Jump to content

Isforhold i oslofjorden


ronjahund

Recommended Posts

Bastøferga? Nå tar den vel en pause på litt mer enn 15 minutter mellom kl 01 og kl 05 ellernoslikt? ;-)

Vinteren 12/13 var kald, og da frøs det til nærmest overalt i Oslofjorden, også i gjestehavna i Horten. Men da ble det sagt at det var første gangen på svært mange år at det hadde skjedd der. Ter-av her på forumet har ligget i vinterhavn flere ganger i Horten (også den nevnte vinteren), og kan sikkert si noe om hvordan forholdene vanligvis er der.

Medlem av: Øvre Bragernes Motorbåtforening - KNBF - RS - Holmestrand Båtforening

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Bilde fra båten igår ettermiddag. Litt issørpe innerst i Bestumkilen. Politibåten Vekteren patruljerte i havnene, så ut som den gikk gjennom lett issørpe. 

Har ligget innesperret i kilen siden desember pga is (ligger i boblehavn), men nå blir det båtturer utover våren nå når isen endelig slipper taket.

 

bilde

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Isen ligger ganske tjukk i indre deler av Vestfjorden (asker/bærum) Nesøya, strand solvik, oksenøya. Er jo tidlig påske i år, er nok mange som ikke kommer seg på tur da. Er jo spådd varmt på dagtid til uka, men kuldegrader på natta og lite vind gjør nok at isen ligger ennå en stund:( Trygve

Link to post
Share on other sites

Hva med å få RS til å bryte opp litt is ?

Ring inn assistanseoppdrag i Leangbukta, på Solvik, Nesset og andre områder som trenger "brøyting". Case closed. ;-)

 

(Nei, jeg synes ikke det er ok å sende RS ut på "spøkelsesjakt". Det var en spøk.)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Pøsj... Seilbåt er perfekt som isbryter.

Råtten is knekker du lett med det siget en seilbåt får og baugen i en seilbåt tåler utrolig mye.

Propellen er langt under vann og blir ikke truffet av is om du tar det litt piano.

 

Du mister kanskje litt bunnstoff i baugen, men det er også alt.

 

RSL

NestBest - Bestway 40, Oppegård båtforening

Link to post
Share on other sites

Jeg har et håp om og hente båten min i Leangbukta i påsken. Hvor tykk er isen der nå? Jeg har seilbåt, så den fungerer dårlig som isbryter :-) Er det noe håp for meg? [/quote

 

Det er isfritt i selve havna, men isen ligger utenfor (utover forbi Hvalstrand og stupetårnet. Jeg vet ikke hvor tykk den er, dessverre. Skulle gjerne sett at noen brøytet en råk inn i bukta for å framskynde issmeltingen.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg har et håp om og hente båten min i Leangbukta i påsken. Hvor tykk er isen der nå? Jeg har seilbåt, så den fungerer dårlig som isbryter :-) Er det noe håp for meg? [/quote

 

Det er isfritt i selve havna, men isen ligger utenfor (utover forbi Hvalstrand og stupetårnet. Jeg vet ikke hvor tykk den er, dessverre. Skulle gjerne sett at noen brøytet en råk inn i bukta for å framskynde issmeltingen.

 

 

 

Isen i Leangbukta er fortsatt alt for grov til å bryte med egen båt. Sjekket ved 12-tiden, i dag, fredag. Dessuten er det ikke lov å bryte råk der enda, ifølge Askers kommunes havnereglement $4-6. http://lovdata.no/forskrift/2007-06-05-576/§4-6

 

Vanlig praksis i Leangbukta betyr at det ikke gis tillatelse til råkbryting så lenge det fortsatt er isfiskere som er gærne nok til å gå på isen ut fra Hvalstrand.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

 

 

Vanlig praksis i Leangbukta betyr at det ikke gis tillatelse til råkbryting så lenge det fortsatt er isfiskere som er gærne nok til å gå på isen ut fra Hvalstrand.

 

 

Herlig prinsipp. Skulle ønske flere reglement var utformet på samme måte. "Når siste gæringen har gitt seg" :-D

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...