Jump to content

Stell og oppgradering av en gammel dame (Princess Riviera)


SoBo

Recommended Posts

  • 1 måned senere...

Ja ja, da var den sommeren over. Bianca`en ligger nå på land.

Med andre ord, tid for prosjekter. 

 

Disse to grønnkledde tantene er nå på vei ut.

Ikke lett å se men her er det meste skrudd løst før utløft.

De skal få pusset opp dagligrommet sitt med nye motorfester, ny pakkboks ( SB side),

ny motoromsisolasjon, ny maling og slanger  nedi der.

 

bilde

 

Sleit en del med å få av propellen på SB side. Tok av ror og trakk ut akselen med prop. på.

Aksel skulle ut uansett pga bytte av cuttless lager. Både ror og propell like blanke som da jeg satte ut båten.

Heller ingen groe. 

 

bilde

 

Etter varming av propeller og litt gladvold måtte de gi seg.

Planen er å sende de av til en propellstemmer for stemming.

 

bilde

 

 

   FF......

Link to post
Share on other sites

Dette blir spennende. Må du demontere girkassene før du løfter ut motorer eller er det plass sånn akkurat SoBo.

Har du tenkt på hva du skal bruke til og isolere motorrommet.

Disse isolasjons mattene har jeg tenkt en del på.

http://www.progressing.no/motorromisolasjo.html

Lykke til..

Redigert av Bergstad (see edit history)

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Det må jeg si er litt av et vinterprosjekt SoBo. Blir gøy å følge. Dinos er på tur opp snart også, har vært lite bruk i høst da badet fikk første pri. Har forresten funnet ut at bad koster omtrent like mye som båtutstyr og da blir det ikke mye igjen til Dinos når det er ferdig. Trøsten får være at båten fungerer prikkfritt med unntak av en sliten tenningslås som jeg måtte bytte. God prosjekt vinter!!!! :-)

Link to post
Share on other sites

- Akkurat da nettene begynner å bli lange og kulden setter inn.....

- akkurat da du kjenner en uro i kroppen og lurer på hvor voldsom høststormene blir......

- akkurat da du blir minnet på at det faktisk kan fryse til i hjemmehavnen......

- akkurat da du sitter og angrer på at du ikke har gjort alt du hadde tenkt på med båten i sommer.......

- akkurat da du sitter og lurer på hvordan du skal komme deg i gjennom vinteren......

- AKKURAT da kommer du SoBo på banen(som en reddende engel) og annonserer sine prosjekter for vinterhalvåret, og medisinen for eventuelle depresjoner er sikret.

Jeg takker og bukker for at du bidrar til å holde motet oppe til våren kommer igjen, og ønsker deg lykke til med dine nye prosjekter! :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Takk til dere alle.  En liten rettelse LeviCorsair, ikke nye motorfester men nye motorlabber skulle det være.

Bergstad, girkassene må ikke av her er plass til å løfte ut motor og gir sammen.

Har heller ikke bestemt meg for isolasjon. Mulig det blir vanlig granulatolate med alufolie på sidene og

Biltema sin med tungsjikt, i motorumslukene ( da oppå den som er der nå, som er byttet for kort tid siden)

 

Dagens økt: Løftet ut motorene, fjernet gamle rør/slanger, fjernet isolasjon og vasket i motorrommet.

 

Første tante ut:

 

bilde

 

Neste på vei ut:

 

bilde

 

Da er de landet på pall. Klar til å komme innomhus.

 

bilde

 

Motorene ser ikke så aller værst ut, etter 24 ar i tjeneste. Ikke blitt utført noe motorvask i mitt eie.bilde

 

 

Ikke helt hundre oppi her:

 

bilde

 

Etter vask og fjerning av slanger, rør og isolasjon.

 

bilde

 

 

Ikke all verden igjen av disse diesel kobber røra. Blir slanger istede.

 

bilde

 

Isolasjon og rask, på høykant. (ikke helt god fotograf)

 

bilde

 

 

  FF...

Redigert av SoBo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk til dere alle.  En liten rettelse LeviCorsair, ikke nye motorfester men nye motorlabber skulle det være.

 

  FF...

 

 

Aha.. men jeg skal følge med uansett  :thumbsup: , men jeg må lage noe, tidligere løsning var franske treskruer rett ned.. Jeg vet det er ganske vanlig men når jeg først har alt vekk i båten så....

Link to post
Share on other sites

Planen var å lakke motorene. Har bestilt original volvo lakk. 

Noen få rustflekker og lakkslipp er det. Kommer til å bytte noen pakninger også,

så får jeg kanskje bukt på den lille "svettinga" som er.

 

Dagens økt i oppholdsrommet var: å vaske hele motorrommet med aceton, kost og klut (viktig å bruke riktig maske og hansker, gasser noe fryktelig)

Så slipt med vinkelsliper/drill med grov stålbørste rondell.  Støvsuging og ny runde med  acetonvask. Så ett strøk med primer.

 

Ferdig slipt og vasket.

 

bilde

 

Primet.

 

bilde

 

 

bilde

 

 

   FF....

Link to post
Share on other sites

Ikke bra men jeg har arbeidet på en søndag.  :blush: Unnskyld.

Nytt strøk med maling i motorrommet, fikset en oljesvetting på den ene motoren

og en runde på stevnbeslaget.

 

Nå ser det slik ut:

 

bilde

 

Sjøvannspumpa på disse motorene har drift rett fra registersiden. Her svettet det litt olje.

 

bilde

 

Demonterte pumpa. Tettinga her er O-ring.

 

bilde

 

bilde

 

Byttet O-ringen og tok litt pakningssilikon på metallflatene.

Pusset pumpa og monterte ny pakning også på slangestussen til vann ut.

Pumpa på plass igjen.

 

bilde

 

Da det er både messing og svartstål her, tok jeg litt primer på.

 

bilde

 

Tok rørkutteren og kappet av endene på fuel røra med fittingen. Tenkte at disse skulle fortsatt få leve,

nå som slangestusser for 10mm dieselslanger.  Da kjekt med bremseverktøy, så man kan lage en "krage" på stussene.

 

bilde

 

bilde

 

bilde

 

Stevnbeslaget er også demontert ifra båten.  Cutlesslageret tatt ut og delene syrevasket.

 

bilde

 

Puss og stell og nytt cutless på plass. 

 

bilde

 

Her er delene satt sammen slik at man får en stuss til å montere volvo kondomen på (pakkboksen)

Det samme ble gjort på det andre stevnbeslaget tidligere.

 

bilde

 

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Gleder meg til og se fremgangen på dette SoBo. Så lang er det bare en fryd og se på bildene. hos meg er alle strøk nå ferdig i motorrom og da er det klart for isolering av motorrommet. Jeg har tatt beslutting på og bruke Tungplatene til Maritime over alt med den hvite og vaskbare plastfilmen over hele motorrommet. Denne typen bruker SANDVIK Båtbyggeri i Horten og fikk den anbefalt derfra. Tok kontakt med produsenten i Finland og det viste seg at det var Maritim som var importør av denne.  :giggle:

 bilde

Skal bli spennende og følge med videre SoBo.. :thumbsup:

1986 mod: GH-16 70HK Eivinrude. 1985 Draco 21 VP 165 hk. 1987 Paramount 21 225 Hk Johnsen. Fjord 24 Weekender VP 170HK. 1986 Windy 27 CC VP 2x 260HK. 1987Windy 9800 VP 2x260HK. 1991 mod Princess 45 fly 2xTAMD 71B. Storebro 465 Biscay. 2xTamd 74 P_B
Windy 9800 Targa 1987mod 2*AQ271C 270HK

Link to post
Share on other sites

Blir spennende å følge med på stødempings resultatet ditt Bergstad.

Ble 50 mm IsoFlock blater ifra nettbaat her. Er spent på om det blir noe forskjell 

i forhold til før.

 

Har også bestilt endel nytt til motorene. 

- Nytt rør mellom sjøvannspumpe og varmeveksler  (tæring på det gamle) på den ene motoren.

- Nytt rør mellom varmeveksler og etterkjøler, på den ene motoren.

- Pakninger til kjølerlokk

- div pakninger og O-ringer

- Simmerringer til veiv (begge ender) 

- 8 nye motorlabber

- Cuttlesslager og volvokondom også på vei.

Dvs båtpengene fikk mange bein å gå på  :worry:

 

Siste og tredje strøk i motorrommet ferdig. Oljesvetting i sjøvannspumpe motor 2 fikset.

 

  FF...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...