645

 

Likevel har jeg flere ganger de siste ukene sett mye folk på isen. I helgene er det vanlig å se endel familier med unger. Virker som mange tror det er trygt når de ser andre som allerede er utpå. Mange går også farlig nærme bobleanlegg, odder og sund hvor det er strøm. Fatter ikke at folk tør...

Redigert av sap_2000 (see edit history)

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Da var det nok deg jeg så Pequod :-)

 

Synd med lavvannet om dagen som gjør det vanskjelig å komme opp/ned på brygga.

Det er desverre prisen for høytrykket vi har nå. Når vannet er på sitt aller høyeste, er den brygga nesten borte. Det har vært vann helt opp til husveggen der.

 

På bildet under, så har det vært vann til 20 cm opp på flaggstangen.

 

bilde

Såpass ja! tenkte ikke å sjekke om det var lavvann/høyvann før jeg dro ut, men jeg kan jo sjekke det neste gang. Det ble en lang dag tirsdag med jobb, deretter tilpasning av protese, båttur og omtrent rett på bandøving med en gang jeg var hjemme fra båtturen. Så i dag var jeg så sliten at jeg rett og slett ikke prket å dra ut. Lå leeenge i senga før jeg stod opp og dro på kveldsvakt.

 

Kan hende jeg prøver meg igjen i morgen med klatrehjelp, men mest sannsynlig at det må utsettes til søndag ettersom jeg har dagene fulle framover...

Link to post
Share on other sites

Status onsdag ettermiddag: Vært en tur utpå i dag og sjekket litt:

Oslo ser rimelig isfritt ut, var innom Kongen og Nakholmen uten tegn til is.

I Snarøysundet møtte vi isflak fra litt før nordmerket, men det ser ut til at massiv is strekker seg omtrent rundt Torvøya.

Det er ikke massiv is mellom Kjeholmen og Grimsøya, men på grunn av isflak gikk vi ikke gjennom.

I Store Ostsund tetner flakene til ved rødstaken nord for den smaleste delen av sundet, men det ser ikke ut til at man treffer massiv is før iallfall Borøya, kanskje enda lengre inn.

Det var mye isflak der vi prøvde oss i Bærum, jeg tolker det slik at det brytes opp mye is om dagen. Men det er klart at det fremdeles er et stykke igjen før det åpnes inn mot havnene.

Mvh,
SY Vilma Benita, Beneteau Oceanis 43, (Tidligere 4_Vinder)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...