Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

Hvorfor i all verden bruker du epoxysparkel? Du vil risikere at gelcoat og polyester som legges utenpå epoxyen vil reagere på underlaget. Epoxy på polyester er OK. Polyester på epoxy er ikke OK.

 

Hei igjen REM. Ser av tidligere tråder at dette har vært opp før. For meg medfører det som du kan se av et tidligere innlegg i denne tråden vesentlig ulempe å gå vekk fra gelcoat som toppstrøk på epoxysparkelet. Etter å ha lest denne artikkelen tar jeg imidlertid sjansen:

http://www.westsystem.com/ss/polyester-over-epoxy/

 

 

Mvh Patton

Link to post
Share on other sites

Ja, jeg ha sett at produsenter av Epoxy naturlig nok vil forsøke å bagatellisere dette med dårlig vedheft og dårlig uthedring av polyester over epoxy. Følger du produsentenes anbefalinger får du kanskje et tilfredsstillende vedheft også? Jeg har imidlertid aldring tatt sjansen, og benytter konsekvent polyester på slike jobber over vannlinja. Trenger jeg den økte styrken Epoxy gir, kompenserer jeg dette med flere lag glassfiber.

Fjord 26AC,  FjordDolphin 900, Princess 35, Fairline 43 Fly, HIghField 320, Ukjent 15´ med 9,9.

ad. planlegging:

"Selv den mest nitidige planlæggning, kan ei erstatte det reneste griseheld". StormP

"Alle kan ha en plan, inntil de får en knyttneve midt i trynet" Mike Tyson

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Dette har jeg ikke mye greie på men jeg hadde en nabo som jobbet med dette daglig. (epoxy, polyester etc)

Han sa det at en god regel er å bruke polyester/gelcoat der dette var kjernemateriale fra før av og ikke

epoxy. Vi vet at f.eks west system har epoxy produkter til mange formål.Hva som er "riktig" eller best vet ikke jeg ??

Jeg bruker som REM nevner polyester(og duk) på polyester dersom noe skal støpes.

Liming er noe annet.

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk for tipsene, jeg skal teste ut gelcoatsparkelet på noen deler jeg har her hjemme, så får vi se. Er nå kommet dit jeg er og er veldig trygg på at epoxy var det riktige valget til et slikt prosjekt framfor polyester. Dette er jo hovedsakelig et lime/innfestingsprosjekt, ikke noen store flater som skal støpes. Epoxy gir slik jeg har forstått det bedre styrke i limingen, bedre egenskaper mot vann/fuktinntrengning og ikke minst mindre avgasser ved støping enn ved bruk av polyester. Eneste ulempen er prisen... Vil også nevne at den rødbrune fargen som vises på bildet lenger opp på siden kommer fra en fyller med navn 407 low density filler som jeg brukte til sparkling. Veldig lett og fin og slipe, virker som om den kanskje gir bedre vedheft enn om man skulle lagt gelcoatsparkelet rett på rent epoxylim.

 

Patton

Link to post
Share on other sites

 

 

Har ikkje fått lest alt men eg skjønnar at bak nicnavnet her gjøymer det seg ein fingernem perfeksonist.
bare å "bøye seg i hatten" for den kombinasjonen av kreativitet og håndlag som du demonstrerer!

 

 

Vet ikke akkurat om jeg er noe perfeksjonist. Kreativiteten er fortsatt sånn litt tilstede.

Patton med litt tålmodighet,noen platebiter og litt gladvold så er dette fult mulig lage ting i

metall også :yesnod:

 

Hadde tenkt å montere slike Ilas plattformdavit på badeplattformen men prisen nær

20 tusen er voldsomt.

Hadde davitene jeg demonterte liggende og tenkte at disse kunne komme til nytte igjen som

plattformdavit.

Prøver også å få ferdigstilt noen småprosjekter. Luftfilterboksen som ble fikset tidligere er nå lakket

og klar for montasje.

Klemflensen har også fått toppstrøk.

I tillegg har jeg få badestigekasetten og "volvokondomen"/pakkboksen i hus, pluss noen håndrekker.

 

Disse må kunne erstatte Ilas daviten og oppstå i ny versjon ?

 

bilde

 

 

 

Skal kappes til og (nedfelte) fester i plattingen lages. (skal være enkle å vippe opp//montere - demontere)

Noe slikt (pluss litt kapping i lengden.)

 

bilde

 

 

Luftfilterboks, klemflens og pakkboks på plass.

 

bilde

 

 

Håndrekke og badestige. ( planen var å ha rekke mellom fenderlistene midt bak, men ble for mye oppi hverandre.

Blir derfor rekke her oppå plattingen)

 

bilde

 

Lurte litt på å sette rekker på "kassene" på hver side også.

Hva mene "proffene" om dette?? (litt tilpassing må til)

 

bilde

 

FF...

 

 

 

Link to post
Share on other sites

SoBo,

rekker på kassene blir bra.

 

Jeg er mere usikker på ideen din med krybbe. Tankegangen er bra, og det kommer til å se fint ut, men hvis du har litt høyde opp fra vannet på plattformen, kommer du til å slite livet av deg med å få den opp alene, med motor påmontert. Da må du i tilfelle enten lage en vippeordning, eller alternativt sette på en kran til å håndtere båten. Min lille originale plattform på 346/366 er såpass høy, at med ilas krybben der, er det ett helv.... å få opp gummibåten alene. Har derfor montert whitall daviter i vinter for å kunne bruke som heis opp og ned av krybben. Vil ikke ha jolla dinglende i davitene, men som heis fungerer de utmerket. Jeg har ungdom som bruker jollen mye, slik at mye verdt å slippe montere motor av hver gang jollen skal løftes opp.

Link to post
Share on other sites

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Hei Jori !

 

Ja jeg ser problemet her. En vippeordning er fult mulig å ordne.

Er ikke allverdens høyde fra vannet og opp til plattingen (ca 25 cm)

Hadde tenkt å montere rulle på den davit- krybba på motorsiden.

Dra den da vørst et stykke opp litt på skrå (med baugen på jolla litt inn mot akterenden på båten),

så vippe den ned og opp i andre krybba. Høres dette ut til å være mulig?

 

Bergstad : Ikke dum den løsningen du viser der. Har kikket på den og

er fult mulig å lage noe tilsvarende.

Hadde tenkt å prøve å lage dette davitsystemet uten for mye sveising da jeg ikke har tilgang til TIG.

Her må det uansett tenkes...ikke bara bare ,bare det :rolleyes:

Et annet problem er at jolla er i største laget. Det er en 3m rib sak og har tenkt å gå litt ned i str. (og vel tung)

men blir nok ikke i år, Tror jeg.

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Jada rivierik , kan prøve.

Sånn som den er tredd på stevnbeslaget i bildet over blir den stående. Altså med "tuten" inn mot girkassa.

Dersom du ser nøye på stevnbeslaget har jeg snudd den delen som i utgangspunktet skal presse mot talgringene (skal være fugemasse i mellom flensene her)

Nå virker den som en slangestuss og volvokondomet skal festes med slangeklemme rundt denne.

Inne i kondomet er det noe som ligner et cutlesslager/sentreringslager og to lepper ala simmering som tetter rundt akselen (innerst mot girkassa)

Her har du også på litt fett. Vanntilførselen inn til stevnbeslaget beholdes og kondomet må luftes etter sjøsetting , ved å klemme på det til det bare kommer vann. Så skal det bli tett og dryppefri.

Forståelig ??

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei SoBo. Utrolig flott arbeid du gjør. Fint å følge med på.

 

Vedr. rekke på sidekassene, så monterte jeg selv fotøyningspuller lavt på sidekasene hos meg.

Det gjør den enklere å komme ombord via badeplatformen når når jeg fortøyer longside på brygger eller andre steder hvor jeg kan gå i nesten samme høyde fra land til badeplatform.

Båter: Delta seiljolle, Selco 13, Europa seiljolle, Trebåt (Øvre Tune ett eller annet) Laser seiljolle, GH 14, With 13, Solux 760 TC (AC), Bombard Tropic, Master 820, Flem 350,

Galeon 390, Mercury Rib Medlem i Redningsselskapet Båtplass i Råde båtforening

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg har tilsvarende ileggsplattform som ILAS leverer, bortsett fra at det er Marex som lager de. Disse har en vippefunksjon som jeg jeg stort sett aldri bruker, har kommet frem til at det er mye enklere å løfte baugen opp på den en ene fra siden for så å vippe båten ned i plattformen. Dette er ikke noe problem med en Zodiac 290 RIB med 6 hk.

Link to post
Share on other sites

Hei Sitrin og Nærsnes.

 

Fortøyningspullert på sidekassa er en smart løsning, med kassene mine er helt lukket så å få festet en pullert som

det blir skikkelig hold i er vanskelig. Rekkene på kassene er mer pynt og følger litt stilen fra de originale staga som stod her.

 

Var litt slik jeg tenkte Nærsnes. kommer som jeg nevnte til å sette på en rulle på den ene daviten.

Tenker da det blir enda lettere å trekke båten opp fra siden ??

Link to post
Share on other sites

Med rulle på blir det jo enda enklere, samt at man sparer glassfiberbunnen på RIB'en, jeg har teak-klosser som er tilpasset jolla og drar den over den ene. Holdt i begynnelsen på med å vippe begge plattform-armene ned for så å løfte jolla opp i plattformen sideveis, dette var mye tyngre og vi måtte nesten være to for å klare det......;)

Link to post
Share on other sites

 

Har denne løsningen på min båt. Den var laget av forrige eier, veldig smart patent. Klarer å håndtere en 3 m RIB med styrekonsoll og 9,8 Tohatsu 4-t alene. Men også den har sine utfordringer, ikke så pen å se på når jolla er av, den tar sin plass. Man er avhengig av at patenten "svinger" lett. På min er det en PVC-plate som fungerer som innlegg mellom alu.platene når den svinges. Noen skruehoder hadde dukket for langt opp, da var den ikke lett å svinge opp. Har ikke så mye er faring med den enda, da det først var på slutten av sesongen i fjor vi gikk opp i størrelse på jolle. Men når stigen akter er demontert og port i hekken etablert, da tror jeg det blir lettere å få plass når man skal dra den opp. Man drar jolla rett opp og mot seg, deretter dyttes bauge på jolla ned samtidig som man vrid den 90 grader - vips så er den oppe. Genial patent. Det skal også sies at plattfomen er ganske dyp, hele 1,2 m. Disse jollene ligger på ca 1, 65 i bredde - mye stikker ut.

 

Patton

 

Krybba

bilde

 

 

Her er RIben på

 

bilde

Link to post
Share on other sites

SoBo, ser at du har en kassettstige liggende klar til montering. Det var vel også en annen her på tråden som spurte litt rundt dette med stige. Ifm med at jeg kjøpte min båt fikk jeg forrige eier til å sette på en stige (redningsstige). Originalstigen/badetrapp var jo fjernet ifm forlengelse av plattformen. Her vises et bilde av hvordan det ble gjort, avstandsstykker sikret lett plassering til tross for ujevnt underlag. Den kunne vært noen cm lenger ut mot kanten, forøvrig er jeg fornøyd. Den er montert på BB side slik at den kan nyttes når jolla er på. På den annen side så kan den ikke brukes når man ligger longside BB... Båt er kompromiss hele veien :lol:

 

bilde

 

 

Link to post
Share on other sites

Se der ja. Den var da proff ser jo nesten ut som originalen. Er det tidligere eier som har laget en ny utgave som vist i annonsen :smiley:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

 

Hei SoBo!

Takk for god beskrivelse! vurderer å sette på slike hos meg også. Er prisen grei?

 

Grei og grei rivierik. Vel 1600,- pr stykk er nok for en kondom det :giggle:

 

Ser veldig grei og forsåvidt liten ut den krybba Patton. Blir nok lettere å betjene jolla når du får hekkport og

kan stå litt utav veien.

Nå har jeg modifisert davitene mine, laget fester og det hele, så kommer til å prøve dette først.

Lette å stuve vekk blir de også og ingen fester kommer til å stikke opp på plattingen.

Skikkelig badeplattform den der også. Ser den er laget som en forlengelse av den gamle. Ser meget bra ut :smiley:

Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Mest metallarbeid i dag. Har kortet inn daviten og sveiset på nye endelokk.

Laget også festeanordningen til daviten. (festene på plattingen)

Til slutt fikk jeg limt fast teaken.

 

Kapp og sveis:

 

bilde

 

 

Fire slike fester er laget. Innvendig gjenger på toppen og bolt i andre enden, som skal gjennom dekket i plattingen.

Plate og mutter på undersiden Blir helt flush med teaken når daviten er demontert.

Også bolter med øye på toppen er smidd. (kjapt å monter/demontere davitene (for hånd) og øyet kan i tillegg brukes til å

feste jollesikring i)

 

bilde

 

bilde

 

Grovslipt og syrevasket, Finish igjen.

 

bilde

 

bilde

 

Griseri

 

bilde

 

 

FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...